Vanmiddag heb ik het ook nog maar eens geprobeerd. Een drietal foto's gemaakt en van alle drie 100% crops. Bij de eerste autofocus gebruikt en bij de tweede handmatig scherpgesteld. Opnieuw blijkt dat de autofocus in de 10mm stand het gewoon niet goed doet. Als AF-punt is de stand "midden" gekozen. Je ziet dan dat van beide foto's het midden vrijwel even scherp is, maar dat de hoeken bij de eerste foto (autofocus) veel onscherper zijn dan bij de tweede foto (handmatig). Ik heb ook even op het objectief gekeken welke afstand wordt gekozen bij autofocus en dat is pakweg 90cm. Bij de handmatige scherpstelling heb ik hem net voor oneindig gezet. Hetzelfde euvel kwam ik ook tegen bij deze Sigma in combinatie met de K100D. Dat dit soort scherpstelfout niet alleen bij de Sigma voorkomt blijkt uit het feit dat mijn Pentax DA 15mm in combinatie met zowel de K20D als de K100D dezelfde fout vertoont. Het scherptevlak van veel groothoeken is niet vlak maar vaak min of meer (veel meer) gebogen. Dat er met de automatische scherpstelling, ook op korte afstand, in het mdden niks mis is blijkt uit de foto van de koe.
Alle foto's zijn onbewerkt, alleen van PEF omgezet naar JPG. Daarom is ook overal de horizon scheef.

Alles met K20D op 10mm, ISO 100 en f/9,5, alleen bij de koe op 20mm en f/5,6.
1. autofocus totaal

2. autofocus 100% crop links boven

3. autofocus 100% crop midden

4. handmatig totaal

5. handmatig 100% crop links boven

6. handmatig 100% crop midden

7 koe totaal

8. koe 100% crop midden