Tja, de bedragen zijn inderdaad niet mis

UV filter, ja of nee, zijn al veel topics over. Mijn ervaring (voor wat het waard is): eerst overal dure UV filters op, nu zitten alle filters in een mooi hoesje en gebruik ik ze niet meer. Alleen nog als ik in het zwembad of op het strand fotografeer. Dat is toch een besparing tussen de 50 en 150 euro....
TC van SIGMA. Persoonlijk geen ervaring mee, maar Eviz wel. Als ik me het goed herinner deed de 1.4x van SIGMA het niet met zijn 150-500. De Pentax 1.7x en de KENKO 1.5x deden het wel als het diafragma maar open kan. Hou er rekening mee dat de lens dan weer een stop trager wordt!
Ik weet dat bij CANON het redelijk gebruikelijk is om de lichtsterke lenzen (f2.

met een TC te koppelen. Ikzelf vind het resultaat echter wat minder. Ik heb het gevoel dat de lens trager is en dat in combi met lichtverlies maakt dat ik mijn TC's eerlijk gezegd zelden gebruik. Meer voor noodgevallen.
Ik denk dat een 120-400 op 400mm betere kwaliteit oplevert dan een 55-300 met 1.4x, maar bewijzen kan ik het niet.
Nogmaals, Eviz was ook erg verbaasd dat zijn SIGMA 150-500 niet goed met de officiële SIGMA TC samenwerkte, dus als je echt voor een combi gaat, probeer deze dan uit op jouw camera!
Wil je hoger dan 400mm, kijk dan naar de 150-500 van SIGMA. Kijk maar eens in de fotohoek wat Eviz daarmee presteert!