Ik gebruik maar even een oude discussie over dit objectief:
Dit weekend heb ik de zo veel geroemde 50-135 te gast.
Als gekend tegenstander van zoomlenzen en autofocus ben ik erg benieuwd wat ik ervan vind.
Vanavond heb ik het joekel op mijn K10 gezet, en de camera is meteen 2 x zo zwaar, of meer..........
En ik, gewend aan primes of de 12-24 zoom, de enige zoom die ik heb, was erg onder de indruk van de loodzware penis die er opeens aan mijn tot dan toe zo lieve camera hing.................
Morgen, of later vandaag beter gezegd, ga ik een paar testjes doen, en wellicht weet ik een paar foto's te plaatsen.
Maar als ik het toestel zo in mijn hand heb, en ik draai aan de machtige focus- en zoomring, dan voel ik meteen al wat dit objectief zo bijzonder maakt: wat voelt en draait dat allemaal lekker, en wat geeft dat gewicht een onwennig maar toch lekker gevoel.......... alsof je met een professionele camera rondloopt, wat natuurlijk onzin is, want ik weet heel erg zeker dat mijn 55/1.8 K-objectief op 55mm de 50-135 op alle kanten gaat passeren, dat ga ik niet eens testen.......
Maar tussen de 55 en de 100 heb ik niets, niet eens een aftandse oude zoom, en de 77mm is ook een heel dure aanschaf, en oude pentaxen in dit segment zijn ook erg zeldzaam en duur..................
Niet dat ik van plan ben de lens aan te schaffen hoor

En het is natuurlijk lekker licht door je zoeker, want dat vindt ik wel een van de grootste ergernissen van zooms; de 12-24 is 4.0, terwijl de 14mm prime 2.8 is, net als dit wonder van lenstechniek!
Wellicht later meer bevindingen,
groeten, hansli