N.a.v. positieve verhalen over de R-strap en aanverwante camerariemen ontstond bij mij ook het idee zoiets aan te schaffen. Echter: de prijzen ervan zijn niet om echt blij van te worden.
Dus ben ik zelf, na een diepgaande brainstormsessie met mijzelf, maar aan het knutselen gegaan. Onderstaande is het resultaat.
Ik heb een stuk alluminium hoeklijn gekocht met zijden van 4 en 2 cm, en heb daar een stukje van 6 cm afgezaagd (heb nu nog 94cm over).
In dat stukje heb ik 3 gaten geboord: 1 van iets meer dan 6 mm (6 mm boor en daarna wat uitvijlen), waar een statiefschroef door moet kunnen, en 2 gaten van 8 à 10 mm voor musketonhaken (zie foto 1).
Dit werkstuk schroef ik onder mijn camera met behulp van een oud snelkoppelingsplaatje van een statief (foto 2).
Foto 1:

Foto 2:

Een riem met musketonhaken had ik nog liggen van een laptoptas (foto 3), deze wordt aan de hoeklijn bevestigd (foto 4).
Foto 3:

Foto 4:

En daarmee is mijn Jan-Strap klaar (foto 5 en 6).
Foto 5:

Foto 6:

Met deze riem kan de camera, zelfs met een grote lens, comfortabel meegedragen worden. De camera hangt dan met de lens naar beneden op m'n heup of rug, en kan snel gepakt worden en voor het oog gebracht om een plaatje te schieten.
Jan.