Auteur Topic: Een goed beeldscherm  (gelezen 6831 keer)

Offline EricR

• Super Pentaxian
  • Geslacht: Man
  • Selling mode
Re:Een goed beeldscherm
« Reactie #32 Gepost op: 26 mei 2010, 18:08:01 »
200 euro is een nette prijs voor zo'n scherm, alleen jammer dat het niet de oude 20WGX2 is. De Pro is een simpelere uitvoering dan de eerste versie en zou ondanks de Pro-aanduiding van mindere kwaliteit zijn dan de vorige versie. Wel 1 ding checken, die Nec's hebben in de eerste batches het probleem gehad dat je backlight bleeding zag, dat zie je vrij snel als je monitor opstart met een donker beeld. Als je op zwart beeld toch nog een heldere hoek ziet is er sprake van backlight bleeding.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #32 Gepost op: 26 mei 2010, 18:08:01 »

Offline Sentinel

• Senior Member
  • **
  • Pentax rules!
« Reactie #31 Gepost op: 26 mei 2010, 17:57:17 »
Ik heb wat gevonden een Nec;

Dit lijkt mij een goed scherm. Verder ben ik er € 200 voor kwijt.
Iemand een idee over dit scherm:

NEC LCD20WGX2pro 20.1"

Responstijd                    6 ms
Helderheid                           470 cd/m²
Contrastverhouding           700:1
Beeldschermdiagonaal           20 "
Beeldscherm                  S-IPS TFT
Aantal kleuren                       16.77 M
Pixelpitch                             0.258 mm
Frequentiebereik horizontaal     31.5 - 81.1 kHz
Frequentiebereik verticaal     56 - 75 Hz
Kijkhoek, horizontaal             178 °
Kijkhoek, vertikaal             178 °
Diagonale grootte beeld     511 mm

Mij lijkt het wat, maar wat zeggen de experts?
K5-II & K200D| Pentas 16-45 F4 | Tamron 28-75 F2.8| Sigma 70-200 F2,8 USM II| Sigma 18-125 F3,5-5,6| Metz 48-af1| Metz 58-af1|

asplx

• Gast
« Reactie #30 Gepost op: 26 mei 2010, 17:51:47 »
Citaat
Ik probeer tussen de 19 en 22" te zoeken.

Met het zoeken heb ik nooit zo veel problemen. :cheer:
Maar het vinden... dát is een ander verhaal...  :(

Offline Sentinel

• Senior Member
  • **
  • Pentax rules!
« Reactie #29 Gepost op: 26 mei 2010, 17:47:53 »
Haha ik moet een scherm ook nog kunnen plaatsen...
met 27" scherm gaat dat echt niet lukken. Ik probeer tussen de 19 en 22" te zoeken.

Verder houd ik het bij 1 scherm. Hij wordt aangesloten op mijn laptop met een dedicate videokaart. De kaart kan aardig wat hebben. Wel het nadeel dat er alleen een 'normale' video-out (D-sub) op zit.
Ik heb trouwens een aantal schermen gevonden op marktplaats. Kijken wat die mensen ervoor willen hebben
K5-II & K200D| Pentas 16-45 F4 | Tamron 28-75 F2.8| Sigma 70-200 F2,8 USM II| Sigma 18-125 F3,5-5,6| Metz 48-af1| Metz 58-af1|

Cmdr_Keen

• Gast
« Reactie #28 Gepost op: 26 mei 2010, 12:20:25 »
Een 27" s-IPS scherm is niet te betalen. Dat zit je dik boven de duizend euro! Twee schermen is inderdaad heel handig, maar ook dan kijk je tegen minimaal duizend euro aan. Dan moet je wel heel erg fanatiek zijn...

Offline EricR

• Super Pentaxian
  • Selling mode
« Reactie #27 Gepost op: 26 mei 2010, 12:17:05 »
27 inch is natuurlijk geen budgetmonitor meer. Kijkhoek zit bij (S-)IPS wel goed in ieder geval, stuk beter dan bij een TN-scherm.

Offline cire

• Super Pentaxian*Ltd
  • Fotograferen is vooral goed kijken...
« Reactie #26 Gepost op: 26 mei 2010, 11:59:27 »
Ik zou toch vooral naar de specificaties kijken.
hierbij wordt de inkijkhoek helaas te vaak vergeten.
Daarnaast is een stevig formaat niet te versmaden (bv 27 inch)...of twee monitoren zo als ik nu heb.
In geval van photoshop heb ik op 't linkerscherm mijn te bewerken foto staan en op het rechter alle panelen . (zonodig copie originele foto)
Zorg dat je een videokaart die de mogelijkheid biedt beide monitoren te calibreren.
cire
Pentax k1,  K5  SMC16-50DA 2,8, SMC50-135DA 2,8, smc 55-300, sigma 10-20, tamron 90mm, f2.8 macro..... en een pentax optio w60
www.artillusio.nl

Cmdr_Keen

• Gast
« Reactie #25 Gepost op: 25 mei 2010, 20:57:32 »
Je zou ook voor de grap eens naar een vrij goeie tweedehands kunnen gaan kijken. Grafische bedrijfjes hebben nogal eens de neiging om failliet te gaan en dan kan je soms voor een prikkie vrij goeie schermen over nemen...

Offline EricR

• Super Pentaxian
  • Selling mode
« Reactie #24 Gepost op: 25 mei 2010, 19:23:00 »
Daar heb je gelijk in Eric,

MAar het is op het moment zo dat ik een beginner ben in het hele fotografie gebeuren. Ik heb pas een jaar een dslr en pas sinds een maand of 2 a 3 aan het bewerken.
Ik heb er geen €300 voor over op het moment. Ik wil ook nog graag een goede lens kopen (17-50/50-135/70-200). En soms moet je kiezen.

En trouwens gamen doe ik op het moment niet dus dat is niet ten sprake. 

http://www.cyberport.de/mac-ipod/tft-displays/alle-tft-displays/6105-308/lg-flatron-w2220p-sf-22-zoll-16-10-vga-dvi-hdmi-178-ips-panel-pivot-neigbar.html

Een LG IPS-scherm, wel in Duitsland maar dat is een goede shop. Heb ik mijn monitor ook gekocht. Als je in Nederland wil kopen, dezelfde monitor inclusief verzendkosten voor € 241,34 :

http://tweakers.net/pricewatch/248806/lg-flatron-w2220p-sf.html#tab:prices

Offline Sentinel

• Senior Member
  • **
  • Pentax rules!
« Reactie #23 Gepost op: 25 mei 2010, 18:43:49 »
Daar heb je gelijk in Eric,

MAar het is op het moment zo dat ik een beginner ben in het hele fotografie gebeuren. Ik heb pas een jaar een dslr en pas sinds een maand of 2 a 3 aan het bewerken.
Ik heb er geen €300 voor over op het moment. Ik wil ook nog graag een goede lens kopen (17-50/50-135/70-200). En soms moet je kiezen.

En trouwens gamen doe ik op het moment niet dus dat is niet ten sprake. 

Offline EricR

• Super Pentaxian
  • Selling mode
« Reactie #22 Gepost op: 25 mei 2010, 18:29:30 »
Ik zal het bovenstaande even in overweging nemen. Maar ik vind €250 en daarboven op het moment nog niet rendabel.
Ik ga eens kijken wat er tweede hands wordt aangeboden.
Ik probeer geen TN scherm te kopen maar ik denk niet dat het gaat lukken met mijn budget. Maar wie weet....

Zo'n beeldscherm gaat toch redelijk lang mee. Ik heb ook nog steeds mijn in 2006 gekochte monitor en denk nog niet aan upgraden. Het is een investering maar je kan het beter gelijk goed doen.

Offline Sentinel

• Senior Member
  • **
  • Pentax rules!
« Reactie #21 Gepost op: 25 mei 2010, 18:26:42 »
Ik zal het bovenstaande even in overweging nemen. Maar ik vind €250 en daarboven op het moment nog niet rendabel.
Ik ga eens kijken wat er tweede hands wordt aangeboden.
Ik probeer geen TN scherm te kopen maar ik denk niet dat het gaat lukken met mijn budget. Maar wie weet....

Offline EricR

• Super Pentaxian
  • Selling mode
« Reactie #20 Gepost op: 25 mei 2010, 18:24:45 »
Heb de NEC 20WGX2 en die is snel genoeg om te gamen (6ms) maar goed die valt wel in een andere budgetklasse dan de NEC waarvan ik een url plaatste en is inmiddels opgevolgd door een ander model. Het blijft een compromis sluiten wat dat betreft, TN blijft het snelste maar er zijn ook redelijk snelle S-IPS schermen. Overigens is gamen op een snel S-IPS scherm ook een feest, de kleuren knallen meer van het scherm af.

Offline Kees SC

• Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • Asahi Pentax Collector Nijverdal-Ov.
    • KeesSC on Flickr!
« Reactie #19 Gepost op: 25 mei 2010, 18:10:36 »
Larie - als je zo een merk (lacie, Eizo, ...) koopt is dat toch niet om een instapper te kopen?

Van Mercedes kan je ook een A kopen, maar voor dat type auto koop je toch geen Mercedes? Tenzij je op een merk kickt, uiteraard. Dan koop je beter een VW GolfPlus of een Skoda Weetikveel (ik begeef me met deze vergelijking op glad ijs want ik weet geen zak van auto's ...).

Anyway: het gaat niet over auto's maar over beeldschermen (en daar weet ik eigenlijk ook geen zak van ... dus vergeet wat ik gezegd heb)
:D :D :D :D Héérlijk zo'n reactie!!! :D :D :D Klinkt mij zó bekend, heb ik ook vaak met van alles en nog wat (ik heb nergens verstand van :P :P)

Offline Jos Abee

• Super Pentaxian
« Reactie #18 Gepost op: 25 mei 2010, 17:05:59 »
let wel een beetje op met waar je de monitor nog meer voor gaat gebruiken. als je een eens wilt gamen zijn de fotografie schermen niet geschikt.(ze zijn niet snel genoeg)

zelf heb ik ook een samsung en een spyder werkt prima zo. zeker als je budget voorlopig beperkt is.

gr Jos
K-5, K10d, DA16-45 f4, Sigma 70-200II f2.8, Sigma 50mm EX Macro, Pentax DA 35mm 2.5 Pentax M-50mm 1.7, Pentax M 200mm f4, Pentax 360fgz, Pentax 540fgz.

"Photography is not art goddamnet! It’s just a Xerox of what just happened"

asplx

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: 25 mei 2010, 14:48:57 »
Dit is interessante informatie.
Hier kan ik wat mee...

Ik gebruik al geruime tijd een iiyama CRT, 20", maar de grootste bezwaren vind ik de omvang en het stroomgebruik.
En nu de monitorprijzen wat aantrekkelijker worden, overweeg ik steeds vaker de aanschaf van eenb TFT-monitor.

Bedankt, Eric.

Groeten,
Ruurd

Cmdr_Keen

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: 25 mei 2010, 14:44:52 »
Met NEC heb ik geen ervaringen, maar als het een s-IPS paneel is, is het denk ik wel geschikt voor de amateurfotograaf. Ziet eruit als een goed alternatief...

Offline EricR

• Super Pentaxian
  • Selling mode
« Reactie #15 Gepost op: 25 mei 2010, 11:56:08 »
Een NEC-monitor met S-IPS panel. Is ook een wide gamutmonitor maar haalt nog niet de waarden van een Adobe RGB monitor. De vraag is alleen of je ook echt wil werken in Adobe RGB, voor weergave op het web zal toch moeten worden omgezet naar sRGB, daar gaat je kleurenvoordeel dan.

Zelfs met S-IPS zal je merken dat je soms reacties krijgt van anderen dat de kleuren vreemd overkomen omdat degenen die met een TN-scherm naar de foto's kijken gewoon kleurdiepte missen op hun monitor. Heb zelf een S-IPS scherm en zou niets meer anders willen en neem op de koop toe dat degenen met een TN-scherm soms mijn foto's niet op de wijze bekijken zoals ik het zelf doe op mijn scherm.

Een 23 inch NEC met S-IPS panel gaat je net boven de 300 euro kosten :

http://tweakers.net/pricewatch/247380/nec-multisync-ea231wmi-bk.html#tab:prices

Heb mijn NEC gecalibreerd met een Eye-one Display 2 maar merkte dat de NEC eigenlijk al vrij goed gecalibreerd is direct uit de doos.

Offline Philippe

• Junior Member
    • www.photoeil.eu
« Reactie #14 Gepost op: 25 mei 2010, 08:09:34 »
Zoek eens naar een 'refurbished' scherm van LaCie of Eizo, dat lijkt me betaalbaar voor een beginner. Overigens kan bij Apple degelijke refurbished Mac-pro's kopen, haak daaraan een dito scherm en je bent vertrokken voor een paar jaar. Van Win. computers heb ik sedert '95 geen kaas meer gegeten…

Philippe

Offline Sentinel

• Senior Member
  • **
  • Pentax rules!
« Reactie #13 Gepost op: 25 mei 2010, 00:51:22 »
Ik wil een betaalbaar scherm voor niet al te veel poen. (hollander he....)
Goedkoop is soms duurkoop dat ben ik eens met de mensen die dat zeggen, maar ik koop liever op het moment een goede lens dan dat ik me geld uitgeef aan een monitor.
Vandaar dus mijn vraag, en €500 vind ik op het moment te veel geld voor een monitor. Ik doe het liever voor de helft.
Ik moet het bewerken nog onder de knie krijgen en ben lerende.
Daarin tegen hoor ik veel mensen over een gekalibreerd scherm en wil daar dan wel wat geld uitgeven om de kleur 'echtheid' goed te krijgen.

Maar geen TN scherm, welk type is dan wel aan te raden?

Cmdr_Keen

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 24 mei 2010, 22:00:32 »
Bij monitoren maakt dat weldegelijk uit. Het grote verschil zit hem in de techniek die gebruikt wordt. In de meeste consumenten LCD schermen wordt gebruik gemaakt van TN panelen. Die zijn lekker goedkoop. Echter, hebben maar een kleine kleurruimte, wat voor fotografie niet echt wenselijk is. Schermen van LaCie of Eizo werken met een andere techniek. Zelfs de 'instapmodellen' van Eizo hebben geen TN scherm, maar een s-PVA scherm. Dat heeft veel meer kleuren weer, en is dus echt de moeite waard.

Een leuk scherm is bijv. de Eizo S2233, die kost zo'n 450 tot 500 euro en geeft 98% van AdobeRGB weer. Dat lukt je met een TN scherm in de verste verte niet. Alleen, dan heb je wel "maar" 22", dat dan weer wel...

Dus zo'n "instapper" is nog best wel de moeite waard... :)

Offline y-cam

• Super Pentaxian*Ltd
  • Niet geschoten is altijd mis !
« Reactie #11 Gepost op: 24 mei 2010, 21:52:22 »
Waarom? Een instapmodellen van Eizo kosten 'maar' 500 euro. Voor een beetje serieuze amateur is dat best een redelijke prijs en je krijgt wel een fantastische monitor.

Larie - als je zo een merk (lacie, Eizo, ...) koopt is dat toch niet om een instapper te kopen?

Van Mercedes kan je ook een A kopen, maar voor dat type auto koop je toch geen Mercedes? Tenzij je op een merk kickt, uiteraard. Dan koop je beter een VW GolfPlus of een Skoda Weetikveel (ik begeef me met deze vergelijking op glad ijs want ik weet geen zak van auto's ...).

Anyway: het gaat niet over auto's maar over beeldschermen (en daar weet ik eigenlijk ook geen zak van ... dus vergeet wat ik gezegd heb)

Cmdr_Keen

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 24 mei 2010, 21:51:44 »
LOL! Inderdaad...  :D Fixed...

asplx

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 24 mei 2010, 21:50:28 »
Citaat
Een instapmodellen van

vaudje?

Cmdr_Keen

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 24 mei 2010, 21:34:40 »
BTW: Lacie of Eizo adviseren aan een niet-professional is het zelfde als géén advies geven.

Waarom? De instapmodellen van Eizo kosten 'maar' 500 euro. Voor een beetje serieuze amateur is dat best een redelijke prijs en je krijgt wel een fantastische monitor.
« Laatst bewerkt op: 24 mei 2010, 21:51:27 door Cmdr_Keen »