update:
inmiddels weet ik waar het aan ligt: ik heb de camera bekeken, en het "piemeltje" in de camera, volgens mij heet zo'n ding in het engels een lever, hangt helemaal bovenin, als jullie nog begrijpen wat ik bedoel, en het veertje boven die lever zit raar scheef; ik heb het even vergeleken met de K20 en een me-super: dit klopt niet, er moet iets fout zijn gegaan met het uithalen van de M42 adapter, overigens genuine Pentax.........
Sja, ik heb al even geprobeerd de bajonet te demonteren, om dat veertje even recht te zetten, wetende dat dit natuurlijk een voor de camera levensgevaarlijke klus kan zijn, maar de flens laat absoluut niet los als je de schroefjes verwijdert...............
camera is ver buiten garantie, dus ik zal het ofwel zelf moeten oplossen, of het wordt opsturen........
maar es gaan bestuderen hoe zo'n k-mount in elkaar zit.......... had ik maar even een kapotte camera bij de hand om lekker te kunnen oefenen......................
(edit 17-11: dat van dat scheve veertje klopt niet, dat veertje heeft niets met het mechaniek te maken, dat is het veertje direct onder de flens, had ik verkeerd gezien)