De sigma lijkt me eerder een aanvulling op de 12-24; niet FF trouwens, en dat is de 12-24 volgens mij wel, al heeft'ie geen diafragmaring........
Ik vindt de 12-24 zo mooi vanwege het bereik vlak onder de 24, dat ik in de praktijk veel gebruik.
12 is erg wijd, als ik de kerk voor mijn deur, een forse vroeg-20e-eeuwse basiliek, vol in beeld wil hebben kom ik eerder in de buurt van 18 dan van 12, met 12 staat de kerk ver weg..........
Verder heb ik alleen maar primes, beginnend bij 28, dus is de 12-24 een logische keuze.........
Besef wel dat zoomlenzen de neiging hebben in hun uiterste bereiken meer te vervormen, dat maakt de aansluiting op de 18-135 juist perfect.
Maar er is iets met groothoek dat te vergelijken is met goede diepe basweergave bij een geluidssysteem: als je eenmaal mooi laag hebt, maar je hoort dat het dieper kan dan wil je dat in principe.
Zelf ben ik in het gelukkige bezit van 2 zandgevulde monsters van plm 75 kilo per stuk, waar op een 50mm dik voorfront een 30cm woofer zit....... nog dieper zou mijn oude huis niet aankunnen, en bovendien wordt 16 Hz, de laagste noot in de klassieke muziek prima weergegeven...........
Dus als ik die Sigma zie......................

Maar de Pentax gaat zoals gezegd al zo diep dat ik de 12 praktisch nooit gebruik.
Het voordeel dat er lenscorrecties uitgevoerd kunnen worden vind ik trouwens ook interessant, al heb ik er eerst een K5 voor nodig

Maar goed: 500 blijft zoals iedereen zegt een koopje, en je hebt de zekerheid van een goede, waardevaste lens!
hansli