Auteur Topic: Mijn dochter met enkele vriendjes  (gelezen 1786 keer)

Offline cire

• Super Pentaxian*Ltd
  • Geslacht: Man
  • Fotograferen is vooral goed kijken...
Re:Mijn dochter met enkele vriendjes
« Reactie #10 Gepost op: 30 december 2009, 12:41:43 »
Yves,

Tewijl ik het commentaar bij jouw foto schreef was een kennis van mij hier voor een foto om te kleuren in een sepiatint.
Ik denk dat ik daarom in mijn onderbewust zijn, deze techniek ook bij jouw topic geschreven heb.
Je kunt het weg laten, sorry voor mijn over-enthousiasme.
Cire
Pentax k1,  K5  SMC16-50DA 2,8, SMC50-135DA 2,8, smc 55-300, sigma 10-20, tamron 90mm, f2.8 macro..... en een pentax optio w60
www.artillusio.nl

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #10 Gepost op: 30 december 2009, 12:41:43 »

Offline y-cam

• Super Pentaxian*Ltd
  • Niet geschoten is altijd mis !
« Reactie #9 Gepost op: 30 december 2009, 11:31:47 »

Beste Eric,

Heel erg bedankt voor je uitleg. Heb pas vandaag even kunnen uitproberen of ik er ook iets mee kan in PSE 6. Moet zeggen dat je uitleg zeer helder is en dat dit dus ook in PSE6 werkt. Effect is subtiel maar veel hangt uiteraard af van de dekkingsgraad van je penseel of van de laag zelf. Ik ga daar zeker verder mee aan de slag. Ik werk liever met een penseel om te verdonkeren (het weze mijn oude techniek om te burnen, het weze jouw allicht interessantere techniek om met een masker te werken) dan dat ik vignetteer door een ovale selectie te maken die je dan met een aanpassingslaag 'niveaus' verdonkert. Werken met een penseel heeft immers het voordeel dat je lokaal zelf accenten kan leggen, terwijl werken met een selectie en niveaus een te gelijkmatig vignet aanlegt (valt mijns inziens veel sneller op).

Het ontruizen met behulp van een masker ga ik zeker ook nog eens uitproberen.

Eén aspect snap ik evenwel niet helemaal en dat is

Yves,
(...)
Omkleuren van je foto doe je hierna
maak een aanpassingslaag kleurtoon/verzadiging vink "vullen met kleur" aan. zet verzadiging tijdelijk op +40 en verschuif de kleurtoon op de voor jou gewenste tint. Neem hierna de verzadiging weer terug op de door jou gewenste waarde.

(...)
cire

Kan je hier nog wat uitleg bij geven? Is dit als zodanig bedoeld om naar Z-W om te zetten of is dit een bijkomend aspect van het vignetteren?

alvast grote dank en vriendelijke groeten,

Yves

Offline cire

• Super Pentaxian*Ltd
« Reactie #8 Gepost op: 20 december 2009, 16:57:59 »
Yves,
Burnen is het donkerder maken van grijze pixels.... Burnen werkt vooral contrast verhogend, maar kan ook hier wel toegepast worden voor dit doel.
Maar als er alleen maar wit is, moet je een andere creatieve oplossing vinden.
Werken met een masker is dan vaak de enige oplossing, bv. in photoshop
Maak een aanpassingslaag helderheid/contrast en klik ok. Maak het masker zwart (ctrl delete of alt delete afhankelijk of zwart of wit als voorgrond kleur staat.
Maak daarna met een groot zacht penseel (wit op voorgrond; wit zwart wisselen doe je met de x toets) de hoeken van de masker wit.
Hierna helderheid en contrast terugnemen (in CS3 en ik neem aan ook bij CS4 moet oude instelling aangevinkt zijn; aanvinken alleen voor dit doel)
Omkleuren van je foto doe je hierna
maak een aanpassingslaag kleurtoon/verzadiging vink "vullen met kleur" aan. zet verzadiging tijdelijk op +40 en verschuif de kleurtoon op de voor jou gewenste tint. Neem hierna de verzadiging weer terug op de door jou gewenste waarde.

Er zijn nog vele andere manieren binnen photoshop, die vergelijkbare resultaten opleveren.

Ontruisen werkt ook binnen photoshop heel goed, maar maak een masker voor de ogen, bril, mond en neusgaten van de kinderen; daar vindt dan geen ontruising plaats en de foto lijkt een stuk scherper.
Nogmaals ik vind dit een geweldig leuke foto...ondanks de regie een spontane reactie van die kinderen.
cire
« Laatst bewerkt op: 20 december 2009, 17:01:42 door cire »
Pentax k1,  K5  SMC16-50DA 2,8, SMC50-135DA 2,8, smc 55-300, sigma 10-20, tamron 90mm, f2.8 macro..... en een pentax optio w60
www.artillusio.nl

Offline y-cam

• Super Pentaxian*Ltd
« Reactie #7 Gepost op: 20 december 2009, 14:24:19 »
Iedereen bedankt voor de fijne reacties ! :good:

@Cire: ik heb geprobeerd te vignetteren door te burnen; onderaan en rechtsboven is dat wel gelukt maar linksboven niet doordat die hoek te licht was; Hoe zou ik die toch kunnen verdonkeren?

@kees: scherpte is misschien wat verdwenen door het ontruizen (iso 2.500), maar ik weet niet meer zo precies of ik veel heb weggehaald.

kdj4

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 16 december 2009, 19:01:00 »
ik vind de z/w bewerking heel mooi bij deze foto.

maar mis ik nu de scherpte in de gezichten of komt dat door de bewerking of ben ik de enigste die het ziet ?
het is net of de scherpte op het speeltoestel achter de kinderen zit.

mvg kees.

RonHendriks

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 16 december 2009, 16:01:26 »
De foto is mooi, maar ik zou hem wel anders omzetten in zwartwit zodat er meer grijstonen inzitten. Loopt nu een beetje vol, door weinig contrast.

Offline Kyraike

• Senior Member
  • **
  • Geslacht: Vrouw
  • photo's I like it
« Reactie #4 Gepost op: 16 december 2009, 14:37:45 »
een hele gezellige foto van deze kindjes
vind hem erg leuk zo in zwart/wit.
K-5 IIs,k20d- tamron 28-75mm F2.8,18-55mm pentax,70-300 tamron,28-300 tamron, 50mm f2,8 macro

Offline cire

• Super Pentaxian*Ltd
« Reactie #3 Gepost op: 16 december 2009, 13:11:09 »
Dit is meer dan een leuke foto
Het is n.l. een dijk van een foto !
ik zou een lichte vignetering toepassen, zodat het licht niet uit de hoeken kan weglopen....
Chapeau !
Cire
www.artillusio.nl

Offline joostdh

• Super Pentaxian
  • Beetje spelen
« Reactie #2 Gepost op: 16 december 2009, 12:28:46 »
Gewoon een hele leuke foto volgens mij!
Verliefd op de K-1

Offline y-cam

• Super Pentaxian*Ltd
Mijn dochter met enkele vriendjes
« Reactie #1 Gepost op: 16 december 2009, 10:37:20 »
Eerste keer dat ik iets plaats in dit onderdeel ...

Akvast bedankt voor het kijken.