Arjan bood een pracht van een mogelijkheid, om een aantal aspecten van Pentax/Samsung te vergelijken met een ander merk.
Zijn vraag, om aan te geven welke foto met welk merk is gemaakt, had ik grotendeels juist; ik twijfelde bij foto 4 en ook daar vermoedde ik Nikon.
Niet door de ingestelde ISO-waarde, maar door de tekening van het optiek.
2 zaken:
Ad 1:DEZE modbraek stuit me tegen de borst. Ook ik ben mod gweest op een forum en kan er over meepraten.
Ja, regels zijn regels. Er is formeel niet fout gehandeld. Ammehoela. Formeel niet.
Edit:
Op aandringen modsteam deel van de tekst weggenomenEr is volgens de regels niet verkeerd geredeneerd. Dan moet je
lithografie gaan doen: Dat is pas écht zwart/wit.
Dan nóg kan een reactie onrechtvaardig zijn en zó ervaar ik
deze modbraek.
Overleg met Arjan én binnen het modsteam hoe hier mee om te gaan zou op zijn zachtst netjes zijn geweest. De nu gehanteerde werkwijze komt zeer zeker niet in aanmerking voor de schoonheidsprijs.
Sommige reacties van het modsteam ook niet. Met alle respect voor hun werk. Zoals gezegd: Ik ken het klappen van de zweep.
Laat dat een les zijn voor iedereen op en binnen het forum.
Ad 2:NU is een unieke mogelijkheid om beelden te vergelijken om zeep geholpen.
Ik heb puur op de technische inhoud van de foto's kunnen inschatten, welke foto waarmee is gemaakt.
4½ foto heb ik op gradatie juist ingeschat: Puur op de optische prestaties en kwaliteiten. Die zijn van verschillende merken anders. Daar kun je je voordeel mee doen.
Maar dit leermoment voor andere forumdeelnemers is hiermee eveneens om zeep geholpen.
Het is nu niet meer te zien, hoe een Nikor tekent en hoe een SMC-Pentax tekent.
Dat vind ik belangrijker dan de hoeveelheid ruis van welke camera dan ook bij 800 ASA/ISO en hoger.
Ik heb jarenlang met niet hoger dan 200 ASA gewerkt en dat zou nu opeens niet meer kunnen?

En als ik al hoger gebruikte, deed ik een heel bewuste keuze voor merk en type film.
En hiermee is een ander keuzemoment voor potentiële in- en overstappers uit handen geslagen:
Hoe bevallen lenzen van merk A, B of C mij.
Amen.
Ruurd.