Auteur Topic: Vreemde Spiegellens (geen prime..)  (gelezen 1817 keer)

Cmdr_Keen

• Gast
Re:Vreemde Spiegellens (geen prime..)
« Reactie #7 Gepost op: 31 maart 2010, 08:29:11 »
Ik weet wat een spiegellens is maar deze krijgt wel vrij slechte beoordelingen. Een Tamron 500mm presteert beter en de Tokina 500mm presteert ook beter. Waarschijnlijk presteert een cheapo Rubinar 500mm ook beter. Zo'n Rubinar ging laatst voor minder dan 50 euro weg op Ebay.

En als je dan toch dit bedrag over hebt voor een spiegellens, koop een MTO 1000mm f10. Dan kan je de maan leuk uitlichten en houdt je nog genoeg geld over om andere leuke zaken te kopen.
Dat geloof ik graag hoor. Ik heb geen ervaring met juist deze spiegellens. En hij is vreselijk aan prijs, dat geld zou ik nooit uitgeven aan zo'n simpele lens. Sowieso is een zoommechanisme iets vreemds op zo'n lens. Maar veel mensen verwachten van spiegellenzen dat het "goedkope" telelenzen zijn en geven dan een extreem slechte beoordeling omdat hij niet aan de verwachtingen voldoet. En in mijn ogen is dat niet terecht.

Die MTO staat inderdaad al een tijdje op mijn verlanglijstje. :)

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #7 Gepost op: 31 maart 2010, 08:29:11 »

asplx

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 31 maart 2010, 02:15:39 »
IK heb de Sigma 8/600 spiegel.
En heel af en toe gebruik ik die, bij voorkeur op de LX, op de K10D ben ik er nog niet echt weg van.

Ik heb er schitterende foto's mee gemaakt in De Groote Peel, maar idd op de LX..

Offline EricR

• Super Pentaxian
  • Geslacht: Man
  • Selling mode
« Reactie #5 Gepost op: 30 maart 2010, 16:31:57 »
Nah, het is geen rommel. Het is een spiegellens, en dat is geen gewone telelens. Veel mensen weten dat niet. Een spiegellens is eigenlijk niets meer als een veredelde telescoop. En als zodanig ook prima bruikbaar. Richt hem op de maan en je kan er veel plezier mee hebben. Maar als gewone telelens werkt ie niet echt lekker. De bokeh is lelijk, het diafragma niet instelbaar, geen autofocus, donkere zoeker enz. enz. Allemaal niet erg als telescoop, wel heel vervelend als telelens.

Overigens is de vraagprijs wel erg veel op ebay...

Ik weet wat een spiegellens is maar deze krijgt wel vrij slechte beoordelingen. Een Tamron 500mm presteert beter en de Tokina 500mm presteert ook beter. Waarschijnlijk presteert een cheapo Rubinar 500mm ook beter. Zo'n Rubinar ging laatst voor minder dan 50 euro weg op Ebay.

En als je dan toch dit bedrag over hebt voor een spiegellens, koop een MTO 1000mm f10. Dan kan je de maan leuk uitlichten en houdt je nog genoeg geld over om andere leuke zaken te kopen.

Cmdr_Keen

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 30 maart 2010, 14:17:43 »
Nah, het is geen rommel. Het is een spiegellens, en dat is geen gewone telelens. Veel mensen weten dat niet. Een spiegellens is eigenlijk niets meer als een veredelde telescoop. En als zodanig ook prima bruikbaar. Richt hem op de maan en je kan er veel plezier mee hebben. Maar als gewone telelens werkt ie niet echt lekker. De bokeh is lelijk, het diafragma niet instelbaar, geen autofocus, donkere zoeker enz. enz. Allemaal niet erg als telescoop, wel heel vervelend als telelens.

Overigens is de vraagprijs wel erg veel op ebay...

Offline EricR

• Super Pentaxian
  • Selling mode
« Reactie #3 Gepost op: 30 maart 2010, 11:20:27 »
Rommel afgaande op de schaarse reviews op pentaxforums :

http://www.pentaxforums.com/lensreviews/SMC-Pentax-K-400-600mm-F8-12-Reflex-Zoom-Lens.html

Ben je waarschijnlijk beter af met een Tamron SP 500mm of een Tokina 500mm. Als je dan toch zo'n spiegellens wil gebruiken. Teleconverter + een oude 200mm f4 (of f2.5) zal betere foto's opleveren en is veel goedkoper. Denk dat dit objectief alleen leuk is voor verzamelaars.

RonHendriks

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 26 maart 2010, 22:06:34 »
Die kende ik ook nog niet, maar zou afentoe verkrijgbaar zijn. http://www.bdimitrov.de/kmp/lenses/zooms/long/K400-600f8-12.html

Offline Jacko

• Senior Member
  • **
  • Bestaat er iets anders dan Pentax..
Vreemde Spiegellens (geen prime..)
« Reactie #1 Gepost op: 26 maart 2010, 21:46:15 »
Kwam op Ebay de volgende lens tegen :

http://cgi.ebay.nl/8-12-400-600-REFLEX-ZOOM-PENTAX-SMC-400-600mm-LIKE-NEW_W0QQitemZ390124802036QQcmdZViewItemQQptZDE_Elektronik_Computer_Foto_Camcorder_Objektive_PM?hash=item5ad5400ff4

8-12/400-600 REFLEX-ZOOM PENTAX SMC 400-600mm

Ik had nog nooit een zoom spiegellens gezien.. wel erg prijzig trouwens voor dat geld kan je veel leuker spul kopen.
Pentax K200D - Pentax K20D - D-BGF3- Pentax 18-55 (Kit) - Pentax F 70-210 - Pentax SMC 28-105 - SMC F 28mm 2.8 - Sigma DL Zoom 75-300 - Metz 50 AF-1 Takumar 135mm 2.5 Pentax M 50mm 1.7 - Sigma 17-70
Kata 3N1-20 - Manfrotto 709BR