Maar Optisch/kwalitatief gezien .. de  Pentax (17-70) vergeleken met de Sigma.. valt daar nog wat over te zeggen? Ik ben natuurlijk erg verwend met de Pentax 50-135 en uiteraard ook de Tamron 28-75 ... Ik begeef me natuurlijk op glad ijs als ik zeg dat ik de Sigma (wat ik in mijn bezit heb) niet zo van ondersteboven ben wat betreft scherpte, contrast en kleur ...
Ik denk dat je de zooms met variabel diafragma niet direct kan vergelijken met de, veel duurdere, constant diafragma lenzen...
Jij zoekt mi naar de kwaliteit van de 50-135. Dan denk ik dat je bij een foto zaak eens uitgebreid de 16-50 tegen het licht moet houden.
Jij bent zo serieus bezig met fotografie dat je in voor het beste moet gaan wat er redelijkerwijs te koop is. Ik zou liever een aankoop uitstellen, dan iets kopen waar je niet 100% tevreden mee bent.
Je kan ook nog even wat langer wachten. Alhoewel ik nog geen aankondigingen heb gezien is SIGMA nu bezig haar lenzen voor PENTAX met HSM uit te rusten. Ze zijn aan de tele kant begonnen: 150-500, 120-400, 70-200. Het zou mij niet verbazen als daar in de tweede helft van het jaar een 17-70 F2.8 HSM bijkomt... Maar nogmaals, dat is pure speculatie van mijn kant..