Auteur Topic: Tamron AF70-300 defect  (gelezen 2541 keer)

Offline Sentinel

• Senior Member
  • **
  • Geslacht: Man
  • Pentax rules!
Re:Tamron AF70-300 defect
« Reactie #18 Gepost op: 1 september 2010, 16:08:30 »
Ik heb ook een geschil gehad met een groot Electro concern. Die wilde mijn reparatie niet betalen van de laptop. Hij ging 2 weken buiten de garantie (van 1 jaar) kapot, en dit was geheel voor mijn rekening volgens hun.
Ik (en mijn rechtbijstand) vonden beide van niet. De reparatie is ondertussen volledig vergoed.

Motto:
Grote bedrijven denken vaak in hun gelijk te staan. Vraag je recht bijstand wat te doen. Zeker met hun hulp kun je een eind komen.
Stel je trouwens wel netjes op naar de tegenpartij. Wees redelijk en vriendelijk doch zakelijk.

Succes met die geschil, ik hoop voor je dat er een redelijk regeling uit komt. 
K5-II & K200D| Pentas 16-45 F4 | Tamron 28-75 F2.8| Sigma 70-200 F2,8 USM II| Sigma 18-125 F3,5-5,6| Metz 48-af1| Metz 58-af1|

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #18 Gepost op: 1 september 2010, 16:08:30 »

Offline Corros

• Super Pentaxian
  • J316
    • Website
« Reactie #17 Gepost op: 31 augustus 2010, 18:22:12 »
Om coulance kan je altijd vragen, maar je kan het niet eisen! Gewoon in overleg gaan met de winkelier en kijken wat binnen het redelijke haalbaar is. Als je trouwens de onderzoekskosten niet wilt betalen kan je normaliter ook afstand doen van (het toch onbruikbare) product. Geen kosten, maar ook geen lens.

Over garantie op grond van redelijke levensduur. Dit hoeft niet kosteloos te gebeuren. Wanneer de reparatie levensduurverlengend is, kunnen er toch kosten worden berekend. Als deze lens 4 jaar had moeten meegaan (geen flauw idee wat in dit geval redelijk is) dan is dat dus 48 maanden. Als de lens dan 30 maanden oud is betaal je als klant dan vaak 30/48ste van de prijs en de winkelier 18/48ste.

Alles wat relevant is over mij te weten is te vinden op: Website volg mij via twitter

Offline Bernie

• Super Pentaxian
  • Westerlee (Gn)
« Reactie #16 Gepost op: 31 augustus 2010, 15:54:37 »
Verwachtte levensduur is natuurlijk een discussiepunt maar persoonlijk vind ik dat (ondanks de nieuwprijs) een objectief toch wel een verwachtte levensduur van minimaal 4 a 5 jaar mag hebben. Wat dat betreft........

En volgens mij is Transcontinenta de importeur van Tamron. Misschien kun je daar terecht met eventuele vragen.

Ik heb zelf dit objectief ook, en bij mij werkt alles nog naar behoren. Ik gebruik hem ook niet vaak, maar hij is toch zeker drie jaar lang intensief gebruikt!

K20D,  Tamron 18-250, Metz 48, Smc M 50mm F1.7 Tamron AF 90mm F/2.8 SP Di Macro Tamron SP AF28-75mm F/2.8 XR Di

Offline TdM

• Full Member
  • *
« Reactie #15 Gepost op: 31 augustus 2010, 12:17:38 »
Daaraan zie je dat Konijnenberg zijn klanten gewoon behandelt als melkkoeien - waarmee ik niet wil beweren dat de andere fotozaken beter zouden zijn.
Dat ze niet willen opdraaien voor de verzendkosten, vind ik normaal ... maar 60 € !?
60 euro is wel erg veel idd. Maar rekent Konijnenberg die kosten of zijn dat de kosten die door Tamron aan Konijnenberg rekent waarop Konijnenberg die kosten weer doorberekend aan de klant?

Offline Jazzer

• Super Pentaxian
  • multipentaxionist
« Reactie #14 Gepost op: 31 augustus 2010, 12:11:54 »
Ze willen het probleemloos opsturen naar Tamron. Wanneer het kosten met zich meebrengt krijg ik dat te horen VOOR de reparatie en mag ik het wel of niet toestaan. Als ik het te duur vind en niet wil laten repareren sturen ze me het objectief terug. En daar zit mijn punt, ze verrekenen daar onkosten voor die kunnen oplopen tot 60 euro.

Daaraan zie je dat Konijnenberg zijn klanten gewoon behandelt als melkkoeien - waarmee ik niet wil beweren dat de andere fotozaken beter zouden zijn.
Dat ze niet willen opdraaien voor de verzendkosten, vind ik normaal ... maar 60 € !?

Jeko

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 31 augustus 2010, 09:22:59 »
Ze willen het probleemloos opsturen naar Tamron. Wanneer het kosten met zich meebrengt krijg ik dat te horen VOOR de reparatie en mag ik het wel of niet toestaan. Als ik het te duur vind en niet wil laten repareren sturen ze me het objectief terug. En daar zit mijn punt, ze verrekenen daar onkosten voor die kunnen oplopen tot 60 euro.

Offline Jazzer

• Super Pentaxian
  • multipentaxionist
« Reactie #12 Gepost op: 31 augustus 2010, 03:16:41 »
Ik heb een Tamron AF70-300mm F/4-5.6 objectief (met macro 1:2) Deze is defect. De autofocus werkt niet meer naar behoren (lang bezig met scherp stellen, vaak lukt het niet eens). En wanneer je aan het objectief draait om in- of uit te zoomen gebeurt er niets. In- en uit zoomen kan nu dan ook alleen maar door de het tele objectief er in- of uit te schuiven met de hand.

Ik heb het objectief gekocht in mei 2008 en de garantie is verlopen. Reparatie bij Tamron via de fotozaak (Konijnenberg) brengen sowieso alleen maar kosten met zich mee. Volgens de medewerker reparatie  zou het liggen aan de auto-focus.

Zoals je het defect beschrijft, lijkt het erop dat binnenin gewoon iets is losgekomen. Dat mag normaliter nooit gebeuren indien het objectief correct werd geassembleerd.
Als je er zeker van bent dat je niets hebt geforceerd, mag je ondanks de verlopen garantie hopen op een kostenloze herstelling. Of een drukke mega-fotozaak als Konijnenberg zich daarvoor wil inspannen, is natuurlijk een ander verhaal.

Offline Albert

• Super Pentaxian
  • Andorinha (Coimbra) Portugal
    • Albert van den Berg
« Reactie #11 Gepost op: 30 augustus 2010, 23:19:12 »
Citaat
Bedankt iedereen voor de tips en hulp!
Ik wil Tamron persoonlijk benaderen. Maar volgens mij hebben ze geen Nederlandse kantoor/afdeling, of vergis ik me hier in?
Dat kan natuurlijk, maar je hebt een overeenkomst met de winkelier en dat is juridisch gezien dus je aanspreekpunt.

Kort gezegd : je hebt niets met Tamron te maken, de leverancier dient dit eventueel op te lossen, natuurlijk kan hij zijn leverancier (Tamron) om hulp vragen, maar dat is niet jou probleem.

Meestal is er met de leverancier wel iets te regelen als je de wet kent en je fatsoenlijk opstelt, nieuwe krijg je niet, wellicht gratis reparatie of een coulante omwisseling, het kan je veel geld besparen.

In speciale gevallen is de fabrikant verantwoordelijk, maar dan zijn het ontwerpfouten, kijk naar de autoindustrie.

Met vriendelijke groet,
Albert
Pentax Auto 110, grip, flitser AF130P, 18/24/50 mm. Close-up, UV en Skylight filters

RonHendriks

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 30 augustus 2010, 22:12:40 »
Ik wil Tamron persoonlijk benaderen. Maar volgens mij hebben ze geen Nederlandse kantoor/afdeling, of vergis ik me hier in?
Dat kan natuurlijk, maar je hebt een overeenkomst met de winkelier en dat is juridisch gezien dus je aanspreekpunt.

Jeko

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 30 augustus 2010, 21:43:41 »

Offline TdM

• Full Member
  • *
« Reactie #8 Gepost op: 30 augustus 2010, 21:29:52 »
Hier heb je ten dele een goed punt. Echter de prijs van het objectief in het oog houdend dan denk ik niet dat we spreken van een duur en dus duurzaam product. Zou dus goed kunnen dat het redelijkerwijs niet te verwachten is dat deze lens een levensduur zou hebben van 3-5 jaar en dus nog op enige coulance of gratis reparatie zou kunnen rekenen. Het verhaal is uiteraard heel anders als het om een lens van 500 euro of meer zou gaan.
Ik kan me niet helemaal in je stelling vinden Ron, op de site van cameranu.nl staat bijvoorbeeld dat op diezelfde lens (die daar 139 euro kost) minimaal 2 jaar garantie zit. Je zou dus redelijkerwijs kunnen verwachten dat zo'n lens 2 a 3 jaar zonder problemen mee zou moeten gaan. De prijs zit 'm tenslotte veelal in het glas. Verder is er - bij mijn weten - nergens een maatstaf die een prijs van een lens koppelt aan de verwachte/geschatte levensduur. Wel bij normaal gebruik natuurlijk.

RonHendriks

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 30 augustus 2010, 21:13:09 »
Garantie verlopen bestaat zomaar niet meer.
Er is een nieuwe wet die voortaan de garantie regelt, de garantie is deels afhankelijk van de te verwachte levensduur van het product.
Ga eens eens terug naar de winkel en leg hem deze wet eens voor, wellicht kun je samen tot een goede oplossing komen.

http://www.rechtsgeleerd.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=26&Itemid=26

Met vriendelijke groet,
Albert

Hier heb je ten dele een goed punt. Echter de prijs van het objectief in het oog houdend dan denk ik niet dat we spreken van een duur en dus duurzaam product. Zou dus goed kunnen dat het redelijkerwijs niet te verwachten is dat deze lens een levensduur zou hebben van 3-5 jaar en dus nog op enige coulance of gratis reparatie zou kunnen rekenen. Het verhaal is uiteraard heel anders als het om een lens van 500 euro of meer zou gaan.

Offline Albert

• Super Pentaxian
  • Andorinha (Coimbra) Portugal
    • Albert van den Berg
« Reactie #6 Gepost op: 30 augustus 2010, 21:07:09 »
Garantie verlopen bestaat zomaar niet meer.
Er is een nieuwe wet die voortaan de garantie regelt, de garantie is deels afhankelijk van de te verwachte levensduur van het product.
Ga eens eens terug naar de winkel en leg hem deze wet eens voor, wellicht kun je samen tot een goede oplossing komen.

http://www.rechtsgeleerd.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=26&Itemid=26

Met vriendelijke groet,
Albert
Pentax Auto 110, grip, flitser AF130P, 18/24/50 mm. Close-up, UV en Skylight filters

Offline Corros

• Super Pentaxian
  • J316
    • Website
« Reactie #5 Gepost op: 30 augustus 2010, 16:17:37 »
Ze zijn zelfs nog goedkoper te vinden, volgens mij zag ik ze bij Foka voor €119,-

dat weet ik, heb maar gewoon een gemiddelde prijs bekeken.

@Jeko,

Nieuw zal goedkoper zijn dan repareren. Anders even contact opnemen met Camtech in Boskoop, die kunnen aangeven wat dat ongeveer zal moeten kosten.
Alles wat relevant is over mij te weten is te vinden op: Website volg mij via twitter

Jeko

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 30 augustus 2010, 16:08:44 »
Ik ben niet geïnteresseerd in een nieuwe. Daar voor gebruikte ik deze veel te weinig.

Offline C20v

• Super Pentaxian*Ltd
  • Macroaddict
« Reactie #3 Gepost op: 30 augustus 2010, 16:04:21 »
Ze zijn zelfs nog goedkoper te vinden, volgens mij zag ik ze bij Foka voor €119,-

-Photography is about finding the most interesting angle and moment-

Offline Corros

• Super Pentaxian
  • J316
    • Website
« Reactie #2 Gepost op: 30 augustus 2010, 13:28:02 »
Ik denk dat bij het objectief intern iets is afgebroken. Een nieuw objectief is nu zo goedkoop (zo'n € 130,-) dat reparatie buiten garantie gewoon niet interessant is.

Jeko

• Gast
Tamron AF70-300 defect
« Reactie #1 Gepost op: 30 augustus 2010, 12:31:03 »
Dag mensen,

Ik heb een Tamron AF70-300mm F/4-5.6 objectief (met macro 1:2) Deze is defect. De autofocus werkt niet meer naar behoren (lang bezig met scherp stellen, vaak lukt het niet eens). En wanneer je aan het objectief draait om in- of uit te zoomen gebeurt er niets. In- en uit zoomen kan nu dan ook alleen maar door de het tele objectief er in- of uit te schuiven met de hand.

Ik heb het objectief gekocht in mei 2008 en de garantie is verlopen. Reparatie bij Tamron via de fotozaak (Konijnenberg) brengen sowieso alleen maar kosten met zich mee. Volgens de medewerker reparatie  zou het liggen aan de auto-focus.

Nu vraag ik me af of er iemand bekend is met dit probleem, of er iemand geïnteresseerd is in het probleem of dat er iemand is die mij kan helpen. Want op dit moment gebruik ik het objectief gewoon niet omdat het min of meer waardeloos is...

Alvast bedant..