Auteur Topic: Pentax AF260Sa  (gelezen 1946 keer)

Offline Jazzer

• Super Pentaxian
  • multipentaxionist
Re:Pentax AF260Sa
« Reactie #8 Gepost op: 14 mei 2010, 03:04:01 »
"auto flash sensor" zou betekenen dat de filtser over een ingebouwde filts computer beschikt die gebruikt wordt in combinatie met de sensor. Je kan eventueel even kijken of er meer info over deze flitser te vinden is op de site van Bojidar.
Volgens deze pagina bij Bojidar gaat het om een non-TTL flitser.
http://kmp.bdimitrov.de/flashes/non-TTL/index.html

Bedankt voor de erg nuttige link, die mij toeliet bovenaan op "Technology" te klikken, waar ik een goede beschrijving van de werking vond.
Volgens Dimitrov stuurt een "program flash" de body - en niet omgekeerd, zoals ik veronderstelde.
Dat moet kunnen in de "Programmed AE" mode, maar in "Aperture priority" kan het volgens mij niet werken.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #8 Gepost op: 14 mei 2010, 03:04:01 »

Offline Jazzer

• Super Pentaxian
  • multipentaxionist
« Reactie #7 Gepost op: 14 mei 2010, 03:00:21 »
........
met de F en FG adapters kun je de camera op afstand gebruiken; onderstaand de uitleg van de duitse pentax site:

Der Blitzschuhadapter wird in den Blitzschuh der Kamera geschoben und ermöglicht eine Kabelverbindung zwischen Blitzgerät und Kamera. Er ist auf der Unterseite mit einem Blitzfuß, auf der Oberseite mit einer Buchse für das 5-polige Verbindungskabel F versehen.

Deze adapters zijn voor camera's als de MZ-serie bedoeld, maar werken ongetwijfeld op de K20 ook!
Bedankt voor de verwijzing naar de Duitse Pentax-site.

Om de flash op afstand aan te sluiten op de K20 heb ik dus nodig :

en

Voor de K100super, K200, K-m of K-x, bijkomend

asplx

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 14 mei 2010, 02:29:32 »
Wat was TTL toch mooi....

Ruurd

Offline andre-mz5

• Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • Geslacht: Man
  • Lenses are the eyes of your Pentax
« Reactie #5 Gepost op: 13 mei 2010, 20:30:50 »
Citaat
deze flitser is uit de tijd dat er nog geen sensoren bestonden
Volgens mij bedoelen ze een flash sensor en die zit al in mijn oude Metz 45CT uit 1978.
Citaat
want de K20 is ook non-ttl
Met het uitbrengen van de K10 is Pentax overgestapt op P-TTL. Kon ik dus ook  meteen mijn Sigma 500 met TTL in de verkoop gooien.  :evil:

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Offline hansli

• Pentaxian
  • **
  • who needs autofocus?
« Reactie #4 Gepost op: 13 mei 2010, 17:30:03 »
"auto flash sensor" zou betekenen dat de filtser over een ingebouwde filts computer beschikt die gebruikt wordt in combinatie met de sensor. Je kan eventueel even kijken of er meer info over deze flitser te vinden is op de site van Bojidar.

deze flitser is uit de tijd dat er nog geen sensoren bestonden, dus dat lijkt me sterk, en dattie non-ttl is, wat idd. zo lijkt te zijn, maakt imo niet veel uit, want de K20 is ook non-ttl  ;)
Wer baut auf Wind, baut auf Satan's Erbarmen

(Richard Wagner, Der Fliegende Holländer)

Offline andre-mz5

• Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • Geslacht: Man
  • Lenses are the eyes of your Pentax
« Reactie #3 Gepost op: 13 mei 2010, 13:50:58 »

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Offline hansli

• Pentaxian
  • **
  • who needs autofocus?
« Reactie #2 Gepost op: 13 mei 2010, 01:48:57 »
die flitser werkt gewoon op de camera, alleen de lichtmeting is ttl, en niet pttl, dus de automatische instellingen zullen regelmatig niet kloppen........

met de F en FG adapters kun je de camera op afstand gebruiken; onderstaand de uitleg van de duitse pentax site:

Der Blitzschuhadapter wird in den Blitzschuh der Kamera geschoben und ermöglicht eine Kabelverbindung zwischen Blitzgerät und Kamera. Er ist auf der Unterseite mit einem Blitzfuß, auf der Oberseite mit einer Buchse für das 5-polige Verbindungskabel F versehen.

Deze adapters zijn voor camera's als de MZ-serie bedoeld, maar werken ongetwijfeld op de K20 ook!
Wer baut auf Wind, baut auf Satan's Erbarmen

(Richard Wagner, Der Fliegende Holländer)

Offline Jazzer

• Super Pentaxian
  • multipentaxionist
Pentax AF260Sa
« Reactie #1 Gepost op: 12 mei 2010, 03:57:17 »
Op de oude flitser Pentax AF260Sa die ik kocht, staat aan de voorkant een "auto flash sensor". Volgens mij dient dat oogje om de flashduur te beperken (= voortijdig af te breken) afhankelijk van de hoeveelheid teruggekaatst licht ... of vergis ik mij?
Verder staan er geen regelknoppen of dergelijke op de flitser, tenzij dan een aan/uit-knop en een ready/test-lampje/knop (waarmee je hem kan laten flitsen).

In een summiere handleiding, die ik op het web vond, zag ik dat er 2 werkwijzen bestaan :
(1) Programmed AE (lens set to A), en
(2) Aperture priority (lens not on A).
Daaruit besluit ik dat de camera (een oude P30N) gegevens zoals de iso-waarde en het (evt. automatisch) gekozen diafragmagetal moet doorgeven aan de flitser.

Zou die flitser via de flitsschoencontacten ook werken met een moderne DSLR?
Op mijn K20 zit eveneens een X-sync-aansluiting. Die zal bedoeld zijn voor een verlengsnoer ... maar op de flits zie ik geen aansluiting voor zo'n snoer. Zou dat probleem op te lossen zijn met de flitsschoenadapters F en FG van Pentax?