Auteur Topic: Sony NEX-3 en NEX-5  (gelezen 10464 keer)

RonHendriks

• Gast
Re:Sony NEX-3 en NEX-5
« Reactie #3 Gepost op: 9 juli 2010, 15:18:56 »
Nou dan zal de sensor van de K-x ook wel indruk op je maken. Overigens denk ik dat als je zo'n leuke Nex aan een 500mm lens hangt (die bungelt toch in een schommelkop van een statief) dat je prima kunt werken met die leuke kleine camera. Jammer dat er maar zo weinig lenzen zijn die er volledig functioneel op werken. Weer de zonde van elk merk zijn eigen systeem. Ik denk dat in de komende jaren veel mensen van hun compact overstappen op zo'n systeem, behalve eenieder die verslaafd is geraakt aan de enorme zoom's die tegenwoordig te vinden zijn op die bridgecamera's. Overigens is de sensor van de Samsung van hetzelfde formaat, waarschijnlijk een gelijkende sensor als in onze K-7.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #3 Gepost op: 9 juli 2010, 15:18:56 »

Cmdr_Keen

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 9 juli 2010, 14:31:30 »
D'r is maar 1 systeemcamera waarvoor ik mijn DSLR inruil. En dat is geen Sony...

Serpiente

• Gast
Sony NEX-3 en NEX-5
« Reactie #1 Gepost op: 9 juli 2010, 14:23:58 »
Ik was gisteren op bezoek bij de Cameraland. Ik was tot gisteren niet overtuigd van systeemcamera's! Een maat van me wilde een camera die de kwaliteit van de conpact camera overstijgt, maar hij had geen zin om met een zware camera te zeulen. Dan kom je uit bij een systeemcamera. Die maat van me heeft niet veel verstand van fotografie. Hem werd de Sony NEX-3 en NEX-5 aangeraden van Sony. Deze heeft een ingebouwd instructieboek en hele simpele en duidelijke interface. Iemand die er geen verstand van heeft kan er heel goed mee aan de slag. Volgens de verkopen was de Sony ook gewoon beter dan de Olympus PEN en Samsung NX. Hij heeft een grotere sensor (3:2).

Ik was wel benieuwd naar de prestaties. Ik ben niet snel overtuigd, maar die Sony NEX camera's hebben mij weggeblazen. Dat scherm kan je heel duidelijk zien met de volle zon er op, het is zelfs nog te kantelen, scherpstelling is wel langzamer dan een spiegelreflex (wel veel sneller dan compactcamera's), Je kunt ook alles manueel doen, er zit een groot scherm op met een hele hoge resolutie en je ziet op het scherm direct de invloed van het veranderen van de instellingen (als het beeld donker is en je verandert wat aan het diafragma of ISO dan zie je het in je scherm lichter worden).

Wat me nog meer overtuigde was de sensor. Je kan er binnen met fotograferen zonder te flitsen. Die foto's zagen er prachtig uit. Ik geloof dat hij dezelfde sensor als de Nikon D90 heeft. Je kunt er met hoge ISO waarden goed mee fotograferen.
Ondanks het kleine formaat lag het apparaat goed in de hand. Ik heb niet bepaald kleine handen.

De enige nadelen ten opzichte van een spiegelreflex zijn de AF snelheid, geringe aanbod van objectieven (bij Sony zijn er maar 2, maar er is wel een adapter waarmee je alle Sony en Minolta objectieven manueel mee kunt gebruiken) en het gemak voor de serieuse fotograaf om door middel van wieltjes en knopjes op de camera de instellingen te veranderen. Wanneer je boven de 200mm met grote en zware objectieven gaat werken is dit natuurlijk ook niets.

Het is voor de amateur een hele goed camera en voor de serieuze fotograaf interessant als camera voor er bij (wanneer je minder wil sjouwen). Dit type camera's heeft zeker een toekomst!

Ik was jaloers op de sensor. Mijn K10d kon daar echt niet aan tippen!  :( Om nou meteen al mijn spullen weg te doen gaat weer te ver. Ik zou dan eerder voor een Nikon D90 gaan. ;)

Ziet er ook best wel sexy uit!