Spiegelreflexen zijn niet mijn ding (veel te
slow, lelijk bokeh,...).
Miskijk je trouwens niet te veel op de brandpuntsafstanden. Het beeldhoekverschil tussen 300-400-500 is niet fenomenaal verschillend.
Ivm TC's: de kwaliteit van 3rd party en in-brand tc's kan flink verschillen. Vaak haal ik een beter (lees: scherper) beeld uit een eenvoudige crop, dan uit een TCplusLens-combinatie. Van alle TC's die ik tot nu toe testte (Kenko 1.4x, Tarmon 1.4x en 2x, Sigma 1.4x (=brol), Pentax-F 1.7x) overleefde er maar één mijn evalutatie. Je mag 3 keer raden welke.
De Sigma 70-300 is IMHO (
excuse me for being blunt here) geen fenomaal goeie lens (te licht, te veel kunststof, te stofgevoelig,...). Een goedgefocuste crop uit een DA50-200mm-fotootje is scherper en geeft een natuurlijkere rendering.
Als ik dan toch een 3rd-party suggestie moet doen, dan zo ik je eerder een Sigma 100-300mm f/4 aanraden.
Mag het nog wat meer kosten, dan is de DA*60-250/4 zeker geen miskoop!
Vooral de vocht- en stofdichtingen zijn 'geruststellende' voordelen op reis.
Zelf heb ik sinds kort een A*600/5.6 (quite nice!). Ik werkt nog steeds (eigenlijk meer en meer) het liefst met primes. Indien je geen problemen hebt met manuele focussen dan kan de Coslinar 400mm/5.6 die m'n collega Carlos op dit moment in de aanbieding heeft jou wellicht interesseren? (-> zie
hier)