Maar het lijkt er op dat ik bij het verwisselen van de lenzen de camera iets naar rechts heb bewogen.
Anders kan ik niet verklaren waarom de wieldop rechts van de lantaarnpaal op foto 2 er beter op staat dan op foto 1. Tenzij het verschil in diameter van de lens gaat meespelen. 55 mm tegenover 52 mm.
Zijn de openingeshoeken van beide objectieven gelijk?
Je vergelijkt 2 zoom-objectieven, waarvan je de eigenschappen niet kent.
Bovendien geef je niet aan, op welke brandpuntsafstand je hebt ingesteld. Bij de Vivitar heb je een
tikkeltje kortere brandpuntsafstand ingesteld, dus
iets meer groothoek dan bij de Tokina. De betonnen paaltjes heb je bijna exact op het zelfde punt in beeld, terwijl de schaduw van een waspaal(?) op de Tokina-foto bijna de rand van de foto raakt en op de Vivitar-foto vrij ruim staat.
En het zit em zeker niet in de diameter van de frontlens.
In een ander topic heb ik geschreven, dat als je een zoomlens wilt leren beheersen en wilt doorgronden en alleen fotografeert met de brandpunten ingesteld op hele milimeters, je heel erg veel opbjectieven moet leren kennen.
Je vergelijkt hier 2 70-150 mm objectieven: Dat zijn 2 x 80 "primes", waarvan je de eigenschappen niet kent. En stél, dat je allebei zo exact mogelijk hebt ingesteld, waar ik vanuit ga, dan nóg kan het ene objectief op 79,5 mm hebben gestaan en het andere op 80,5, terwijl jij denkt, dat ze op 80 mm staan.. En dan spreek ik nog niet van de zoekerafwijking, omdat die niet controleerbaar is. Die geeft slechts pakkembeet 88% van het totale beel van de sensor weer...
Kortom: Dat hoeft dus niet aan jouw camera-hanteren te hebben gelegen.

Ik verwacht zelfs van niet.
Groeten,
Ruurd