Je kent het vast wel. Het gepriegel op dat kleine scherm dat achter op de camera zit. Bij de K-7 een ieniemienie 3 inch scherm van zo'n 6 x 4,5 cm waar je dan alles op moet kunnen zien.
Deze kwam ik tegen, al zoekende naar iets wat erop zou kunnen lijken.

Eens de handleiding van de K-7 erop nageslagen. We hebben twee aansluitmogelijkheden.
- De USB aansluiting op het videokanaal. Bij deze aansluiting is het uitgangssignaal gelijk aan een dvd-grootte. Hierbij functioneert de TV als extra scherm, dus alle gegevens zijn ook te zien op het scherm van de camera. Tijdens het filmen echter wordt alleen het scherm van de camera gebruikt en is de TV dus niet ingeschakelt. Ik moet zeggen dat dat er niet heel erg geweldig uitziet. Het oogt wat blokkerig, maar wel op mijn TV een redelijk groot scherm die echter geen gebruik maakt van de breedbeeldmogelijkheden die mijn TV biedt. Het uitgangssignaal in deze is bij PAL-instelling: 720 x 576 pixels.
- De HDMI aansluiting op een TFT scherm. Nog niet geprobeerd, want mijn kabeltje is nog niet binnen. In deze modus schakelt het scherm van de camera uit en wordt de externe TV gebruikt als het scherm van de camera. Dat zou dus wel wat betere kwaliteit moeten geven. Echter tijdens de video-opname modus is de uitgang van het HDMI kanaal beperkt tot de 480p (of de PAL instelling), oftewel de DVD-kwaliteit. Ik ben wel benieuwd of dan wel de breedbeeld functie het scherm vult of dat ook hier een 4:3 verhouding aangehouden wordt. Er staat in de handleiding dat er wel op Full HD uitgangssignaal mogelijk is als het oontvangende apparaat dat ondersteund.
Zo bekeken is de HDMI uitgang toch bruikbaarder dan de video-uitgang. Voor zowel bekijken van film en foto met de camera als hosting, als voor gebruik als scherm om de opnames te finetunen.
P.S. : Die hendeltjes aan de ringen van de lens lijken ook wel handig met het manueel bedienen tijdens het filmen. Het scherm heeft ook wel iets.
Zou zomaar zoiets kunnen zijn:
http://www.beetronics.nl/c/1/mini-LCD-schermenEr is slechts 1 exemplaar in deze categorie met een HDMI aansluiting. De keuze is dus redelijk beperkt. Een 7 inch scherm ( dat zal zo ruim 15 x 9 cm groot zijn) dat zo'n 5 keer groter is dan het scherm achter op de K-7. Voor de filmweergave is het verschil zelfs nog groter door de breedbeeldweergave, zou het effectieve gebruik van het scherm zelfs ruim 6 keer groter zijn.

Overigens is het scherm ook te krijgen met een accu, een aansluiting op een statief en met touchscreen. Hierdoor is het ook bruikbaar voor bv een navigatiesysteem of voor in de toekomst als onze camera's ook een touchscreen ondersteunen. Ook in de auto op te hangen om voor de kids achterin een dvd te laten kijken.[/list]