Nog even een toelichting op: Waarom een Metz?
Metz produceert al jaren lang erg goede flitsers. Heeft een grote know-how in huis en dat betaalt zich terug in een grote betrouwbaarheid.
Ik heb goedkopere flitsers van andere merken verkocht naast Metz, met een vergelijkbaar vermogen en richtgetal.
Als instappertjes zijn die goedkopere best aardig, maar de licht-opbrengst bleek vaak in de praktijk niet constant.

Daar heb je bij Metz geen last van.

Die geeft, wat die moet geven: Goed gedoseerd licht en dat keer op keer op keer op keer.

Ik heb in de loop der - ruim 40 - jaren meerdere flitsers gehad: Een gewone Metz, zonder "computer", want dat was er toen nog niet, een Braun 380 BVC, 2x Metz 45 CT1, Metz 60 CT4 en een Metz 32 Z-3.
Het bezwaar van de Braun was de ingebouwde accu: Was die leeg, dan moest de hele flitser op de lader en dús was de flitser niet bruikbaar...

Vervolgens de Metz 45CT1: die heb ik jaren lang met veel plezier gebruikt, later een 2e bij gekocht en één vervangen door de 60CT4, die meer vermogen heeft, invulflitser én TTL-meting, auto en manual.
Maar omdat de 60CT4 erg log is en in de fotografie die ik doe niet altijd dat vermogen nodig is, heb ik een 32 Z-3; die kan op de camera als het moet, maar ook met een handgreep naast de camera, met TTL, auto en manual.
Enige bezwaar is, dat de flitsers niet meer compatible zijn met de P-TTL.
Ligt niet aan de flitsers, maar aan het P-TTL-systeem... grrr