Auteur Topic: Wie heeft ook middenformaat camera's?  (gelezen 19307 keer)

Offline roeland

• Super Pentaxian
  • Geslacht: Man
Re:Wie heeft ook middenformaat camera's?
« Reactie #83 Gepost op: 4 december 2011, 08:17:29 »
Valt dit: http://camerapedia.wikia.com/wiki/No._1A_Pocket_Kodak
Ik heb er gewoon een 120 fol in gedaan...maar weet niet of dat wel de bedoeling is?!?
Draai hem in ieder geval maar elke keer 2 nummertjes verder....lijkt mij 6x9 cm  ;)
Het is niet echt de bedoeling, 116 film is iets breder dan 120 dus het werkt waarschijnlijk wel maar er is een kans dat je beeld niet helemaal recht  op de strook staat en er zaten toen nog geen waterpassen in de camera's. Het negatiefformaat wordt 6,5 x 11 (ca.) dus je beeld loopt op 120 film ook nog over de randnummering heen en de vlakligging zal niet optimaal zijn omdat de rand van de film als het ware het beeldvenster in krult, 2x transport was dus wel een goede gok  ;). Er zijn wel trucs om 120 film in een 116 camera te gebruiken maar dat werkt alleen als er genoeg ruimte is, bv. in de fameuze Brownie boxen.
"12 significant photographs in any one year is a good crop"
Ansel Adams

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #83 Gepost op: 4 december 2011, 08:17:29 »

henkvanzuylen

• Gast
« Reactie #82 Gepost op: 3 december 2011, 23:58:30 »
Valt dit: http://camerapedia.wikia.com/wiki/No._1A_Pocket_Kodak

ook onder middenformaat?
Ik heb er gewoon een 120 fol in gedaan...maar weet niet of dat wel de bedoeling is?!?
Draai hem in ieder geval maar elke keer 2 nummertjes verder....lijkt mij 6x9 cm  ;)
We zijn benieuwd of dit wat gaat worden...wel gaaf om met een camera die tussen 1926 en 1932 gemaakt is, op pad te gaan!  :D :D

Offline roeland

• Super Pentaxian
« Reactie #81 Gepost op: 2 december 2011, 17:31:20 »
Is het nou echt het negatief(of sensor)formaat wat die foto's zo mooi maakt met zo een mooi bereik??
Het is deels het beeldformaat, deels de ervaring van de fotograaf maar naar mijn idee vooral het formaat van de camera en de werkwijze die een lager werktempo min of meer afdwingt. Volgens mij komt dat de kwaliteit ten goede. Eerst kijken dan knippen, in plaats van 27 opnamen per seconde weg rammelen en dan achteraf op de lichtbak uitzoeken of er (toevallig) wat bij zit.
Misschien ben ik wel gewoon oud  :'(
Ansel Adams

henkvanzuylen

• Gast
« Reactie #80 Gepost op: 2 december 2011, 17:18:24 »
Ligt het nou echt aan dat MF?
Ik heb zo'n beetje alle bladzijden van de MF foto's op het internationale forum bekeken afgelopen week en kan niet anders zeggen dat ik het geweldig vindt.
Het kan natuurlijk ook aan de fotografen liggen dat die gewoon erg goed zijn, maar wat een scherpte op landschapsfoto's.
Ik heb ze zo van een DSLR nog niet gezien, maar dat kan ook zijn dat ik op de verkeerde plek gekeken heb.

Is het nou echt het negatief(of sensor)formaat wat die foto's zo mooi maakt met zo een mooi bereik??

henkvanzuylen

• Gast
« Reactie #79 Gepost op: 30 november 2011, 21:04:30 »
dan krijg je wel 3 opnamen op een 120 film, da's lullig scannen maar wel mooi  ;)

dat misschien wel...maar hoe cool is zo'n ding!
ik zie hem al in de stad staan met dat ding.... :D

Offline roeland

• Super Pentaxian
« Reactie #78 Gepost op: 30 november 2011, 21:03:29 »
dan krijg je wel 3 opnamen op een 120 film, da's lullig scannen maar wel mooi  ;)
Ansel Adams

henkvanzuylen

• Gast
« Reactie #77 Gepost op: 30 november 2011, 20:59:55 »
Mijn vriend heeft behalve de Kiev 88 ook een Krasnogorsk FT-2 Panoramic‏ gekocht

echt gaaf!
« Laatst bewerkt op: 2 december 2011, 17:14:25 door henkvanzuylen »

henkvanzuylen

• Gast
« Reactie #76 Gepost op: 30 november 2011, 10:13:49 »
Ik ben ook helemaal van de zwart wit foto's mijn nieuwe Fuji X100 staat standaard op zwart wit ingesteld, bij zwart wit foto's wordt je niet afgeleid door de kleuren en is het de foto/composietie waar je naar kijkt.

Klopt!

Hoe bevalt de X100 eigenlijk?
Gooi er eens een paar foto's in de vreemdgangershoek (leuk Scrabble woord trouwens) als je wil....ben wel benieuwd

Offline staal571

• Senior Member
  • **
« Reactie #75 Gepost op: 30 november 2011, 10:02:55 »
In ieder geval weet ik nu wel zeker dat ik meer van de zwart wit ben.....het viel mezelf ineens op dat ik de kleuren landschapsfoto's veel minder interessant vindt als de meeste zwart-wit......dus weer wat geleerd door alleen maar te kijken naar andermans werken  :)

Ik ben ook helemaal van de zwart wit foto's mijn nieuwe Fuji X100 staat standaard op zwart wit ingesteld, bij zwart wit foto's wordt je niet afgeleid door de kleuren en is het de foto/composietie waar je naar kijkt.

Gr peter
Zowel Digitaal als Analoge camera's

henkvanzuylen

• Gast
« Reactie #74 Gepost op: 30 november 2011, 09:44:03 »
Als je nog twijfelt over al dan niet een MF camera, kijk hier dan eens:
http://www.pentaxforums.com/forums/pentax-medium-format-645-6x7-645d/87027-post-your-medium-format-photos.html

Als je die bladzijden doorbladerd en je ziet veel van de foto's....wow!
Niet persé met een Pentax gemaakt (Hasselblad kom je ook veel tegen), maar wel allemaal MF.

Ik heb in de loop van de laatste weken de 1e 80 bladzijden van dat topic bekeken.....en de rest volgt nog wel!
In ieder geval weet ik nu wel zeker dat ik meer van de zwart wit ben.....het viel mezelf ineens op dat ik de kleuren landschapsfoto's veel minder interessant vindt als de meeste zwart-wit......dus weer wat geleerd door alleen maar te kijken naar andermans werken  :)

henkvanzuylen

• Gast
« Reactie #73 Gepost op: 28 november 2011, 10:08:16 »
Zullen we het daar nog eens over hebben als je er een film doorheen getrokken hebt?  :D
Misschien is het verstandiger om dat dan maar niet te gaan doen....wil ik die straks óók al niet meer kwijt  :D :D

Offline roeland

• Super Pentaxian
« Reactie #72 Gepost op: 28 november 2011, 10:01:18 »
gelukkig ben ik nog niet aan de LX gehecht  :D
Zullen we het daar nog eens over hebben als je er een film doorheen getrokken hebt?  :D
Ansel Adams

henkvanzuylen

• Gast
« Reactie #71 Gepost op: 28 november 2011, 09:56:50 »
gelukkig ben ik nog niet aan de LX gehecht  :D
Dus voor mij gaat die net zo makkelijk er uit als een ME, als ik dat nodig vindt  :)

Offline The_King

• Senior Member
  • **
« Reactie #70 Gepost op: 28 november 2011, 09:03:33 »
Als je daaaaar geen spijt van krijgt, kijk ik je niet meer aan....  :evil:  >:( >:( >:(

Een LX voor een 645D? Als je daar wel spijt van krijgt ben je niet goed bij je hoofd...

asplx

• Gast
« Reactie #69 Gepost op: 27 november 2011, 01:47:13 »
Doe een god bod en hij is van u/jouw/uwes  :)

Als je daaaaar geen spijt van krijgt, kijk ik je niet meer aan....  :evil:  >:( >:( >:(

henkvanzuylen

• Gast
« Reactie #68 Gepost op: 26 november 2011, 09:09:37 »
DAN VERKOOP JE TOCH GEWOON DE LX!  :yahoo: :yahoo: :yahoo:

Doe een god bod en hij is van u/jouw/uwes  :)

Offline hansli

• Pentaxian
  • **
  • who needs autofocus?
« Reactie #67 Gepost op: 26 november 2011, 02:19:27 »
Dan verkoop je toch je boot ???

foute quote; het is:

DAN VERKOOP JE TOCH GEWOON DE LX!  :yahoo: :yahoo: :yahoo:
Wer baut auf Wind, baut auf Satan's Erbarmen

(Richard Wagner, Der Fliegende Holländer)

asplx

• Gast
« Reactie #66 Gepost op: 25 november 2011, 22:04:59 »
Citaat
Maar nu moet ik toch echt een berg rommel gaan verkopen...want dit kan zo niet meer  Grijns

Dan verkoop je toch je boot ???

henkvanzuylen

• Gast
« Reactie #65 Gepost op: 25 november 2011, 17:25:41 »
Verkoop dan die hele santekraam om een 645D met 55mm lens aan te schaffen. Meer heb je niet nodig.

:D :D Ik ben bang dat ik nog steeds een hoop moet bijleggen Ron.....het is maar ouwe rommel die ik hier heb...geen hoop K5's etc  ;D

RonHendriks

• Gast
« Reactie #64 Gepost op: 25 november 2011, 17:21:22 »
Maar nu moet ik toch echt een berg rommel gaan verkopen...want dit kan zo niet meer  ;D

Verkoop dan die hele santekraam om een 645D met 55mm lens aan te schaffen. Meer heb je niet nodig.

henkvanzuylen

• Gast
« Reactie #63 Gepost op: 25 november 2011, 17:12:28 »
Ruurd kraamt regelmatig onzin uit

Dat zijn jouw woorden hé  :D :D

Nee even serieus.....Ruurd tipt mij wel vaker over dit of dat.
Deze tip was ook goed, maar ik moest even wennen aan het idee om weer € 50,- uit te geven...snappie?!

Maar niettemin....heb hem al opgehaald en is in prima staat. Bij de mijne staat alleen Pentax op (geen Asahi dus) omdat hij van een 67 komt denk ik.
Die vrouw was prof en heeft me een aantal foto's laten zien die ze met de 67 heeft gemaakt....tjeee zeg!!
Een ding is zeker...aan de camera zal het bij mij niet liggen.....wat een prachtige foto's!!

Maar nu moet ik toch echt een berg rommel gaan verkopen...want dit kan zo niet meer  ;D

Offline Kees SC

• Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • Asahi Pentax Collector Nijverdal-Ov.
    • KeesSC on Flickr!
« Reactie #62 Gepost op: 25 november 2011, 14:24:34 »
Ja die had Ruurd getipt....ik moest even aan het idee wennen....maar geen zorgen...ik heb het ding zojuist maar gekocht

Ruurd kraamt regelmatig onzin uit, maar soms ook heel veel nuttige info en deze tip...... een gouden tip! Meen ik serieus, dit zal zeker een aanwinst zijn en ik denk dat je hem goedkoop hebt! http://www.ebay.nl/itm/230676687590

Mooi man!

henkvanzuylen

• Gast
« Reactie #61 Gepost op: 25 november 2011, 14:21:15 »
Ik weet niet wat jij duur noemt:
http://link.marktplaats.nl/505903314

Dat is een uitstekende tip, meteen toeslaan, doorverkopen kan altijd nog en hij wil ophalen dus je kunt meteen uitproberen.

Ja die had Ruurd getipt....ik moest even aan het idee wennen....maar geen zorgen...ik heb het ding zojuist maar gekocht

Offline Kees SC

• Global Moderator
  • Super Pentaxian*Ltd
  • Asahi Pentax Collector Nijverdal-Ov.
    • KeesSC on Flickr!
« Reactie #60 Gepost op: 25 november 2011, 13:31:29 »
ik heb een 6x7 Pentax  :cheer:

Goh! Heb je die pas? Wisten we nog niet, wel alles met ons delen hè!  :D :D

en nog ergens ook zo'n klapding liggen...(moet ik eens opzoeken, geen idee wat het is)
een Kodak Clack en vanaf a.s. zondag een Lubitel 2  :D

De 6x7 wil ik regelmatig gaan gebruiken...andere incidenteel misschien een keer
Wel alleen voor zw....kleur vindt ik minder interessant om analoog te gaan doen.

Ik heb ook nog een aantal van die boxjes, verder een tweetal AGFA clacks en een Lubitel2. Behalve een van de boxjes nooit mee gewerkt en zal ik ook wel niet gaan doen. Ben wel heel benieuwd naar de 6X7 van jou Henk!

Offline y-cam

• Super Pentaxian*Ltd
  • Niet geschoten is altijd mis !
« Reactie #59 Gepost op: 25 november 2011, 13:27:22 »
Ik sta op het punt een zenza bronica etrs-i (6*45) te kopen met een 75 2.8 en speedgrip en schachtzoeker. Ik zou liever onmiddellijk 6*6 gaan, maar als het bij een 645 blijft dan lijkt de bronnie mij heel fijn gerief. Ben hem vorig weekend al eens gaan bekljken bij de verkoper en dit weekend beslis ik.