Auteur Topic: Verveling...  (gelezen 2647 keer)

asplx

• Gast
Re:Verveling...
« Reactie #14 Gepost op: 23 december 2009, 23:14:07 »
Klopt, was me bekend. Ik moet alleen (nog steeds) eens uitproberen waar de overgang zit.
Bedoel je de overgang van 1:2 naar 1:1?

Die gaat heeeeel geleidelijk en slaat na 1:1 om met de vergrotings maatstaf naar 2:1...
Als je wilt, kun je dat berekenen. Dan moet ik de formule voor de DOF opduikelen.

Groeten,
Ruurd

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #14 Gepost op: 23 december 2009, 23:14:07 »

Offline C20v

• Super Pentaxian*Ltd
  • Geslacht: Man
  • Macroaddict
« Reactie #13 Gepost op: 23 december 2009, 17:50:58 »
Klopt, was me bekend. Ik moet alleen (nog steeds) eens uitproberen waar de overgang zit.

-Photography is about finding the most interesting angle and moment-

asplx

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 23 december 2009, 01:19:46 »
Jacco,

Een praktische tip:

Als je weet, dat een opname een driehoek in de diepte gaat betreffen, dan leg je het scherptevlak op ‘/³ van de diepte van die driehoek.
Je DOF ligt dan 1/3 voor en 2/3 achter je scherptevlak en dat is op het zwaartepunt van de driehoek.

Maarrrr.... niet bij opnames die 1:1 gaan benaderen, daar is ook de v/a-verhouding van de DOF  bijna 1:1.

Succes,
Ruurd

asplx

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 23 december 2009, 01:13:02 »
Bedankt voor de opsteker  :)

Graag gedaan, Jacco...

Citaat
Het is meestal de tijd, of juist het gebrek eraan, dat niet meewerkt.

Ergens ken ik dat van... :(
Vrienden van mij zeggen, dat ik met teveel bezig ben...  ??? ???

Groeten,
Ruurd

Offline C20v

• Super Pentaxian*Ltd
  • Macroaddict
« Reactie #10 Gepost op: 22 december 2009, 22:19:17 »
Bedankt voor de opsteker  :)

Het is meestal de tijd, of juist het gebrek eraan, dat niet meewerkt.

asplx

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 22 december 2009, 01:47:02 »
Nee,
dat is een onjuiste conclusie, Jacco.

Er zijn zelfs onderwerpen in de productfotografie en in de architectuurfotografie, waarbij het heel bewust wordt toegepast.

Om het wat simpeler uit te leggen, kijk je het beste in het boekje: Macrofoto's maken. Het is een dunne pocket-uitgave, met de "planeet" Sinaasappel in een zwart vlak op de voorzijde.
In dit boekje staan zéér duidelijke tekeningen.
Helaas kan ik op korte termijn dit niet laten zien. (De scanners zijn nog niet actief en het boekje ligt nog in de verhuisdozen...  :(

Laat je door de omslachtigheid niet ontmoedigen en zie deze vorm van fotografie vooral als een uitdaging.
Na wat ik gezien heb aan foto's van je, moet je dit echt wel kunnen.
Ik geloof er in.

Groeten,
Ruurd

Offline C20v

• Super Pentaxian*Ltd
  • Macroaddict
« Reactie #8 Gepost op: 21 december 2009, 18:57:19 »
Dus het is eigenlijk onwenselijk om 2 prominente dingen op die lijn te hebben?

asplx

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 20 december 2009, 22:45:39 »
Ja dat vermoedde ik uiteraard ook al, maar het effect is hier wel verwarrend omdat tussen de de 2 gebieden die binnen de DOF liggen, er (logischerwijs) een onscherpte is.

Dat kán worden ondervangen, door scherp te stellen áchter die lijn en sterker of minder sterk te diafragmeren, waardoor meer beeldinformatie in de scherptediepte-zone komt te liggen.
Het is de kunst, om dat virtuele scherpstelpunt te vinden...  :-\
Met een shift-objectief kan dat nog specifieker gedaan worden, maar het is een hele toer.
Wel interessant om te doen.

Groeten,
Ruurd
« Laatst bewerkt op: 22 december 2009, 01:40:34 door asplx »

Offline C20v

• Super Pentaxian*Ltd
  • Macroaddict
« Reactie #6 Gepost op: 20 december 2009, 11:37:02 »
Y-cam, Ruurd en Johan, bedankt voor de commentaren.

Jacco,
Leuke foto's. Zo'n Revueflex heb ik ook ooit eens gehad :)

De 90mm is dijk van een objectief. Goed scherp. Is ook een nadeel bij dit type fotografie. Je ziet alles. Van te voren de te fotograferen objecten goed schoonmaken. Anders wordt het heel veel photoshop/lightroom werk.

DOF is heel lastig omdat je in een bepaalde hoek moet schieten. Bij productfotografie meestal schuin van boven. Met een tilt/shift objectief kan je dit verhelpen. Helaas zijn deze 'krengen' verschrikkelijk duur. Wil je alles goed scherp krijgen moet je gewoon meerdere foto's, met telkens een ander scherpstelgedeelte, over elkaar heen plakken.

Johan.
Ja, ik weet wat ze kosten. Voor dat geld kan je een DA* 300 én een DA*60-250 kopen...
Ik heb de boel nog wel schoongemaakt maar je kan bezig blijven, zeker met een kat die alles erg interessant vind.

Je doelt zeker op dat programma Helicon Focus?

Offline y-cam

• Super Pentaxian*Ltd
  • Niet geschoten is altijd mis !
« Reactie #5 Gepost op: 20 december 2009, 10:17:00 »

Anders gezeid: De opnemende camera werd schuin boven het te fotograferen object gehouden...

Groeten,
Ruurd

Ja dat vermoedde ik uiteraard ook al, maar het effect is hier wel verwarrend omdat tussen de de 2 gebieden die binnen de DOF liggen, er (logischerwijs) een onscherpte is.

Offline vvo

• Super Pentaxian*Ltd
  • voormalig K10D eigenaar
« Reactie #4 Gepost op: 20 december 2009, 09:05:07 »
Jacco,
Leuke foto's. Zo'n Revueflex heb ik ook ooit eens gehad :)

De 90mm is dijk van een objectief. Goed scherp. Is ook een nadeel bij dit type fotografie. Je ziet alles. Van te voren de te fotograferen objecten goed schoonmaken. Anders wordt het heel veel photoshop/lightroom werk.

DOF is heel lastig omdat je in een bepaalde hoek moet schieten. Bij productfotografie meestal schuin van boven. Met een tilt/shift objectief kan je dit verhelpen. Helaas zijn deze 'krengen' verschrikkelijk duur. Wil je alles goed scherp krijgen moet je gewoon meerdere foto's, met telkens een ander scherpstelgedeelte, over elkaar heen plakken.

Johan.
Fuji X-H1/Fuji X-E1/GoPro/Eken Godox (FBA) :: ex K10D bezitter :: Filmic Pro/Quik :: Fashion shooter

asplx

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 20 december 2009, 05:12:15 »
Dat is juist en dat kan gemakkelijk...

De scherptelijn loopt van SC2 naar de letters van het objectief.
Anders gezeid: De opnemende camera werd schuin boven het te fotograferen object gehouden...

Groeten,
Ruurd

Offline y-cam

• Super Pentaxian*Ltd
  • Niet geschoten is altijd mis !
« Reactie #2 Gepost op: 19 december 2009, 21:59:14 »
1 vind ik een mooie - vooral de omzetting is zeer geslaagd: lekker hard contrast doet het geod bij dit beeld. geeeft de foto iets ouds en dat spoort met het onderwerp.

2 vind ik nie zo mooi: plaats van de dof stoort hier.

3 is mooi maar wat ik niet begrijp: je focuspunt ligt duidelijk op het frontelement van het objectief, maar de S van SC2 lijkt mij ook in het scherpteveld te liggen.

Offline C20v

• Super Pentaxian*Ltd
  • Macroaddict
Verveling...
« Reactie #1 Gepost op: 18 december 2009, 21:52:03 »
Uit verveling (of moet ik zeggen drang naar fotograferen?) een uurtje gespeeld met de 90mm en Lightroom.
Compositorisch zijn het geen hoogvliegers maar ik vond de bewerkingen wel geslaagd.

Ben benieuwd naar jullie mening, ook op de compo zijn aanmerkingen welkom.

Grtz Jacco

1:

2:

3: