Ik twijfelde al heel lang of mijn K200D geen back/frontfocus heeft, gezien sommige resultaten.
Vandaag heb ik de stoute schoenen maar eens aangetrokken en de AF via de debug mode aangepast!
Hieronder de procedure voor degene die dat ook willen doen, het is slecht twee minuten werk.
Allereerst stop je een SD kaart in de pc en maak je via explorer een bestand in de root van het kaartje die je MODSET.445.txt noemt.
De .txt is voor het gemak, zodat je dit bestand met bijvoorbeeld notepad simpel kunt openen en aanpassen.
Open het bestand en zet er de volgende tekst in: [DEBUG_MODE EN] vergeet de haken niet.
Sla het bestand op en wijzig de naam daarna in MODSET.445 dus zonder .txt
Het kaartje in de K200D en laat het deurtje open!
Houdt nu de menu knop ingedrukt terwijl je de camera aan zet.
Schrik niet, het scherm flikkert een beetje en laat wat versie nummers zien en daarna gaat de camera automatisch weer uit.
Sluit het deurtje en zet de camera op de normale manier aan. Hij start nu in debug mode met een donker scherm.
Open het menu en ga naar setup. Tweemaal naar boven of ergens onderaan, daar vindt je de optie AF-TEST. Open die middels knop naar rechts.
De eerste optie AF Area Test staat op 0 en laat die zo staan, ik weet ook niet waar die voor is.
Ga één naar beneden en daar vindt je een slider voor Focus Cor.
Als je frontfocus hebt, schuif je de slider naar de min (links), voor backfocus moet die naar rechts.
Ik heb hem voorlopig op -50nm gezet.
Druk op Ok en zet de camera uit.
Om de camera uit de debug mode te halen, stop je de SD kaart weer in de pc.
Voor het gemak hernoem je het bestand weer naar MODSET.445.txt, en openen je het in bijvoorbeeld notepad.
Pas de tekst aan in [DEBUG_MODE DIS], sla het bestand op en hernoem het bestand weer in MODSET.445.
De kaart weer in de camera, deurtje open. Menu knop ingedrukt houden terwijl je hem aanzet.
Weer zie je de versie nummers en de camera gaat weer uit.
Deurtje dicht en de camera start daarna weer in de normale modus.
Nog een laatste tip, mocht je dit vaker wil doen: maak twee (goedkope 128Mb) kaartjes met een [DEBUG_MODE EN] en een [DEBUG_MODE DIS] text in het MODSET.445 bestand.
Hiermee kun je dan overal op lokatie, zonder pc de debug mode aan en uit zetten.
Veel suc6 en ik geef geen garantie maar bij mij werkt het prima,
Cees