Auteur Topic: Vergelijking drie macro lenzen  (gelezen 4760 keer)

Offline Lysvik

• Super Pentaxian
  • Geslacht: Man
  • LYSVIK PHOTOS
    • Lysvik Photos
Re:Vergelijking drie macro lenzen
« Reactie #3 Gepost op: 13 februari 2010, 19:23:23 »
Ik denk niet dat er veel mensen zullen zijn die ervaring heeft met alle drie de lenzen. Dit namelijk impliceert dat iemand deze 3 drie lenzen voor langere tijd in zijn bezit moet hebben gehad.

Zoals Mharda al terecht opmerkt: de keuze voor de brandpuntafstand is belangrijk. De 35mm lijkt mij aan de korte kant, ik zou dan voor een 50mm als kortste macro gaan. Heb zelf de Tamron 90mm macro en deze is erg veelzijdig en te krijgen voor een gunstige prijs (zo rond de 400 euro).

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #3 Gepost op: 13 februari 2010, 19:23:23 »

Offline Mharda

• Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
« Reactie #2 Gepost op: 13 februari 2010, 19:12:57 »
Tja, wat kan ik zeggen... aparte keuze zoals je dit nu zo neerzet...

Meestal kiezen mensen eerst voor een brandpuntsafstand, ronde 50, rond de 100 of ongeveer 150. En dan pas naar merk/type...

Macro of niet: je kan deze lenzen m.i. niet naast elkaar zetten. Waar je bij macro op moet letten is dat als je bewegende beestje wil fotograferen, een lens van rond de 100mm of groter wordt aangeraden.

Eigen ervaring: ik heb de 90mm TAMRON, ben heel tevreden. Is inderdaad ook een prima portretlens..
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Alwin

• Gast
Vergelijking drie macro lenzen
« Reactie #1 Gepost op: 13 februari 2010, 16:41:39 »
Om me ook eens te gaan toeleggen op macro fotografie, zit ik op dit moment drie lenzen te vergelijken.

1. De Sigma AF 70/2.8 EX DG Macro 1:1. Filterdiameter 62 mm. 525 g.
2. De Pentax SMC DA 35 mm f/2.8 Macro Limited 1:1. Filterdiameter 49 mm. 215 g.
3. De Tamron AF SP 90/2.8 Macro DI 1:1. Filterdiameter 55 mm. 405 g.

De sigma 70 mm heb ik voorbij zien komen in een toptien lijstje van beste lenzen voor Pentax ooit. Nadeel is het gewicht (525 g) en dat als de lenskap er op geschroeft is, de lensdop er niet meer af te halen is of op te zetten is. Dan moet je eerst de lenskap er weer afschroeven. Heeft vanwege het oneven aantal diafragma lamellen (9) een mooie out-of-focus onscherpte. Is ook geschikt voor een FF camera (als Pentax daar ooit aan begint).

Bij de Pentax 35 mm neem je door de kleinere brandpuntsafstand (35 mm) meer van de omgeving mee in je compositie. Is tevens geschikt voor landschaps- en stadsfotografie. Is de AF tijd ook geschikt voor straatfotografie? Past er ook een ringflitser op dit kortere objectief? Het heeft ook 9 lamellen en zal daardoor ook een mooie out-of-focus onscherpte opleveren.

De Tamron 90 mm heeft de grootste brandpuntsafstand van de drie en stelt je daardoor in staat vanaf een wat grotere afstand op 1:1 vergroting scherp te stellen. Is bekend vanwege de grote scherpte (maar de andere twee ook). De AF schijnt er vrij vaak naast te zitten, of lang te duren voordat het een scherpstelpunt vindt. Alhoewel een 90 mm objectief is de scherpstelafstand bij 1:1 vergroting toch maar 9 cm wat insecten wellicht doet wegbewegen. Als ik al ooit aan insecten begin (ik heb geen tuintje). Heeft een mooie out-of-focus onscherpte.

Alle drie zijn ook geschikt als portret lens.

Is er iemand met ervaring met alle drie lenzen die er meer over kan zeggen? Bij voorbaat dank.