Auteur Topic: Sony NEX-3 en NEX-5  (gelezen 10455 keer)

Serpiente

• Gast
Re:Sony NEX-3 en NEX-5
« Reactie #28 Gepost op: 15 juli 2010, 14:23:13 »
geplaatst op: Vandaag om 12:48:17 door: SerpienteTijdens mijn automatiserings leven was dit de codering:
bps = bits per seconde
Bps  = Bytes per seconde

Om het eenvoudig te houden : een byte is 8 bits, dus 10 MB/s is 80 Mbps
Probleem is dat niet iedereen zich aan de codering houdt.

grtz, Andre
In dat geval zouden SDHC kaartjes die HD films makkelijk weg kunnen schrijven.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #28 Gepost op: 15 juli 2010, 14:23:13 »

Offline andre-mz5

• Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • Geslacht: Man
  • Lenses are the eyes of your Pentax
« Reactie #27 Gepost op: 15 juli 2010, 13:50:35 »
geplaatst op: Vandaag om 12:48:17 door: Serpiente
Citaat
Ik weet alleen niet hoe Mbps zich tot MB/s verhoudt. 
Tijdens mijn automatiserings leven was dit de codering:
bps = bits per seconde
Bps  = Bytes per seconde

Om het eenvoudig te houden : een byte is 8 bits, dus 10 MB/s is 80 Mbps
Probleem is dat niet iedereen zich aan de codering houdt.

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Serpiente

• Gast
« Reactie #26 Gepost op: 15 juli 2010, 12:57:05 »
De uitvoer op hoogste stand zal zeker de schrijfsnelheid van de kaart overschreiden vermoed ik. We zien het vanzelf wel als er ergens een review van verschijnt. De schrijfsnelheid van mijn snelste kaartje is zo'n 14-15 Mb/s voor zover ik dat nu kan meten.
Uit de specificaties:

• AVCHD: 1920 x 1080i @ 17Mbps
• MP4: 1440 x 1080i @12Mbps

De snelle SD-kaartjes zijn 30MB/s. Daar heb ik er wel een paar van. Ik weet alleen niet hoe Mbps zich tot MB/s verhoudt.

Serpiente

• Gast
« Reactie #25 Gepost op: 15 juli 2010, 12:48:17 »
maar is totaal anders. 1080i met 60fps (ipv 24) Daarnaast volledig handmatig instelbaar (dat kan dus niet bij de NEX3 en NEX5, daar ben je overgeleverd aan de automaat (zelfs voor witbalans, diafragma, sluitertijd)
Voor fotografie? Bij de NEX3 en 5 zit er een M(anual) stand op. Dan kun je alles handmatig instellen met een preview op je scherm. Dan zie je op je scherm hoe je belichting etc is.

RonHendriks

• Gast
« Reactie #24 Gepost op: 14 juli 2010, 22:55:21 »
Volgens mij wordt het gewoon sdhc/sdxc hoor. Maar klasse 10 bestanden zijn wel snel genoeg daarvoor.

De uitvoer op hoogste stand zal zeker de schrijfsnelheid van de kaart overschreiden vermoed ik. We zien het vanzelf wel als er ergens een review van verschijnt. De schrijfsnelheid van mijn snelste kaartje is zo'n 14-15 Mb/s voor zover ik dat nu kan meten.

Offline Corros

• Super Pentaxian
  • J316
    • Website
« Reactie #23 Gepost op: 14 juli 2010, 21:53:10 »
Volgens mij wordt het gewoon sdhc/sdxc hoor. Maar klasse 10 bestanden zijn wel snel genoeg daarvoor.
Alles wat relevant is over mij te weten is te vinden op: Website volg mij via twitter

RonHendriks

• Gast
« Reactie #22 Gepost op: 14 juli 2010, 21:33:24 »
Dat is zeker een mooi ding. Panasonic is er ook mee bezig. Wel grappig dat ze nu de fotofunctie kreupel gemaakt hebben door alleen sRGB en geen RAW erin te stoppen. Bang dat je niet meer allebei hoeft te kopen. Het blijft toch bussiness. Wel flinke bestanden kunnen er uit dat machientje komen. Dat kan nooit in een keer op je SD kaart geplaatst worden, die is daarvoor te langzaam om dat streaming voor elkaar te krijgen. Knap geheugen zit er dus vast in.

Offline Corros

• Super Pentaxian
  • J316
    • Website
« Reactie #21 Gepost op: 14 juli 2010, 20:19:05 »
maar is totaal anders. 1080i met 60fps (ipv 24) Daarnaast volledig handmatig instelbaar (dat kan dus niet bij de NEX3 en NEX5, daar ben je overgeleverd aan de automaat (zelfs voor witbalans, diafragma, sluitertijd)
Alles wat relevant is over mij te weten is te vinden op: Website volg mij via twitter

Serpiente

• Gast
« Reactie #20 Gepost op: 14 juli 2010, 20:06:42 »
In aansluiting op deze 2 Nex'en heeft Sony ook een Nex videocamera aangekondigd met verwisselbare lenzen: http://tweakers.net/nieuws/68565/sony-introduceert-camcorder-met-verwisselbare-lenzen.html?nb=2010-07-14&u=1800

Jan.
Een NEX5 videocamera ;) Hij is wel een flinke klap duurder met dezelfde sensor en objectieven.

gnodde

• Gast
« Reactie #19 Gepost op: 14 juli 2010, 18:52:06 »
In aansluiting op deze 2 Nex'en heeft Sony ook een Nex videocamera aangekondigd met verwisselbare lenzen: http://tweakers.net/nieuws/68565/sony-introduceert-camcorder-met-verwisselbare-lenzen.html?nb=2010-07-14&u=1800

Jan.

Serpiente

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: 12 juli 2010, 16:25:36 »
Dat ontloopt elkaar niks eigenlijk, K-x misschien iets beter in het bewaren van details.

Zou zelf in ieder geval afwachten hoe die EVIL-camera's zich ontwikkelen. Vraag me ook af of die kleine camera's nou echt lekker in de hand liggen.
de NEX-3 en 5 zeker wel. Zelfs met mijn grote kolenschoppen ging het perfect! De PEN die ik vast hield was wat minder. 

Offline EricR

• Super Pentaxian
  • Selling mode
« Reactie #17 Gepost op: 12 juli 2010, 16:11:47 »
Als ik de diverse testen en reviews mag geloven dan zet de K-x de D90 opzij als het gaat om ruisprestaties.

greetz,
Erik

Dat ontloopt elkaar niks eigenlijk, K-x misschien iets beter in het bewaren van details.

Zou zelf in ieder geval afwachten hoe die EVIL-camera's zich ontwikkelen. Vraag me ook af of die kleine camera's nou echt lekker in de hand liggen.

Offline EviZ

• Pentaxian Guru
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
« Reactie #16 Gepost op: 10 juli 2010, 17:38:12 »
Mijn K10d kon daar echt niet aan tippen!  :( Om nou meteen al mijn spullen weg te doen gaat weer te ver. Ik zou dan eerder voor een Nikon D90 gaan. ;)

Als ik de diverse testen en reviews mag geloven dan zet de K-x de D90 opzij als het gaat om ruisprestaties.

greetz,
Erik

RonHendriks

• Gast
« Reactie #15 Gepost op: 10 juli 2010, 15:56:46 »
De meeste mensen die nog nooit met een spiegelreflex hebben gewerkt zitten schaapachtig naar de achterkant van  mn camera te kijken als ze eens een foto maken met mijn camera.
Dat is wat ze in spiegelreflexland de liveview functie noemen. Tegenwoordig heel essentieel, want zonder verkoopt de camera nauwelijks nog. Ik gebruik die toch ook best vaak.

Offline Corros

• Super Pentaxian
  • J316
    • Website
« Reactie #14 Gepost op: 10 juli 2010, 11:01:42 »
Dat klopt, dat is dus het handige bij Olympus, die hebben de zoeker optioneel.

Serpiente

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 10 juli 2010, 10:58:08 »
Een zoeker neemt veel plaats in beslag. Een piepkleine zoeker is nutteloos. Of je doet het goed, of je doet het niet. Dat vind ik wel een goed uitgangspunt. De meeste mensen die nog nooit met een spiegelreflex hebben gewerkt zitten schaapachtig naar de achterkant van  mn camera te kijken als ze eens een foto maken met mijn camera.  :D Ik denk niet dat iedereen de zoeker mist.

Offline Corros

• Super Pentaxian
  • J316
    • Website
« Reactie #12 Gepost op: 10 juli 2010, 10:05:20 »
ik bedoel gewoon een zoeker zoals in mijn k10d.

Cmdr_Keen

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 10 juli 2010, 09:56:17 »
I beg to differ .... die elektronische zoeker is momenteel helemaal nog niet even goed als een optische zoeker. Iets anders vertelllen is een verkoperspraatje, cor  ;)

Ligt eraan waarmee je hem vergelijkt. Die optische zoekers op sommige compacts (met een beamsplitter) waren enorm kut. Geef mij dan inderdaad maar een electronische...

Offline Corros

• Super Pentaxian
  • J316
    • Website
« Reactie #10 Gepost op: 9 juli 2010, 22:21:25 »
Dat digitale zoekers minder zijn dan optische.... Kijk er maar eens doorheen bij de nieuwste type zoeker met 100800 pixels. Die zijn echt enorm scherp, bij weinig licht wordt gewoon de boel digitaal opgelich/gt (lees dit dubbelzinning ;) ) En inderdaad is de zoeker op een NEX niet echt een gemis. Het verschil in scherptediepte is wel behoorlijk tov mft, maar ik merk dat ik bij de Olympus Pen toch voldoende speelruimte mee heb. Soms is die meer scherptediepte juist wel handig. Echter voor portretwerk etc. is een grotere sensor gewoon een must (645d?....)

bbwijdieks

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 9 juli 2010, 21:46:53 »
Wel bij hoge ISO waarden..De sensor van de Sony was een 3:2 die een stuk groter was.. Ik moet zeggen dat ik de zoeker niet miste op de NEX (alles was goed zichtbaar op het scherm, zelfs bij te veel zonlicht). Voor de toepassingen waar hij voor bedoeld is, is het voldoende. Op mijn spiegelreflex zou ik de zoeker wel missen.

En ter aanvulling de scherpte diepte is groter waardoor je minder creatieve speelruimte hebt.
Optische zoekers zijn ook nog niet bepaald goed te noemen, ze zijn veelste klein!

Offline y-cam

• Super Pentaxian*Ltd
  • Niet geschoten is altijd mis !
« Reactie #8 Gepost op: 9 juli 2010, 21:42:44 »
De digitale zoekers zijn nu al beter dan een optische zoeker. (bijvoorbeeld die van de NX10).

I beg to differ .... die elektronische zoeker is momenteel helemaal nog niet even goed als een optische zoeker. Iets anders vertelllen is een verkoperspraatje, cor  ;)

Serpiente

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 9 juli 2010, 20:00:49 »
Een leuke ontwikkeling die ik al lang zie aankomen. De kwaliteit is gewoon fantastisch. Wel in de gaten houden wat de doelgroep is. De EVIL camera's zijn toch vooral bedoelt voor de huidige compact gebruikers die beter willen.

Daarnaast denk ik dat wanneer de autofocus in deze camera's de snelheid van de reflex evenaren (of verslaan) de reflexen het toch lastig gaan krijgen. De digitale zoekers zijn nu al beter dan een optische zoeker. (bijvoorbeeld die van de NX10). Dat vind ik wel een nadeel aan de NEX-* serie. Geen zoeker....

Daarnaast nog een misverstand: de sensor in Olympus mag dan wel kleiner zijn, de beeldkwaliteit heeft daar niet echt onder te lijden.
Wel bij hoge ISO waarden..De sensor van de Sony was een 3:2 die een stuk groter was.. Ik moet zeggen dat ik de zoeker niet miste op de NEX (alles was goed zichtbaar op het scherm, zelfs bij te veel zonlicht). Voor de toepassingen waar hij voor bedoeld is, is het voldoende. Op mijn spiegelreflex zou ik de zoeker wel missen.

Offline Corros

• Super Pentaxian
  • J316
    • Website
« Reactie #6 Gepost op: 9 juli 2010, 19:35:04 »
Een leuke ontwikkeling die ik al lang zie aankomen. De kwaliteit is gewoon fantastisch. Wel in de gaten houden wat de doelgroep is. De EVIL camera's zijn toch vooral bedoelt voor de huidige compact gebruikers die beter willen.

Daarnaast denk ik dat wanneer de autofocus in deze camera's de snelheid van de reflex evenaren (of verslaan) de reflexen het toch lastig gaan krijgen. De digitale zoekers zijn nu al beter dan een optische zoeker. (bijvoorbeeld die van de NX10). Dat vind ik wel een nadeel aan de NEX-* serie. Geen zoeker....

Daarnaast nog een misverstand: de sensor in Olympus mag dan wel kleiner zijn, de beeldkwaliteit heeft daar niet echt onder te lijden.

bbwijdieks

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 9 juli 2010, 17:35:06 »
De Samsung NX10 heeft gewoon een APS-C sensor hoor, dezelfde als de k-7 en k20d.
Ik zou eerst een generatie van dit soort camera's overslaan, de techniek is nog vrij nieuw en er zijn [nu nog] weinig lenzen beschikbaar.
De geruchten gaan wel rond dat pentax of tokina ook lenzen gaan maken voor EVIL camera's, als de markt groeit komen sigma en tamron ook met dit soort lenzen.
Wellicht dat pentax ook een EVIL camera gaat maken, we zullen zien!

Serpiente

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 9 juli 2010, 16:31:29 »
Nou dan zal de sensor van de K-x ook wel indruk op je maken. Overigens denk ik dat als je zo'n leuke Nex aan een 500mm lens hangt (die bungelt toch in een schommelkop van een statief) dat je prima kunt werken met die leuke kleine camera. Jammer dat er maar zo weinig lenzen zijn die er volledig functioneel op werken. Weer de zonde van elk merk zijn eigen systeem. Ik denk dat in de komende jaren veel mensen van hun compact overstappen op zo'n systeem, behalve eenieder die verslaafd is geraakt aan de enorme zoom's die tegenwoordig te vinden zijn op die bridgecamera's. Overigens is de sensor van de Samsung van hetzelfde formaat, waarschijnlijk een gelijkende sensor als in onze K-7.
Een 500mm van ongeveer 4kg gaat hem niet worden op zo'n camera.

Ik las vandaag dat Nikon ook met z'n eigen spiegelloze systeem gaat komen. Het is jammer dat er geen uniformiteit komt. Olympus, Panasonic en Samsung hebben dat weer wel met dat micro fourthird systeem.
Sony komt ook met een 18-200 OS objectief. Ik denk dat ze ook een beetje de bridgecamera's willen wegconcureren. Het is voor hen voordelig als iemand voor jou systeem kiest. Diegene koopt daarna waarschijnlijk weer een camera van jou merk. Ze hebben de objectieven al. Bij een bridgecamera maakt het niet uit wat hun volgende merk gaat worden.
Ja het formaat van de sensor is inderdaad hetzelfde als de K7 en D90 etc. Het is een spiegelreflex zonder de spiegel.