Auteur Topic: de volgende stap  (gelezen 2170 keer)

Offline Corros

• Super Pentaxian
  • Geslacht: Man
  • J316
    • Website
Re:de volgende stap
« Reactie #10 Gepost op: 25 september 2010, 18:35:04 »
Waarin de oude objectieven minder zijn is de correcties van Chromatische Aberraties. Een toplens uit het analoge tijdperk heeft daar niet veel last van, dus is de correctie ervan niet zo belangrijk. Nieuwere digitale lenzen zijn vaak extremer in zoom en focusafstand, maar daarmee ook gevoeliger voor CA. Daarom allerlei aspherische elementen etc. om dat weer te corrigeren.
Alles wat relevant is over mij te weten is te vinden op: Website volg mij via twitter

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #10 Gepost op: 25 september 2010, 18:35:04 »

Offline Jan-61

• Super Pentaxian
  • Pentax KP+K200D-Fan - LinuxMint-Cinnamon
    • FotoSeq.NL
« Reactie #9 Gepost op: 24 september 2010, 23:56:42 »
Bij Pentax hoef je in ieder geval geen afscheid te nemen van je oude (top)-objectieven, blijft toch wel handig dat ze nog steeds dezelfde bajonet hanteren als in de jaren 70. Wel met wat aanpassingen maar alles blijft passend.

En dat geldt ook voor de smc-Takumaren....

Jan.
FotoSeq.NL | MuziekzomerGanger.NL | KP | K-5 | 2x K200D D-BG3 | K-01 Zwart
FLICKR

Buksbeest

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 24 september 2010, 23:48:47 »
Het is niet gek:
Frank Doorhof fotografeerd met een Mamiya lens, PhaseOne body met een Leaf achterwand. Werkt kennelijk voor hem het beste.
Geef mij maar de 645D  :D

Offline EricR

• Super Pentaxian
  • Selling mode
« Reactie #7 Gepost op: 24 september 2010, 22:56:02 »
Volgens de reviews worden ze wel beter dan het originele analoge ontwerp. Qua coatings is er veel veranderd.

http://www.photozone.de/pentax/143-pentax-smc-k-135mm-f25-review--lab-test-report?start=1

Een Pentax uit de K-serie die op Photozone een score van drie sterren haalt op optisch gebied, 4 1/2 ster zelfs op mechanisch gebied. Natuurlijk moet je dan wel zelf focussen maar dit is toch een vrij oud ontwerp (midden jaren 70), op een DSLR haalt zo'n objectief nog steeds mooie scores. 3 sterren qua optiek is dicht tegen de topobjectieven van Pentax aan.

Naast die K 135mm f2.5 zijn er nog legio oudere objectieven die optisch en zeker mechanisch zich kunnen meten met de huidige top-objectieven.

Bij Pentax hoef je in ieder geval geen afscheid te nemen van je oude (top)-objectieven, blijft toch wel handig dat ze nog steeds dezelfde bajonet hanteren als in de jaren 70. Wel met wat aanpassingen maar alles blijft passend.

Offline roeland

• Super Pentaxian
« Reactie #6 Gepost op: 24 september 2010, 14:05:49 »
Toch... De oudere objectieven zijn vaak minder dan de nieuwe digitaal aangepaste objectieven...
Ik twijfel daar eerlijk gezegd aan maar in ieder geval zou ik wel eens een directe vergelijking willen zien. Waar het in dit geval eerder om gaat is dat iemand die een jaar of 30 heeft gewerkt om een Hasselblad koffertje te vullen iets van 20 a 30 k€ bij zich heeft. Ik kan me goed voorstellen dat er veel gebruikers zijn die niet bereid en/of in staat zijn om opnieuw te beginnen om dat allemaal te gaan vervangen. Zelfs alleen een nieuwe H4 body ligt al tegen de 20 k€. Er zal toch wel markt voor zoiets zijn.
Wat me eigenlijk opviel op deze foto was de samenwerking tussen 5 fabrikanten, zelfs de "aartsvijanden" Leaf en PhaseOne.
"12 significant photographs in any one year is a good crop"
Ansel Adams

Offline Jan-61

• Super Pentaxian
    • FotoSeq.NL
« Reactie #5 Gepost op: 24 september 2010, 13:43:51 »
Volgens de reviews worden ze wel beter dan het originele analoge ontwerp. Qua coatings is er veel veranderd.

Dat zal ook zeker wel zo zijn. Maar ja, wie ziet dat nog? :)

Jan.
FLICKR

Serpiente

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 24 september 2010, 13:13:11 »
Dat hoor je wel vaker. Al twijfel ik daaraan (vraag me wel eens af of dat geen verkooppraat is). Oudere toplenzen doen het ook top op digitaal, denk aan de FA*-lenzen, al is de AF dan wat minder (geen SDM). Ik was zelfs ook verrast door de FA 4.0-28~70, die mijn broer nog had liggen en die indertijd met de MZ-5 geleverd werd.

Jan.

Offline Jan-61

• Super Pentaxian
    • FotoSeq.NL
« Reactie #3 Gepost op: 24 september 2010, 12:57:59 »
Toch... De oudere objectieven zijn vaak minder dan de nieuwe digitaal aangepaste objectieven...

Dat hoor je wel vaker. Al twijfel ik daaraan (vraag me wel eens af of dat geen verkooppraat is). Oudere toplenzen doen het ook top op digitaal, denk aan de FA*-lenzen, al is de AF dan wat minder (geen SDM). Ik was zelfs ook verrast door de FA 4.0-28~70, die mijn broer nog had liggen en die indertijd met de MZ-5 geleverd werd.

Zelfs de SMC-Takumaren presteren uitstekend op digitaal -- zie elders in dit forum: http://www.pentaxforum.nl/smf/index.php?topic=12360.msg99438#msg99438.

Jan.
« Laatst bewerkt op: 24 september 2010, 13:13:03 door Jan-61 »
FLICKR

Offline Corros

• Super Pentaxian
  • J316
    • Website
« Reactie #2 Gepost op: 23 september 2010, 20:07:32 »
Alles wat relevant is over mij te weten is te vinden op: Website volg mij via twitter

Offline roeland

• Super Pentaxian
de volgende stap
« Reactie #1 Gepost op: 23 september 2010, 20:04:34 »
Zo kan het ook http://a.img-dpreview.com/articles/photokina2010/Leaf/DSC00964.jpg?1
Op de afbeelding van rechts naar links: een Schneider objectief dat eigenlijk voor Hasselblad H4 is ontworpen maar voor de gelegenheid een Mamiya bajonet heeft gekregen, dan een Mamiya DM body waar voor de gein een PhaseOne logo op gekrast is, ten slotte de nieuwe Leaf achterwand die zal gaan passen op vrijwel alle middenformaat camera's van de nieuwe en oude stempels. Enige eis is dat het filmmagazijn er af kan.
Over enige tijd zal het wel gebruikelijk zijn dat je net als de objectieven, naar behoefte sensoren gaat wisselen. De zin ontgaat me nu even maar daar kom ik nog wel op. In elk geval betekent dit soort apparaten dat de oude vertrouwde camera's niet allemaal naar marktplaats hoeven.
"12 significant photographs in any one year is a good crop"
Ansel Adams