Auteur Topic: scherpstellen met zoomlens  (gelezen 3775 keer)

RonHendriks

• Gast
Re:scherpstellen met zoomlens
« Reactie #24 Gepost op: 29 juni 2010, 20:18:18 »
Met 300mm is de SR uiteraard nauwelijks effectief. Voor ragscherpe foto's kun je dan ook aanhouden: 2 stops diafragma dichtknijpen en een sluitertijd van 1/100ste seconde. Als die dan niet scherp is, ja dan is er pas echt iets aan de hand (en SR uitzetten bij zo'n test).

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #24 Gepost op: 29 juni 2010, 20:18:18 »

Sandra

• Gast
« Reactie #23 Gepost op: 29 juni 2010, 18:16:03 »
Hoe stel je scherp met een flinke zoomlens?
Ik heb nu de 55-300.
En op de 300 mm merk ik dat niet altijd mijn centraal onderwerp perfect scherp is.

Ik vraag me af of je onscherpte te maken heeft met het scherpstelkader of de instellingen die je gebruikt. Je hebt het over onscherpte bij een brandpunt van 300mm .... Werk je wel met korte sluitertijden? Op zo'n afstand worden de sluitertijden vrij kort waardoor je bewegingsonscherpte krijgt.

Bij een FX Camera is de minimale sluitertijd gelijk aan de mm dus bij 200mm is de de sluitertijd 1/200, bij een DX camera doe je dit x 1,5 dus bij 200mm (x1,5 is 300mm) is de minimale sluitertijd 1/300.

asplx

• Gast
« Reactie #22 Gepost op: 29 juni 2010, 17:14:58 »
Jah mensen, tijd vliegt! Hoeveel mensen bakken tegenwoordig nog hun eigen brood? Sommige smeren het niet eens zelf meer... Water uit de fles (uit een bron in de alpen) ipv grondwater...

Ja, en steeds meer mensen zien ze vliegen en weten van gekkigheid niet meer wat ze moeten doen/laten/kopen/weggooien
en van anderen zeggen ze, dat die van een andere planeet komen...  :-\
En daarom stel ik, dat dat soort mensen gewoon jaloers is, omdat zij niet meer instaat zijn nog zich zelf te blijven

Vrienden van mij in Limburg bakken (nog/weer) zelf hun brood...
Iedere ochten lekkers vers... :cheer:

De avond te voren wordt de timer ingesteld,
 de Princess BroodBakMachine gevuld,
 het licht uitgedaan
en 's morgens word ik daar wakker met de geur van heerlijk vers gebakken brood. Heerlijk...

De (fabrieks/banket)bakker woon op loop-afstand...  :evil:

Ik ken hier in Delft een ambachtelijke bakker.
Die kreeg op een gegeven moment klachten over stankoverlast uit de buurt... Eh.. niet over de zweetgeur van de man  :evil:
Maar over de baklucht....  :o :o :o
Gekker moet het niet worden...

Terug on topic dus...
« Laatst bewerkt op: 29 juni 2010, 19:25:24 door asplx »

Buksbeest

• Gast
« Reactie #21 Gepost op: 29 juni 2010, 16:13:42 »
Jah mensen, tijd vliegt! Hoeveel mensen bakken tegenwoordig nog hun eigen brood? Sommige smeren het niet eens zelf meer... Water uit de fles (uit een bron in de alpen) ipv grondwater...

gnodde

• Gast
« Reactie #20 Gepost op: 29 juni 2010, 16:11:11 »
Tegenwoordig neemt de automatiek dat uit handen, terwijl we vroeger letterlijk en figuurlijk "verdraaid handig" moesten zijn met het oog op goede prenten...  ;)

En de fabrikanten doen daar ook aan mee, door camera's te voorzien van een eenvoudig matglaasje, waarmee goed op-het-oog/met-de-hand scherpstellen bijna niet mogelijk is. Vroeger werden camera's (zelfs mijn oude Practica) voorzien van optische scherpstelhulpmiddelen (mooi scrabblewoord...).

Jan.

asplx

• Gast
« Reactie #19 Gepost op: 29 juni 2010, 16:03:51 »
Als je de sport een beetje kent dan kan je ook met handmatige pre-focus de nodige goede plaatje schieten.
In de 70-er jaren was dat mijn enige optie met mijn ME-Super  :D

grtz, Andre

Ja, maar de jeugd van nu begrijpt dat niet meer, Andre
Tegenwoordig neemt de automatiek dat uit handen, terwijl we vroeger letterlijk en figuurlijk "verdraaid handig" moesten zijn met het oog op goede prenten...  ;)

groeten,
Ruurd

Offline andre-mz5

• Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • Geslacht: Man
  • Lenses are the eyes of your Pentax
« Reactie #18 Gepost op: 29 juni 2010, 14:26:33 »
Citaat
Ach, we hebben altijd nog de catch-in focus...
Als je de sport een beetje kent dan kan je ook met handmatige pre-focus de nodige goede plaatje schieten.
In de 70-er jaren was dat mijn enige optie met mijn ME-Super  :D

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

gnodde

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: 29 juni 2010, 13:02:56 »
Voor mij is de uitdaging om met die mindere AF toch goede sport foto's te maken.  :)

Ach, we hebben altijd nog de catch-in focus...  :D

Jan.

gnodde

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: 29 juni 2010, 13:01:51 »
zit ik geregeld net náást het scherpte punt.

Da's toch niet zo erg. Problemen krijg je pas als je voor of achter het scherptepunt zit  :D ;)

Jan.

Offline andre-mz5

• Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • Lenses are the eyes of your Pentax
« Reactie #15 Gepost op: 29 juni 2010, 12:22:51 »
Citaat
Ook belangrijk gebruik AF-C, dat is best handig met bewegende onderwerpen 
De AF-C van Pentax is niet super voor snel bewegende onderwerpen zoals ik ze bij sport tegenkom. Probleem is dat het AF systeem van Pentax elke keer scherpstelt, maar omdat ze in de AF software geen "predictive focus" hebben of gebruiken duurt dat veel te lang. De concurrenten hebben wel die predictive AF en zijn daarom veel beter voor sport.
Voor mij is de uitdaging om met die mindere AF toch goede sport foto's te maken.  :)
Oh ja, bij staat AF altijd op center spot.

grtz, Andre 

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Offline Oki

• Super Pentaxian
  • Ricoh GR
« Reactie #14 Gepost op: 29 juni 2010, 08:15:29 »
Ik denk niet aan compositie als ik ga vogels fotograferen,
alles op spot en mikken,,,beetje mixen met iso diafragma of tijd...
thuis wel uitsnede maken die er leuk uitziet...
Fujifilm X-T1 met Fujinon XC 15-45 ois pz.(thats it,I still love Pentax hoor)

Offline C20v

• Super Pentaxian*Ltd
  • Macroaddict
« Reactie #13 Gepost op: 28 juni 2010, 23:11:22 »
Citaat van: Johan-Paul
Ik heb nu de 55-300.
En op de 300 mm merk ik dat niet altijd mijn centraal onderwerp perfect scherp is.

Normaal staat mijn scherpstelkader op auto.
Is het in dit geval beter om alleen op het midden scherp te stellen? Er vanuit gaande dat je onderwerp in het midden staat?
Of SEL gebruiken?

Johan-Paul
Centraal punt en diverse keren scherp stellen op het oog/kop bij dieren, op den duur leer je wel zien wanneer het goed is. Herhaal het scherpstellen, zeker bij bewegende objecten totdat de gewenste compositie is bereikt. Zo werkte ik ook met de tamron 70-300 hoewel ik moet zeggen dat het met die lens wat makkelijker ging dan nu met de DA55-300. Met de tamron zat ik er vrijwel nooit naast, ongeacht het diafragma.  

-Photography is about finding the most interesting angle and moment-

asplx

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 28 juni 2010, 22:55:51 »
Ik zou de camera zelf een scherpstelpunt laten kiezen tenzij je een dichtgeknepen diafragma gebruikt om dof te beperken dan zou je evt. zelf kunnen selecteren.
Ook belangrijk gebruik AF-C, dat is best handig met bewegende onderwerpen  :-\

Ja ja...
Daardoor heb ik zoveel last met scherpstellen...
M'n diafragma-aansturing in de body is defect en zit ik geregeld net náást het scherpte punt.
Ik moet voorlopig handmatig het diafragma opendraaien om GOED scherp te kunnen stellen...

Maar... wat mij betreft: Succes...  :evil:

Groeten,
Ruurd

Cmdr_Keen

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 28 juni 2010, 22:36:02 »
Autofunctie... aha... Gebruiken we die nog?

Ik vrijwel nooit. Ik heb hem altijd op centraal staan, en kies zo zelf waarop ik wil scherpstellen, en verander dan de compositie. Ik kan ook niet wachten totdat Pentax met hun versie van Hasselblad's True Focus AF komt. Al gaat dat nog wel even duren vrees ik. Men wil liever filmpjes schieten met hun DSLR...

RonHendriks

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 28 juni 2010, 22:17:14 »
Bij weinig licht schakelt de auto functie automatisch over op het middelste punt. Daarvoor hoef je hem niet apart te selecteren...
dat zoek ik eens even op, waar heb je dat gelezen?

Overigens gebruik ik over het algemeen maar 1 AF-punt maar wissel nog wel eens vlug van welk punt ik gebruik (wel 1 van de 9 kruissensoren).

bbwijdieks

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 28 juni 2010, 22:15:58 »
Ik zou de camera zelf een scherpstelpunt laten kiezen tenzij je een dichtgeknepen diafragma gebruikt om dof te beperken dan zou je evt. zelf kunnen selecteren.
Ook belangrijk gebruik AF-C, dat is best handig met bewegende onderwerpen  :-\

Buksbeest

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 28 juni 2010, 22:14:27 »
Bij weinig licht schakelt de auto functie automatisch over op het middelste punt. Daarvoor hoef je hem niet apart te selecteren...

Autofunctie... aha... Gebruiken we die nog?

Cmdr_Keen

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 28 juni 2010, 22:13:04 »

Buksbeest

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 28 juni 2010, 22:11:04 »
Ik heb AF punt ook altijd in het midden staan. Heb me laten vertellen dat dit punt het gevoeligst is. Heb het nooit getest, maar ben er nu gewent aan. Het is nu een enkele keer dat ik de SELtoets nog gebruik (als ik maar sws weet dat er meer dan voldoende licht is voor de AFsensor).

Cmdr_Keen

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 28 juni 2010, 22:09:17 »
Heeft er allemaal geen zak mee te maken.

De reden waarom de camera moeite heeft om scherp te stellen op 300mm (wat geen "zoom" is maar tele), is vanwege het kleine diafragma. Die 55-300mm lens heeft een niet al te groot diafragma op 300mm. Dat is het nadeel van goedkopere lenzen. Kleiner diafragma = minder licht naar de autofocussensor = slechtere scherpstelling. Gooi er een 300mm f2.8 op en het gaat al een stuk beter...

Offline Bram

• Senior Member
  • **
  • Probeer van alles het beste te maken
« Reactie #4 Gepost op: 28 juni 2010, 22:09:11 »
Ik heb het scherpstelpunt ook in het midden staan. Daarbij moet je natuurlijk wel AF-S inschakelen, want bij AF-C werkt dit niet.

Jan.

Bedankt voor de tip Jan ;D
heb ik ook weer van geleerd
Op iedere slak ligt wel een beetje zout

gnodde

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 28 juni 2010, 22:06:40 »
Ik heb het scherpstelpunt ook in het midden staan, stel dus scherp met het onderwerp in dat midden, houd de ontspanknop half ingedrukt en kies een juiste compositie. Daarbij moet je natuurlijk wel AF-S inschakelen, want bij AF-C werkt dit niet.

Jan.

Offline Bernie

• Super Pentaxian
  • Westerlee (Gn)
« Reactie #2 Gepost op: 28 juni 2010, 22:04:11 »
Dat zou je wellicht kunnen proberen!

K20D,  Tamron 18-250, Metz 48, Smc M 50mm F1.7 Tamron AF 90mm F/2.8 SP Di Macro Tamron SP AF28-75mm F/2.8 XR Di

Offline Johan-Paul

• Senior Member
  • **
scherpstellen met zoomlens
« Reactie #1 Gepost op: 28 juni 2010, 22:00:44 »
Ik heb nu de 55-300.

Normaal staat mijn scherpstelkader op auto.
Is het in dit geval beter om alleen op het midden scherp te stellen? Er vanuit gaande dat je onderwerp in het midden staat?
Of SEL gebruiken?

Johan-Paul
| Canon 7D | Canon EF 70-300 F4.0~F5.6 L IS USM | Canon EF 24-105 F4.0 L IS USM | Canon EF-S 10-22 F3.5-4.5 USM |