Auteur Topic: Pentax lenzen  (gelezen 4770 keer)

X-Ray

• Gast
Re:Pentax lenzen
« Reactie #30 Gepost op: 30 augustus 2010, 14:45:58 »
Beetje laat maar ik hoop dat ik toch ook enig advies kan brengen:

Allereerst gebruik van M lensen:
Ik heb jaren analoge Pentax toestellen gebruikt, P30 en Km. Helemaal analoog, had ook andere lensen gekocht inmiddels. Zo'n 5 jaar geleden kwam ik voor de keuze wat te doen. Pentax of ander merk en nieuwe set opbouwen. Ik heb uiteindelijk toch weer voor Pentax gekozen omdat je oude lensen nog kon gebruiken. En ik moet zeggen dat dit inderdaad geen probleem bleek.
De eerste stap hiertoe is inderdaad de instelling van je digitale toestel. Het omzetten gebeurt zoals Jos Abee heeft aangegeven.
Echter zie je (nog) niet welke waarde het diafragma heeft. Of je nu wel of niet het juiste diafragma hebt kun je als volgt zien.
Zet de sluitertijd bv. (in M-stand) op 125. Daarna kies je willekeurig een diafragma. Vervolgens gebruik je diafragma controller. Op mijn Ist-Ds is dit het knopje on/off verder naar rechts draaien. In het beeld zie je dan de belichting of deze onder/over of precies ok is. Het is wel wat omslachtig maar hierdoor is het toch mogelijk je waardevolle lenzen te gebruiken.

Dan, de K10 heeft een CCD chip en de K20 een CMOS. De CCD is duurder in fabrikage kosten. Toepassing is alleen voor fototoestellen, maar some say, is beter. De CMOS fabrikage is vergelijkbaar met PC chip dus goedkoper, maar kwaliteit was tot voor kort minder. CMOS zal toch standaard gaan worden en daardoor zal deze de achterstand inlopen met de CCD. De CCD heeft ook als nadeel dat deze stof gevoelig is agv. de aanwezige spanning. CMOS wordt al enige tijd gebruikt in videocams. Vandaar ook de video mogelijkheden van de nieuwe modellen.

Succes, en hopelijk iets meer duidelijk.

X-Ray

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #30 Gepost op: 30 augustus 2010, 14:45:58 »

Offline Bernie

• Super Pentaxian
  • Geslacht: Man
  • Westerlee (Gn)
« Reactie #29 Gepost op: 12 augustus 2010, 20:28:01 »
Johnnie, top man dat alles nu werkt. Frustrerend dat iedereen zegt dat het werkt en zelf kun je het maar niet voor elkaar krijgen! Maar nu begint het plezier!

Nog even een verschil tussen k10 en k20. De k10 heeft een ccd sensor, en de k20 een cmos sensor. Het schijnt (maar dat heb ik niet van mezelf) dat een cmos sensor minder gevoelig is voor ruis bij hogere iso instellingen.

K20D,  Tamron 18-250, Metz 48, Smc M 50mm F1.7 Tamron AF 90mm F/2.8 SP Di Macro Tamron SP AF28-75mm F/2.8 XR Di

asplx

• Gast
« Reactie #28 Gepost op: 22 juli 2010, 23:23:23 »
Okée Ruurd,
je hebt me nieuwsgierig gemaakt,ik wacht op jouw foto's.

Ben zeer benieuwd wat er uit gaat komen, de K10D is een Toptoestel heb ik begrepen,zowel
met oud of nieuw Glas

grt,
JohnnieS :respect: :good:

Om je alvast lekker te maken:
die K10D van mij gaat er over een poosje uit om plaats te maken voor een K7.

Groeten,
Ruurd

RonHendriks

• Gast
« Reactie #27 Gepost op: 22 juli 2010, 22:43:03 »
welk verschil zit er tussen een K10D en een K20D??
Ik denk dat de sensor van je K-x de betere is. De K20D heeft net iets meer bedieningsmogelijkheden en een grotere sensor dan de K10D. Beide zijn gewoon hele goede camera's. De K10D was succesvoller, omdat Pentax in de tijd van de K20D in een behoorlijk dipje zat wat betrefd merk bekendheid en populariteit.

JohnnieS

• Gast
« Reactie #26 Gepost op: 22 juli 2010, 22:39:04 »
Ruurd,
welk verschil zit er tussen een K10D en een K20D??
Beide zijn topmodellen, en staan op plaats 1 en 2
misschien een musthave probleem??

johnnieS :cooll:

JohnnieS

• Gast
« Reactie #25 Gepost op: 22 juli 2010, 22:27:06 »
Okée Ruurd,
je hebt me nieuwsgierig gemaakt,ik wacht op jouw foto's.

Ben zeer benieuwd wat er uit gaat komen, de K10D is een Toptoestel heb ik begrepen,zowel
met oud of nieuw Glas

grt,
JohnnieS :respect: :good:

asplx

• Gast
« Reactie #24 Gepost op: 22 juli 2010, 21:46:41 »
En wat waren dat dan wel voor fotomannen met twijfels?
Pentax gebruikers?

Als binnenkort mijn K10D terug is, zal ik foto's plaatsen, gemaakt met objectieven met P-draad-mount...
Je móet er even voor doorbijten en tijd investeren, maar dan komen er geweldige resultaten uit...

Groeten,
Ruurd

JohnnieS

• Gast
« Reactie #23 Gepost op: 22 juli 2010, 16:02:08 »
hallo everybaddies
Bij toeval was ik dit item nog tegen gekomen toen ik dat probleem met mijn K-X had.
De Pentax K-X video opname functie legt natuurgetrouwe videoclips vast in 16:9 high-definition
TV formaat (1280 x 720 Pixels) met een beeldsnelhied van 24 beelden per seconde.
Dit regeltje is voor mij zeer interesant, DOORDAT ELKE VERWISSELBARE LENS DIE OOIT DOOR PENTAX IS
UITGEBRACHT,PAST OP DEZE K-X ,ik wist het wel,maar er waren een paar fotomannen die hun twijfels hadden.
BRENGT DEZE VIDEO OPNAMEMODUS EEN GEHEEL NIEUWE CREATIVITEITSBELEVING VOOR PENTAX K-X GEBRUIKERS MET ZICH MEE.
En daar gaat het om de beleving,het ontdekken van iets nieuws.
grt,
JohnnieS :cheer: :rofl2:

Offline Albert

• Super Pentaxian
  • Andorinha (Coimbra) Portugal
    • Albert van den Berg
« Reactie #22 Gepost op: 15 juli 2010, 17:18:17 »
Nou dat "heer" laat er maar af hoor  :D

Toch mooi dat het goedgekomen is met je set, zou toch jammer zijn als het op een of andere manier niet zou werken.
Gelukkig heb je een nette afhandeling van je garantie gekregen, een pluim voor je leverancier.
Ook een pluim voor jou dat je de oplossing met ons deelt, dat scheelt er soms wel eens aan.

Nogmaals veel plezier.
Met vriendelijke groet,
Albert
Pentax Auto 110, grip, flitser AF130P, 18/24/50 mm. Close-up, UV en Skylight filters

JohnnieS

• Gast
« Reactie #21 Gepost op: 15 juli 2010, 10:27:05 »
Hoi heer Albert,

men zegt dat een goeie Fotograaf engelen geduld moet hebben.

en dat hebben we.
groetjes JohnnieS :yahoo:

Offline Albert

• Super Pentaxian
  • Andorinha (Coimbra) Portugal
    • Albert van den Berg
« Reactie #20 Gepost op: 14 juli 2010, 23:11:13 »
Maar goed dat je ondanks je temperament toch een volhouder bent  ;)

Mooi zo'n forum waar men elkaar helpt en je de moed erin blijft houden  :)

En zoals Erik al schrijft, kom maar op met je foto's.

Veel plezier met je nieuwe camera en je mooie set lenzen.

Met vriendelijke groet,
Albert
Pentax Auto 110, grip, flitser AF130P, 18/24/50 mm. Close-up, UV en Skylight filters

Offline EviZ

• Pentaxian Guru
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
« Reactie #19 Gepost op: 14 juli 2010, 21:56:25 »
Fijn om te lezen dat het opgelost is!

En nu....hop foto's maken en in de fotohoek plaatsen.

greetz,
Erik

Offline andre-mz5

• Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • Lenses are the eyes of your Pentax
« Reactie #18 Gepost op: 14 juli 2010, 16:20:47 »
Goed om te horen dat je nu een K-x hebt waarop je hele lenzen verzameling werkt  ;D
Dat is ook wel het voordeel van je lokale fotoboer, je kan nog eens terug gaan als je problemen hebt en de meeste zaken behandelen de klant als een klant  :)

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Henry21

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: 14 juli 2010, 16:09:07 »
Nou, fijn dat het nu wel werkt!
En gelijk een nette garantie dan! Eigenlijk ook wel een beetje logisch, maargoed.. Bij sommige bedrijven had je een nieuwe Kx wel kunnen vergeten denk ik.

Veel succes er verder mee!

JohnnieS

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: 14 juli 2010, 15:53:40 »
Een goede middag allemaal" beetje vreemd? maar wel lekker' bekende reclame toch?

Even een mededeling, voor mij zeer prettig, Yes,Yes, nu doen alle lenzen het. :toppie:

Wat was nu het probleem ? juist ja de Body van de Pentax K-X had een probleem.
ik ben met een tasje vol lenzen naar de zaak gegaan en we hebben ze allemaal getest op een zelfde model Pentax K-X
Op het moment dat de camera aan werd gezet functioneerde alles meteen,ik kon gelijk foto's schieten en bekijken.
Ook de view werkte meteen,jongens was was dat een mooie ervaring het werkt,en het lag niet aan mij, want ik had alle opties die mij werden aangeboden ook uit geprobeert.
DE COMMUNICATIE TUSSEN CAMERA EN LENZEN WAS NIET GOED!!!!!   Een Maandagmorgen toestel????
De Body werd omgeruild voor een nieuwe,de mijne wordt opgestuurd naar de leverancier.
garantie werk, dit was het eerste exemplaar met een probleem,hopelijk ook het laatste,ik had hem al bijna door het raam gegooid
Zoals Jan al zei,het kan de Pentax zelf zijn,hij had gelijk :good: :clap2:

RonHendriks

• Gast
« Reactie #15 Gepost op: 14 juli 2010, 15:12:49 »
Ik vind het ook een beetje vreemd. Die Sigma 170-500 heb ik gehad en die werkte prima op mijn K-7. Dat moet dus ook op de K-x passen.

Een Pentax M-lens moet in ieder geval goed kunnen functioneren. Geen merkvreemde mounts en op mijn K-7 werkt de M35mm/f2 ook prima.

Ik woon in de buurt van Eindhoven en ben in ieder geval ook wel elke dag in het zuiden van de stad.
« Laatst bewerkt op: 14 juli 2010, 15:16:16 door RonHendriks »

Offline andre-mz5

• Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • Lenses are the eyes of your Pentax
« Reactie #14 Gepost op: 14 juli 2010, 12:04:07 »
Merkwaardig verhaal Johnne. Ik heb wel vaker gehoord dat mensen in eerste instantie problemen hadden om hun oude lenzen aan de praat te krijgen op hun nieuwe digitale body, maar in alle gevallen bleek het euvel verholpen na het veranderen van één of meerdere instellingen.
Ik heb met mijn K10 en K7 zowel met de Pentax SMC 85 F2 en de SMC 135 F2.5 zonder problemen foto's gemaakt.
Ik weet niet of je in Eindhoven bij Cityfoto bent binnen gestapt, dat is een Pentax premium dealer en daar lopen een paar oude rotten rond die niet alleen verstand maar OOK ervaring hebben met Pentax spullen.
Ik weet niet waar je woont, maar tussen Eindhoven en Mastricht wonen verschillende forum leden. Mischien eens een afspraak met iemand maken om te kijken of die lenzen het wel doen op een andere Pentax camera.

grtz, Andre
« Laatst bewerkt op: 14 juli 2010, 15:33:30 door andre-mz5 »

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

asplx

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 14 juli 2010, 09:07:32 »
Oh... nou, dat was mij vannacht niet helemaal helder meer...  :evil:
Heb jij al koffie op vanochtend?
Ik heb net pas gezet...  :(

gnodde

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 14 juli 2010, 08:36:03 »
De flenzen van de andere-merk-lenzen moeten dan gedeeltelijk weggezaagd worden.

Hij vertelt net, dat ze allemaal goed passen. De flens zal dus het probleem niet zijn  :P :-*

Jan.

gnodde

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 14 juli 2010, 08:34:36 »
6e lens Takumar-A Zoom 28-80 mm 

Die heppikkook, en hij doet het prima op m'n K-x. Als het bij jou niet lukt, ondanks het uitproberen van alle opties, zou ik je K-x maar eens na laten kijken c.q. gebruik maken van de garantie  8)

Jan.

asplx

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 14 juli 2010, 01:33:21 »
JohnieS,

houd de bajonet-uiteinden van de diverse lenzen eens naast elkaar.
Dan zul je zien, dat de originele PENTAX-lenzen bij de diafragmapal een kleinere opstaande flens hebben dan de nadere merken.

De flenzen van de andere-merk-lenzen moeten dan gedeeltelijk weggezaagd worden.

Groeten,
Ruurd

JohnnieS

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 14 juli 2010, 00:00:16 »
hoi Jos en Erik,

ja ,ik heb alle handelingen zoals beschreven al geprobeert,je kunt beter vragen
of er uberhaupt nog handelingen over zijn om uit te proberen, (alles is geprobeerd)
de lenzen passen prima op de Pentax K-X  1e lens 170-500 mm APO 1:5-6.3 Sigma
 2e lens SMC Pentax-M 1:4 200mm  3e  lens Sigma High-Speed 200 mm
4e lens Sigma Zoom 1:4.5 f= 70-210 mm for Pentax K   5e lens SMC Pentax DA 18-55  6e lens Takumar-A Zoom 28-80 mm  7e Lens een onbekend merk, Atama uv 52 mm  60-200 mm zoals je ziet de collectie loopt uit,hoe meer hoe liever?
nou nee.
ik ga morgen de allerlaatste optie die er nog is uitproberen,ik zal jullie op de hoogte houden,ben zelf eens benieuwd
wat hier uit gaat komen,thanks for your supporting boys,
grt,JohnnieS :drinks: :rofl2:

asplx

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 13 juli 2010, 23:15:43 »
Aha....
Het verhaal is mij nu duidelijk...
Ik had dit euvel met de Vivitar 2,0/24 mm.

Heel simpel opgelost: De betreffende beschermingskraag deels weggezaagd en het probleem was verholpen...
Deze kraag is bij originele Pentax-objectieven nl. een stuk korter dan bij sommige vreemd-merk-objectieven.

Groeten,
Ruurd

Offline Jazzer

• Super Pentaxian
  • multipentaxionist
« Reactie #7 Gepost op: 13 juli 2010, 22:50:05 »
Over de uitwisselbaarheid van lenzen tussen analoge en digitale Pentax camera's volgende opmerking.
Een tijdje geleden kocht ik een Pentax P30n met Koboron (macro) objectief 24-70/3.5-4.8. Mijn eerste poging om het objectief op mijn Pentax K-x te monteren mislukte. Na een korte inspectie van de Koboron zag ik dat naast het uitstekend palletje, dat wellicht dient om (ook na draaien aan de diafragmaring) het diafragma open te houden tot op het moment van de opname, zich een beschermend kraagje bevond. Dat laatste vormde één geheel met een dun ringetje dat met 3 piepkleine boutjes op de bajotnetvatting geschroefd zat. Nadat ik die boutjes had losgeschroefd, liet de ring met het kraagje zich verwijderen en paste (en functioneerde) het objectief probleemloos op de K-x.
Nu was dat kraagje zo breed dat het het diafragmapalletje tijdens zijn volledig bewegingstraject beschermde en daardoor ergens tegen het binnenste van de K-x stootte, waardoor het onmogelijk was het objectief vast te klikken. Ik kan me echter voorstellen dat bij andere fabricaten eventueel smallere kraagjes voorkomen die het vastklikken niet verhinderen, doch wel de werking van de K-x of een andere digitale Pentaxcamera verstoren.
Hopelijk heb je iets aan deze bevinding - eventueel anderen.
« Laatst bewerkt op: 14 juli 2010, 00:32:46 door Jazzer »

Offline EviZ

• Pentaxian Guru
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
« Reactie #6 Gepost op: 13 juli 2010, 22:42:50 »
weet je zeker dat je "diafragma ring" toestaan aan hebt gevinkt?
[...]
dat lijkt mij het meest voor de hand liggend
Dat is toch alleen van belang bij lenzen zonder een "A" op de diafragmaring? En ook in dat geval blijft de "F" knipperen want de camera kan zelf geen diafragma instellen.

Dus het is handig dat JohnnieS aangeeft welke handelingen er al verricht en en welke lensen het nu precies zijn.....want als het om "M" lenzen gaat, krijgen we de knipperende F nooit weg.

greetz,
Erik