Auteur Topic: Monitor calibratie software  (gelezen 6873 keer)

asplx

• Gast
Re:Monitor calibratie software
« Reactie #13 Gepost op: 16 mei 2010, 07:13:41 »
Citaat
Het zal misschien wel een domme beginners-opmerking zijn,
Foei
Jan, we hebben afgesproken, dat domme vragen niet bestaan.  >:(

Nee, het is iets waar heel veel mensen geen weet van hebben.

Ja, Jan,
nú denk je te simpel....

De camera heeft geen referentie... hooguit de witbalans, maar wie heeft die ingesteld en op welke waarde?.
de monitor heeft geen referentie... zie hierboven en verder wat de fabrikant er in stopt.
de printer heeft geen referentie... ook wat de fabrikant er in stopt.

en dat nog eens t.o.v. elkaar: Het is/wordt een zootje.

Daarom wordt de monitor gecalibreerd. Het resultaat wordt in een profiel opgeslagen en aan de videokaart gevoerd door het OS. (Windhoos, Mac, Linux).
Je eigen printert kun je met sommige hard- en software ook calibreren, zodat afdruk en scherm na calibratie de zelfde kleuren laten zien.

Calibratie van de monitor gebeurt in enkele minuten.

Maar als jij dat op jouw manier wilt doen, mag je blij zijn als dat in een maand op orde is.
Áls het al op orde komt...  ???

Succes,
Groeten,
Ruurd
« Laatst bewerkt op: 16 mei 2010, 07:19:37 door asplx »

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #13 Gepost op: 16 mei 2010, 07:13:41 »

gnodde

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 16 mei 2010, 01:54:47 »
Het zal misschien wel een domme beginners-opmerking zijn, maar kun je niet "gewoon" een foto nemen, die veel (alle) kleur-nuances in zich heeft, en deze af (laten) drukken, om vervolgens die afdruk te vergelijken met de foto op je beeldscherm? De kleurverschillen moet je dan weg zien te poesten door te spelen met de kleur-instellingen van je beeldscherm, en klaar is de calibratie.
Of denk ik nu te simpel...?

Jan.

Offline Koos

• Senior Member
  • **
  • Geslacht: Man
« Reactie #11 Gepost op: 17 december 2009, 08:01:34 »
Ik heb op de Zoom Experience een Spyder 2 Express gekocht voor € 59,95 bij KE. Deze bevalt mij prima. Ik heb er al mijn LCD monitoren thuis mee gecallibreerd en de foto's zien er nu echt goed uit.
Met m'n Pentax ben ik nooit alleen....

Offline Anvh

• Pentaxian Guru
  • Dordrecht (schapekop)
« Reactie #10 Gepost op: 14 december 2009, 14:19:42 »
Dit is ook een goeie site om meer te weten te komen.
het ziet er misschien een beetje rommelige uit maar hij weet waar die het over heeft.

http://www.northlight-images.co.uk/leicester_colour_management.html

ps.  Adobe Gamma is voor CRT en niet voor LCD schermen.
Stefan
K10D, K5
DA* 16-50, DA* 50-135, D-FA 100 Macro, DA 40 Ltd, DA 18-55
Sigma 30mm
AF-540FGZ

Offline cemi

• Super Pentaxian*Ltd
  • Less is more...
    • Cees van Miert Fotografie
« Reactie #9 Gepost op: 14 december 2009, 14:12:23 »
Ik ook

Offline y-cam

• Super Pentaxian*Ltd
  • Niet geschoten is altijd mis !
« Reactie #8 Gepost op: 14 december 2009, 12:47:41 »

Ik ben een behoorlijk uitgebreide lcdtest tegengekomen. Deze is heel goed bruikbaar, vind ik. Bovendien zelfs Nederlandstalig én gratis te gebruiken! Van de maker (Han-Kwang Nienhuys) heb ik toestemming gevraagd en gekregen om hier op het forum een link te plaatsen.

Zie: http://www.lagom.nl/lcd-test/

Thanks, Carel, ga ik zeker eens proberen

Offline Vulcan

• Administrator
  • Pentaxian Guru
« Reactie #7 Gepost op: 14 december 2009, 09:36:18 »
Even dit oude topic een schop geven:

Ik heb net een nieuw lcdscherm voor mijn computer gekocht, een LG W2242TE. Deze is 22" en extra zuinig met stroomverbruik (max. 22 watt). En aangezien de pc hier nogal eens aanstaat... :P
Een hele overgang van mijn oude 19", wat een lap beeld!
Over de standaardinstellingen was ik echter niet tevreden, daarom heb ik een internet-zoektocht georganiseerd naar een calibratieprogramma. ;)
Ik ben een behoorlijk uitgebreide lcdtest tegengekomen. Deze is heel goed bruikbaar, vind ik. Bovendien zelfs Nederlandstalig én gratis te gebruiken! Van de maker (Han-Kwang Nienhuys) heb ik toestemming gevraagd en gekregen om hier op het forum een link te plaatsen.

Zie: http://www.lagom.nl/lcd-test/
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

rhermans

• Gast
Re: Monitor calibratie software
« Reactie #6 Gepost op: 5 november 2008, 21:13:03 »

Mijn eerste poging om een gecalibreerd scherm bij elkaar te krijgen waren met zoiets als in het begin gemeld, maar ik voelde me daar toch niet echt gelukkig mee. Tot ik een jaartje geleden een Huey Pro heb aangeschaft. Intussen heeft dat ding (vond het eigenlijk een prul dat totaal zijn werk niet deed) zijn geest gegeven en ben ik overgeschakeld naar een spyder 3 pro.

En dat is stukken beter en de resultaten zijn er ook naar.
Kostprijs is ongeveer 140€ bij fotokonijnenberg.

Nu dat helderheidsprobleem blijft wel bestaan, op mijn werk heb ik 2 19" tft's naast elkaar staan en het lukt me niet om die twee schermen er hetzelfde te laten uitzien, gewoon door het verschil in kijkhoek. Aan de andere kant is het verschil in de kleuren (niet helderheid) onbestaand.

Meeste schermen staan meestal te blauw en die spyder pro lost dat probleem probleemloos op.

Maar dat lost alleen uw scherm calibratie op, zodra je dingen gaat afdrukken en je wil hetzelfde op je scherm zien als uit de printer komt dan ben je op een ander niveau bezig.

HK

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 27 oktober 2008, 22:58:23 »
@Jos .. jij ook bedankt voor de tips.

Ik heb al eens gehoord van de spider, maar ik denk dat zoiets pas loont emt een TFT dat niet van helderheid verschiet wanneer je er iets voor gaat zitten (ik zag ze wel al bij ASML, maar die kosten min. 600 euro per stuk :( )

Dus wie weet komt het het er ooit van.

Ik zal die Fuji tip ook eens proberen. Met de link van Atmikes ben ik er al achter dat ik inderdaad van flinke helderheid hou. De gamma instelling is al iets aangepast. Nu de rest nog :)

Offline Jos de Bont

• Pentaxian
  • **
    • Mijn website
« Reactie #4 Gepost op: 27 oktober 2008, 21:34:44 »
Voor een echt goede calibratie van de monitor zijn er speciale apparaatjes als de Spider. Zelf heb ik mijn monitor gecalibreerd aan de hand van een testfoto van Fuji (afgedrukt en digitaal) die ik van mijn lokale fotograaf heb gekregen. Best lastig en minder perfect, maar vooralsnog kom ik er nog redelijk mee uit de voeten.

Hier is een link naar het bestand van Fuji. Die kun je af laten drukken bij de fotograaf waar je normaal je foto's laat afdrukken (of je eigen printer) en dan vervolgens je monitor bijstellen op die afdruk.

En Hier bij Fuji vond ik nog meer informatie over het calibreren. Ook de foto komt daar vandaan.

Mijn eigen afdrukken werden er in ieder geval een stuk beter van.

Vergeet overigens dan ook niet de automatische correctie bij het bestellen van foto's uit te zetten, anders kom je alsnog voor onaangename verrassingen te staan.

Groeten, Jos

HK

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 27 oktober 2008, 15:59:50 »
Atmikes.. bedankt voor de link.

En neuh .. ik kan prima kijken naar alles op het net.
Ik moet eerst maar eens uitvinden of ik gewoon van hoge helderheid en contrasten hou.
Als dat zo is, dan stel ik de videokaart zodanig in dat die bij Lightroom en Photoshop andere video instellingen gebruikt. Volgens mij kan dat.

Grt

Henk

Atmikes

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 27 oktober 2008, 12:03:54 »
hier staat al wat basis info:

http://epaperpress.com/monitorcal/index.html

met de zoekterm " online monitor calibration " op google kom je al een heel eind als is het niet echt een prof. oplossing

Maar vind je dan de foto's van "de rest van de wereld" niet overbelicht?

HK

• Gast
Monitor calibratie software
« Reactie #1 Gepost op: 27 oktober 2008, 11:38:20 »
Ik heb wel eens met Adobe Gamma zitten stoeien, maar echt zaligmakend is dat niet ... blijkbaar.
Ik lees namelijk vaak genoeg dat mijn foto's aan de donkere kant zijn, terwijl ik zelf nergens last van heb.

Ik vermoed dan ook dat het aan mijn eigen voorkeur ligt voor monitorinstellingen en deze zou ik dus wat meer op één lijn moeten krijgen met de rest van de planeet.
Maar ik ben een complete leek op dit gebied  :-[

Zijn er tips mbt software die mij kunnen helpen de monitor goed af te stellen qua kleur temp, helderheid, contrast etc?

Alvast superbedankt voor de moeite,

Henk