Auteur Topic: Onvoorspelbare Metz 54 MZ 4i op een K100d  (gelezen 4128 keer)

benbennienie

• Gast
Re:Onvoorspelbare Metz 54 MZ 4i op een K100d
« Reactie #34 Gepost op: 10 februari 2010, 15:04:02 »
Andre, ik kom het niet tegen op de 54MZ en evenmin in het instructieboekje, dat overigens op onderdelen lastig te doorgronden is.
Het ontbreken van deze mogelijkheid lijkt me ook verklaarbaar uit de tijd waarin de 54 MZ is ontwikkeld. Deze flits is van een eerdere generatie dan de 58. Van een fullframe  hadden we volgens mij toen nog niet gehoord.

Groet, Bennie

Ik herinner me nu uit een ander draadje over een metz flitser (dacht de 58) dat je ergens moest instellen of die op een FF of een APS-C gebruikt werd om de juiste range te krijgen. Ik weet niet of dit ook op de 54 MZ ingesteld kan worden.

grtz, Andre

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #34 Gepost op: 10 februari 2010, 15:04:02 »

benbennienie

• Gast
« Reactie #33 Gepost op: 9 februari 2010, 01:11:43 »
Bennie, ik woon in Hardenberg en werk in Twente. Als je wilt kunnen we elkaar opzoeken.

André

André, als jij er een half uurtje voor uit wilt trekken dan hou ik me daar zeer voor aanbevolen.
Ik woon in het noordoostelijke puntje van Twente. Verder gegevens stuur ik bij voorkeur via een pb.

Groet, bennie
« Laatst bewerkt op: 9 februari 2010, 19:20:33 door benbennienie »

Offline André Kok

• Super Pentaxian
  • Geslacht: Man
  • Just Pentax!
    • Welkom op de site van André Kok
« Reactie #32 Gepost op: 8 februari 2010, 10:46:13 »
Bennie, ik woon in Hardenberg en werk in Twente. Als je wilt kunnen we elkaar opzoeken.

André
Pentax K-3 III | Pentax K-5 II |  smc DA 17-70mm f/4 | smc DA* 200mm f/2.8 | smc DA* 300mm f/4 | DA 1.4x AF Rear Converter | smc DA 35mm f/2.4 | ...

Offline René

• Full Member
  • *
« Reactie #31 Gepost op: 7 februari 2010, 15:52:16 »
Er valt me nog iets op. De Metz vertaalt de 18-55 range van de lens in een ouderwetse maar direct te begrijpen 24-85 range op de flits.
Het lijkt me dat dit correct is, maar zeker weten doe ik het niet.

Volgens mij is dit ook gewoon correct.

René
K200D, DA 18-55 II, DA 55-300, FA 28-70, M 50/1,7
K10D, een 10-tal M42 objectieven + wat Oostblok spul
Metz 48 AF-1 digital

Offline andre-mz5

• Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • Lenses are the eyes of your Pentax
« Reactie #30 Gepost op: 7 februari 2010, 12:00:48 »
Citaat
Er valt me nog iets op. De Metz vertaalt de 18-55 range van de lens in een ouderwetse maar direct te begrijpen 24-85 range op de flits
Ik herinner me nu uit een ander draadje over een metz flitser (dacht de 58) dat je ergens moest instellen of die op een FF of een APS-C gebruikt werd om de juiste range te krijgen. Ik weet niet of dit ook op de 54 MZ ingesteld kan worden.

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

benbennienie

• Gast
« Reactie #29 Gepost op: 6 februari 2010, 23:23:36 »
Ik had de moed al opgegeven. En nu is er toch iemand die het verschijnsel herkend.

René, ik flits natuurlijk ook bij voorkeur indirect. Maar voor de testjes heb ik direct geflitst.
Ik heb jouw methode net eventjes in praktijk gebracht. Leidt inderdaad tot beter resultaat.

Als dit de truuk is om fatsoenlijke foto's af te leveren, dan moet dit bij mij ook maar een automatisme worden.
Vraag me wel 's af waarom Pentax bij de Super A niet gewoon is gestopt met de ontwikkeling....

Er valt me nog iets op. De Metz vertaalt de 18-55 range van de lens in een ouderwetse maar direct te begrijpen 24-85 range op de flits.
Het lijkt me dat dit correct is, maar zeker weten doe ik het niet.

Groet, Bennie

Offline René

• Full Member
  • *
« Reactie #28 Gepost op: 6 februari 2010, 21:06:04 »
Ik heb eigenlijk eenzelfde verschijnsel met mijn K200 met zowel de kitlens 18-55 II als met de FA 28-70 in combi met een Metz 48-1.

Bij inzoomen wordt de foto donkerder. Moet wel zeggen dat ik eigenlijk altijd indirect flits via plafond of wand.
Met kitlens bij op 18 mm prima foto's. Rond de 35mm +0,3 en op 55mm +0,7.
Eigenlijk zo bij te stellen tijdens het fotograferen, wat ik dan ook zonder nadenken doe.

Zal eens proberen of het met direct flitsen ook zo werkt.

René
K200D, DA 18-55 II, DA 55-300, FA 28-70, M 50/1,7
K10D, een 10-tal M42 objectieven + wat Oostblok spul
Metz 48 AF-1 digital

asplx

• Gast
« Reactie #27 Gepost op: 6 februari 2010, 19:15:54 »
Leg het voor aan de winkelier/leverancier/ombudsman/Balkenende.

Ik snapper geen d.....r van... :'(

benbennienie

• Gast
« Reactie #26 Gepost op: 6 februari 2010, 18:53:16 »
Beste mensen,

Ik constateer dat het niet goed gaat komen met m'n Pentax en de Metz. Dat ligt uiteraard niet aan al diegenen die de tijd hebben genomen om een bijdrage te leveren aan de oplossing van het probleem. Met name Ruurd en Andre, dank voor jullie tips en wijze raad.
Er blijft voor mij eigenlijk maar 1 vraag over: moet ik een ander objectief of een andere flits of misschien een Canon?
Ik mag het mezelf niet horen zeggen, maar als ik zie hoe simpel m'n maat met z'n Canon mooie warmgetinte plaatjes schiet, dan vraag ik me wel eens af waarom ik de de K100 niet op Marktplaats te koop zet. Ben al een half leven Pentax-fan, dus ik mag het mezelf eigenlijk niet eens horen zeggen.

Dank nogmaals voor de reacties.

Bennie o.g. Beernd

asplx

• Gast
« Reactie #25 Gepost op: 6 februari 2010, 18:06:24 »
Citaat
Los van het bovenstaande, als ik de flitskop omhoog zet om indirect te flitsen, dan blijft die zoommotor werken.
Lijkt mij nutteloos bij indirect flitsen. Ik krijg dit niet uitgeschakeld, ook niet na raadpleging van de handleiding.
Toch is dat niet zo nutteloos als het jou lijkt, Beernd

In de telestand van de flitser wordt het licht meer gebundeld, waardoor het bereik groter wordt, ook bij indirect flitsen met een uitgezoomd objectief.

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #24 Gepost op: 6 februari 2010, 15:15:37 »
P-TTL is toch altijd iets onder belicht omdat die de hooglichten/reflecties probeert te composeren.
Ik heb mijn flits standaard 0.7 EV over belicht staan en dan komen de foto's er wel mooi uit.

Wel een beetje gek dat de zoom zoveel verschil maakt.

Andre,

De zoommotor werkt m.i. naar behoren. Je hoort 'm werken als je zoomt en je ziet ook in de reflector dat er iets veranderd.
De 54 MZ heeft een ingebouwde diffusor. Als ik die ervoor klap, dan worden de spiegeltjes ook keurig in de wijdste stand gezet.

Los van het bovenstaande, als ik de flitskop omhoog zet om indirect te flitsen, dan blijft die zoommotor werken.
Lijkt mij nutteloos bij indirect flitsen. Ik krijg dit niet uitgeschakeld, ook niet na raadpleging van de handleiding.
Dit fenomeen veroorzaakt m.i. niet m'n probleem. De belichtingsproblemen zijn er evengoed bij direct flitsen.

Groet, Bennie
Ik heb niet jou flits maar er moet toch een knop opzitten om de zoom te veranderen?
Bij Pentax zit de functie gewoon onder de zoom dus je heb AUTO/ 16mm / 35mm /50mm en dergelijk, misschien is dat bij de Metz het zelfde.
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

benbennienie

• Gast
« Reactie #23 Gepost op: 6 februari 2010, 13:38:20 »
Andre,

De zoommotor werkt m.i. naar behoren. Je hoort 'm werken als je zoomt en je ziet ook in de reflector dat er iets veranderd.
De 54 MZ heeft een ingebouwde diffusor. Als ik die ervoor klap, dan worden de spiegeltjes ook keurig in de wijdste stand gezet.

Dit fenomeen veroorzaakt m.i. niet m'n probleem. De belichtingsproblemen zijn er evengoed bij direct flitsen.

Groet, Bennie

benbennienie

• Gast
« Reactie #22 Gepost op: 6 februari 2010, 13:32:12 »
Ruurd, mijn K100d heeft een controleknop voor het diafragma.
Ik merk niet iets geks, integendeel. Als ik de sluitertijd op bijvoorbeeld 2 sec zet, dan wordt het flink donker in de zoeker bij controle van het diafragma.
Sluitertijd op 1 sec levert een ietsjes minder donker beeld in de zoeker op. Kortom, dit lijkt allemaal goed te werken. Ook met andere zooms. Ik heb nog een A 35-105 f/3.5 (bijna een kilo zwaar lijkt het wel...) geprobeerd. Diafragma werkt m.i. naar behoren.

Groet, Bennie

Offline andre-mz5

• Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • Lenses are the eyes of your Pentax
« Reactie #21 Gepost op: 6 februari 2010, 12:18:59 »
Als ik je goed begrijp dan treden er verschillen op als je in en uit zoomt. Volgens de Metz site heeft de 54 MZ een zoommotor zodat kop en de belichting als je zoomt ingesteld worden als zoomt. Dat zou dan op dit moment niet werken. Ik weet niet hoe en of je die zoom functie aan of uit kan zetten. Op mijn Pentaz 360 is dat in elk geval een aparte functie, ik verwacht dat dat ook wel bij die 54 MZ zo zal zijn.

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

asplx

• Gast
« Reactie #20 Gepost op: 6 februari 2010, 11:17:01 »
 ;D ;D

Beernd,

Heeft jouw K100D een knop voor de controle van het diafragma?
Zo ja, kijk eens wat het diafragma van beide zooms doet, als je die toets indrukt.

Groet'n,
Ruurd
« Laatst bewerkt op: 6 februari 2010, 11:23:33 door asplx »

benbennienie

• Gast
« Reactie #19 Gepost op: 6 februari 2010, 10:28:13 »
Ruurd, het zal het late tijdstip zijn geweest. Het ís een A 50 mm f/1,4.

Jouw conclusie is juist. E.e.a. functioneert goed met de 50 mm, maar niet met de 18-55.

Maar, zojuist heb ik de A 70-210 f/4 erop gezet en komen er resultaten die vergelijkbaar zijn met de DA 18-55.
Foto's die enigszins onderbelicht zijn op 70 mm en zwaar onderbelicht op 210 mm.
Wederom maakt het verschil of het object en omgeving overwegend donker of overwegend licht is.
Een overwegend donker object is telkens een stuk erger onderbelicht dan een overwegend licht object.

Mijn gevoel voor logica zegt nu dat het probleem niet alleen op het conto van de DA 18-55 kan worden geschoven...

't Is goed te weten dat we mekaar zullen kunnen verstaan als ik naar Delft kom.
'k Mot de toch nog efkes oawe prakkezeer'n, want ie bint zo nen heel'n dag vot.
En dat allenig vuur z'n doar digitaal fototoestel.......

Groet'n van Beernd.

asplx

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: 6 februari 2010, 02:14:13 »
Citaat
Met een A 50 mm objectief 1:4

Zal toch zeker een A 50 mm f/1,4 zijn? Dat scheelt "slechts" 3 stops

Als ik het goed begrijp, functioneert e.e.a. wél goed met de 50 mm, maar niet met de 18-55?

Als deze conclusie juist is, dan zou je 18-55-lens niet goed functioneren.

Citaat van: Benbennienie
maar ik zit in Twente, op luttele meters van de landsgrens.
Och, Bennie, wat hiet, mien jong...
Dr ried'n snelle trein'n oerend hard van Twenthe noar Rotjeknor en van doaroet naor Delluf...  ;D
En volgende week rie'k effkes oerend hard mit de trein noar Arnhem en noar Noord Limburg...

Groet'n
Ruurd

benbennienie

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: 6 februari 2010, 01:48:11 »
Ben ik weer. Zelfs de reserve-reservebatterijen waren leeg....

Met de standaard flitser krijg ik evenmin goede resultaten. In een kamer met overwegend lichte tinten krijg ik goede resultaten als ik niet inzoom met de standaard 18-55 lens.
Als ik inzoom is de foto enigszins onderbelicht. Als ik inzoom op een donker object, bijvoorbeeld een bruine zitbank (zodat het beeld gevuld is met overwegend donkere tinten), dan is de foto behoorlijk onderbelicht.

Met een A 50 mm objectief 1:4 krijg ik veel beter resultaat, zowel met de standaard flitser als met de Metz 54 MZ 4i. De foto's zijn dan correct belicht, met dien verstande dat de Metz dan op de A-stand staat. In de TTL-stand geeft de flitser de volle lading af, dus hevig overbelichte foto's.

Zou het standaard-object kuren vertonen, of is dit te simpel gedacht?

En, Ruurd, het aanbod is genereus, maar ik zit in Twente, op luttele meters van de landsgrens. Eventjes naar Delft is dus geen optie.

Groet, Bennie

asplx

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: 3 februari 2010, 02:32:16 »
Als je in de buurt van Delft woont (geldt ook voor andere forumleden natuurlijk... en ook als je op grotere afstand woont) ben je altijd welkom om te kijken naar hoe of water aan de hand is.

Groeten,
Ruurd

benbennienie

• Gast
« Reactie #15 Gepost op: 3 februari 2010, 02:01:37 »
André en Ruurd, dank voor jullie bijdragen om tot een oplossing van mijn probleem te komen.
Ik ben met enige regelmaat enkele dagen van huis, vandaar dat ik niet altijd gelijk kan reageren..

Tot nu toe heb ik alle testplaatjes geschoten met de standaard DA 18-55 mm lens bij de K100d.
Ik heb niet een andere bijpassend objectief bij de K100.

Het is nu 01:55 uur des nachts, dus geen tijdstip voor een uitvoerige testsessie.
Ik zal morgen 's kijken hoe het gaat met een ander objectief.
Ik heb hier nog een paar SMC Pentax A lensjes.
Onder meer de 50 mm 1.4. Was een superlensje op de Super A.....
Deze lens gebruik ik met enige regelmaat voor daglichtopnames op de K100.
Heb 'm eigenlijk nooit met flits gebruikt. Ga het morgen (dwz donderdag) proberen.
Zal ook 's testen hoe het met de ingebouwde flits uitpakt en laat daarna het resultaat weten.

Hoop dat iemand dan kan doorgronden wat de oorzaak van m'n probleem is.

Groet Bennie

asplx

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: 1 februari 2010, 10:59:18 »
André, wat de pre-flash is, is me bekend, dat heb ik hier ergens boven zelf ook uitgelegd en daarom verbaast het resultaat me zo.
Wat er aan de hand is, begrijp ik daarom ook niet.
Dát is wat ik niet begrijp.

Bennie, kijk eens, of het diafragma goed reageert.

Succes,
Ruurd

Offline André Kok

• Super Pentaxian
  • Just Pentax!
    • Welkom op de site van André Kok
« Reactie #13 Gepost op: 1 februari 2010, 09:35:20 »
De preflash is de flitsmeting en die vindt plaats zodra je de ontspanknop geheel indrukt, direct voordat het diafragma dicht gaat en de spiegel omhoog gaat, dus heel kort voor de opname. Dan ben je wel uitgezoomd, lijkt me.
Bennie, het kan zijn dat het aan het objectief ligt, dat die bijv. verkeerde informatie naar de camera (en die weer naar de flitser) stuurt. Test de flitser ook eens met andere (moderne) zoomobjectieven (vanaf A-objectieven werkt P-TTL). Kun je met de interne flitser en dit objectief (18-55mm) wel altijd goede opnamen maken?

André
Pentax K-3 III | Pentax K-5 II |  smc DA 17-70mm f/4 | smc DA* 200mm f/2.8 | smc DA* 300mm f/4 | DA 1.4x AF Rear Converter | smc DA 35mm f/2.4 | ...

asplx

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 31 januari 2010, 20:48:36 »
Dansnappiketnie...  :'(

benbennienie

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 31 januari 2010, 20:45:19 »
Ruurd, dan heb ik al ingezoomd...

asplx

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 30 januari 2010, 22:14:49 »
Bennie,
Als jij je flitsmeting doet, heb je dan al ingezoomd of nog niet?

Groeten,
Ruurd