Auteur Topic: JPEG bewerken ??  (gelezen 941 keer)

RonHendriks

• Gast
Re:JPEG bewerken ??
« Reactie #7 Gepost op: 14 oktober 2010, 16:22:20 »
Maak een kopie van het orgineel en hernoem de naam.
Bewaar het orgineel en ga aan de slag met die kopie.
Ik denk dat dit de belangrijkste is. Zo selecteer je ook meteen je mooiste foto's van het jaar uit. Maak een map: Fotomomenten 2010 en stop daar je belangrijkste en mooiste fotoherrinneringen in.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #7 Gepost op: 14 oktober 2010, 16:22:20 »

Offline Rugzak

• Senior Member
  • **
  • Geslacht: Man
  • Met vallen en opstaan komen we er wel...
« Reactie #6 Gepost op: 14 oktober 2010, 08:44:06 »
Dus alles even op een rij:

Maak een kopie van het orgineel en hernoem de naam.
Bewaar het orgineel en ga aan de slag met die kopie.
Tussentijds opslaan van bewerkingen in TIFF.
Het eind resultaat evt omzetten naar JPEG, maar een kopie bewaren in TIFF voor evt. verdere bewerkingen.

Ik sloeg tussentijds na bewerkingen op in JPEG en ging dan bijv. de volgende dag weer verder
maar zag zienderogen de kwaliteit minder worden.
Bij TIFF zou dat dus niet meer kunnen.

En bedankt voor de info.

Eric
ps: ik ga ook nog even "snuffelen" aan Lightroom
« Laatst bewerkt op: 14 oktober 2010, 08:47:31 door Rugzak »

Offline cemi

• Super Pentaxian*Ltd
  • Less is more...
    • Cees van Miert Fotografie
« Reactie #5 Gepost op: 14 oktober 2010, 08:13:11 »
Of gebruik Lightroom. Die laat je origineel zoals die is en slaat alleen je bewerkingen apart op.
Pas als je de foto exporteert dan voegt hij beide zogezegd samen tot een nieuwe JPEG (of ander formaat).

Cees

Offline Jazzer

• Super Pentaxian
  • multipentaxionist
« Reactie #4 Gepost op: 14 oktober 2010, 00:43:45 »
Gewoon je originele JPG's nooit (laten) overschrijven. Dus alle bewerkingen die je uitvoert opslaan in een andere map of onder een andere naam.
Tiff en andere verliesvrije bestandsformaten zijn (de eerste twee zinnen indachtig) alleen nuttig als je met "tussenopslag" werkt die je heropent.

Offline Jan-61

• Super Pentaxian
  • Pentax KP+K200D-Fan - LinuxMint-Cinnamon
    • FotoSeq.NL
« Reactie #3 Gepost op: 13 oktober 2010, 23:21:18 »
Is het dan beter om het orginele JPEG bestand om te zetten naar RAW of evt naar TIFF.
En het dan te bewerken.
Is er ergens iets te vinden over deze manier van bestanden opslag en een uiteenzetting hoe het precies werkt ?
Eric

Dag Eric,

Ik werk ook wel veel met JPEG. Ze zijn wel te bewerken, al is dat minder ruim dan bij RAW. Als je er veel bewerkingen op los wil laten kun je de JPEG eerst het beste even opslaan als TIFF, omdat een JPEG bij elke keer dat je 'm opslaat gecomprimeerd wordt, waarbij er dus iedere keer wat informatie (lees: detail) verloren gaat. Dus als je erg vaak opslaat na een wijziging, wordt je JPEG minder van kwaliteit. TIFF heeft dat probleem niet.
Omzetten van JPEG naar RAW kan echter niet. RAW is niet algemeen, maar camera-afhankelijk en bevat alle informatie van de camerasensor. Als de camera geen RAW-modus heeft, dan is dus ook die camerasensor-informatie er niet.

Jan.
FotoSeq.NL | MuziekzomerGanger.NL | KP | K-5 | 2x K200D D-BG3 | K-01 Zwart
FLICKR

gnodde

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 13 oktober 2010, 23:11:02 »
Is het dan beter om het orginele JPEG bestand om te zetten naar RAW of evt naar TIFF.
En het dan te bewerken.

Het fotobewerkingsprogramma zet de jpeg uit je toestel al om in een eigen formaat, dus voor het bewerken is omzetten naar tiff o.i.d. niet echt nodig.
Problemen ontstaan pas, als je je foto meerdere keren achter elkaar bewerkt, en steeds tussentijds als jpeg opslaat, omdat bij iedere keer wegschrijven als jpeg er wat informatie verloren gaat.
Als je je jpeg foto dus bewerkt met het doel er later weer aan te gaan werken, dan is het beter hem (tijdelijk?) als tiff op te slaan, omdat die verliezen daar niet optreden.

Jan.

Offline Rugzak

• Senior Member
  • **
  • Met vallen en opstaan komen we er wel...
JPEG bewerken ??
« Reactie #1 Gepost op: 13 oktober 2010, 21:55:37 »
Zet de vraag maar even hier:

Nu begrijp ik dat het beter is om bestanden in RAW te bewerken.
Helaas zit dat niet op mijn Optio W90, daar zit alleen JPEG op.

En het dan te bewerken.

Is er ergens iets te vinden over deze manier van bestanden opslag en een uiteenzetting hoe het precies werkt ?

Eric