Auteur Topic: Schrijven en lezen... Van forum tot fotoclub  (gelezen 3017 keer)

admin

• Gast
Re: Schrijven en lezen... Van forum tot fotoclub
« Reactie #23 Gepost op: 20 april 2008, 20:22:34 »
Citaat
Ik zag vanochtend dat de transactie niet gelukt was via credit card. Kan het ook anders dan via Paypall. Ik heb hier nogal slechte ervaringen mee en ga geen transacties via paypall meer doen. Is het een optie om easy pay te gebruiken of zijn hier transactiekosten aan verbonden.

Groeten, Bob

Bob,

Ik heb je een pm gestuurd met een andere beatlingsmogelijkheid. Zie mijn eerdere posting waarin ik aangeef dat we moenteel rondkomen. Geen noodzaak tot grote donaties :-)

Groeten
Andre
« Laatst bewerkt op: 20 april 2008, 20:22:48 door admin »

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #23 Gepost op: 20 april 2008, 20:22:34 »

admin

• Gast
« Reactie #22 Gepost op: 20 april 2008, 20:20:29 »
Citaat
Niets ten nadele van André, Johan of Carel, maar zolang de donatie richting een privépersoon gaat (i.p.v. een vereniging of stichting), zal ik geen gebruik maken van de 'Doneren'-knop.

Dat is je volste recht en een verstandige kijk op de financien rond Internet. Juist daarom werken we ook met google adsense en de enkele donatie. Zo proberen we onafhankelijk te blijven en dat lukt ons aardig. Er is nu niemand die aan die forum verdient maar het kost ook niets. We vragen verder ook niet om donaties omdat het momenteel loopt.

Offline Vulcan

• Administrator
  • Pentaxian Guru
  • Geslacht: Man
« Reactie #21 Gepost op: 20 april 2008, 17:58:22 »
Geen idee Bob, maar ik zal je vraag aan André (Pentaxman) voorleggen. Die doet de financiële zaken.
Groet,
Carel
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

Offline Bob

• Super Pentaxian
  • Beauty is in the eye of the beholder!
« Reactie #20 Gepost op: 14 april 2008, 12:58:37 »
Ik zag vanochtend dat de transactie niet gelukt was via credit card. Kan het ook anders dan via Paypall. Ik heb hier nogal slechte ervaringen mee en ga geen transacties via paypall meer doen. Is het een optie om easy pay te gebruiken of zijn hier transactiekosten aan verbonden.

Groeten, Bob
MX1, K3+grip, DA-50, DA18-55WR, DA50-200WR, DA*SMC 16-50, DA*SMC 50-135, Tamron 90mm Macro, Tamron 10-24, Tamron 70-300, AF540FGZ Flash, O GPS1, remote F&O-RC1.

Offline andre-mz5

• Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • Lenses are the eyes of your Pentax
« Reactie #19 Gepost op: 14 april 2008, 10:43:30 »
Ik vind het ook niet erg handig dat de donatie bij een prive persoon uitkomt, maar vind net als Edwin dat het zonde van het geld is om dat aan notaris kosten te besteden.
Ik denk niet dat Carel mijn 10 euri heeft weggesluisd naar een zwitserse bankrekening  ;D
Overigens heb ik voor dat geld hier al meer goede tips en lol gehad dan aan het geld dat ik aan losse tijdschriften en andere abbonementen heb besteed  :)

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Offline Bob

• Super Pentaxian
  • Beauty is in the eye of the beholder!
« Reactie #18 Gepost op: 13 april 2008, 21:06:22 »
Ik heb eindelijk gedoneerd. Weet niet waar ik precies op gewacht heb. (status Pentaxian ;D ;D). Splitsen lijkt me niet echt nodig. Is er vertrouwelijke informatie die er op dit moment gepost wordt (volgens mij niet).

Suc6 mannen. Gewoon erg goed initatief waar veel mensen plezier van hebben.

Groeten, Bob
MX1, K3+grip, DA-50, DA18-55WR, DA50-200WR, DA*SMC 16-50, DA*SMC 50-135, Tamron 90mm Macro, Tamron 10-24, Tamron 70-300, AF540FGZ Flash, O GPS1, remote F&O-RC1.

Offline Mayflower

• Senior Member
  • **
  • C'est le ton qui fait la musique.
« Reactie #17 Gepost op: 13 april 2008, 20:43:37 »
Citaat
Niets ten nadele van André, Johan of Carel, maar zolang de donatie richting een privépersoon gaat (i.p.v. een vereniging of stichting), zal ik geen gebruik maken van de 'Doneren'-knop.
Oh, waarom niet? Moeten er dan eerst vele honderden euro's worden uitgegeven aan notariskosten en zo? Zonde van het geld. Dit is nog maar een klein forum, dus hoeft het wat mij betreft allermaal niet zo officieel. Kost de vrijwilligvers alleen maar meer tijd (en geld). Ik heb 10 euro gedoneerd en ben niet bang dat ze er hard mee weglopen  ;D En al doen ze het wel, ik heb al voor 10 euro lol gehad aan dit forum. Volgend jaar weer een donatie wat mij betreft.
K10 D | F 70-210 4.0 | F 300 4.5 | FA 28-70 4.0 | Pentax FA 50 1.4 | Sigma 105 2.8 | Tamron 18-250 3.5-6.3

edwindev

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: 12 april 2008, 20:29:56 »
Citaat
Daarom zie je onderaan de pagina de gele "Doneren" knop! Helaas wordt hier nog veel te weinig gebruik van gemaakt...
« Laatst bewerkt op: 12 april 2008, 20:30:11 door edwindev »

Offline Wytze

• Super Pentaxian
  • PENTAXTIC
« Reactie #15 Gepost op: 12 april 2008, 19:58:47 »
Beste Forummers,

Ook ik ben geen voorstander van acties die delen van het forum niet toegankelijk maken. Zoals jullie allen zult weten, betekent "forum" plein. En met plein wordt juist bedoeld een plek waar alle wegen samen komen, betalers of niet-betalers, beginners of gevorderden, actieve en passieve gebruikers, donateurs en niet-donateurs. Er wordt gesuggereerd dat op andere fora die betalingen wel gangbaar zijn, ik heb deze ervaring niet. Ik ben lid van meerdere fora en nergens ben ik de suggestie tegengekomen dat er activiteiten ontplooid dienen te worden, die op enigerlei wijze verband houden met betaling. Tenslotte: ik zou subiet mijn bijdragen aan een dergelijk forum staken. Ok, laat ik eerlijk zijn: als verwoed gamer heb ik op één forum wél betaald, maar dat geld is gebruikt om een zeer snelle gameserver te huren waar elke online-speler (ook de niet-donateur) van mee profiteert. Nee, het is niet mijn bedoeling de hardwerkende (hulde!!) admins op kosten te jagen, maar het feit dat zij er voor kiezen admin te zijn, betekent niet automatisch dat die keuze betekent dat ik hoef mee te betalen.

Groet,

Wytze

Offline Vulcan

• Administrator
  • Pentaxian Guru
« Reactie #14 Gepost op: 12 april 2008, 12:47:28 »
Citaat
Ik ben geen voorstander van een gesloten deel op het forum.
Aan de andere kant, voor niets gaat alleen de zon op  ;)  en op internet is het blijkbaar normaal dat niets geld kost.  :( Een website bezoeken mag niets kosten maar moet wel wat opleveren.  >:(

Dit forum zou ook niet commercieel moeten worden. Het zou wel leuk zijn als de eigena(a)r(en) er geen geld op toe zouden leggen.
Daarom zie je onderaan de pagina de gele "Doneren" knop! Helaas wordt hier nog veel te weinig gebruik van gemaakt...
« Laatst bewerkt op: 12 april 2008, 12:48:01 door Vulcan »
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

Offline AnnaTEFka

• Senior Member
  • **
  • Er is altijd wel iets om te fotograferen
« Reactie #13 Gepost op: 11 april 2008, 23:29:04 »
Ik ben geen voorstander van een gesloten deel op het forum.
Aan de andere kant, voor niets gaat alleen de zon op  ;)  en op internet is het blijkbaar normaal dat niets geld kost.  :( Een website bezoeken mag niets kosten maar moet wel wat opleveren.  >:(

Dit forum zou ook niet commercieel moeten worden. Het zou wel leuk zijn als de eigena(a)r(en) er geen geld op toe zouden leggen.
Pentax k100D super met kit lens. Tamron SP 90mm 1:25 AF macro. Tokina AT:X 100-300 1:4.0 MF. Balg. Tussenringen.

patrick91

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 22 maart 2008, 20:27:55 »
Ik zeg ook geen gesloten delen.
Je kunt ook wel eens gewoon even op zoek zijn naar iets en dan is makkelijke toegang een belangrijk goed, bij registratie haak ikzelf gewoon af.
Reminder mailtjes heb ik ook liever niet in mijn mailbox, heb me eens aangemeld op een forum over de sony psp (spelcomputer) die blijven mail sturen dat ze me missen, ik wilde alleen wat info.

Jack heeft wel een punt, een grote achterban kan voordelen opleveren, pentax kan er een marketinginstrument in zien..

Als laatste wil ik nog zeggen dat (en dat weten we allemaal) fora bijhouden veel tijd kost, en dat heeft niet iedereen. Dus dan is lezen makkelijker en sneller. Ik zelf nog actief op 1 ander forum (4000 posts ofzo), je kunt je minuten maar 1 keer gebruiken..

Offline jack_schouten

• Senior Member
  • **
  • JMS-fotografie
    • JMS-fotografie
« Reactie #11 Gepost op: 19 maart 2008, 13:40:22 »
Ook ik ben het met Walter eens, geen gesloten Forum. Om het forum levensvatbaar te houden en te kunnen laten groeien, moet de drempel zo laag mogelijk gehouden worden.

Wel denk ik dat goed zou zijn nog eens stil te staan bij de doelstellingen van het forum en wat we de gebruikers willen bieden. Om één voorbeeld te noemen, in hoeverre kunnen we dit forum gebruiken om extra dienstverlening van Pentax benelux te verkrijgen. Veel van ons (ook Pentaxians in Nederland die nog geen lid zijn van dit forum) denken nog vaak aan de vestifging van Pentax in Breda. Goede en snelle service waar je ook als individu altijd welkom was. Dit staat in een schril contrast tot de dienstverlening zoals die nu door de Beukelaar wordt aangeboden. Als dit forum zo blijft groeien kunnen we denk ik ook in gesprek komen met Pentax nederland en kijken waar dit toe leid. Op deze wijze kan het "lid" worden van het forum interessant zijn.

Misschien is het een idee om dit soort ideeen eens door een kleine groep forumleden verder te laten uitwerken.

Jack
*istD, K100D, K10D en K3
FA 28, FA 50, FA ltd 77, FA* 28-70, DA 16-45, DA 50-200, DA* 50-135 en veel A glas waarvan ik de A100 2.8 veel gebruik voor portret werk.

Offline vvo

• Super Pentaxian*Ltd
  • voormalig K10D eigenaar
« Reactie #10 Gepost op: 22 februari 2008, 15:31:26 »
Citaat
In diezelfde thread wordt 24 euro per jaar aangehaald aan kosten incl domein registratie! Er zijn er bij die zijn iets duurder inderdaad varierend van 5 tot 10 euro PM.

Een hobby mag ook wat kosten toch?

Idd ...daarom heb ik ook gedoneerd en steek ik tijd erin om het forum technisch up-to-date te houden. V.w.b. hosting ....dit forum is door Andre prive gestart. We hebben dankzij de donaties zaken vastgelegd tot volgend jaar maart 2009. Shoppen is dus even niet aan de orde. Liever bouwen we aan een goede verstandhouding met de isp met ditto ondersteuning en service.

Alles wat verder gaat zal weloverwogen moeten gebeuren.

Johan.
Fuji X-H1/Fuji X-E1/GoPro/Eken Godox (FBA) :: ex K10D bezitter :: Filmic Pro/Quik :: Fashion shooter

Offline lock

• Senior Member
  • **
  • was een k10d gebruiker..
« Reactie #9 Gepost op: 22 februari 2008, 15:11:11 »
Op zich ben ik het helemaal met Walter eens. Geen afgesloten delen. Dat snijdt de levensader van het forum af: de nieuwe forumgebruikers.

Maar ik voel best wel wat voor een Pentaxgebruikers platform met wat meer handjes en voetjes. Als de groei erin blijft kan je gaan denken aan aanvullende services naar 'betalende leden'. Er zijn al aardig wat berichtjes geplaatst over zaken gezamenlijk inkopen, je kunt denken aan cameraverzekeringen, fotoshoots organiseren, cursussen voor Pentax-gebruikers opzetten. Wordt wel wat meer dan liefdewerk-oud papier, maar als je  toch in die glazen bol zit te turen...

ToXiQ

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 22 februari 2008, 15:10:34 »
Zoals in eerste topic al wordt gezegt is de helft van die 250 niet actief. En van die helft hoeveel zijn er dagelijks aan het posten? 20% misschien wel 30% .

Datatraffic over HTML valt wel mee zie andere thread waarbij voorbeelden voorbij komen dat er +1000 members per dag posten die op een forum per maand nog geen 8 GB genereert!

In diezelfde thread wordt 24 euro per jaar aangehaald aan kosten incl domein registratie! Er zijn er bij die zijn iets duurder inderdaad varierend van 5 tot 10 euro PM.

Een hobby mag ook wat kosten toch?

Als de insteek is geld verdienen denk ik dat je op zoek moet gaan naar sponsors, maar dan nog!

Offline vvo

• Super Pentaxian*Ltd
« Reactie #7 Gepost op: 22 februari 2008, 11:31:36 »
Citaat
Ik ben ook geen voorstander voor gesloten delen op forums. Sterker nog dit is erg irritant. Moet je jee registreren om iets te kunnen lezen. Je krijgt er misschien wel meer geregistreerde forum leden door maar niet meer posters is mij gebleken.

mvgr Walter

Alleen kost dat dataverkeer .....dat ergens van betaald dient te worden. Tot nu toe redden we het met donaties .....maar dat is slecht een heel klein deel. (gezien het aantal van meer dan 250 forumleden)

Johan.
Fuji X-H1/Fuji X-E1/GoPro/Eken Godox (FBA) :: ex K10D bezitter :: Filmic Pro/Quik :: Fashion shooter

ToXiQ

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 22 februari 2008, 11:13:53 »
Ik ben ook geen voorstander voor gesloten delen op forums. Sterker nog dit is erg irritant. Moet je jee registreren om iets te kunnen lezen. Je krijgt er misschien wel meer geregistreerde forum leden door maar niet meer posters is mij gebleken.

mvgr Walter

Offline vvo

• Super Pentaxian*Ltd
« Reactie #5 Gepost op: 22 februari 2008, 10:10:32 »
Citaat
Wellicht is het mogelijk om iedereen die zich heeft ingeschreven op het forum en die voor het laatst meer dan een maand geleden een reactie heeft geplaatst een herinneringsmail te sturen waarin wordt gemeld dat we degene missen op het forum of iets dergelijks?

Forumsoftware is op dit moment enigzins beperkend, waardoor het op menskracht aankomt. We (de admins) hebben plannen om eventueel andere software in te zetten. Maar het blijft voorlopig liefdewerk.

Johan.

edwindev

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 22 februari 2008, 10:06:49 »
Wellicht is het mogelijk om iedereen die zich heeft ingeschreven op het forum en die voor het laatst meer dan een maand geleden een reactie heeft geplaatst een herinneringsmail te sturen waarin wordt gemeld dat we degene missen op het forum of iets dergelijks?
« Laatst bewerkt op: 22 februari 2008, 16:04:57 door edwindev »

edwindev

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 22 februari 2008, 10:05:10 »
Een interessante glazen bol Harry! V.w.b. het fotoclub element: zie je dan ook iets over het oprichten van bijv. een Pentax-vereniging?

Overigens ben ik geen voorstander van een afgesloten gedeelte (tenzij het specifiek gaat over de genoemde Pentax-vereniging). De informatie moet voor iedereen vrij toegankelijk zijn. Alleen om te reageren of om topics te plaatsen moet je een account hebben. Lid worden van de vereniging (voor een gering bedrag) moet een andere meerwaarde bieden (kortingen bij leveranciers? meetings? materiaal?).  Maar het belangrijkste is denk ik toch dat het forum low-profile vrij toegankelijk moet zijn en blijven!

Offline vvo

• Super Pentaxian*Ltd
« Reactie #2 Gepost op: 22 februari 2008, 10:04:59 »
Ja ja ....dit had ik een tijdje terug al aan de forumbezoekers gemeld.
In elk geval een besloten deel en een open deel. We zullen zien!!!
Eerst proberen een gezonde basis te leggen.

Johan.
« Laatst bewerkt op: 22 februari 2008, 10:05:13 door vvo »

Offline Mharda

• Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Schrijven en lezen... Van forum tot fotoclub
« Reactie #1 Gepost op: 22 februari 2008, 06:49:47 »
Ik zag dat we al langzamerhand naar de 300 geregistreerden gaan (> 280). Even sorteren op aantal posts geeft een aardig beeld. Ongeveer de helft van de mensen heeft 0,1 of 2 berichten.

Op zich verwacht ik dat die verhouding nog sterker wordt: dat wil zeggen relatief steeds minder actieve leden. Dat is althans het lot van de meeste fora. Op zich niet erg, maar simpelweg iets om in het achterhoofd te houden bij de toekomstplannen.

Het aantal mensen dat zich voorstelt in het daarvoor aangemaakte topic vind ik nog steeds boven verwachting hoog. als ik dat relateer aan het feit dat fotoclubs "boomen" en de cursussen overvol zijn, kom ik een beetje tot de conclusie dat dit forum een soortgelijke functie vervult.

Op termijn (2009/2010) zou een splitsing aangebracht kunnen worden: een deel waar informatie vrij beschikbaar is en iedereen foto's kan plaatsen en een "besloten" deel waar het fotoclub element (opdracht, commentaar op foto's, fotoshoots) wat verder is uitgewerkt...

Harry, kijkend in zijn glazen bol...
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink