Auteur Topic: kleurintensiteit, contrast en scherpte verlies bij uploaden  (gelezen 2642 keer)

bbwijdieks

• Gast
Re:kleurintensiteit, contrast en scherpte verlies bij uploaden
« Reactie #14 Gepost op: 9 januari 2010, 15:46:42 »
Sommige upload sites comprimeren en passen zelfs je foto's aan waardoor er [nog] meer details verloren gaan.
Helaas kun je dit met "gratis" accounts niet uitzetten.
Dit viel mij ook al enkele keren op met contrastrijke foto's, o.a. met de grote zomerwedstrijd.....  >:(

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #14 Gepost op: 9 januari 2010, 15:46:42 »

kdj4

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 8 januari 2010, 18:44:12 »
Cire,

ik heb net nog een paar foto's van mij bekeken op het forum en op mijn pc, ik zie hier geen verschil en heb dat tot nu toe ook nooit ontdekt.

ik upload mijn foto's meestal via Photobucket of tinypic, en ik werk met een Apple , Mac OS X Safari.

gr kees.

Offline EviZ

• Pentaxian Guru
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
« Reactie #12 Gepost op: 8 januari 2010, 12:47:09 »
Ok, tnx, weer wat geleerd.

greetz,
Erik

Offline Lysvik

• Super Pentaxian
  • LYSVIK PHOTOS
    • Lysvik Photos
« Reactie #11 Gepost op: 8 januari 2010, 12:45:45 »
Dat heeft toch te maken met het verschil in gamma-waarden tussen Mac en PC?

greetz,
Erik

Hallo Erik, vroeger bestond er inderdaad een verschil in gamma-waarden (Mac 1.8 PC 2.2). Sinds enige tijd, en in ieder geval sinds OS X 10.6 (Snow Leopard) staat de waarde in de Mac standaard op 2.2 en dat is gelijk aan de waarde op de PC. 

Offline EviZ

• Pentaxian Guru
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
« Reactie #10 Gepost op: 8 januari 2010, 12:07:53 »
[...]
Zo oogt een in PS omgezette RAW-foto naar JPEG met het sRGB kleurprofiel op mijn Mac donkerder dan op het LCD-scherm van mijn Windows desktop en mijn Windows portable computer. Ik moet nog eens een calibratieset aanschaffen.

Dat heeft toch te maken met het verschil in gamma-waarden tussen Mac en PC?

greetz,
Erik

Offline Lysvik

• Super Pentaxian
  • LYSVIK PHOTOS
    • Lysvik Photos
« Reactie #9 Gepost op: 8 januari 2010, 10:07:54 »
Om verschillen in weergave te analyseren kunt je het beste eerst controleren of je webbrowser de foto's wel op de juiste wijze (met ICC-profiel) weergeeft.

De webbrowser Firefox leest het kleurprofiel in de afbeelding voor een zo juist mogelijke weergave. Deze optie staat sinds de laatste versies standaard aan. Je kunt dit controleren door in het URL-vak het volgende te typen: about:config

De instellingen van de browser worden dan zichtbaar. Onder gfx.color_management.mode kun je zien of de optie om de kleurforielen is ingeschakeld (zie deze webpagina).

Voor een zo juist mogelijke weergave van kleuren foto's dus opslaan met het sRGB-profiel. Bij veel grafische toepassingen is dit bij JPEG de standaardinstelling, anders moet je dit bij het opslaan zo instellen.

Indien kleuren dan nog afwijken wordt dit vaak veroorzaakt door verschillen in het kleurbereik en instellingen van verschillende monitoren. Zo oogt een in PS omgezette RAW-foto naar JPEG met het sRGB kleurprofiel op mijn Mac donkerder dan op het LCD-scherm van mijn Windows desktop en mijn Windows portable computer. Ik moet nog eens een calibratieset aanschaffen.

Voor wat betreft de scherpte ga ik mee met de hiervoor genoemde suggestie om op de eigen PC de foto om te zetten naar de juiste afmetingen en dan vervolgens een verscherping toe te passen i.v.m. de verkleining naar 900x600. Het verscherpen moet wel met de nodige zorg gebeuren want met te hoge waarden help je de afbeelding om zeep. Vaak is verscherping (onscherp masker) in PS binnen de volgende grenzen al voldoende: straal 0,7 tot 1,1 en hoeveelheid 40 tot 80%. Ideaal is het wanneer je beschikt over een stukje eigen webspace waar geen websoftware de afbeelding kan raken/aanpassen.

Offline Mharda

• Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
« Reactie #8 Gepost op: 8 januari 2010, 09:29:16 »
Ik heb niet het idee dat ik iets verlies, maar het kan afhangen van je workflow. Ik weet niet wat de kwaliteit is van hostingsites bij converteren...

Daarom werk ik vanuit LR2 naar een JPG in het formaat wat (in mijn geval) door PhotoBucket onveranderd wordt geaccepteerd qua formaat / filesize / profile. Ik vermoed dat daar het probleem zit... Te grote bestanden / formaten worden automatisch aangepast en het zou kunnen dat het daar mis gaat.
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Offline Jos Abee

• Super Pentaxian
« Reactie #7 Gepost op: 8 januari 2010, 08:21:58 »
shcerpteverlies heb ik in het verleden wel gehad; dit kwam doordat ik de foto's lekker makkelijk door photobucket leit verkleinen. sinds ik de foto zelf op het juiste formaat maak in pse en dan pas upload is dat probleem weg. het kleur/contrast probleem is mij nog niet opgevallen.

gr Jos
K-5, K10d, DA16-45 f4, Sigma 70-200II f2.8, Sigma 50mm EX Macro, Pentax DA 35mm 2.5 Pentax M-50mm 1.7, Pentax M 200mm f4, Pentax 360fgz, Pentax 540fgz.

"Photography is not art goddamnet! It’s just a Xerox of what just happened"

Offline cire

• Super Pentaxian*Ltd
  • Fotograferen is vooral goed kijken...
« Reactie #6 Gepost op: 8 januari 2010, 01:29:09 »
Mijn monitor is gecalibreerd.
Eigenlijk is dat een vreemde vraag, want de foto was fraai van kleur en contrast op mijn scherm en pas na het uploaden verdwijnt juist een hoop contrast.
ik heb nu dit voorbeeld aangehaald, maar ik schreef dit al eens eerder bij bepaalde foto's.
Maar uit jullie opmerkingen, moet ik dus aannemen, dat het bij jullie allemaal goed gaat.
Vreemd,
Cire
Pentax k1,  K5  SMC16-50DA 2,8, SMC50-135DA 2,8, smc 55-300, sigma 10-20, tamron 90mm, f2.8 macro..... en een pentax optio w60
www.artillusio.nl

Offline C20v

• Super Pentaxian*Ltd
  • Macroaddict
« Reactie #5 Gepost op: 7 januari 2010, 16:08:42 »
Zit nu niet achter mijn eigen PC dus kan het zelf niet zo 1,2,3 zien maar wat is de kleur profiel va je foto?

Interbrowsers kunnen over het algemeen alleen maar sRGB weergeven dus als je fotos aRGB is dan gebruikt de browser nog steeds sRGB dus verlies je kleuren en contrast mee.

Als ik moet gokken denk ik dat dit het probleem is maar kan het nu niet na kijken
Ja, dit heb ik ook eens gehad. PS3 stond niet ingesteld op sRGB.

-Photography is about finding the most interesting angle and moment-

newmikey

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 7 januari 2010, 13:22:57 »
Heb even de EXIF info van je plaatje bekeken en die geeft gewoon sRGB aan als ICC profiel en ondanks dat mijn eerste gedachte ook in de richting van aRGB als oorzaak gingen, kan dat het dus niet zijn. Is je monitor wel goed afgesteld voor wat betreft contrast?

Kijk eens hier:

en hier:
http://www.normankoren.com/makingfineprints1A.html

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #3 Gepost op: 7 januari 2010, 12:37:51 »
Zit nu niet achter mijn eigen PC dus kan het zelf niet zo 1,2,3 zien maar wat is de kleur profiel va je foto?

Interbrowsers kunnen over het algemeen alleen maar sRGB weergeven dus als je fotos aRGB is dan gebruikt de browser nog steeds sRGB dus verlies je kleuren en contrast mee.

Als ik moet gokken denk ik dat dit het probleem is maar kan het nu niet na kijken
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline vvo

• Super Pentaxian*Ltd
  • voormalig K10D eigenaar
« Reactie #2 Gepost op: 7 januari 2010, 11:23:29 »
Het forum verschaalt foto's middels javascript als ze niet aan de standaard (van dit forum) voldoen.

Voor de rest doet de software van het forum niets met foto's.

Fuji X-H1/Fuji X-E1/GoPro/Eken Godox (FBA) :: ex K10D bezitter :: Filmic Pro/Quik :: Fashion shooter

Offline cire

• Super Pentaxian*Ltd
  • Fotograferen is vooral goed kijken...
kleurintensiteit, contrast en scherpte verlies bij uploaden
« Reactie #1 Gepost op: 7 januari 2010, 11:16:45 »
Ik heb al eens vaker gemerkt dat er kleurintensiteit, contrast en scherpte verlies optreed bij uploaden.
Nu kan het probleem bij tinypix liggen, maar misschien ook wel bij de forumsoftware.
Voorbeeld:
Ik had een foto van "Amber" aangepast en geupload; bijna al het contrast verdween
zie: http://www.pentaxforum.nl/smf/index.php?topic=14042.0
Ik heb haar via de mail de foto gestuurd en ook zij herkent nu het probleem

Mijn vragen: ik kan me nauwelijks voorstellen dat ik de enige ben die dit probleem heeft, wordt het herkend ?
Kan het in de forumsoftware liggen ?
zijn er oplossingen?
Cire
Pentax k1,  K5  SMC16-50DA 2,8, SMC50-135DA 2,8, smc 55-300, sigma 10-20, tamron 90mm, f2.8 macro..... en een pentax optio w60
www.artillusio.nl