Hallo allemaal,
Ten eerste lijkt me het algemene discussiegedeelte van het forum niet de meest geëigende hoek om deze vraag te plaatsen, maar Hard- en Software > Flitsers. Hoogstwaarschijnlijk zal je daar ook nog iets van de admins over horen en zal het draadje naar de goede rubriek verplaatst worden.
Voor zover ik weet is de 45 CT-1 alleen met een Synchro-aansluiting geproduceerd, niet met een SCA-adaptergebeuren. Wat je zou kunnen doen is een hotshoe-naar-synchro-adapter kopen. Volgens mij zijn er ook modellen die galvanische scheiding hebben, zodat je ook zonder problemen de oudere modellen kan gebruiken zonder nadelige gevolgen voor je camera, let daar wel goed op als je zo'n ding wil aanschaffen.
Verder is het gebruik maken van de belichtingsautomaat die de 45CT-1 zelf heeft. Ik gebruik de 45 CT-1 zelf met grote regelmaat icm mijn K20, mijn Metz is veilig voor de synchroaansluiting op mijn body en ben zeer tevreden met de resultaten die ik ermee behaal, zeker ook vanwege het feit dat ik maar €25,- heb betaald voor drie exemplaren.
Het is bij aanvang van een sessie vaak eerst even proefondervindelijk zoeken naar de juiste stand op de diafragmaschijf, maar heb je eenmaal de juiste stand gevonden dan is de belichtingsautomaat behoorlijk consequent met goed belichten. Wat ik ook regelmatig doe als ik geen zin heb om de diafragmaschijf te hoeven verdraaien als de foto wat te donker is, is mijn vinger een klein beetje over het gat te positioneren zodat deze net wat licht wegvangt bij de sensor, waardoor de flitser net wat meer power geeft.
Het grote voordeel van flitsers zoals deze welke geen gebruik maken van pttl, is dat je niet de aandacht trekt van het gefotografeerde voordat je de foto hebt gemaakt, door het ontbreken van de pré-flash.
Groeten, John.