Auteur Topic: Waar M42 adapter kopen?  (gelezen 1785 keer)

Offline John

• Pentaxian
  • **
  • Geslacht: Man
  • Het is ≠ Ik vind, vind ik.
Re: Waar M42 adapter kopen?
« Reactie #7 Gepost op: 17 februari 2008, 02:38:41 »
Wat de voorraad betreft heb je helemaal gelijk, ik zit er nu al een aantal weken op te wachten, Ik zal in de gaten houden en eventueel door een zelfde soort interventie voorkomen dat'ie mijn objectief gaat beschadigen, dat zou zonde zijn inderdaad. Bedankt voor de opmerking.

Groeten, John.
« Laatst bewerkt op: 17 februari 2008, 02:40:47 door John »

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #7 Gepost op: 17 februari 2008, 02:38:41 »

Offline huisfotograaf

• Senior Member
  • **
  • Pentax, sinds 1974.
« Reactie #6 Gepost op: 5 februari 2008, 09:02:05 »
Citaat
Waar je vooral op moet letten dat er gegarandeerd wordt dat de adapter focussen tot oneindig toelaat.
Sommige adapters hebben daar een te dikke kraag voor, waardoor je opjectief net te ver van het beeldvormende opppervlak (film/sensor) van je body komt en je dus een flink stuk functionaliteit inlevert door het niet meer op eineindig kunnen focussen.
Staat vast ook tussen de andere berichten, maar kan niet vaak genog gezegd worden.
http:// [u]Factoryprices.nl[/u] levert een Hama M42-adapter voor E21,25 (ex. verzenden). Is misschien wel wat duurder dan de oriëntaalse modellen, maar is wel een stuk goedkoper, dan het bedrag wat ze er bij Klein Professional (rond de 60 euro!!) voor vroegen, toen ik er daar naar informeerde.

Groeten, John.

Maar Factoryprices heeft ze zo te zien niet in voorraad. Vorig jaar heb ik er een paar gekocht bij Foto Walser in Duitsland, die ze wel in voorraad heeft. Van het merk Kood. Ze zijn niet helemaal perfect, want met een veertje en een sleutel. Het er weer uithalen is dus nogal een gepriegel. Verder zaten er een paar minuscule braampjes op de bajonet (voelbaar met je vingers). Als je de adapter erin zet heb je dus kans op beschadiging. Ik heb ze daarom voorzichtig met een vijltje bewerkt tot de braampjes weg waren. Verder voldoen ze prima.

Offline John

• Pentaxian
  • **
  • Het is ≠ Ik vind, vind ik.
« Reactie #5 Gepost op: 2 februari 2008, 20:19:47 »
Waar je vooral op moet letten dat er gegarandeerd wordt dat de adapter focussen tot oneindig toelaat.
Sommige adapters hebben daar een te dikke kraag voor, waardoor je opjectief net te ver van het beeldvormende opppervlak (film/sensor) van je body komt en je dus een flink stuk functionaliteit inlevert door het niet meer op eineindig kunnen focussen.
Staat vast ook tussen de andere berichten, maar kan niet vaak genog gezegd worden.
http:// [u]Factoryprices.nl[/u] levert een Hama M42-adapter voor E21,25 (ex. verzenden). Is misschien wel wat duurder dan de oriëntaalse modellen, maar is wel een stuk goedkoper, dan het bedrag wat ze er bij Klein Professional (rond de 60 euro!!) voor vroegen, toen ik er daar naar informeerde.

Groeten, John.
« Laatst bewerkt op: 2 februari 2008, 20:25:08 door John »

Offline Mharda

• Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
« Reactie #4 Gepost op: 1 februari 2008, 20:42:25 »
Ik heb er laatst 10 in Hong Kong besteld.... Geef maar even een PB..
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

olav

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 1 februari 2008, 13:47:25 »
Citaat
Olav,
kijk even in dit draadje.
http://pentaxforum.nl/cgi-bin/yabb2/YaBB.pl?num=1185285755
Er zijn al vaker vragen gesteld over die M42 adapter.

grtz, Andre
Bedankt voor je reactie. Ik had al gezien dat er vaker vragen over gesteld zijn. Maar een verkooppunt in Nederland heb ik nog niet gezien. In het draadje dat je noemt staat iets in België. Ga ik daar eens naar kijken.

Offline andre-mz5

• Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • Lenses are the eyes of your Pentax
« Reactie #2 Gepost op: 30 januari 2008, 12:32:55 »
Olav,
kijk even in dit draadje.
http://pentaxforum.nl/cgi-bin/yabb2/YaBB.pl?num=1185285755
Er zijn al vaker vragen gesteld over die M42 adapter.

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

olav

• Gast
Waar M42 adapter kopen?
« Reactie #1 Gepost op: 29 januari 2008, 20:48:59 »
Hallo. Ik ben binnenkort ook Pentax-gebruiker, mijn K100D is op dit moment in bestelling.

Bij deze camera zal ik beslist enkele goede M42-adapters willen voor de oude schroeflenzen die ik nog heb. Ik weet dat ze op Ebay in grote aantallen worden aangeboden, maar ik twijfel wel eens aan Ebay en aan sommige aanbiedingen daar. Ik weet van M42-naar-K adapters dat je met sommige niet kunt scherpstellen op oneindig, dat sommige problemen geven met plaatsen of losnemen van de body, of dat de schroefdraad niet goed is.

Dus ik zou graag gewoon in Nederland bij een fotozaak met webwinkel zo'n ding willen kopen/bestellen. Zodat ik makkelijk kan reclameren en het spul kan terugsturen als het niet klopt.

Wie geeft me een tip? Alvast bedankt.

Als iemand een aanbieder op Ebay kent die zeker de correcte spullen levert, dan hoor ik het ook graag. Dan geef ik die misschien alsnog een kans.