Auteur Topic: Wie heeft er ervaring met schoonmaken van de sensor  (gelezen 7333 keer)

Offline PentaxDonkey

• Super Pentaxian
  • Geslacht: Man
  • Laat (een gebrek aan) kennis geen belemmering zijn
Re:Wie heeft er ervaring met schoonmaken van de sensor
« Reactie #16 Gepost op: 10 mei 2010, 21:42:40 »
Blaasbalgje werkte niet en daarom bij Camex in Arnhem maar de welbekende Arctic Butterfly gekocht.
Vuiltje was direct verdwenen. Heel simpel! Met die zachte haartjes kun je volgens mij ook heel weinig kapot maken.
Voor 4 tientjes een schone sensor! Ik ben blij.  ;D

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #16 Gepost op: 10 mei 2010, 21:42:40 »

Offline J@@P

• Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit
« Reactie #15 Gepost op: 10 mei 2010, 08:38:05 »
Sluit me geheel aan bij de tips om eerst met een blaasbalgje te proberen. Heb er ooit eentje gekocht voor nog geen tientje en tot nog toe heeft 'ie me altijd van alle stofjes afgeholpen. Als je echt een haartje op de sensor ziet is een blaasbalg voor 99% waarschijnlijk voldoende om het probleem op te lossen. Dus eerst dit proberen alvorens je geld uit te geven aan sensorreiningskits of -beurten. Dan kan altijd nog en dat balgje heb je vroeg of laat toch wel een keer nodig.

Groeten,
J@@P
Sony RX10iv (Voormalig Pentax K10/K7/K5/K3ii Canon 7d eigenaar)

kdj4

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: 9 mei 2010, 11:35:18 »
nogmaals als je het aandurft koop maar een blaasbalg en ik ben er bijna zeker van dat het dan weg is.

altijd proberen anders ben je straks bij elke vlek die je ziet 25 euro kwijt.

gr kees.
« Laatst bewerkt op: 10 mei 2010, 10:13:45 door kdj »

Offline Kees SC

• Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • Asahi Pentax Collector Nijverdal-Ov.
    • KeesSC on Flickr!
« Reactie #13 Gepost op: 9 mei 2010, 11:24:30 »
Voor € 25,-- kan ik het bij een erkende fotograaf laten doen. Kan er op wachten.
Ik denk nog even na over wat ik zal doen. Zo'n setje kopen kost maar net iets meer maar is wel voor meer dan 1 X.

Offline Jos Abee

• Super Pentaxian
« Reactie #12 Gepost op: 9 mei 2010, 11:13:55 »
de sensor kan aardig wat hebben, er zit een laag voor die behoorlijk sterk is.

ik heb de pentax cleaning kit waarbij je op dat glaasje zit te drukken met een rubberen "dop" :

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=lXLDwbR3V54[/youtube]

voor gewoon stof de camera opening naar beneden houden en dan goed de blaasbalg gebruiken.

gr Jos

K-5, K10d, DA16-45 f4, Sigma 70-200II f2.8, Sigma 50mm EX Macro, Pentax DA 35mm 2.5 Pentax M-50mm 1.7, Pentax M 200mm f4, Pentax 360fgz, Pentax 540fgz.

"Photography is not art goddamnet! It’s just a Xerox of what just happened"

Offline Corros

• Super Pentaxian
  • J316
    • Website
« Reactie #11 Gepost op: 9 mei 2010, 10:41:02 »
Sensor reiniging is toch wel een wat mistig verhaal. Je hoort zeer veel verschillende verhalen. Het nadeel aan die bevroren vlinders is dat wanneer je per ongeluk andere delen dan de sensor raakt (zoals de spiegel) er vet aan kan komen dat gebruikt wordt om de scharnieren te smeren. Dat smeer je vervolgens op de sensor... Natte reiniging is uiteindelijk het beste, maar niet altijd nodig.
Alles wat relevant is over mij te weten is te vinden op: Website volg mij via twitter

kdj4

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 8 mei 2010, 22:43:58 »
ik ben er bijna zeker van, mocht het een haar zijn dat je het er met een blaasbalg schoon krijgt.

gr kees.

Offline Sentinel

• Senior Member
  • **
  • Pentax rules!
« Reactie #9 Gepost op: 8 mei 2010, 22:31:42 »
Het ligt niet aan de zoeker en/of spiegel. Ik zie de haar namelijk liggen op de sensor. (laat ik hopen dat het een haar is.....). Ik zal in ieder geval een blaasbalg kopen. Zit daar nog verschil in of kan ieder type kopen bij de bekendere websites?
Verder zal ik in de Apenheul wel eens zo'n artic butterfly willen zien en misschien proberen als een blaasbalg niet werkt. Ik vind het namelijk een hoop geld.

Het zelf doen vind ik geen probleem Ik kan me voorstellen dat mensen dat liever niet doen bij een ander. Hoewel een WA verzekering een hoop kan dekken ;)

Ik heb zelf even in de buurt gevraagd naar het schoonmaken van de sensor. Maar die sturen hem op naar Chipclean en dan kost het €55!
Hoop geld als je dat 2x moet doen heb je het vlindertje er al uit!
K5-II & K200D| Pentas 16-45 F4 | Tamron 28-75 F2.8| Sigma 70-200 F2,8 USM II| Sigma 18-125 F3,5-5,6| Metz 48-af1| Metz 58-af1|

Offline Mharda

• Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
« Reactie #8 Gepost op: 8 mei 2010, 18:22:50 »
Aangezien ik er ook last van zou hebben (zie elders) zal ik er ook aan moeten geloven. Hoewel ik die artistieke vlinder niet heb sta ik open voor alle tips, aanwijzingen etc.

Overigens geeft Mharda aan dat hij het liever heeft dat je de sensor zélf reinigt (kan ik begrijpen). Ik denk dan 2 dingen:
1) de sensor is héél gevoelig;
2) de sensor is heel kostbaar om te vervagen.
Mijn vraag: denk ik goed (en zoja, wat "kost" zo'n nieuwe sensor dan? Waarschijnlijk meer dan een goede body...)?

Klopt ;) Met de AB moet je zelfs het kwastje boven de sensor houden: de statische elektriciteit trekt het stof aan. Wat vervanging kost? Geen idee! Maar nogmaals, wereldwijd gebruiken zeer veel mensen deze methode en eerlijk gezegd heb ik nog nooit een horror verhaal zelfs maar gelezen...

Dus: blaasbalg en Artic Butterfly staan, uiteraard gratis, tot je beschikking. Wellicht dat iemand ook nog nat voor je wil/kan reinigen... Anders kost het plusminus 25 euro om het te laten doen...
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Offline EviZ

• Pentaxian Guru
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
« Reactie #7 Gepost op: 8 mei 2010, 18:16:39 »
[...]
[...]

Naar ik zo begrepen heb, kan het filter dat over de sensor ligt wel wat hebben en valt het wat dat betreft met de kwetsbaarheid wel mee.
(zei hij zonder ook zelf maar eens het filter te hebben gereinigd........)

greetz,
Erik

Offline Mharda

• Honorary Member
  • Pentaxian Guru
    • Mharda on SmugMug
« Reactie #6 Gepost op: 8 mei 2010, 18:07:05 »
Kijk ook even, voor de zekerheid, of het een vuiltje op de zoeker is of op de sensor! Fotografeer met f32 oid een wit blad papier. Op de foto zie je dan sensor verontreiniging...
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda

kdj4

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 8 mei 2010, 16:50:00 »
Als het alleen haar is, krijg je die met een goedkope blaasbalg zo weg.
Even naar een fotozaak, de gebruiksaanwijzing goed lezen om de spiegel omhoog te klappen, even blazen en voila...

klopt, als ik wat zie op mijn foto gebruik ik altijd een blaasbalg en dat gaat tot nu toe altijd goed.

voor je wat duurders gaat kopen zou ik eerst een blaasbalg proberen voor een paar euro heb je z'n ding, cemi heeft de uitleg al gegeven hoe je dat moet doen.

gr kees.

Offline Kees SC

• Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • Asahi Pentax Collector Nijverdal-Ov.
    • KeesSC on Flickr!
« Reactie #4 Gepost op: 8 mei 2010, 16:37:30 »
Aangezien ik er ook last van zou hebben (zie elders) zal ik er ook aan moeten geloven. Hoewel ik die artistieke vlinder niet heb sta ik open voor alle tips, aanwijzingen etc.

Overigens geeft Mharda aan dat hij het liever heeft dat je de sensor zélf reinigt (kan ik begrijpen). Ik denk dan 2 dingen:
2) de sensor is heel kostbaar om te vervagen.

Mijn vraag: denk ik goed (en zoja, wat "kost" zo'n nieuwe sensor dan? Waarschijnlijk meer dan een goede body...)?

Offline Mharda

• Honorary Member
  • Pentaxian Guru
    • Mharda on SmugMug
« Reactie #3 Gepost op: 8 mei 2010, 15:56:10 »
Wat ik kan doen, is mijn Artic Butterfly mee naar de Apenheul nemen. Ik wil het je best uitleggen hoe het werkt en het kost je plusminus drie minuten... Alhoewel je moeite moet doen om wat fout te doen (zelfs ik kan het!), vind ik het toch prettiger als je het daadwerkelijke schoonmaken zelf doet. Nat reinigen heb ik nog nooit nodig gehad en dus ook nog nooit gedaan. Is dit een oplossing?
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda

Offline cemi

• Super Pentaxian*Ltd
  • Less is more...
    • Cees van Miert Fotografie
« Reactie #2 Gepost op: 8 mei 2010, 15:44:35 »
Als het alleen haar is, krijg je die met een goedkope blaasbalg zo weg.
Even naar een fotozaak, de gebruiksaanwijzing goed lezen om de spiegel omhoog te klappen, even blazen en voila...

Offline Sentinel

• Senior Member
  • **
  • Pentax rules!
Wie heeft er ervaring met schoonmaken van de sensor
« Reactie #1 Gepost op: 8 mei 2010, 15:28:28 »
Hallo Mensen,

Het is al vaker gevraagd en aangeven op het forum maar hier komt die nog een keer;
Ik heb een haar/vlek op mijn sensor. Het is ongeveer een haar breedte en een 1,5mm lang.

Is er iemand in/rond amersfoort die ervaring heeft met het weghalen van zo'n haar? En die de spullen heeft en mij wilt helpen?
Ik heb het al geprobeerd met mijn nagel maar dat werkt niet   ... (grapje).
De sensor cleaner van de camera zelf krijgt het niet voor elkaar om het weg te halen.

Ik hoor het graag van jullie!

(is dit wel de goede plaats voor dit bericht??)
K5-II & K200D| Pentas 16-45 F4 | Tamron 28-75 F2.8| Sigma 70-200 F2,8 USM II| Sigma 18-125 F3,5-5,6| Metz 48-af1| Metz 58-af1|