Auteur Topic: Jouw laatste aankoop deel (7)  (gelezen 106169 keer)

patrick91

• Gast
Re:Jouw laatste aankoop deel (7)
« Reactie #210 Gepost op: 27 november 2010, 13:45:41 »
Bijna een 55mm..

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #210 Gepost op: 27 november 2010, 13:45:41 »

Offline Mharda

• Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
« Reactie #209 Gepost op: 27 november 2010, 09:13:49 »
Krijg voor sint de Walkstool Comfort 65cm.... Voor langs de lijn...
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Offline de Haan

• Senior Member
  • **
  • Pentax rules!
« Reactie #208 Gepost op: 26 november 2010, 22:20:31 »
Externa harde schijf en een boekje over Picasa.

Offline Oki

• Super Pentaxian
  • Ricoh GR
« Reactie #207 Gepost op: 25 november 2010, 17:29:34 »
Op Ibee, een SMC F 70-210  veur honderdnegenenvuuftig Euroguldens.
Fujifilm X-T1 met Fujinon XC 15-45 ois pz.(thats it,I still love Pentax hoor)

Offline andre-mz5

• Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • Lenses are the eyes of your Pentax
« Reactie #206 Gepost op: 25 november 2010, 14:28:27 »
J@@p, nog even een opmerking mbt gebruik van een slave unit.
Als je zo'n slave gebruikt en je gebruiktde P-TTL van de ingebouwde op set-up flits dan gaat de slave al af door de P-TTL flits  >:(
Je hebt dus geen vertraging tov de P-TTL flits maar een versnelling, hij gaat te vlug af.
Ik heb eens zitten experimenteren met mijn AF360 en dan ook nog in draadloze mode (dus met ingebouwde flitser als master) en dan nog een flitser met zo'n slave unit. Werd niet vrolijk van de resultaten en zit daarom te denken aan zo'n Cactus setje.

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Offline J@@P

• Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit
« Reactie #205 Gepost op: 25 november 2010, 13:59:02 »
En weer bedankt voor jullie uitgebreide toelichting. Ik begin het te snappen :D.

Groeten,
J@@P
Sony RX10iv (Voormalig Pentax K10/K7/K5/K3ii Canon 7d eigenaar)

asplx

• Gast
« Reactie #204 Gepost op: 25 november 2010, 13:07:37 »
Tsjonge wat leer ik weer een hoop vandaag, omkeerringen (ander topic), slave units, SafeSyncs....

Maar toch nog een paar vragen:
- Met een slave unit, krijg je dan geen vertraging tussen de flits die door de camera wordt uitgezonden, door de flitser moet worden opgepikt, verwerkt en weer uitgezonden als filts. Zit daar geen tijd tussen?

De tijdsvertraging is dermate gering, dat met een extra flitsermet slave volledig juist kan worden uitgelicht.

Citaat
Of gaat dat met de lichtsnelheid :). Nadeel is wel dat je met zo'n slave unit een wel erg topzware set krijgt. Die Philips is al niet de kleinste en dan nog zo'n ding ertussen, dan wordt het wel erg hoog. Maar goed, eerst maar eens meten.

De flitser met de slave wordt normaliter niet op de camera gebruikt, maar apart ervan, bijvoorbeeld op een (klem)statief elders in de ruimte, om zo de ruimte voldoende te kunnen uitlichten.
In "Het flitsboek" staan er legkio voorbeelden van.

Citaat
- En een SafeSync, wat doet die?, eenvoudigweg de triggerspanning verlagen of iets anders?

Zie het antwoord van Newmikey

Citaat
Groeten,
J@@P

Groeten terug,
Ruurd

Offline cemi

• Super Pentaxian*Ltd
  • Less is more...
    • Cees van Miert Fotografie
« Reactie #203 Gepost op: 25 november 2010, 12:56:40 »
Het blokje wat ik bedoel op dealextreme, schuif je onder de flitser die je extern wilt gebruiken.
Dat blokje ziet de flits van bijvoorbeeld je ingebouwde (of andere) flitser en triggered direct de filtser die er bovenop gekoppeld zit.
Dat alles zonder vertraging. Voor dat geld leuk speelgoed...

newmikey

• Gast
« Reactie #202 Gepost op: 25 november 2010, 12:46:07 »

- En een SafeSync, wat doet die?, eenvoudigweg de triggerspanning verlagen of iets anders?

Jaap, een SafeSync bevat in één huis een z.g. "elektro-optische koppeling" wat niet meer is dan een LEDje tegenover een lichtgevoelig celletje waardoor er géén ononderbroken elektrisch circuit meer is tussen camera en flitser.

De camera zit vast aan het LEDje, de flitser aan een circuit met het lichtgevoelige celletje. Als jij op de ontspanknop drukt gaat het LEDje kortstondig branden, het lichtgevoelige celletje "ziet" dat en sluit het flitsercircuit kort waardoor de flitser ontstoken wordt. Dit alles binnen minder dan een milliseconde.

Omdat de camera elektronika nu geisoleerd wordt van de flitser elektronika, kan er géén schadelijk spanning meer tussen flitser en kamera ontstaan waardoor de kamera elektronika optimaal beschermd wordt. Het is als het ware een "slave in een doosje".

Offline J@@P

• Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
« Reactie #201 Gepost op: 25 november 2010, 12:29:09 »
Tsjonge wat leer ik weer een hoop vandaag, omkeerringen (ander topic), slave units, SafeSyncs....

Maar toch nog een paar vragen:
- Met een slave unit, krijg je dan geen vertraging tussen de flits die door de camera wordt uitgezonden, door de flitser moet worden opgepikt, verwerkt en weer uitgezonden als filts. Zit daar geen tijd tussen? Of gaat dat met de lichtsnelheid :). Nadeel is wel dat je met zo'n slave unit een wel erg topzware set krijgt. Die Philips is al niet de kleinste en dan nog zo'n ding ertussen, dan wordt het wel erg hoog. Maar goed, eerst maar eens meten.

Groeten,
J@@P

newmikey

• Gast
« Reactie #200 Gepost op: 25 november 2010, 11:03:33 »
De slave-unit sluit je aan op deze flitser. Op het moment, dat je met een andere flitser, die verbonden is met de camera of bijvoorbeld de ingebouwde flitserd, flitst, ziet de slave-unit dat en die ontsteekt de daaraan verbonden flitser.

Enige voorwaarde voor goed functioneren is, dat de slave de lichtflits kan waarnemen: Het mag niet té licht zijn in de omgeving en er mag ook niet al te veel tussen de slave en de master-flitser in staan.

Het zelfde geldt overigens voor IR-flitsers, één van de redenen waarom voor strobist-fotografie de Cactus wordt aanbevolen.

Groeten,
Ruurd

Beter nog de Wein SafeSync gebruiken - heeft geen hoofdflits nodig en past gewoon tussen flitser en hotshoe.

asplx

• Gast
« Reactie #199 Gepost op: 25 november 2010, 10:24:53 »
En hoe werkt die dan, moet die ertussen en verlaagt die de triggerspanning? Of is dit een draadloos stukje gereedschap waardoor de flitser op iedere willekeurige plek geplaatst kan worden?.

Groeten,
J@@P

De slave-unit sluit je aan op deze flitser. Op het moment, dat je met een andere flitser, die verbonden is met de camera of bijvoorbeld de ingebouwde flitserd, flitst, ziet de slave-unit dat en die ontsteekt de daaraan verbonden flitser.

Enige voorwaarde voor goed functioneren is, dat de slave de lichtflits kan waarnemen: Het mag niet té licht zijn in de omgeving en er mag ook niet al te veel tussen de slave en de master-flitser in staan.

Het zelfde geldt overigens voor IR-flitsers, één van de redenen waarom voor strobist-fotografie de Cactus wordt aanbevolen.

Groeten,
Ruurd

asplx

• Gast
« Reactie #198 Gepost op: 25 november 2010, 10:18:04 »
Ach ja, twee jaar terug zag ik iemand lopen met een D3X en toen ik in gesprek met hem kwam had hij over het karteltjes als het over scherpte en resolutie gaat. Kreeg verder ook niet echt het idee dat hij nou bijzonder veel wist van fotografie. Gewoon een dikke buidel en de 'toys for boys' worden gewoon ook wat duurder qua aanschaf. Of je er mee kan omgaan is een tweede. Hoop dat de man met D3X niet te vaak last heeft van karteltjes in zijn foto's in ieder geval, toch zonde van die uitrusting van 7 a 8 euro die aan zijn nek hing.
En omdat hij moet laten zien, hoe stinkend rijk dat ie is, noem ik dat een fallus-symbool. Omdat ie het met andere dingen aboluut niet - meer - kan.

Waarschijnlijk zou er voor het fotograferen van zijn echte instrumenten een macro-objectief met korte brandpuntafstand nodig zijn. :evil:

Ruurd
« Laatst bewerkt op: 25 november 2010, 10:25:41 door asplx »

Offline EricR

• Super Pentaxian
  • Selling mode
« Reactie #197 Gepost op: 25 november 2010, 10:05:57 »
ik ben het geheel met je eens hoor,
er stond 14 dagen een man voor me in de fotowinkel met een Canon D1 met zo'n mooie bege lens op met een glaasje van ongeveer 125mm vooraan en 300mm lang m.a.w. een setje van 10 a 12000€
hij had last van blauwige foto's en vreemde kleuren soms, de man va nde zaak even gekeken in de instellingen
meneer uw witballans staat verkeerd  :dash1:

Ach ja, twee jaar terug zag ik iemand lopen met een D3X en toen ik in gesprek met hem kwam had hij over het karteltjes als het over scherpte en resolutie gaat. Kreeg verder ook niet echt het idee dat hij nou bijzonder veel wist van fotografie. Gewoon een dikke buidel en de 'toys for boys' worden gewoon ook wat duurder qua aanschaf. Of je er mee kan omgaan is een tweede. Hoop dat de man met D3X niet te vaak last heeft van karteltjes in zijn foto's in ieder geval, toch zonde van die uitrusting van 7 a 8 euro die aan zijn nek hing.

Offline J@@P

• Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
« Reactie #196 Gepost op: 25 november 2010, 10:03:49 »
En hoe werkt die dan, moet die ertussen en verlaagt die de triggerspanning? Of is dit een draadloos stukje gereedschap waardoor de flitser op iedere willekeurige plek geplaatst kan worden?.

Groeten,
J@@P

Offline cemi

• Super Pentaxian*Ltd
  • Less is more...
    • Cees van Miert Fotografie
« Reactie #195 Gepost op: 25 november 2010, 09:44:47 »
Mocht de spanning te hoog zijn (ik heb ook nog een oude Philips flitsert liggen), bestel je voor een paar euro een slave unit in Hong Kong:
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.8201.
Werkt prima...

Offline vvo

• Super Pentaxian*Ltd
  • voormalig K10D eigenaar
« Reactie #194 Gepost op: 25 november 2010, 08:59:33 »
Philips P36CTLS flitser met alle mogelijke voorzetkappen (tele, difuser, 4 kleuren)

Op rommelmarkt, voor dito prijs. Nu maar eens meten wat de triggerspanning is. Al even zitten googlen en ik kwam 'm wel tegen op een digitale Canon camera. Wie weet of deze op m'n K10d past. Bijzondere filtser met een invulflitser erbij.

Groeten,
J@@P

Deze heb ik ook nog in mijn bezit ...uit mijn analoge Olympus tijd.
Fuji X-H1/Fuji X-E1/GoPro/Eken Godox (FBA) :: ex K10D bezitter :: Filmic Pro/Quik :: Fashion shooter

Offline J@@P

• Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
« Reactie #193 Gepost op: 25 november 2010, 08:58:01 »
Philips P36CTLS flitser met alle mogelijke voorzetkappen (tele, difuser, 4 kleuren)

Op rommelmarkt, voor dito prijs. Nu maar eens meten wat de triggerspanning is. Al even zitten googlen en ik kwam 'm wel tegen op een digitale Canon camera. Wie weet of deze op m'n K10d past. Bijzondere filtser met een invulflitser erbij.

Groeten,
J@@P

gnodde

• Gast
« Reactie #192 Gepost op: 25 november 2010, 08:24:33 »
Pijnlijk moment.. foto blauw en de man rood?

Nee, de man vroeg: "Witbalans, wat is nou weer witbalans?"

Jan.

asplx

• Gast
« Reactie #191 Gepost op: 25 november 2010, 08:07:43 »
Wie weet, Patrick... :D

patrick91

• Gast
« Reactie #190 Gepost op: 25 november 2010, 07:37:45 »
Pijnlijk moment.. foto blauw en de man rood?

elkim

• Gast
« Reactie #189 Gepost op: 24 november 2010, 22:27:56 »
Op zo'n moment draagt de persoon simpelweg een fallussymbool bij zich.
:-X

asplx

• Gast
« Reactie #188 Gepost op: 24 november 2010, 22:24:47 »
Op zo'n moment draagt de persoon simpelweg een fallussymbool bij zich.

Buksbeest

• Gast
« Reactie #187 Gepost op: 24 november 2010, 22:22:47 »
er stond 14 dagen een man voor me in de fotowinkel met een Canon D1 met zo'n mooie bege lens op met een glaasje van ongeveer 125mm vooraan en 300mm lang m.a.w. een setje van 10 a 12000€
hij had last van blauwige foto's en vreemde kleuren soms, de man va nde zaak even gekeken in de instellingen

Gelijk camera afpakken, kapot gooien op de grond, persoon onderspuiten met pepperspray en zeggen dat hij een terroristische aanslag wou plegen en overhandigen aan de politie!
Of wacht, was dat in Antwerpen? Dan heb je dat kennelijk al gedaan  :D

elkim

• Gast
« Reactie #186 Gepost op: 24 november 2010, 22:20:35 »
Het is niet de camera die je tot een PRO maakt maar de mens achter het toestel...

maar ik begrijp volkomen wat jij bedoeld,  ;)

Proficiat met de aankoop Eljekim en veel plezier ermee...