Auteur Topic: studio flitsen  (gelezen 2560 keer)

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
Re:studio flitsen
« Reactie #12 Gepost op: 14 januari 2010, 09:59:37 »
Nee nooit last van gehad maar het is ook best gek dat een probleem veroorzaakt, als je een flitser gebruikt gaat er veel meer stroom over het contact heen.
Ben benieuwt wat Pentax zegt.

Succes!
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #12 Gepost op: 14 januari 2010, 09:59:37 »

Offline Kim

• Full Member
  • *
  • Geslacht: Vrouw
  • Imagine
    • Kisa Photography
« Reactie #11 Gepost op: 14 januari 2010, 09:38:50 »

Wij zijn erachter!!! Het probleem zit waarschijnlijk in mijn body. De triggers werken in eerste instantie wel, maar na een paar keer doen ze het niet meer. Na wat aangekloot te hebben zijn we erachter gekomen wat het probleem zeer waarschijnlijk is.

Als ik de batterij uit de body haal en daarna weer terug doe, doen de triggers het weer. Dus waarschijnlijk maakt ie ergens kortsluiting in de body. Hebben meer mensen hier last van?? Ik ga zo even een mailtje sturen naar Pentax, want ik vind dat dat niet moet kunnen na 2 jaar en 3 maanden.

Greetz,

Kim
Pentax K-7 - SMC-DA 1:4-5.6 50-200mm - SMC-DA 1:3.5-5.6 18-55 mm - DA* 50-135 F2.8 - Flitser AF-540FGZ - statief Vanguard MG-4

http://www.kisa-photography.nl

Offline Kim

• Full Member
  • *
  • Imagine
    • Kisa Photography
« Reactie #10 Gepost op: 13 januari 2010, 17:41:51 »
Hoi allemaal,

Bedankt voor de vele reacties!!!

Allereerst even dit. De batterijen hebben we al vervangen, daar ligt het niet aan. Het test knopje doet t ook gewoon. De contactpunten hebben we schoongemaakt. De trigger is niet kapot, want op mijn analoge pentax (de K-1000) doet ie t wel gewoon. En het rare is dat ie het al 3 keer heeft gedaan. Ik duik vanavond weer ff de studio in om te hobbyen en ga me eens verdiepen in de Cactus.

Groetjes,

Kim
Pentax K-7 - SMC-DA 1:4-5.6 50-200mm - SMC-DA 1:3.5-5.6 18-55 mm - DA* 50-135 F2.8 - Flitser AF-540FGZ - statief Vanguard MG-4

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #9 Gepost op: 12 januari 2010, 22:05:56 »
Ik kreeg als antwoord: "Nou mevrouw, Pentax is eigenlijk niet te gebruiken in een studio omdat de universele triggers het niet doen bij de Pentax body's, omdat deze niet goed passen en Pentax heeft geen eigen trigger. Ik zou overstappen naar Canon of Nikon." Dat wilde ik natuurlijk helemaal niet horen. Nu ben ik van plan om deze "universele" trigger bij te gaan vijlen, zodat ie beter past en daardoor beter contact maakt met mijn camera.
Kim wat hun zeggen is zeer waarschijnlijk onzin.
Als het goed is zit er maar één contact op de Jinbei zender en die valt precies op de grote contact in de midden van de flits-schoen van je camera.
Dit contact zit bij bijna elke camera op de zelfde plek, je kan zelfs een Canon of Nikon flitser op je Pentax camera plaatsen en die is dan gewoon te gebruiken met een paar beperkingen zoals TTL, maar in manueel doen ze het gewoon.

Ik weet alleen dat Minolta/Sony in de studio een adapter nodig hebben omdat ze een andere flits-schoen gebruiken.

Zoals Mharda al zei.
Kijk even naar de batterijen en of de kanalen gelijk staan en dergelijk.
Zo te horen is de zender best nieuw dus als je er niet uitkomt gewoon omruilen voor een nieuwe.
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline Corros

• Super Pentaxian
  • J316
    • Website
« Reactie #8 Gepost op: 12 januari 2010, 21:31:36 »
Ach, vervelend zo'n verkeerd advies, maar bij gebrek aan personeel werken er bij Konijn mensen, die kunnen fouten maken. Geef dat gewoon aan in de trant van: 'Hé, joh, wat je zei was niet helemaal juist. Weet je het voor de volgende keer'. Als de verkoper er vervolgens tegenin gaat, dan is diegene echt raar bezig, maar dat verwacht ik niet.
Alles wat relevant is over mij te weten is te vinden op: Website volg mij via twitter

Offline Bernie

• Super Pentaxian
  • Westerlee (Gn)
« Reactie #7 Gepost op: 12 januari 2010, 21:28:31 »
Oh ja, ik zou het bijna vergeten. Als jouw trigger een testknopje heeft, kun je testen of zender en ontvanger elkaar "zien"

K20D,  Tamron 18-250, Metz 48, Smc M 50mm F1.7 Tamron AF 90mm F/2.8 SP Di Macro Tamron SP AF28-75mm F/2.8 XR Di

Offline Bernie

• Super Pentaxian
  • Westerlee (Gn)
« Reactie #6 Gepost op: 12 januari 2010, 21:27:00 »
Als dit de reactie van konijnenberg is................. (Vrees ik niet veel goeds) Ik heb zelf een draadloze trigger die op m'n k110d en m'n k20d feilloos werkt. Ik zou dat ding meenemen en het ze daar maar laten oplossen. (Als je het daar gekocht hebt tenminste) Ik zou niet zomaar gaan vijlen als ik jou was hoor. Heb je misschien een kennis o.i.d. die ook een studio heeft, probeer het daar eens met jouw toestel en beide triggers, dan kom je zo misschien achter het probleem. In ieder geval veel succes en laat even weten hoe het is afgelopen.

K20D,  Tamron 18-250, Metz 48, Smc M 50mm F1.7 Tamron AF 90mm F/2.8 SP Di Macro Tamron SP AF28-75mm F/2.8 XR Di

Offline Mharda

• Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
« Reactie #5 Gepost op: 12 januari 2010, 20:32:23 »
Even afgezien van de reactie van de 'verkoper', het meest waarschijnlijke is:
- batterijen te weinig stroom (zie ook andere topics over de bijv CACTUS triggers met half lege batterijen)
- slechte contacten (gewoon schoonmaken)
- storing
- trigger is gewoon kapot (kan gebeuren)

En als laatste, ik durf het bijna niet te tikken, weet je zeker dat je camera een flits doorgaf?
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Offline cire

• Super Pentaxian*Ltd
  • Fotograferen is vooral goed kijken...
« Reactie #4 Gepost op: 12 januari 2010, 19:08:45 »
Ik denk dat er een verkoper van Konijnenberg behoorlijk de fout in gaat.....
Ik koop mijn fotospulletjes meestal in Turnhout, maar ik heb daar nog nooit een negatief oordeel gehoord over Pentax .
Ik ga er van uit dat jij ook naar Turnhout gaat. Relatief dichtbij voor jou.
Ik denk dat het goed is deze pagina naar het hoofdkantoor van Konijneberg te sturen.
Zo ga je niet met klanten om, dit is bepaald geen reclame voor Konijneberg.
Ik gebruik de cactus 4 en heb geen probleem, hij is universeel te gebuiken op Canon, Nikon, Pentax, Olympus, enz. Voor Minolta/Sony ligt het ietsje anders, maar een verloopadaptor is voorhanden
Cire
Pentax k1,  K5  SMC16-50DA 2,8, SMC50-135DA 2,8, smc 55-300, sigma 10-20, tamron 90mm, f2.8 macro..... en een pentax optio w60
www.artillusio.nl

Offline Eppie

• Senior Member
  • **
  • Having fun doing what i like!!!
    • BelCel
« Reactie #3 Gepost op: 12 januari 2010, 18:43:26 »
Erg vreemd...ik heb met de cactus v4 geflitst en de wireless trigger die werd meegeleverd met de Falcon Eyes SSFK-3150B.
In alle gevallen toch vrij universeel en geen probleem met mijn Pentax camera's (k10d en nu K20D)

Dus konijnenberg mag wat mij betreft meer uitleg geven....
Ik weet dat er meer zijn die bij Konijnenberg hun spullen kopen, dus wellicht handig om dit onderwerp eens aan te kaarten wanneer je daar bent.....

gr, Benno
Grtz Eppie.
On the internet nobody knows you're a fool!!

Offline C20v

• Super Pentaxian*Ltd
  • Macroaddict
« Reactie #2 Gepost op: 12 januari 2010, 17:29:35 »
Mbt flitsers niet, wel diezelfde onbeholpen lompheid van de Konijn-verkoopknuppels...nooit meer wat gekocht  ;)

-Photography is about finding the most interesting angle and moment-

Offline Kim

• Full Member
  • *
  • Imagine
    • Kisa Photography
studio flitsen
« Reactie #1 Gepost op: 12 januari 2010, 15:59:34 »

Hoi hoi,

Sinds kort ben ik bezig met het fotograferen in de studio. Nu heb ik een probleem en vraag ik me af of jullie hier ook al tegenaan zijn gelopen.

Ik werk met Jinbei flitskoppen en een Jinbei trigger om de koppen te activeren bij het maken van een foto. Nu heeft dit, waarschijnlijk toevallig, goed gewerkt. Zondag had ik een shoot en deed de trigger het niet waardoor ik geen gebruik kon maken van de flitskoppen omdat deze niet afgingen wanneer ik dat wilde. Ben ik vandaag naar konijnenberg gereden en gevraagd waar dat aan kan liggen. Ik kreeg als antwoord: "Nou mevrouw, Pentax is eigenlijk niet te gebruiken in een studio omdat de universele triggers het niet doen bij de Pentax body's, omdat deze niet goed passen en Pentax heeft geen eigen trigger. Ik zou overstappen naar Canon of Nikon." Dat wilde ik natuurlijk helemaal niet horen. Nu ben ik van plan om deze "universele" trigger bij te gaan vijlen, zodat ie beter past en daardoor beter contact maakt met mijn camera.

Zijn er mensen die hier ook tegenaan gelopen zijn? En hoe is dat dan opgelost? Ook gaan hobbyen met vijlen?

Nou, ik ben benieuwd.

Groetjes,

Kim