Auteur Topic: Concert, portret en straatfotografie, is dat dat te combineren in een Lens?  (gelezen 2268 keer)

Danny

• Gast
Re:Concert, portret en straatfotografie, is dat dat te combineren in een Lens?
« Reactie #11 Gepost op: 7 juli 2010, 19:14:59 »
28-70 Tamron. Retescherp en compact.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #11 Gepost op: 7 juli 2010, 19:14:59 »

Henry21

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 7 juli 2010, 17:04:50 »
Ik ben dr uit denk ik!

't word toch de Tamron 28-75! Mede door zn vorm en de scherpte (ook op de F2.8)
't Word dit weekend dus even een ritje naar Beuningen!

Allen hartelijk bedankt voor de reacties!

bbwijdieks

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 27 juni 2010, 18:23:07 »
Om het kort te houden:
- De sigma 24-70 is lomp, groot en zwaar maar de scherpte is wel constitent over het hele bereik.
- De tamron heeft iets meer tele maar minder groothoek, is kleiner en lichter. Qua scherpte +/- even goed als de sigma.
Jij moet uitmaken of " Size Matters "  :D

Offline Corros

• Super Pentaxian
  • Geslacht: Man
  • J316
    • Website
« Reactie #8 Gepost op: 27 juni 2010, 17:19:15 »
Heb zelf de 28-75 van Tamron. De lens is vooral retescherp! Zo goed als geen CA en PF! De tamron is zeker een aanrader. Nadeel: geen 24mm maar 28mm
Alles wat relevant is over mij te weten is te vinden op: Website volg mij via twitter

Offline EviZ

• Pentaxian Guru
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
« Reactie #7 Gepost op: 27 juni 2010, 16:58:48 »
Ik heb voor de Tamron gekozen omdat deze al jaren een goede reputatie heeft. Ik geloof ook dat uit de tests blijkt dat de Tamron op F/2.8 een tikkie scherper is. Maar ik heb de Sigma nooit in handen gehad ;-)
Ik denk dat je met beide een goede keuze maakt.

greetz,
Erik

Henry21

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 27 juni 2010, 14:54:15 »
De Pentax 17-70 is zeker een goede lens, maar met F4 niet erg lichtsterk.
Er zijn hier genoeg leden die de Tamron 28-75 F2.8 hebben en die zijn er erg blij mee. Mischien dat een van die lieden nog reageert.

grtz, Andre

Inderdaad, die F4 is voor mij niet lichtsterk genoeg...

En ik ben er nog niet helemaal uit, ik hoop inderdaad dat hier nog enkele mensen willen uitleggen waarom ze nou voor de tamron 28-75 hebben gekozen of juist voor de Sigma 24-70.
Ik heb zelf nu iets meer gevoel bij de Sigma, aangezien ik al een sigma lens heb, en er schik mee heb, en omdat ik deze vast heb gehouden.
Wellicht kan iemand me overtuigen waarom de tamron of juist een andere lens beter is..

Ik ga nog even het een en ander uitzoeken!
Verder allen bedankt!

Offline andre-mz5

• Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • Lenses are the eyes of your Pentax
« Reactie #5 Gepost op: 27 juni 2010, 11:38:16 »
De Pentax 17-70 is zeker een goede lens, maar met F4 niet erg lichtsterk.
Er zijn hier genoeg leden die de Tamron 28-75 F2.8 hebben en die zijn er erg blij mee. Mischien dat een van die lieden nog reageert.

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Offline C20v

• Super Pentaxian*Ltd
  • Macroaddict
« Reactie #4 Gepost op: 26 juni 2010, 22:42:08 »
smc Pentax DA 17-70?

-Photography is about finding the most interesting angle and moment-

jjw

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 26 juni 2010, 15:40:00 »
ik heb zelf de sigma 24-70, fijn lensje, zeker voor het geld. Maar hij is voor mijn gevoel niet gelijk scherp vanaf 2.8. Maar goed, dat wil je misschien ook niet. Verder komt ie goed uit de test, full frame lens dus je zit in de sweetspot met een APS-C sensor en bovendien in de toekomst wellicht ook nog te gebruiken op een pentax full frame.

kijk anders eens op: http://www.photozone.de/canon-eos/318-sigma-af-24-70mm-f28-ex-dg-macro-canon-lab-test-report--review?start=1
Is op een canon getest dus als je wil vergelijken moet je dat wel doen met lenzen die ook op de canon getest zijn (staan meer lenzen op de site)

Succes met de keuze, groet

RonHendriks

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 25 juni 2010, 22:55:05 »
Tsja het budget zit je zeker in de weg.

Ik moet zeggen dat ik de 30mm voor portret niet overdadig vind, al weet ik dat er heel verschillend over wordt gedacht en sommigen deze zeker geweldig vinden. Voor dat geld kun je ook de FA 50mm/f1.4 krijgen of de DA 40mm/f2.8.

Voor concert wil het nog wel eens handig zijn om veel lichtruimte te hebben om te schuiven. Ik heb wel eens foto's gemaakt met f1.4 iso3200 en 1/20ste seconde en dan kun je rekenen hoe je wil, maar geen enkele zoom gaat je dan redden.

Voor straat is enige groothoek natuurlijk wel weer handig. Heel lichtsterk kan wel eens handig zijn voor avond/nacht als het om mensen gaat maar anders gebruik je toch eerder juist een kleiner diafragma voor wat scherptediepte en een langere sluitertijd.
« Laatst bewerkt op: 25 juni 2010, 23:04:26 door RonHendriks »

Henry21

• Gast
Concert, portret en straatfotografie, is dat dat te combineren in een Lens?
« Reactie #1 Gepost op: 25 juni 2010, 22:35:28 »
Mede Pentakkers,

Ik ben me een beetje aan het oriƫnteren op een lichtsterke lens in het bereik van 24-80 mm.
Nu ben ik een aantal opties tegengekomen:
-  Sigma 24-70 F2.8 EX DG Macro http://www.fotokonijnenberg.nl/product/8891/sigma_24-70mm_f28_ex_dg_macro_pentax.html
-  Tamron SP 28-75 F2.8 XR Di LD-IF http://www.digitalstreet.nl/product_info.php?products_id=397

verder nog een prime:
-  Sigma 30 mm F1.4

Nou ben ik er nog niet helemaal uit, en wil jullie advies vragen:
Ik doe wel het een een ander in concerten, en hoop daar ook meer in te gaan doen. Dus een groot diafragma (over het hele bereik) is eigenlijk een must.
Verder wil ik er portret werk mee gaan doen, nu weet ik dat daar primes uitermate geschikt voor zijn en heb zodoende de 30 mm van Sigma erbij gezet. Ik heb alleen de 30 mm erbij staan omdat ik 50 mm net iets te lang vind voor mooi. Ik weet niet, t zit diep in me ofzo.. :P
Ik weet niet of ik de goed met een prime overweg kan, mij lijkt een zoom gemakkelijker. Een nadeel is dan weer dat de zooms minder scherp zijn...

Ik heb net eventjes de Sigma 24-70 in handen gehad. Zag er degelijk uit en voelde stevig.
Ik heb geen ervaring met de Tamron en de andere sigma. Jullie wel? Ik heb gemerkt dat de meeste mensen hier voor de tamron variant hebben gekozen, wat was/waren jullie redenen hiervoor?

Ik ben er dus nog niet helemaal uit.. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.
Owja mn budget ligt zeker niet ver boven de 400 euro! Kun je daar een leuke (vooral) lichtsterke lens voor krijgen?

Alvast hartelijk bedankt voor de reacties!