Auteur Topic: Werken met 1 of meerdere lenzen  (gelezen 1566 keer)

pietpentax

• Gast
Re: Werken met 1 of meerdere lenzen
« Reactie #13 Gepost op: 17 januari 2008, 14:00:49 »
Als je alleen de kit lens 18-55mm hebt kan je naar mijn mening beter een Pentax 50-200mm DA lens nemen.
De 28-200mm lenzen hebben wel het voordeel dat je nooit hoeft te wisselen, maar de kwaliteit haalt het niet bij de 50-200DA.
groet piet.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

« Reactie #13 Gepost op: 17 januari 2008, 14:00:49 »

Offline Mayflower

• Senior Member
  • **
  • Geslacht: Man
  • C'est le ton qui fait la musique.
« Reactie #12 Gepost op: 28 december 2007, 08:40:43 »
Dag Han,

V.w.b. de objectieven: ik heb een Tamron 18-250. Speciaal aangeschaft voor een reis naar Nieuw-Zeeland en niet direct meerdere lenzen wilde aanschaffen (omdat ik er de ballen verstand van had en omdat ik dat allemaal een beetje te duur vond gaan worden). De Tamron is een kwalitatief goede allround lens die goed uit tests komt. Wanneer je via het menu Leden de laatste 25 berichten van mij zoekt, dan kun je wat voorbeelden van foto's vinden.

Maar als je de smaak te pakken krijgt voor een bepaalde onderwerpen, dan zijn er betere lenzen te koop. Ik denk dat ik volgend jaar de Tamron wat broertjes en zusjes ga geven.

Succes.
K10 D | F 70-210 4.0 | F 300 4.5 | FA 28-70 4.0 | Pentax FA 50 1.4 | Sigma 105 2.8 | Tamron 18-250 3.5-6.3

Gertjan

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 27 december 2007, 20:13:13 »
Het voordeel van een (D)SLR is natuurlijk dat je zelf je lenzenset af kunt stemmen op wat je zelf graag fotografeert. Ikzelf ben echter wel van mening dat je beter 2 zoomlenzen kunt hebben dan 1 megazoom, je levert met een gigantisch bereik hoe dan ook in op kwaliteit, want je kunt simpelweg niet alles tiptop in orde houden met een groot bereik.

Maar dat neemt niet weg dat de zogenaamde walk-around lenzen best goed zijn, en vooral de Tamron 18-250 (en wellicht ook de Pentax 18-250) schijnt best een heel aardige lens te zijn, heb je én groothoek, én flink tele.

Wat betreft statieven kun je inderdaad het beste gaan voor stevigheid, maar die komt in verschillende gewichtsklassen. Ikzelf heb gekozen voor een houten statief, deze kan tot 8 kilo dragen en heeft daarom ook een hoog eigen gewicht van 2,5kg. Dit is echter een bewuste keuze omdat ik heel af en toe wel eens met een technische camera van 5kg op stap ga, maar ook met mijn recent aangekochte 500mm van 2,5kg is het geen overbodige luxe.

Een monopod moet je ook wel afstemmen op het gewicht van je cameraset, alhoewel het slechts voor een beetje steun is wil je uiteindelijk niet dat het ding gaat doorbuigen onder het gewicht van de camera en lens.

Offline Mharda

• Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
« Reactie #10 Gepost op: 27 december 2007, 15:21:43 »
Klopt. Maar net als andere zaken in het leven, moeten er soms compromissen worden gesloten. En een monopod is beter, een stuk beter zelfs, dan niets...

Ik gebruik in de praktijk dan ook een zwaar statief, maar ook een monopod. Hangt ervan af hoeveel ik mee wil dragen, welk gezelschap, welk doel...
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Han

• Gast
Re: Werken met 1 of meerdere lezen
« Reactie #9 Gepost op: 27 december 2007, 14:34:13 »
Wat betreft statief: heb het verhaal van Statief 1 en 2 gelezen. Daar wordt toch wel over stevigheid gesproken.

Offline Wytze

• Super Pentaxian
  • PENTAXTIC
« Reactie #8 Gepost op: 26 december 2007, 22:54:01 »

"En wat betreft met/zonder statief: als je een wandelaarster bent, zou ik voor een monopod (één been statief) gaan..  Kan je ook als wandelstok gebruiken...en in geval van nood als slagwapen :-)"

Harry heeft gelijk. Heb zelf de Vanguard MP-6. Kostte om en nabij de 25 euro. Bevalt me prima. Er worden zeer ingewikkelde en ook peperdure monopods aangeboden, maar omdat je de pod alleen maar gebruikt als steuntje (niets meer en niets minder), kun je volstaan met een goedkoop gevalletje als de MP-6. Ik ben er zéér tevreden over (heb 'm echter nog niet getest als slagwapen...).

Groet,

Wytze

Offline Mharda

• Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
« Reactie #7 Gepost op: 26 december 2007, 18:19:08 »
Zowel TAMROn als SIGMA maken ook een 28-300... Ik heb de SIGMA versie ben daar nog steeds best tevreden mee...  Maar goed, ik kom altijd tele tekort :-)

En wat betreft met/zonder statief: als je een wandelaarster bent, zou ik voor een monopod (één been statief) gaan..  Kan je ook als wandelstok gebruiken...en in geval van nood als slagwapen :-)

« Laatst bewerkt op: 26 december 2007, 18:21:25 door Harry »
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

ballone

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 26 december 2007, 17:35:28 »
Citaat
Erg bedankt voor de reacties.
Mijn eerste gedachte is met 1 lens alles doen (behalve misschien macro). Het is inderdaad hoe je wandelt en kijkt. De 28-200mm lijkt een goed idee. Vaak wandel ik met mijn vriendin en hond. Dan wil ik niet prutsen met lenzen.

daarom noemen ze het ook wel een "Walkaround-lens"....

gr.

Han

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 26 december 2007, 17:06:27 »
Erg bedankt voor de reacties.
Mijn eerste gedachte is met 1 lens alles doen (behalve misschien macro). Het is inderdaad hoe je wandelt en kijkt. De 28-200mm lijkt een goed idee. Vaak wandel ik met mijn vriendin en hond. Dan wil ik niet prutsen met lenzen.

Offline v11eric

• Pentaxian
  • **
  • vastleggen!!
« Reactie #4 Gepost op: 26 december 2007, 09:43:54 »
Citaat
Ha,
ik heb me gisteren aangemeld. Nu mijn eerste vraag om feedback.
Ik heb dus de *ist DL met kitlens. Wil graag een zoomlens. Hoe doen jullie dat? Ga je ergens foto's maken (met/zonder statief) en verwissel je dan lenzen? Of zet je er een zoomlens op en doe je daarmee alles?
Heb je standaard de kitlens voor foto's die je opeens wilt maken?
Hier zit ik al een paar dagen mee.
Han :-/

Hoi Han,

jou kitlens is een zoomlens, waarschijnlijk 18 tot 55mm. 18mm is groothoek en zet een heel landschap op de foto. 55mm is al een lichte tele en haalt onderwerpen al behoorlijk dichterbij. Jij kunt nu aan twee kanten uitbreiden, een nog grotere groothoek tot een fisheye. bv 10 tot 17mm of aan de andere kant een grotere tele zodat je onderwerpen nog dichterbij kunt halen. bv de 50 tot 200mm.

Lenzen wissel ik waneer ik denk dat het nodig is, ik wandel dus met camera en twee of drie lenzen in m'n tas. de ene keer is dat een mooi landschap en zet ik de 16/50 op m'n toestel, en de andere keer doet de hond wild en zet ik de 100mm 2.8 op m'n toestel omdat dichtbij te halen en voldoende licht overte houden on actie te kunnen fotgraferen.

Hoop dat ik je zo een beetje antwoord heb kunnen geven. anders vraag gerust.

groetjes Eric
K10d | K5 | smc DA* 16-50 f2,8 | | smc DA 50-200 f4/5.6 | smc D FA 100 f2,8 macro | smc FA 50 f1.4 | smc DA* 300mm f4 sdm|Kenko 1.5X Pz-AF

Ruud

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 26 december 2007, 07:05:53 »
Hoi Han,
Het enige goede antwoord is dat iedereen het op zijn eigen manier doet. Het grote verschil van een spiegelreflexcamera en andere camera's is natuurlijk wel de mogelijkheid om lenzen te verwisselen en daardoor betere foto's in een bepaalde situatie te maken. Als je alles met één lens doet kan je beter een camera met een vaste lens hebben. Als jij met de kitlens de DA 18-55 bedoelt, zou een goede keus voor een tweede lens de andere kitlens zijn de DA 50-200. Dat is een hele goede zoomlens voor een prettige prijs. Zijn geld zonder meer waard. Zo'n 28-200, waar vvo het over heeft is een lens met een wat groter zoombereik en dat is wel gemakkelijk. Maar de prijs voor gemakkelijk bij lenzen is bijna altijd de kwaliteit op een deel van het bereik. Daarom maakt iedereen altijd zijn eigen afweging.
Voor een verjaardag is kwaliteit (meestal) minder belangrijk dan als je dingen fotografeert voor een catalogus.
Zoals vvo noemt is het tweedehands kopen van een prime lens ook heel leuk en goed voor het ontwikkelen van je vaardigheden. En betaalbaar!
Veel sterkte met je keuze('s). We zien de resultaten graag langskomen!

Offline vvo

• Super Pentaxian*Ltd
  • voormalig K10D eigenaar
« Reactie #2 Gepost op: 25 december 2007, 22:05:59 »
Citaat
Ha,

Allereerst welkom.

Citaat
Ik heb dus de *ist DL met kitlens. Wil graag een zoomlens. Hoe doen jullie dat? Ga je ergens foto's maken (met/zonder statief) en verwissel je dan lenzen? Of zet je er een zoomlens op en doe je daarmee alles?

Ligt geheel aan de gelegenheid en toepassing. Als ik b.v. op een party fotografeer of een gelegenheid waar veel mensen tegelijkertijd zijn, dan kies ik voor een zoom objectief (ik heb een Sigma 28-200). Hiermee kan ik lekker flexibel rondbewegen zonder te moeten bekommeren om te moeten wisselen.

Citaat

Standaard zit de Sigma 28-200 op mijn camera. Sinds kort heb ik ook een 50mm/1.7 objectief (via dit forum gekocht) en daar kan ik ook al aardig mee uit de voeten. Dit objectief dwingt je om je standpunt goed uit te kiezen ...want je kunt niet even iets dichterbij halen met je zoom.

De 18-55 heb ik ook nog liggen, maar die gebruik ik zelden. Slechts een beetje sporadisch mee getest.

Ik wil mijn glaswerk als eerste uitbreiden met een 90 (of 100mm)/2.8 marco objectief en een 28-75/2.8 objectief. Dus lichtsterke objectieven.

Johan.
« Laatst bewerkt op: 25 december 2007, 22:06:21 door vvo »
Fuji X-H1/Fuji X-E1/GoPro/Eken Godox (FBA) :: ex K10D bezitter :: Filmic Pro/Quik :: Fashion shooter

Han

• Gast
Werken met 1 of meerdere lenzen
« Reactie #1 Gepost op: 25 december 2007, 21:50:07 »
Ha,

[size=8]Edit: typo titel[/size]
« Laatst bewerkt op: 27 december 2007, 15:05:39 door Vulcan »