Ruurd,
Op APS-C is dit objectief allesbehalve een "ultra-groothoek". Ik heb hem een heel jaar gehad en heb dus uitstekend vergelijkingsmateriaal mat de 16-45mm die ik als vervanging aanschafte. Dàt heeft echt niets met vasthouden te maken, tenzij je bedoelt dat de lens op het onderwerp gericht moet zijn Knipoog
Mike,
Ik schreef al, dat het objectief eind 90-er jaren werd uitgebracht, niet voor APS-camera's, maar voor
KLEINBEELD camera's.
En dan is die wel degelijk ultra-groothoek (<28 mm).
Pentax had geen APS-SLR, Minolta, Canon en Nikon wel. Mijn collega gebruikte genoemd objectief op zijn Nikon F-zoveel, ik de macro op de MX en LX, zoals bekend, alle kleinbeeld camera's.
Of jij nou uitstekend vergelijkingsmateriaal hebt aan andere lenzen of niet, doet niet terzake.
Ik weet niet, hoe jij je objectieven vasthoudt, maar door de camera mét objectief evenwijdig te houden aan het onderwerp, bepaald je weldegelijk, óf het objectief vertekent en
in welke mate.Bij een shift-objectief gebeurt dit door het frontdeel van het objectief rond de optische as te verplaatsen, waardoor het beeld op een andere manier op het lichtgevoelige materiaal komt en er DUS een ander beeld ontstaat.
Bij de Technische Camera gebeurt dit enigszins vegelijkbaar, door het verschuiven van de achterwand van de camera en het verstellen van de frontplaat met de lens. Hierdoor is het opheffen of juist aanbrengen van perspektivische vertekening mogelijk.
En dát bedoel ik met het vasthouden van een (urltra)groothoek objectief op een camera.
Overigens ten overvloede:
Als je bij een gewone (D)SLR het front van de camera met de optiek kunt verschuiven resp. kantelen t.o.v. de achterwand van de camera of omgekeerd, dan kun je er met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid van uitgaan, dat die camera kapot is.
Groeten,
Ruurd