Maar.. hoe werkt die Powerzoom? Waar haalt die de stroom vandaan? Ik krijg dat op mijn K200D niet aan de praat (al heb ik ook wel her en der gelezen dat dat niet echt een gemis is).
De stroom haalt de lens uit de twee contactjes in de mount (je leest er
hier alles over).
Ivm aan de praat krijgen: de zoomring kan je (net zoals de focusring van MF naar AF klikt) in en uit de powerzoomstand klikken (3 millimeter richting frontlens). Als het woord 'Powerzoom' zichtbaar is staat ie (logischerwijs) in de powerzoomstand, zoniet zoom je gewoon handmatig. Kijk es even of dat bij jouw lens het geval is.
Powerzoom is bij deze lens een ZEGEN! Wie beweert dat het geen gemis is heeft wellicht nog nooit het genoegen gehad om deze lens uit te testen.
Zoomen gaat super! Rechterhand aan de sluiterknop, linkerhand onder de lens (duim links; rest van de hand rechts): zoomen doe je gewoon door duim en wijsvinger een centimetertje heen en weer te bewegen. Dit heeft als voordeel dat je de cameracombinatie perfect stil kan houden bij 't zoomen én 't gaat razendsnel (gaat in 2 snelheden trouwens).
Ook de focuscorrectie-functie doet het nog steeds. Je kan bvb. focussen op 80mm (veel licht, sterk contract) en daarna inzoomen naar bvb. 200mm. De lens zal dan ZELF de focussing bijregelen (dus ZONDER de sluiterknop aan te raken)! SUPERhandig in donkere omstandigheden (da's ook de reden waarom dit mijn favoriete 'conferentie-lens' is

)