Hallo Vincent. Welkom op het forum hier en wat een hoop vragen ÂÂ

De ist-DL is zeker geen speelgoed camera, hij is alleen al wat ouder en in de digitale wereld gaat de ontwikkeling razend snel. De pas geannonceerde Pentax K7 is de top of the line, maar is pas vanaf juli beschikbaar en krijgt een prijskaartje van ca 1300 euri. Op dit moment kan je kiezen uit de K-m (instapmodel, body ca €300) en de K20 (huidige top, body ca €600). Die K20 heeft waether sealing, is spatwaterdicht en dat is erg handig in stoffige gebieden ÂÂ

Ik weet niet hoe groot je budget is en weet niet wanneer je met vacantie gaat, dus welke bij jou zou passen kan ik niet aangeven. Je snapt dat we in dit forum niet direct zullen kiezen voor de overstap naar een ander merk ÂÂ

De door jou gebruikte Tamron 18-200 is een prima all-round reis lens, maar heeft daarom ook zo zijn beperkingen, minder lichtsterk, wat minder scherp, enz.
De door jou genoemde 55-500 lens is de Sigma 55-500 lens ook bekend als de "Bigma". Zover ik weet heeft deze op dit moment nog geen ingebouwde motor. Jouw ist-DL kan overigens geen SDM of HSM lenzen (met ingebouwde motor) aansturen.  De 55-500 is flink aan de prijs, ca €1000, en weegt ook het nodige. Uit de hand schieten is mogelijk, maar de door jou genoemde bean-bag zou wel eens erg handig kunnen zijn.
Een optie zou ook nog de Pentax 55-300, eventueel met een TC, kunnen zijn. In het tele bereik is die aanzienlijk beter dan de Tamron op 200mm. In de fotohoek kan je bij "dieren" verschillende foto's vinden die met de 55-300, ook met een TC, zijn gemaakt.
Dit zijn zo wat eerste antwoorden, als je nog meer specifieke vragen hebt, ga gerust je gang.
grtz, Andre