Auteur Topic: Verplaatst : Flitser metz 45 CT 1 koppelen aan een Pentax K200D  (gelezen 4282 keer)

Offline andre-mz5

• Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • Geslacht: Man
  • Lenses are the eyes of your Pentax
Re:Verplaatst : Flitser metz 45 CT 1 koppelen aan een Pentax K200D
« Reactie #19 Gepost op: 26 februari 2010, 13:47:05 »
Hendrik, hier vind je uitgebreide specs van de Cactus V4.
Cactus V4
Zo'n Cactus setje bestaat uit één master en één of meerdere slaves. De master komt op de camera en werkt met een veilige (6V) trigger spanning. De V4 slaves kunnen tegen een trigger spanning van 300V en hebben behalve een hotshoe aansluiting ook een PC sync kabel aansluiting. Of dat meteen past op de CT-1 of dat je nog een verloop stukje nodig hebt weet ik niet. Mischien dat iemand die hem heeft dat kan zeggen.
De Cactus werkt met radiografische besturing dus de slave hoeft niet in het "blikveld" van de master te staan.

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #19 Gepost op: 26 februari 2010, 13:47:05 »

Offline Hendrik de Vries

• Junior Member
    • Tumblr
« Reactie #18 Gepost op: 26 februari 2010, 13:12:19 »
Bedankt voor jullie tips, ik heb op internet gekeken en en Cactus C4 is nog goedkoper ook.
Maar kan een Cactus C4 ook het voltage omlaag brengen, anders ontploft mijn camera alsnog.
En onder de Metz 45 CT 1 zit geen hotshoe hoe moet je de flitser dan verbinden aan Cactus C4.

Groeten Hendrik
PENTAX K200D+Batterygrip|SMC PENTAX DA 18-55mm|SMC PENTAX-M 50mm|RMC Tokina 80-200mm|SMC PENTAX-M 135|Tussenringen 12, 20 & 36mm|Panowider Superwide|Metz 45-CT|PENTAX Super A

Offline andre-mz5

• Global Moderator
  • Pentaxian Guru
« Reactie #17 Gepost op: 26 februari 2010, 12:29:36 »
Hendrik, ik heb ook nog naar die Wein Safe sync gekeken, maar de prijs heeft mer tot nu toe van weerhouden om hem aan te schaffen.
Ik zou voor dat geld een Cactus V4 setje aanschaffen zoals Mharda aangeeft. Dan heb je toch extra mogelijkheden.

grtz, Andre

Offline Mharda

• Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
« Reactie #16 Gepost op: 26 februari 2010, 11:06:38 »
Maar op internet heb ik nog iets anders gevonden, een zogenaamde Wein Safe Sync,
het ziet er wel bijna net zo uit maar het kan 400 Volt omzetten naar wel 6 Volt.
Dus die zal ik dan moeten kopen, maar die kost wel weer 47 dollar (34 euro).

En allemaal bedankt voor jullie reacties.

Groeten Hendrik.

Voor je gaat kopen: er zijn nog andere alternatieven...
Ten eerste: hou in de gaten dat deze flitser niet alle mooie nieuwe zaken ondersteunt, waaronder draadloos P-TTl enz.. Hoeveel geld wil je in deze flitser investeren?
Als alternatief: koop een CACTUS trigger set. Volgens mij (maar kijk dat even na!!!) kan je elke flitser dan draadloos aansturen. Prijs is maar iets duurder (of gelijk, even zoeken) dan de safe sync die jij noemt. De Cactus heeft alleen veel meer gebruiksmogelijkheden...
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #15 Gepost op: 26 februari 2010, 10:38:12 »
Dat heb ik enkele jaren geleden ook van De Beukelaer te horen gekregen. Of max. 30 volt ook voor de nieuwere camera's geldt?
Ik zou i.i.g. liever een veilige marge aanhouden, en dan is 20 volt denk ik reëel. Maar hou me er niet aan!

Carel
Volgens ISO 10330 is de standaard voltage van een hotshoe 24volt, zal een beetje gek zijn als Pentax daar niet aan voldoet  :)
http://www.botzilla.com/photo/g1strobe.html
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

asplx

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: 26 februari 2010, 00:01:16 »
Dat lijkt me een verstandige keuze... :)
Na iedere flits een andere camera kopen is vast vééél duurder...  :'(

Offline Hendrik de Vries

• Junior Member
    • Tumblr
« Reactie #13 Gepost op: 25 februari 2010, 23:07:28 »
Hallo allemaal,

Ik ben zelf al achter een oplossing gekomen.
Ik heb de tip van Andre uitgevoerd (de spanning meten).
Maar mijn flitser zat op 230 Volt dit kwam omdat die met het SN nummer onder de 534000.
Ik kan hem dus niet met een flitsschoentje op mijn camera aansluiten.
Maar op internet heb ik nog iets anders gevonden, een zogenaamde Wein Safe Sync,
het ziet er wel bijna net zo uit maar het kan 400 Volt omzetten naar wel 6 Volt.
Dus die zal ik dan moeten kopen, maar die kost wel weer 47 dollar (34 euro).

En allemaal bedankt voor jullie reacties.

Groeten Hendrik.

PENTAX K200D+Batterygrip|SMC PENTAX DA 18-55mm|SMC PENTAX-M 50mm|RMC Tokina 80-200mm|SMC PENTAX-M 135|Tussenringen 12, 20 & 36mm|Panowider Superwide|Metz 45-CT|PENTAX Super A

Offline Vulcan

• Administrator
  • Pentaxian Guru
« Reactie #12 Gepost op: 25 februari 2010, 18:18:32 »
Waarom geven ze niet gewoon aan wat een veilig spanning is?
Hier is iets meer er over:
http://www.pentaxforums.com/forums/camera-studio-accessories/87679-flash-trigger-voltage-pentax-official-answer.html

In post #7 wordt gezegt dat het antwoord wat ze kregen van Pentax wat hun een veilig spanning vonden 30 volt betreft.
Dat heb ik enkele jaren geleden ook van De Beukelaer te horen gekregen. Of max. 30 volt ook voor de nieuwere camera's geldt?
Ik zou i.i.g. liever een veilige marge aanhouden, en dan is 20 volt denk ik reëel. Maar hou me er niet aan!

Carel
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #11 Gepost op: 25 februari 2010, 17:50:34 »
In dit draadje kan je zien hoe je de trigger spanning van een flitser kan meten.
trigger spanning meten
Hou voor de veiligheid maar aan dat de trigger spanning niet boven de 20V moet komen.

grtz, Andre
Waarom geven ze niet gewoon aan wat een veilig spanning is?
Hier is iets meer er over:
http://www.pentaxforums.com/forums/camera-studio-accessories/87679-flash-trigger-voltage-pentax-official-answer.html

In post #7 wordt gezegt dat het antwoord wat ze kregen van Pentax wat hun een veilig spanning vonden 30 volt betreft.
Stefan
K10D, K5
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline andre-mz5

• Global Moderator
  • Pentaxian Guru
« Reactie #10 Gepost op: 25 februari 2010, 17:40:43 »
In dit draadje kan je zien hoe je de trigger spanning van een flitser kan meten.
trigger spanning meten
Hou voor de veiligheid maar aan dat de trigger spanning niet boven de 20V moet komen.

grtz, Andre

Offline John

• Pentaxian
  • **
  • Het is ≠ Ik vind, vind ik.
« Reactie #9 Gepost op: 25 februari 2010, 17:06:28 »
Maar hoe meet je de triggerspanning.
Dit kan je eenvoudig doen met een goede multimeter. Nou heb ik begrepen dat de goedkope varianten die je voor €5,- bij de Gamma kan kopen hier niet geschikt voor zijn, de reden ontgaat me op dit moment en ik weet niet 100% zeker of dat echt het geval is. Er is vast wel iemand in je omgeving die een multimeter heeft en even de flitser kan doormeten.
Je zet gewoon de flitser aan met een volle accupack, laat de flitser opladen en meet de beide polen van de synchro aansluiting. Meet voor de zekerheid zowel voor gelijkspanning (DC) en wisselspanning (AC). Ik weet niet of het echt nodig is om voor wisselspanning te meten, maar aangezien het 10 seconden extra werk is kan je het net zo goed doen.

Groeten, John.

Offline John

• Pentaxian
  • **
« Reactie #8 Gepost op: 25 februari 2010, 16:54:08 »
Hallo allemaal,

Ik zal voor het eind van het weekend eens wat schakelingetjes en links op het forum zetten om het gebruik van de 45CT1 veiliger en veelzijdiger te maken.
Bijvoorbeeld een schakelingetje en link naar een hotshoe zodat je zelfs de hoogspanningsvariant zonder problemen kan gebruiken.
Ook heb ik een schakeling gevonden zodat je handmatig de flitskracht kan instellen voor de strobisten onder ons.
Verder zal ik wat info plaatsen zodat je zelf de accupacks kan renoveren of een externe voeding / accu kan aansluiten.

Wordt vervolgt in een apart draadje in deze rubriek, groeten, John.

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #7 Gepost op: 25 februari 2010, 16:42:52 »
Een beetje een andere vraag maar het kan hier wel bij, wat is nu eigenlijk de maximale trigger spanning van de Hotshoe op de Pentax?
Ik heb gehoord dat 200volt de max was, maar ik kan nergens iets vinden over deze waardes.

Hier is een lijst met trigger voltage van flitsers als je die zoekt http://www.botzilla.com/photo/strobeVolts.html
« Laatst bewerkt op: 25 februari 2010, 17:29:21 door Anvh »
Stefan
K10D, K5
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline Hendrik de Vries

• Junior Member
    • Tumblr
« Reactie #6 Gepost op: 25 februari 2010, 16:41:52 »
Maar hoe meet je de triggerspanning.

Offline Vulcan

• Administrator
  • Pentaxian Guru
« Reactie #5 Gepost op: 25 februari 2010, 14:34:13 »
@ John, jij bent trouwens een bofkont met je 3 45CT1's!
Ja, de Metz 45CT1 is en blijft een geweldige flitser! Ik heb er zelf ook nog één, maar helaas nog de oude versie met een gevaarlijk hoge triggerspanning.
Heel af en toe komt ie nog wel eens de koffer uit en gebruik ik 'm als 2de flitser, getriggerd via een slaveunit. Hier mis je echt geen TTl of P-TTL., de flitser heeft een heel betrouwbare automatiek met veel voorkeuze instellingen.
@ Hendrik: al is jouw 45CT1 van een goed serienummer, toch voor alle zekerheid de triggerspanning wel even checken!
Aansluiten kan, als de spanning oké is, via een simpel flitsschoentje zoals onderstaand. (Hama)

Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

Offline John

• Pentaxian
  • **
Re:Flitser metz 45 CT 1 koppelen aan een Pentax K200D
« Reactie #4 Gepost op: 24 februari 2010, 23:34:45 »
Hallo allemaal,

Ten eerste lijkt me het algemene discussiegedeelte van het forum niet de meest geëigende hoek om deze vraag te plaatsen, maar Hard- en Software > Flitsers. Hoogstwaarschijnlijk zal je daar ook nog iets van de admins over horen en zal het draadje naar de goede rubriek verplaatst worden.

Voor zover ik weet is de 45 CT-1 alleen met een Synchro-aansluiting geproduceerd, niet met een SCA-adaptergebeuren. Wat je zou kunnen doen is een hotshoe-naar-synchro-adapter kopen. Volgens mij zijn er ook modellen die galvanische scheiding hebben, zodat je ook zonder problemen de oudere modellen kan gebruiken zonder nadelige gevolgen voor je camera, let daar wel goed op als je zo'n ding wil aanschaffen.
Verder is het gebruik maken van de belichtingsautomaat die de 45CT-1 zelf heeft. Ik gebruik de 45 CT-1 zelf met grote regelmaat icm mijn K20, mijn Metz is veilig voor de synchroaansluiting op mijn body en ben zeer tevreden met de resultaten die ik ermee behaal, zeker ook vanwege het feit dat ik maar €25,- heb betaald voor drie exemplaren.
Het is bij aanvang van een sessie vaak eerst even proefondervindelijk zoeken naar de juiste stand op de diafragmaschijf, maar heb je eenmaal de juiste stand gevonden dan is de belichtingsautomaat behoorlijk consequent met goed belichten. Wat ik ook regelmatig doe als ik geen zin heb om de diafragmaschijf te hoeven verdraaien als de foto wat te donker is, is mijn vinger een klein beetje over het gat te positioneren zodat deze net wat licht wegvangt bij de sensor, waardoor de flitser net wat meer power geeft.
Het grote voordeel van flitsers zoals deze welke geen gebruik maken van pttl, is dat je niet de aandacht trekt van het gefotografeerde voordat je de foto hebt gemaakt, door het ontbreken van de pré-flash.

Groeten, John.

asplx

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 24 februari 2010, 23:09:22 »
Citaat
TTL-flitsmeting werkt echter niet. Je moet op flitser en camera (manuele belichting) dezelfde ISO/ASA-gevoeligheid en hetzelfde diafragma instellen en de automatiek van de flitser zelf (via de eigen sensor) gebruiken.

TTL kan nooit een probleem zijn, Andre

Dat heeft de 45CT-1 namelijk niet.
Die heeft een A-stand en een M stand.
Geen TTL.

Offline André Kok

• Super Pentaxian
  • Just Pentax!
    • Welkom op de site van André Kok
« Reactie #2 Gepost op: 24 februari 2010, 22:32:40 »
Zie http://www.metz.de/en/photo-electronics/faq.html#c2138. Mecablitz 45 CT-1 met serienummer vanaf 534000 werken met een laagspannings-ontstekingscirquit en zijn geschikt om met Pentax DSLRs te gebruiken. Ook de SCA-adapter kun je gewoon gebruiken.
TTL-flitsmeting werkt echter niet. Je moet op flitser en camera (manuele belichting) dezelfde ISO/ASA-gevoeligheid en hetzelfde diafragma instellen en de automatiek van de flitser zelf (via de eigen sensor) gebruiken.

André
Pentax K-3 III | Pentax K-5 II |  smc DA 17-70mm f/4 | smc DA* 200mm f/2.8 | smc DA* 300mm f/4 | DA 1.4x AF Rear Converter | smc DA 35mm f/2.4 | ...

Offline Hendrik de Vries

• Junior Member
    • Tumblr
Verplaatst : Flitser metz 45 CT 1 koppelen aan een Pentax K200D
« Reactie #1 Gepost op: 24 februari 2010, 21:03:23 »
Mijn vader heeft nog een oude flitser voor een Pentax (de Pentax super A).
Hij had daar de Flitser metz 45 CT 1 voor een staaf flitser.

Kan ik die ook op mijn Pentax K200D koppelen.
Of gaat mijn camera dan kapot.