Auteur Topic: Waarop letten bij aanschaf flitser  (gelezen 3953 keer)

asplx

• Gast
Re:Waarop letten bij aanschaf flitser
« Reactie #17 Gepost op: 12 maart 2010, 13:17:15 »
Nog even een toelichting op: Waarom een Metz?

Metz produceert al jaren lang erg goede flitsers. Heeft een grote know-how in huis en dat betaalt zich terug in een grote betrouwbaarheid.
Ik heb goedkopere flitsers van andere merken verkocht naast Metz, met een vergelijkbaar vermogen en richtgetal.
Als instappertjes zijn die goedkopere best aardig, maar de licht-opbrengst bleek vaak in de praktijk niet constant.  :(

Daar heb je bij Metz geen last van.  :)
Die geeft, wat die moet geven: Goed gedoseerd licht en dat keer op keer op keer op keer.  :-*
Ik heb in de loop der  - ruim 40 - jaren meerdere flitsers gehad: Een gewone Metz, zonder "computer", want dat was er toen nog niet, een Braun 380 BVC, 2x Metz 45 CT1, Metz 60 CT4 en een Metz 32 Z-3.

Het bezwaar van de Braun was de ingebouwde accu: Was die leeg, dan moest de hele flitser op de lader en dús was de flitser niet bruikbaar... :(
Vervolgens de Metz 45CT1: die heb ik jaren lang met veel plezier gebruikt, later een 2e bij gekocht en één vervangen door de 60CT4, die meer vermogen heeft, invulflitser én TTL-meting, auto en manual.
Maar omdat de 60CT4 erg log is en in de fotografie die ik doe niet altijd dat vermogen nodig is, heb ik een 32 Z-3; die kan op de camera als het moet, maar ook met een handgreep naast de camera, met TTL, auto en manual.

Enige bezwaar is, dat de flitsers niet meer compatible zijn met de P-TTL.
Ligt niet aan de flitsers, maar aan het P-TTL-systeem... grrr  >:(

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #17 Gepost op: 12 maart 2010, 13:17:15 »

eeyore_nl

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: 12 maart 2010, 07:21:50 »
Metz is een merk dat al vele jaren flitsers maakt voor bijna alle camera merken. Staat zeer goed bekend en heeft een aantal noviteiten zoals upgrade via usb van je flitser. De METZ48 heeft al heel wat prijzen gewonnen. De 58 is grote broer.. Ik heb nog nergens gelezen over problemen van METZ met PENTAX, dus volgens mij een safe aankoop. Maar wel een stuk goedkoper!

Ik heb een Metz-48. Als ik nu opnieuw een opzetflitser zou moeten kopen, dan zou ik voor de 58 gaan. Niet vanwege het richtgetal, maar vanwege de extra functies die op de 58 zitten. Zoals een goede invulflits en een intelligente automaat. Die heb ik maar heel af en toe nodig, maar ik mis ze toch.

Offline Mharda

• Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
« Reactie #15 Gepost op: 12 maart 2010, 06:48:43 »
Het is prettig een flitser te hebben die ook op de volautomaat kan werken, alle functies van je camera ondersteunt, inclusief P-TTl en wireless...

Het eerste denk je dan aan de PENTAX flitsers zelf. De 200 is te beperkt (klein) en de tweede, de 360, heeft als grote nadeel dat de kop niet naar links en rechts kan. Dan kom je bij de 540 en die is ronduit gezegd erg duur.

Metz is een merk dat al vele jaren flitsers maakt voor bijna alle camera merken. Staat zeer goed bekend en heeft een aantal noviteiten zoals upgrade via usb van je flitser. De METZ48 heeft al heel wat prijzen gewonnen. De 58 is grote broer.. Ik heb nog nergens gelezen over problemen van METZ met PENTAX, dus volgens mij een safe aankoop. Maar wel een stuk goedkoper!

NB: ik heb de PENTAX 360 en de METZ58 dus spreek wel een beetje uit ervaring :)

Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

asplx

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: 11 maart 2010, 15:41:34 »
Citaat
Verder heb ik me inmiddels ook wat verdiept in de betekenis van het richtgetal, hoe je hiermee moet rekenen in relatie tot belichting, flitsbereik etc. dus dat zegt me inmiddels ook wat meer. 48 lijkt me inderdaad een heel mooi getal. 36 is net wat minder en ik wil er ook een tijdje mee vooruit kunnen en niet over een paar jaar (of maanden Smiley) tegen het gevoel aan lopen: had ik net maar wat meer uitgegeven.
Wordt vervolgd dus, wellicht via een berichtje in de categorie "Laatste aankoop".

Groeten,
J@@P

J@@P,

Staar je niet blind op het richtgetal.
Ik heb 2 flitsers in gebruik: de Metz 60CT-4, richtgetal 60 bij ISO 100  :o, wat overeenkomt met RG 90 bij ISO 400
en een METZ 32 Z-3, die slechts een kwart van het vermogen heeft van de grote... en nog altijd RG 64 heeft bij ISO 400.

Dat betekent, dat ik met de 60 op een afstand van 4 meter kan flitsen met diafrasgma 22. Hoe vaak heb ik dat nodig?
Het betekent óók, dat ik een afstand van 22 meter kan overbruggen met f/4. Ook dat gebruik ik niet echt vaak,

Toch heb ik heel vaak de kleine ingebruik, hetzij gemonteerd op de camera, hetzij met een extra grip naast de camera als staafflitser.

Met de 32 krijg ik op ISO 400 RG 64, wat betekent, dat ik met f/16 kan flitsen op een afstand van 4 meter.
Of omgekeerd: 16 meter kan overbrugen met f/4

Ik geeft toe; de 60CT-4 is niet te vergelijken met de 32 Z-3, alleen al door de aparte lood-accu, maar dat is tegelijk ook de reden, dat ik de kleine erbij heb, die ik vaak in het dichtbij-gebied inzet.

Wat wél prettig is om te hebben: swiffle (= draaien) en tilt (= omhoog zetten) van de kop, liefst óók naar beneden.
Dat laatste heeft m'n 32 wél, de 60 van zich zelf niet. Maar met een beetje handigheid lukt me dat toch wel.

Succes met je keuze,
Groeten,
Ruurd

Offline J@@P

• Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit
« Reactie #13 Gepost op: 11 maart 2010, 12:45:52 »
Bedankt voor de link naar dit topic, Cees.
Ik ga eens voorzichtig kijken, maar gezien de opmerking dat er met oudere flitsers (voor ca. 1992) wel eens wat mis zou kunnen gaan vermoed ik haast dat ik tot nog toe gewoon geluk heb gehad. Ik ga het in ieder geval op de voorgeschreven manier eens even testen. Meten is weten tenslotte. Tot die tijd zal ik even het zekere voor het onzekere nemen en 'm niet gebruiken.

In ieder geval iedereen bedankt voor de reacties. Ik heb in ieder geval wel voor mezelf duidelijk dat ik ook draadloos wil kunnen gaan flitsen. Kantelbaar is zoals gezegd al een must, maar vaste flitsers zijn volgens mij al ver in de minderheid en alleen met lage richtgetallen, dus echte instappers. Verder heb ik me inmiddels ook wat verdiept in de betekenis van het richtgetal, hoe je hiermee moet rekenen in relatie tot belichting, flitsbereik etc. dus dat zegt me inmiddels ook wat meer. 48 lijkt me inderdaad een heel mooi getal. 36 is net wat minder en ik wil er ook een tijdje mee vooruit kunnen en niet over een paar jaar (of maanden :)) tegen het gevoel aan lopen: had ik net maar wat meer uitgegeven.
Wordt vervolgd dus, wellicht via een berichtje in de categorie "Laatste aankoop".

Groeten,
J@@P
Sony RX10iv (Voormalig Pentax K10/K7/K5/K3ii Canon 7d eigenaar)

Offline cemi

• Super Pentaxian*Ltd
  • Less is more...
    • Cees van Miert Fotografie
« Reactie #12 Gepost op: 11 maart 2010, 09:15:39 »
Bedankt voor de tips. Van die spanning had ik nooit gehoord maar dat kan dus behoorlijk mis gaan. Ik heb deze flitser al regelmatig gebruikt en tot nog toe gaat het goed, maar dat zegt natuurlijk niks. Als het niet past kan het dus net zo goed binnenkort fout gaan. Dus eerst maar eens uitzoeken (wie kan helpen? Cees?)
Of even op dit forum kijken bij Flitsers:
http://www.pentaxforum.nl/smf/index.php?topic=270.0
Cees

Offline Jurrien

• Senior Member
  • **
  • K 20, een uitdaging!
« Reactie #11 Gepost op: 11 maart 2010, 07:49:04 »
Ik zou in dit geval ook voor de veilige optie kiezen van draadloos flitsen. Zo'n setje hoeft niet duur te zijn en in combinatie met een los "handvat"
http://www1.conrad.nl/scripts/wgate/zcop_nl3/~flN0YXRlPTY1NTg5MTE0OA==?~template=PCAT_AREA_S_BROWSE&glb_user_js=Y&shop=NL2&p_searchstring=Hama&s_haupt_kategorie=&zhmmh_area_kz=&p_init_ipc=X&p_page_to_display=DirektSearch&~cookies=1&scrwidth=1280
Met dit ding, icm een draadloos setje
http://link.marktplaats.nl/328230974
ben je ook veel vrijer in je keuze van een flitser
DA 1:3.5-5.6 18-55mm AL II | Sigma APO DG 1:4-5.6 70-300mm | Sigma 1:2.8 28mm | Sigma 1:4-5.6 70-210 | Petri 1:2.0 50mm | Petri 1:3.5-4.5 35-135mm | Kenlock 1:5.6 100-300 mm

Offline Jos Abee

• Super Pentaxian
« Reactie #10 Gepost op: 10 maart 2010, 23:02:42 »
let op het richtgetal 48 of 58 is al prima, voor een eerste flitser is het zeker handig dat hij kan draaien en omhoog/omlaag kan.  kijk evt ook of de flitser draadloos door je camera kan worden aangestuurd (ook weer handiger om minder een "flitsfoto" te maken.)
K-5, K10d, DA16-45 f4, Sigma 70-200II f2.8, Sigma 50mm EX Macro, Pentax DA 35mm 2.5 Pentax M-50mm 1.7, Pentax M 200mm f4, Pentax 360fgz, Pentax 540fgz.

"Photography is not art goddamnet! It’s just a Xerox of what just happened"

Offline Bernie

• Super Pentaxian
  • Westerlee (Gn)
« Reactie #9 Gepost op: 10 maart 2010, 21:54:26 »
Even controle is niet zo lastig. Je hebt een goede multi-meter nodig waarmee je de spanning meet! Deze spanning kan zeer varieren. Heb voor 2 weken terug nog een Metz mecablitz 20BC-6 getest. Triggerspanning van 3,6 volt. Ik heb me laten vertellen dat deze spanning bij andere flitsers wel op kan lopen tot een voltage van boven de 100 volt! En dat is niet fris. Maar je kunt ook het internet even afstruinen, misschien kun je dan de triggerspanning van jouw flitser wel vinden. De auto 25DX zit op 5,46 volt. Die van jou kan ik zogauw niet vinden helaas.
« Laatst bewerkt op: 10 maart 2010, 21:58:52 door Bernie »

K20D,  Tamron 18-250, Metz 48, Smc M 50mm F1.7 Tamron AF 90mm F/2.8 SP Di Macro Tamron SP AF28-75mm F/2.8 XR Di

Offline J@@P

• Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
« Reactie #8 Gepost op: 10 maart 2010, 19:51:46 »
Bedankt voor de tips. Van die spanning had ik nooit gehoord maar dat kan dus behoorlijk mis gaan. Ik heb deze flitser al regelmatig gebruikt en tot nog toe gaat het goed, maar dat zegt natuurlijk niks. Als het niet past kan het dus net zo goed binnenkort fout gaan. Dus eerst maar eens uitzoeken (wie kan helpen? Cees?) en anders maar die enorme afschrijving voor lief nemen :).
Maar echt antwoord heb ik nog niet. De naam Metz komt regelmatig voorbij maar wat onderscheidt dit merk van andere merken. Ook lees ik eea over niet nader genoemde functies. Welke zijn dat dan precies en welke functies gebruik je wanneer? Dat zou ik graag willen weten. Alvast bedankt voor verdere reacties.

Groeten,
J@@P

Offline Jos Abee

• Super Pentaxian
« Reactie #7 Gepost op: 10 maart 2010, 18:49:03 »
wil je de flits minder duidelijk zien zal je moeten gaan bouncen en/of  gebruik gaan maken van een diffusor.
K-5, K10d, DA16-45 f4, Sigma 70-200II f2.8, Sigma 50mm EX Macro, Pentax DA 35mm 2.5 Pentax M-50mm 1.7, Pentax M 200mm f4, Pentax 360fgz, Pentax 540fgz.

"Photography is not art goddamnet! It’s just a Xerox of what just happened"

eeyore_nl

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 10 maart 2010, 16:42:03 »
Ik heb gekozen voor de Metz-58 AF-1 simpelweg omdat ik niet zo heel vaak een flitser koop en deze alle denkbare functies in zich had. Mijn gedachtegang was dat als ik er 10 jaar mee doe ik misschien nog wel iets kan bedenken om al die functies ook daadwerkelijk eens te gaan gebruiken.

Als je het geld ervoor hebt is de Metz-58 inderdaad een veel betere keuze. Maar dat is meteen een erg grote stap vanaf een 1 euro flitser.

Hoewel ik de beperkte M-mode van de Metz-48 wel een beetje zat ben trouwens, maar dat is voor mij dan ook het enige minpunt.

RonHendriks

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 10 maart 2010, 16:33:27 »
Ik heb gekozen voor de Metz-58 AF-1 simpelweg omdat ik niet zo heel vaak een flitser koop en deze alle denkbare functies in zich had. Mijn gedachtegang was dat als ik er 10 jaar mee doe ik misschien nog wel iets kan bedenken om al die functies ook daadwerkelijk eens te gaan gebruiken.

Kijk hier maar eens: http://knol.google.com/k/pentax-p-ttl-hot-shoe-flash-comparison#

eeyore_nl

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 10 maart 2010, 16:00:05 »
Ergo, ik heb inmiddels ook wel begrepen dat het een oud beestje is en vroeger een echte instapper moet zijn geweest (maar goed voor 1 euro....), dus ik ben een beetje aan het rondkijken voor iets beters. Dat moet op z'n minst een kantelbare zijn en met een hoger richtgetal. De vraag is nu, waar moet ik behalve het richtgetal nog meer op letten bij de aanschaf van een andere flitser.

Dat er Metz-48 AF-1 op staat.

Serieus, dat is een erg goede flitser, die waarschijnlijk alles biedt wat je nodig hebt. Het enige wat ie niet heeft is "Auto Manual", wat wel eens erg handig kan zijn als je geen TTL van de camera wilt gebruiken.

asplx

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 10 maart 2010, 15:41:12 »
En een camera (reparatatie) is duurder dan één eurootje.... :(

Offline cemi

• Super Pentaxian*Ltd
  • Less is more...
    • Cees van Miert Fotografie
« Reactie #2 Gepost op: 10 maart 2010, 15:21:56 »
Pas wel op met de triggerspanning !!!!
Als die te hoog is (ik heb nu geen tijd om dat na te gaan) kan het je camera kosten!!
Cees

Offline J@@P

• Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
Waarop letten bij aanschaf flitser
« Reactie #1 Gepost op: 10 maart 2010, 13:17:16 »
Laatst heb ik een keer op een rommelmarkt voor 1 euro een flitser gekocht. Een Sunpak 24DX. Eigenlijk meer op de gok, dan dat ik wist wat ik kocht. Maar thuisgekomen bleek deze nog op mijn k10d te passen ook. Een toevalstreffer dus.
Bij deze een paar plaatjes die ik op het inet vond (niet de mijne dus, maar wel zo'n zelfde).

Ik blij, maar ik had op dat moment nog helemaal geen kijk op externe flitsers. Eigenlijk nog steeds niet echt, vandaar dit bericht. Ik ben wat aan het experimenteren gegaan met het ding en loop toch tegen wat beperkingen aan. In de eerste plaats merk ik dat het richtgetal vrij laag is: 24. Maar ondanks dit lage richtgetal heb ik eigenlijk meer "moeite" om de foto's niet al te duidelijk met flits genomen te laten zijn. Oftewel hij doet wat hij moet doen: flitsen, maar ik zou eigenlijk dat minder willen laten opvallen. Ik ben al een beetje aan het experimenteren geweest met het afdekken van het flitsoppervlak met materiaal dat het licht difuser maakt, maar dat neemt weer teveel flitskracht weg. Ook merk ik dat het lastig is dat je niet bijv. omhoog kunt richten. Eigenlijk is het meer een iets krachtigere vervangers van de ingebouwde flitser zodat je ook kunt flitsen bij grotere/langere lenzen op hun kleinste brandpuntafstand zonder dat de schaduw erop komt.

Ergo, ik heb inmiddels ook wel begrepen dat het een oud beestje is en vroeger een echte instapper moet zijn geweest (maar goed voor 1 euro....), dus ik ben een beetje aan het rondkijken voor iets beters. Dat moet op z'n minst een kantelbare zijn en met een hoger richtgetal. De vraag is nu, waar moet ik behalve het richtgetal nog meer op letten bij de aanschaf van een andere flitser. Wellicht dat er al topics over zijn, maar die kon ik zo 123 niet vinden, dus een antwoord of een link naar een bestaand topic wordt erg gewaardeerd.

Groeten,
J@@P