Auteur Topic: Olympus E-30  (gelezen 4241 keer)

patrick91

• Gast
Re: Olympus E-30
« Reactie #11 Gepost op: 1 maart 2009, 09:30:15 »
En als je op die e-3 dan een 12-60 lensje zet schijn je de snelste AF te hebben die er is...

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #11 Gepost op: 1 maart 2009, 09:30:15 »

krijn_buijtelaar

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 22 februari 2009, 00:29:02 »
wat ik raar blijf vinden van de e-30 is dat hij maar €100 goedkoper :-? is dan de e-3... als ik de keuze zou maken heel makkelijk de e-3!

Offline ljv

• Senior Member
  • **
  • Geslacht: Man
« Reactie #9 Gepost op: 8 november 2008, 08:32:47 »
Citaat

Handmatig is fine by me :D

Helaas blijft het voor mij, zelfs na er een topic over te zijn begonnen nog steeds een mysterie waar ik die kan halen.

Er zijn diverse topic's op dit forum geweest over de katzeye, ik heb er zelf ook eentje in mijn K10D zitten, gekocht bij Konijnenberg en als je niet op zaterdag komt zet ie 'm ook nog voor je in....... ;) ;) ;)

leo

http://www.koopdigitaal.nl/productlist/12753/katz_eye.html

« Laatst bewerkt op: 8 november 2008, 08:40:08 door ljv »
Pentax K5 |Pentax K10 D met Katzeye |SMC DA 16-45 mm f4 |SMC DA 35 mm f 2.8  Ltd |SMC  55 mm f 1.8 | M 85 f2 |DA*50 - 135 mm f2.8 ED(IF)|Sigma 70-200 mm f 2.8  EX DG Macro HSM II | SMC F* 300 mm f4.5 ED | Metz 58.

asplx

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 7 november 2008, 12:45:54 »
Oef, jij ben wel een avonturier, zeg.....

Wat doet het matglas?
Het matglas zorgt er voor, dat je een beeld krijgt geprojecteerd in de zoeker.
Door te kijken door je occulair kijk je naar het beeld op je matglas.
Sommige mensen hebben problemen met het scherpstellen op het matglas. De camerafabrikanten ondervangen dit, door een instelwig in te brengen.. Op het moment dat het bedeld scherp is, vormen beide helften van de instelwig één kompleet beeld. Als het beeld níet scherp is, lopen beide beeldhelften niet in elkaar over een zie je 2 verschoven beelden.
Hierom spreekt men ook wel van een deelbeeld-zoeker.

Nadeel van een deelbeeld zoeker vind ik, is dat je altijd op het centrum scherpstelt, terwijl heel vaak de kern van de foto buiten het centrum ligt. Met name speelt dit bij portretfotografie: Hierbij stel je scherp op de ogen en die plaats je op ongeveer 40% van boven af. Is dit duidelijk genoeg omschreven?

Wat de vijltjes betreft: Setje van 5 of 6 stuks voor een paar €€ in de bak bij de Gamma of Hubo.

Wat ik voor het matglas vraag is € 15,00 Dan heb je het matglas, pincet, doosje van Pentax en de postzegels. Envelop krijg je er zo maar bij.

Kijk hier ook eens.

Groet, RuuRd
« Laatst bewerkt op: 7 november 2008, 18:39:56 door asplx »

Marinus84

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 7 november 2008, 09:31:11 »
Citaat
Als je een instelwig bedoelt?
Ik heb er 3 liggen voor de MX en LX; 2x mét en 1x zónder microprisma's.
Met een vijltje schijnen ze op maat te maken te zijn.

Ja, ik heb op youtube zo'n handleiding gezien (heb ik geloof ik ook gepost hier op het forum). Ik ga nu even opzoeken wat microprisma's zijn ;)
Maar het lijkt me tof om te proberen om ze op maat te maken. Ben benieuwd wat het effect is!
Misschien dat ik dan maar wat goede vijltjes moet aanschaffen.
Wat wil je ervoor hebben?

Hier trouwens een lijstje gevonden van matglazen die verkrijgbaar zijn, maar ik kan nergens vinden hoe en wat de matglazen zijn en doen...
http://www.cameratools.nl/default.asp?alstart=0&webgroupfilter=250,385
« Laatst bewerkt op: 7 november 2008, 09:42:35 door Marinus84 »

asplx

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 7 november 2008, 01:50:48 »
Als je een instelwig bedoelt?
Ik heb er 3 liggen voor de MX en LX; 2x mét en 1x zónder microprisma's.
Met een vijltje schijnen ze op maat te maken te zijn.

Marinus84

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 7 november 2008, 00:22:02 »
Citaat

Met een adapter kunnen de OM-Zuiko objectieven gebruikt worden, waarbij ALLES handmatig dient te worden ingesteld.

Handmatig is fine by me :D

Moet zeggen dat vroeger toen ik mijn Praktika alleen maar had, dat ik wel veel meer bezig was het met 'maken' van de foto. Dat komt ook door de catseye. Ben nog steeds op zoek naar een ander matglas met bijvoorbeeld catseye (zo'n half rondje dat gelijk wordt als je goed hebt scherpgesteld).
Helaas blijft het voor mij, zelfs na er een topic over te zijn begonnen nog steeds een mysterie waar ik die kan halen.

asplx

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 6 november 2008, 23:19:45 »
Citaat
Vraag me af hoe het zit met 'oude' lenzen en lensprijzen, kan je op zo'n E-30 ook oude objectieven schroeven? Daar heb ik me nooit in verdiept.

Met een adapter kunnen de OM-Zuiko objectieven gebruikt worden, waarbij ALLES handmatig dient te worden ingesteld.

asplx

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 6 november 2008, 23:18:15 »
Een goedkopere tele kan natuurlijk een voordeel zijn.
Nog meer crop hoeft voor mij helemaal niet.
Misschien ben ik daar ouderwets in, nou, so what. Ik heb leren roeien met de riemen die ik heb.
Ik denk, dat ik daardoor bewustere keuzes maak in mijn materialen en in mijn werkwijze. Ik heb geleerd, om niet tig foto's te maken om één goede te hebben als resultaat.
En dan heb ik het naast het gebruik van kleinbeeld nog niet eens over het gebruik van grotere formaten.
Het bewuste gebruik van scherpte en onscherpte in je beeld is essentieel, als je wilt weergeven wat je ziet en gezien hebt. Ook als je gewoon kijkt, zie je niet alles scherp, maar neem je wel waar.
En zeker een groot deel van de huidige digitale generatie hereft dit niet door.

« Laatst bewerkt op: 6 november 2008, 23:20:34 door asplx »

Marinus84

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 6 november 2008, 10:32:24 »
Wel een kleinere sensor... (2x crop factor)

Kan ook een voordeel aan zitten;
- Grotere scherptediepte
- Goedkopere tele  ::)

Verder lijkt de K20d me nog wel wat beter.
Vraag me af hoe het zit met 'oude' lenzen en lensprijzen, kan je op zo'n E-30 ook oude objectieven schroeven? Daar heb ik me nooit in verdiept.

Hij ziet er leuk uit, overwegen niet echt waard, maar toch een beetje ;)

Serpiente

• Gast
Olympus E-30
« Reactie #1 Gepost op: 5 november 2008, 18:23:27 »
Zie:

http://tweakers.net/nieuws/56588/olympus-kondigt-e-30-dslr-aan-en-vernieuwt-14-54mm-lens.html

Ik denk dat dit wel een serieuze concurrent is van de K20d. Ongeveer zelfde grootte maar veel sneller (5fps). Zou de AF sneller zijn? Als ik nu nog op zoek zou zijn, dan was dit een serieuze overweging.