Auteur Topic: Welke Telelens ?  (gelezen 3531 keer)

RonHendriks

• Gast
Re: Welke Telelens ?
« Reactie #4 Gepost op: 9 augustus 2009, 11:25:20 »
Ik ben nog niet helemaal uitgelachen over die hubble tip ;D. Ik zat zelf te denken aan een ladder of een steiger.

Toch wel weer iets nieuws geleerd, want die connectie van Swarovski kende ik nog niet.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #4 Gepost op: 9 augustus 2009, 11:25:20 »

Offline Jazzer

• Super Pentaxian
  • multipentaxionist
« Reactie #3 Gepost op: 9 augustus 2009, 10:33:48 »
Citaat
...
Afstand ca. 30-50 m, het gaat dan om vastleggen van bladkleur, bladgrootte, knopzetting, vraatschade aan knoppen en eventueel afzetting van eitjes op toptakken ...
Informeer eens bij http://www.spacetelescope.org/hubbleshop/index.html
« Laatst bewerkt op: 9 augustus 2009, 10:34:35 door Grandkazoo »

Offline PeterK

• Honorary Member
  • Super Pentaxian
  • Geslacht: Man
« Reactie #2 Gepost op: 9 augustus 2009, 08:28:24 »
De vraag is natuurlijk wat de kwaliteit van je opname moet zijn. Als de beelden zeer scherp en gedetailleerd moeten zijn, wordt het een zeer dure grap. Je moet dan al denken aan lichtsterke primes bij 300 of 400 mm met teleconverters.
Goedkoper alternatief zou een Sigma 150-500mm met teleconverter kunnen zijn. Probleem van dit type lens is dat ze zeer soft wordt bij 500mm.
Of een Swarovski-kijker met adapter voor een DSLR?
Homo Sapiens Pentaxiensis (Pentax K20D-K100D-MG)

heeksbleek

• Gast
Welke Telelens ?
« Reactie #1 Gepost op: 9 augustus 2009, 00:30:10 »
L.s.,

Welke telelens zou ik moeten gebruiken om details in boomtoppen te kunnen fotograferen ? 300 mm lijkt mij niet voldoende.

Afstand ca. 30-50 m, het gaat dan om vastleggen van bladkleur, bladgrootte, knopzetting, vraatschade aan knoppen en eventueel afzetting van eitjes op toptakken (dat laatste gaat wel erg ver maar zou wel leuk zijn).

Ik ga dan uit van een camera met Sensor size van 36 x 24 mm 8.64 cm²) of 23.4 x 15.6 mm (3.65 cm²) en Pixel density van 2.4 MP/cm² of 4.0 MP/cm² (Canon Eos 5 D mk II resp. Pentax K 7, die laatste moet het worden denk ik).

Iemand had op 20 m afstand goede resultaten met een telescoop + coverter 2 x op spiegelreflexcamera (maar dan heb je geen diafragma).

Heeft iemand suggesties ?

groet,
heeksbleek