Auteur Topic: AF calibratie  (gelezen 3545 keer)

ArjanvH

• Gast
Re:AF calibratie
« Reactie #16 Gepost op: 8 januari 2010, 22:52:58 »
Je bedoelt de Tamron 17-50 2.8?

Idd, daar zat ik even goed naast  ;D

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #16 Gepost op: 8 januari 2010, 22:52:58 »

mhj

• Gast
« Reactie #15 Gepost op: 14 december 2009, 09:21:07 »
Je bedoelt de Tamron 17-50 2.8?

ArjanvH

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: 13 december 2009, 23:02:11 »
Aha handig zo'n testkaart.

Ik heb al sinds de aanschaf van mijn tamron 18-55 2.8 een backfocus probleem,vooral bij 18mm.
Nu had ik hem al handmatig bijgesteld op de K20 maar met zo'n testkaart gaat het toch iets makkelijker.

En nu maar hopen dat de -10 genoeg zal zijn, want zo rond die waarde zal hij wel uitkomen.

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Geslacht: Man
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #13 Gepost op: 30 november 2009, 17:28:19 »
ik ben ook toe aan kalibratie van een van m'n lenzen aan het denken, of zou het toch een deffect zijn.
mijn sigma 24-70 1:2.8 EX DG heeft een vreemde eigenschap, in sommige wat minder gunstige omstandigheden (lees wat minder licht) en een grote lensopening f2.8 f4 daar focust hij moeilijker. ik focus bv op het ene oog hij focust maar niet altijd scherp, of ik stel scherp herkader een beetje om een klein beetje verder scherp te stellen maar dat detecteert hij dan niet met andere woorden hij dekt dan nog steeds dat hij on focus is, hij focust dan ook in een enkele beweging zonder verder bij te stellen,  mijn 18-200 die focust soms makkelijker, die werkt dan natuurlijk ook op een kleiner diafragma, zeker met flits fotografie waarbij je met weinig licht moet scherpstellen is dit heel lastig.
wat denken jullie  :-\     
Het gebruik van de spotbeam die op sommige flitsen zit helpt enorm.
Met de AF540FGZ focus die perfect op een egale muur met wat textuur in het volledige donker.
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline Bob

• Super Pentaxian
  • Beauty is in the eye of the beholder!
« Reactie #12 Gepost op: 30 november 2009, 09:34:15 »
Zoals gezegd de K7 analyseert het licht en past de AF daarop aan, met de anders camera's zal je daar wel een verschil in merken.
Volgens mijn staat er ook bij de AF-test een waarschuwing dat je het niet bij kunstmatig light moet aanpassen, door die reden.

Natuurlijk heeft de soort objectief er ook mee te maken, want als je relatief een brede DOF heb zal het minder snel zichtbaar ben dan met een dunne DOF.

Hier is een stukje op pentaxforums.com erover.
http://www.pentaxforums.com/forums/pentax-dslr-discussion/44459-front-focus-could-bad.html

Bedankt voor je extra uitleg. De voornaamste licht bron was inderdaad een TL buis. Ik realiseer me nu pas dat het feit dat ik bij de opnames geflitst heb geen invloed heeft op het scherpstellen (wat de camera uiteraard zonder flits doet.) Ik ga de hele calibratie op mijn gemak nog eens doen bij daglicht en kijken wat er dan gebeurd.

Food for thought: Het AF hulp licht van de K7 is GROEN?!?!

Groeten, Bob
MX1, K3+grip, DA-50, DA18-55WR, DA50-200WR, DA*SMC 16-50, DA*SMC 50-135, Tamron 90mm Macro, Tamron 10-24, Tamron 70-300, AF540FGZ Flash, O GPS1, remote F&O-RC1.

elkim

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 29 november 2009, 21:33:11 »
ik ben ook toe aan kalibratie van een van m'n lenzen aan het denken, of zou het toch een deffect zijn.
mijn sigma 24-70 1:2.8 EX DG heeft een vreemde eigenschap, in sommige wat minder gunstige omstandigheden (lees wat minder licht) en een grote lensopening f2.8 f4 daar focust hij moeilijker. ik focus bv op het ene oog hij focust maar niet altijd scherp, of ik stel scherp herkader een beetje om een klein beetje verder scherp te stellen maar dat detecteert hij dan niet met andere woorden hij dekt dan nog steeds dat hij on focus is, hij focust dan ook in een enkele beweging zonder verder bij te stellen,  mijn 18-200 die focust soms makkelijker, die werkt dan natuurlijk ook op een kleiner diafragma, zeker met flits fotografie waarbij je met weinig licht moet scherpstellen is dit heel lastig.
wat denken jullie  :-\     

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #10 Gepost op: 29 november 2009, 20:58:00 »
Zoals gezegd de K7 analyseert het licht en past de AF daarop aan, met de anders camera's zal je daar wel een verschil in merken.
Volgens mijn staat er ook bij de AF-test een waarschuwing dat je het niet bij kunstmatig light moet aanpassen, door die reden.

Natuurlijk heeft de soort objectief er ook mee te maken, want als je relatief een brede DOF heb zal het minder snel zichtbaar ben dan met een dunne DOF.

Hier is een stukje op pentaxforums.com erover.
http://www.pentaxforums.com/forums/pentax-dslr-discussion/44459-front-focus-could-bad.html
« Laatst bewerkt op: 29 november 2009, 21:11:12 door Anvh »
Stefan
K10D, K5
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline Bob

• Super Pentaxian
« Reactie #9 Gepost op: 29 november 2009, 15:20:56 »
Werkt ook op de andere kamera's volgens mijn... even uit testen wou ik zeggen maar eerst even op zoeken voor de zeker uit zal slim zijn.
www.pentaxuser.co.uk is voor 99% zeker de forum waar ik het heb gelezen.

Over de AF.
Je heb met twee toleranties te maken.
- 1ste is de de kamera
- 2de is de lens
Ze mogen beide een aantal punten af wijken van het ideaal maar soms heb je pech dat je twee uiterste treft bijvoorbeeld.
Kamera is -8 en de lens is ook -8 dan is het beeld helaas behoorlijk uit focus maar soms heb je het geluk dat je kamera -5 is en de lens +5 dan is het natuurlijk perfect!

@Bob zo te zien heeft je kamera AF een negatieve focus, volgens mijn doe je er beter aan om de komplete focus iets te verschuiven en daar de lenzen op aan te passen.
Sinds de Pentax lenzen behoorlijk in de min zijn zal een -5 mooi zijn om alles een beter gemiddelde te geven.

Trouwens voor de niet K7 schieters onder ons, het licht heeft invloed op de focus.
Kunst light bijvoorbeeld is geel relatief gezien met zonlicht dus als je alles perfect afstelt met kunstlicht zijn ze niet meer perfect met zon licht  ;)
De K7 heeft daar minder last van omdat die een extra sensor heeft die de AF afstelt op de licht soort (kleuren).

Als je niet begrijpt waarom is hier een korte uitleg.
De AF werkt door het licht te splitsen en samen te voegen door middel van een prisma's en dit is wat er gebeurd als we licht door een prisma laten gaan.

Hopelijk zeg dat genoeg.  :)

Hi Stephan,

Theoretisch heb je gelijk maar in de praktijk is dit echt niet meetbaar. Ik heb de callibratie gedaan met lamp en flitslicht en de verschillen zijn echt niet zichtbaar. Dus geen paniek om verschillende callibraties voor verschillende licht temperatuur te gaan uitvoeren. In mijn ogen echt niet nodig.

Groeten, Bob
MX1, K3+grip, DA-50, DA18-55WR, DA50-200WR, DA*SMC 16-50, DA*SMC 50-135, Tamron 90mm Macro, Tamron 10-24, Tamron 70-300, AF540FGZ Flash, O GPS1, remote F&O-RC1.

Offline Bob

• Super Pentaxian
« Reactie #8 Gepost op: 29 november 2009, 15:18:40 »
Dat is wel een flinke correctie. Ik heb het ook eens gemeten, maar zat er niet zo sterk naast. Mijn laatste 2 lenzen (14mm en 21mm) heb ik nog niet gemeten, maar daar heb ik ook niet het gevoel van dat ze er flink naast zitten.

Ach wat heet flink. De aanpassingen zijn per stapje echt minimaal. En aangezien alles binnen de aanpas mogelijkheden past heb ik er verder geen probleem mee.

Groeten, Bob

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #7 Gepost op: 28 november 2009, 23:50:19 »
Op de K20 en K7 kan je voor 20 verschillende lenzen de Back/front focus apart inregelen. De camera moet de lens wel electronisch kunnen herkennen ! Ik weet dat je via een hack de AF op de K10 ook kan bijstellen, maar die geldt dan voor ALLE lenzen.
Heb zelf calibratie gedaan voor DA*16-50 (-4), DA*50-135 (-5), DA*300 (0!) en Sigma 120-400 (-10). De tamron heb ik niet meegenomen, in macro doe ik dan toch alles handmatig.

grtz, Andre
Werkt ook op de andere kamera's volgens mijn... even uit testen wou ik zeggen maar eerst even op zoeken voor de zeker uit zal slim zijn.
www.pentaxuser.co.uk is voor 99% zeker de forum waar ik het heb gelezen.

Over de AF.
Je heb met twee toleranties te maken.
- 1ste is de de kamera
- 2de is de lens
Ze mogen beide een aantal punten af wijken van het ideaal maar soms heb je pech dat je twee uiterste treft bijvoorbeeld.
Kamera is -8 en de lens is ook -8 dan is het beeld helaas behoorlijk uit focus maar soms heb je het geluk dat je kamera -5 is en de lens +5 dan is het natuurlijk perfect!

@Bob zo te zien heeft je kamera AF een negatieve focus, volgens mijn doe je er beter aan om de komplete focus iets te verschuiven en daar de lenzen op aan te passen.
Sinds de Pentax lenzen behoorlijk in de min zijn zal een -5 mooi zijn om alles een beter gemiddelde te geven.

Trouwens voor de niet K7 schieters onder ons, het licht heeft invloed op de focus.
Kunst light bijvoorbeeld is geel relatief gezien met zonlicht dus als je alles perfect afstelt met kunstlicht zijn ze niet meer perfect met zon licht  ;)
De K7 heeft daar minder last van omdat die een extra sensor heeft die de AF afstelt op de licht soort (kleuren).

Als je niet begrijpt waarom is hier een korte uitleg.
De AF werkt door het licht te splitsen en samen te voegen door middel van een prisma's en dit is wat er gebeurd als we licht door een prisma laten gaan.

Hopelijk zeg dat genoeg.  :)
« Laatst bewerkt op: 28 november 2009, 23:54:18 door Anvh »
Stefan
K10D, K5
Sigma 30mm
AF-540FGZ

bbwijdieks

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 28 november 2009, 16:07:49 »
Wow dat is niet best Bob onder welke omstandigheden heb je de AF calibratie uitgevoerd?
Front/back focus ligt toch aan de camera [matglas o.a.] en niet aan de lens?

In dit draadje op tweakers.net staat trouwens handige info:
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1156119//
« Laatst bewerkt op: 28 november 2009, 16:11:31 door Berend »

RonHendriks

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 28 november 2009, 14:00:44 »
Dat is wel een flinke correctie. Ik heb het ook eens gemeten, maar zat er niet zo sterk naast. Mijn laatste 2 lenzen (14mm en 21mm) heb ik nog niet gemeten, maar daar heb ik ook niet het gevoel van dat ze er flink naast zitten.

Offline andre-mz5

• Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • Lenses are the eyes of your Pentax
« Reactie #4 Gepost op: 28 november 2009, 11:35:55 »
Op de K20 en K7 kan je voor 20 verschillende lenzen de Back/front focus apart inregelen. De camera moet de lens wel electronisch kunnen herkennen ! Ik weet dat je via een hack de AF op de K10 ook kan bijstellen, maar die geldt dan voor ALLE lenzen.
Heb zelf calibratie gedaan voor DA*16-50 (-4), DA*50-135 (-5), DA*300 (0!) en Sigma 120-400 (-10). De tamron heb ik niet meegenomen, in macro doe ik dan toch alles handmatig.

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

stouten

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 28 november 2009, 11:16:49 »
Volgensmij kan dat alleen op een K20D en K7.

Groet Johannes

Offline Robr

• Senior Member
  • **
  • Pentax rules!
« Reactie #2 Gepost op: 28 november 2009, 11:01:44 »
Met de wetenschap 'domme vragen bestaan niet' : die calibratie kan niet met elke reflex? bv k200d?

gr, Rob.
K200D ;Pentax DA smc 18-250 mm ; Sigma MACRO 105mmF2.8 EX DG ; Pentax smc DA* 300mm f/4.0 ED (IF) SDM : Pentax smc AF adapter 1.7

Offline Bob

• Super Pentaxian
AF calibratie
« Reactie #1 Gepost op: 28 november 2009, 09:25:48 »
Ik weet niet zeker of het hier thuis hoort. De conclusie voor de objectieven in iedergeval wel. Ik heb vier van mijn 5 objectieven vanochtend gecallibreerd en hierbij de resultaten. Ik heb de Af chart 3 gebruikt van Yvon Bourque (gewoon even downloaden) De camera of AV gezet en het kleinste diafragma geslecteerd. De camera op objectief opgesteld en de kaart onder 45 opgesteld. Hierbij altijd iets verder weg gaan staan dan de korste focus afstand zodat de AF nog iets te regelen had. Na de eerste correcties steeds met de hand de AF te ver of te dichtbij gezet zodat je de reproduceerbaarheid ook kunt testen. Na het nemen van de opname fors ingezoomed op de kaart om te controlleren dat de opname spot on in het midden staat (in de display staan dan nl arrows om de opname te verschuiven. Deze arrows moeten dan echt op de 0 mm lijn staan). Voor de optimale beoordeling moet je de schaal met de tekst natuurlijk wel in het midden houden (niet de referentie cirkel) omdat dit de sweetspot van je objectief is mbt scherpte. De uiteindelijke aanpassingen zijn:

SMC DA 18-55 WR    -8  
Niet alleen behoorlijk front focus dus maar ook erg inconsitente resultaten 18mm tov 55mm en afhankelijk vanaf welke kant je scherpstelt. Niet echt geweldig.

SMC DA 50-200 WR  -8  
Zelfde front focus. AF resultaat 100% reproduceerbaar. AF licht afhankelijk van de kant waar je vandaan komt (oneindig of te dichtbij). Maar na twee or drie keer AF in te drukken (ja het maakt uit) altijd wel goed.

SMC DA* 50-135     -11  
Veel back focus dus (ik denk dat mijn camera de basis oorzaak is. Ik ga er hierbij vanuit dat de algemene AF opgeteld kan worden bij de specifieke AF correctie. Wat ik ervan zie lijkt dit wel het geval te zijn. Ook uitstekend reproduceerbaar en onafhankelijk van waar je vandaan komt. De 2.8 helpt de AF dus wel degelijk. De snelheid op de AF chart viel me wel wat tegen. (langzamer dan de WR screw drives!)

Tamron SP 90mm Macro DII  -3
Alleen de basis correctie. De meeste consistentie en erg snel (zolang hij niet hunt dan)

Andere ervaringen?

Tamron SP