Om verschillen in weergave te analyseren kunt je het beste eerst controleren of je webbrowser de foto's wel op de juiste wijze (met ICC-profiel) weergeeft.
De webbrowser Firefox leest het kleurprofiel in de afbeelding voor een zo juist mogelijke weergave. Deze optie staat sinds de laatste versies standaard aan. Je kunt dit controleren door in het URL-vak het volgende te typen:
about:config De instellingen van de browser worden dan zichtbaar. Onder
gfx.color_management.mode kun je zien of de optie om de kleurforielen is ingeschakeld (
zie deze webpagina).
Voor een zo juist mogelijke weergave van kleuren foto's dus opslaan met het sRGB-profiel. Bij veel grafische toepassingen is dit bij JPEG de standaardinstelling, anders moet je dit bij het opslaan zo instellen.
Indien kleuren dan nog afwijken wordt dit vaak veroorzaakt door verschillen in het
kleurbereik en instellingen van verschillende monitoren. Zo oogt een in PS omgezette RAW-foto naar JPEG met het sRGB kleurprofiel op mijn Mac donkerder dan op het LCD-scherm van mijn Windows desktop en mijn Windows portable computer. Ik moet nog eens een calibratieset aanschaffen.
Voor wat betreft de scherpte ga ik mee met de hiervoor genoemde suggestie om op de eigen PC de foto om te zetten naar de juiste afmetingen en dan vervolgens een verscherping toe te passen i.v.m. de verkleining naar 900x600. Het verscherpen moet wel met de nodige zorg gebeuren want met te hoge waarden help je de afbeelding om zeep. Vaak is
verscherping (onscherp masker) in PS binnen de volgende grenzen al voldoende: straal 0,7 tot 1,1 en hoeveelheid 40 tot 80%. Ideaal is het wanneer je beschikt over een stukje eigen webspace waar geen websoftware de afbeelding kan raken/aanpassen.