Auteur Topic: Even een vraagje over de eend  (gelezen 1334 keer)

asplx

• Gast
Re:Even een vraagje over de eend
« Reactie #15 Gepost op: 17 mei 2010, 00:19:41 »
De eerste foto is zijn geheel niet overbelicht, dan zouden de veren uitgebleekt zijn.
De uitlichting en de belichting zijn perfect:
Het wit is duidelijk doortekend en niet grijs. Wel vuil, maar komt ervan als je in smerig water gaat zwemmen.

Verder heb je 1/1000 seconde gebruik bij f/8 en ISO 200 en een brandpuntasafstand van 210 mm.

Bij een langere brandpuntsafstand wordt de scherptediepte kleiner. Die kun je vergroten door te diafragmeren naar f/11 en de sluitertijd te verlengen naar 1/500 sec.
De lichtwaarde blijft daarmee dezelfde, maar je gebruikt de speling daarbinnen dan om de scherptediepte te vergroten.
Dat kan, doordat voor de sluitertijd minimaal 1/f  wordt aanbevolen en dan kom je uit op 1/200 of 1/250 seconde.
Je hebt door de ingestelde ISO-waarde van 200 een stop speling gecreƫerd.
Met ISO 100 had je die speling niet gehad, maar was de foto ook zeker goed geworden.

Overigens: de uitlichting van het onderwerp heeft niets te maken met waar JIJ je bevindt:
Al sta JIJ in het pikke donker (bijvoorbeeld een schuilhut) dan blijft de belichting van deze zwemvogel exact hetzelfde, want die zit in het zonnetje.

Mooie foto, Elvira.  :toppie:

Groetjens,
Ruurd

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #15 Gepost op: 17 mei 2010, 00:19:41 »

Offline cire

• Super Pentaxian*Ltd
  • Geslacht: Man
  • Fotograferen is vooral goed kijken...
« Reactie #14 Gepost op: 3 mei 2010, 17:17:21 »
Elvira,
Voor de duidelijkheid, ik gebruik Photoshop CS4
Ik gebruik best wel regelmatig kanalen en paden; maar ik geloof niet dat dit mogelijk is met photoshop elements.
Als je vragen hebt....ik sta er altijd open voor..
Cire
Pentax k1,  K5  SMC16-50DA 2,8, SMC50-135DA 2,8, smc 55-300, sigma 10-20, tamron 90mm, f2.8 macro..... en een pentax optio w60
www.artillusio.nl

Elvira

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 3 mei 2010, 16:07:16 »
Hallo Cire,

Bedankt voor de bewerking en de goede uitleg, ik werk net met PSE8 en zo te zien werken die programma's allemaal het zelfde. Ik kan nog niet zo goed uit de voeten met die verschillende lagen (dus hier ook nog veel te leren) De bewerking vind ik  :toppie: hartstikke mooi BEDANKT HIERVOOR.

Groet,
Elvira

Offline cire

• Super Pentaxian*Ltd
  • Fotograferen is vooral goed kijken...
« Reactie #12 Gepost op: 3 mei 2010, 13:47:44 »
Elvira,
Je had me een PBtje gestuurd of ik nog wat kon verbeteren aan deze foto.
Het probleem ligt vooral in de scherpte; de enigzins overbelichte rechterkant is snel op te lossen.
Daar kun je tutorial http://www.pentaxforum.nl/smf/index.php?topic=14389.0 voor gebruiken; alleen maak je nu niet het masker invers.
De verscherping is gebeurd volgens methode: http://www.pentaxforum.nl/smf/index.php?topic=11429.0.
Daarnaast heb ik een simpel trukje om toch de scherpte sterk te verbeteren; nl een zwart laag met masker van alleen de omlijning van de kop van deze gans. (vooral bek en oog) Uiteraard staat die laag slechts op 60%.
De twee kleurtoon/verzadiging lagen heb ik gebruikt om om de chromatische abberatie wat te onderdrukken.
Om die zwart laag (slechts en lijntje) te verkrijgen heb ik vooraf nog en dublicaat gemaakt en deze omgezet tot slechts een miniscuul lijntje, alleen de kop van de gans, rest weggehaald. Daarna deze laag overgebracht naar de oorspronkelijke foto.
Ik zal ook een schermafdruk meesturen van alle lagen.
Leuke foto overigens
Succes
Cire

lijntje:
« Laatst bewerkt op: 3 mei 2010, 13:57:08 door cire »
Pentax k1,  K5  SMC16-50DA 2,8, SMC50-135DA 2,8, smc 55-300, sigma 10-20, tamron 90mm, f2.8 macro..... en een pentax optio w60
www.artillusio.nl

bbwijdieks

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 3 mei 2010, 13:11:17 »
Ik denk dat de foto een beetje out of focus is.
Heb je AF-C gebruikt?

Offline Mharda

• Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
« Reactie #10 Gepost op: 3 mei 2010, 08:08:53 »
Overbelichting valt wel mee, mi. Scherpte, als ik het goed zo op deze kleine foto, ligt op voorkant snavel en is daarom op het oog iets minder...

Om overbelichting tegen te gaan, ten eerste ISO 100 instellen. Sluitertijd kan je niet verminderen want dan bevriezen de druppels niet.. Dus dan nog maar twee oplossingen: diafragma knijpen (krijg je meteen meer scherptediepte) of grijsfilter voor de lens... Die laatste zijn er in verschillende soorten (1 stop, 2 stop enz..)
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

RonHendriks

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 2 mei 2010, 20:22:44 »
Ik weet niet wat ik aan deze foto zie? Bij de kop en snavel vind ik hem wat onscherp ( misschien moet ik naar de opticien) maar volgens mij klopt hier iets niet. Ik heb hem al eens aagepakt met PSE maar kom er niet uit. Kan iemand mij helpen? All tips en commentaar welkom.
210mm - F8 -1/1000 - Iso 200
Als ik de foto bekijk, dan schat ik dat de gans op zo'n 6-7 meter afstand van je stond. Dat is relatief dichtbij, waarbij je zoomlens een redelijk klein scherptedieptegebied heeft van naar schatting zo'n 20 cm. Het kan dus goed zijn dat je scherpstelpunt bv op de borst lag, waardoor de kop net niet meer zo scherp is als aan de zijkant/achterkant van de vogel. Voor echte scherpte zou f11-f14 zeker een verbetering zijn.

De overbelichting. Bij de K-7 (en ook K20D, K-x en K200D) kun je kiezen voor dynamisch bereik uitbreiding (DRon200) waarbij het dynamisch bereik aan de lichte kant met een volle stop wordt uitgebreid (iso instelling vanaf 200) waardoor je minder snel volgelopen wit krijgt door overbelichting. Dit noemt men clipping waarvan hier een voorbeeld: http://i36.tinypic.com/35anhpi.jpg Helaas is deze optie niet te vinden op je Ist.

In RAW is er vast nog wel wat meer te zien aan de over- en onderbelichtingskant van je foto. Daarnaast kun je ervoor kiezen om iets onder te belichten, al werkt dat niet altijd even goed. Ook kun je kiezen voor spotmeting, of voor centrummeting om je camera iets meer het wit van de vogel in gedachten te houden.

Tenslotte blijft het een mooie foto!

Offline kraayke

• Pentaxian
  • **
  • Het meervoud van Lef is... Leffe.. .. Goei bierke
    • Tractor pulling
« Reactie #8 Gepost op: 2 mei 2010, 20:08:30 »
Zekerss een mooie foto.

Scherpte is toch niet zo slecht.. ( mijn mening)
Pentax K-x, F 100-300mm, DA 18-55mm II, Tamron SP AF 90mm F2.8, DA 50-200mm, F 35-80mm, Metz 48 AF-1

Elvira

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 2 mei 2010, 19:57:12 »
Ik weet t   ;) de eend is een gans.......
Maar zie niet precies waar de scherpte ligt..

Gr, Rob.

Nou, je kon wel eens gelijk hebben ;) ;) ;) En waar de scherpte ligt, ja daar ligt ook mijn probleem. Maar dat overbelichte dat is mijn probleem.

Offline Robr

• Senior Member
  • **
  • Pentax rules!
« Reactie #6 Gepost op: 2 mei 2010, 18:56:41 »
Ik weet t   ;) de eend is een gans.......
Maar zie niet precies waar de scherpte ligt..

Gr, Rob.
K200D ;Pentax DA smc 18-250 mm ; Sigma MACRO 105mmF2.8 EX DG ; Pentax smc DA* 300mm f/4.0 ED (IF) SDM : Pentax smc AF adapter 1.7

Elvira

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 2 mei 2010, 17:32:26 »
Oke, bedankt voor jullie reactie.

Maar hoe voorkom ik dit, de ene keer sta je in de schaduw en schuif je 50 cm op dan sta ik ook in de zon.
Hoe stel ik dan de camera in?
Ik kan hem wel bewerken in PSE maar dan moet ik echt Cire gaan aanspreken, ik heb al van alles geprobeerd maar het lukt niet.

Groet,
Elvira

Karin

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 2 mei 2010, 17:28:37 »
ik vind het een gave actiefoto. Jammer van het overbelichte.

gr. Karin

Offline Bram

• Senior Member
  • **
  • Probeer van alles het beste te maken
« Reactie #3 Gepost op: 2 mei 2010, 17:25:05 »
Ik denk ook dat de foto iets te licht is, maar voor de rest ziet ie er geweldig uit.
Mooi scherp, ondanks de actie.

Groet,
Bram
Op iedere slak ligt wel een beetje zout

Offline Oki

• Super Pentaxian
  • Ricoh GR
« Reactie #2 Gepost op: 2 mei 2010, 16:47:54 »
Wat ik zie is wat overbelichting, (is ook spierwitte eend) en het feit dat door de telelens  recht van voren de eend word samengedrukt.
verder niks mis met scherpte..
mijn 2 cnts,
Jochem.
Fujifilm X-T1 met Fujinon XC 15-45 ois pz.(thats it,I still love Pentax hoor)

Elvira

• Gast
Even een vraagje over de eend
« Reactie #1 Gepost op: 2 mei 2010, 14:19:27 »
Hoi,

Ik weet niet wat ik aan deze foto zie? Bij de kop en snavel vind ik hem wat onscherp ( misschien moet ik naar de opticien) maar volgens mij klopt hier iets niet. Ik heb hem al eens aagepakt met PSE maar kom er niet uit. Kan iemand mij helpen? All tips en commentaar welkom.
Hier de origenele en onbewerkt.

1.  210mm - F8 -1/1000 - Iso 200

Elvira