Auteur Topic: Ervaringen met macrolenzen en of tussenringen  (gelezen 2225 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re: Ervaringen met macrolenzen en of tussenringen
« Reactie #7 Gepost op: 1 januari 2008, 16:53:00 »
Klopt... daarbij is ook nog van belang in het oog te houden hoe ver je van je onderwerp af wil/kan staan...

Ik heb begrepen dat voor bloemen e.d. 90/100mm ideaal is, maar voor insecten iets meer afstand beter is...

Moet zeggen dat ik de 90mm TAMRON ook voor de wespenspin/tijgerspin heb gebruikt en daar goed mee kon werken...
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Ervaringen met macrolenzen en of tussenringen
« Reactie #7 Gepost op: 1 januari 2008, 16:53:00 »

Peter

  • Gast
Re: Ervaringen met macrolenzen en of tussenringen
« Reactie #6 Gepost op: 1 januari 2008, 16:44:39 »
Even kijken of ik het nu begrijp:

1. De kleinste macroring gebruiken op een 135mm/2.8 werkt om te beginnen beter dan 2 tussenringen op de kitlens van 18-55mm. Door de tussenring te gebruiken verlies ik een paar stops licht. Voor kleine details werkt dit prima. Voor insekten verlies ik teveel lichtsterkte want een snelle sluitertijd kiezen wordt steeds moeilijker.
2. Een echte macrolens is beter (bijv tamron 90mm/2.8) omdat er geen lichtsterkte verloren gaat door het gebruik van tussenringen. Bij het fotograferen van insecten kan daarom voor een snellere sluitertijd worden gekozen. Of een hoger diafragma om meer scherptediepte te krijgen.
3. Met een 100mm/2.8 kan ik het onderwerp uitstekend belichten.

Ik wil nog wel wat meer weten over de afstanden van de lens tot het onderwerp.

Nog wel bedankt voor de reacties tot nu toe.

ballone

  • Gast
Re: Ervaringen met macrolenzen en of tussenringen
« Reactie #5 Gepost op: 31 december 2007, 18:50:16 »
Mijn vriend Nico heeft bij foto v.d. Waal een Panagor 90 mm macro-objectief met een lichtsterkte van 2.8 gekocht voor maar 149 euries.
Het was een gebruikte uiteraard, maar zag er nog splinternieuw uit. Een geweldig objectief vind ik het. Moeilijk aan te komen denk ik 2e hands, maar het is wel het zoeken waard.

gr. peter

Offline Hen

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3394
  • Geslacht: Man
  • Zie het maar zo.
    • Hen Metsemakers fotografie
Re: Ervaringen met macrolenzen en of tussenringen
« Reactie #4 Gepost op: 31 december 2007, 17:01:45 »
Hoi Peter,
Ik gebruik soms ook tussenringen, maar ga op termijn toch voor een echt macro-objectief. Ze zijn redelijk goed bruikbaar indien het statische onderwerpen betreft waarbij je op je gemak kunt scherpstellen en verder alle nodige handelingen kunt verrichten.

Mijn ervaring is dat de tussenringen erg veel licht wegnemen, waardoor idd gebruik van flits of lange sluitertijden noodzakelijk worden. Beide geen ideale situatie voor het fotograferen van insecten dus.

Verder alles manueel instellen wat ook niet alles is in het geval van insecten.

Daarnaast blijft er een zeer beperkt scherptedieptegebied over.

Hoe meer ringen, hoe meer macro, maar dus ook hoe minder licht.
Een externe flitser zal al snel nodig zijn omdat de interne flitser niet over het objectief met tussenringen kan komen, wat leidt tot (gedeeltelijke) schaduw op je onderwerp.

Al met al..dus voor sommige situaties of als tussenoplossing best te gebruiken, maar verre van ideaal voor insectenfotografie.
« Laatst bewerkt op: 31 december 2007, 17:03:50 door Hen »
Pentax K10D - Pentax K-x Body's. SMC-DA 1:4-5.6 50-200mm; SMC-DA 1:3.5-5.6 18-55 mm; SMC-M 1.7 50 mm; Tamron SP AF 90mm F/2.8 DI Macro 1:1; Sigma 10-20; Velbon Sherpa 200R statief; Starblitz 1000 ringflitser; Sandisk III

Offline Vulcan

  • Administrator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5130
  • Geslacht: Man
Re: Ervaringen met macrolenzen en of tussenringen
« Reactie #3 Gepost op: 31 december 2007, 16:15:31 »
Hoe meer tussenringen, hoe moeilijker! Begin eerst eens met alleen de smalste tussenring.
Carel
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

Offline Asahiflex

  • Super Pentaxian
  • ***
  • Berichten: 1787
  • Geslacht: Man
  • Proud member of LBA
Re: Ervaringen met macrolenzen en of tussenringen
« Reactie #2 Gepost op: 31 december 2007, 13:16:57 »
Probeer zo ver mogelijk in te zoomen. Dan kun je (ook met tussenringen) de afstand bewaren. De tussenringen verkleinen wel de afstand tussen het onderwerp en het objectief, dus het gebruik van tele-objectieven (zoals een 135mm) is zo gek nog niet.

Mijn 100mm Pentax-F kan prima gebruikt worden in combinatie met de externe flitser (omdat je met 100mm verder van het onderwerp af zit). Met een 50mm macrolens wordt het onderwerp mogelijk deels wel afgedekt door de ingebouwde flitser.
K20D, D-BG2, AF360FGZ, Canon EOS 5D MkI
F28/2.8, F50/1.7, F50/1.4, F50/2.8 macro, F100/2.8 macro, F135/2.8 [IF], F*300/4.5 ED [IF], F35-70, F35-105, F70-210
FA77/1.8, Sigma 500/4.5
Sigma 10-20, 500/4.5 APO EX

Peter

  • Gast
Ervaringen met macrolenzen en of tussenringen
« Reactie #1 Gepost op: 31 december 2007, 13:05:39 »
Onlangs een setje tussenringen gekocht op marktplaats. Ik heb alleen geen idee hoe ik deze het beste kan gebruiken. De gemaakte foto's tot nu toe zijn een ramp. Gebruikt met de kitlens 18-55 maar ik moet echt boven op het onderwerp gaan zitten. Echt grijze onscherpe platen.
Welke lens kan ik het beste gebruiken bij het werken met tussenringen en wanneer gebruik ik 1, 2 of 3 tussenringen? Hoe kan ik iets verder van mijn onderwerp af gaan staan?
Wat is de afstand tot je onderwerp bij macrolenzen, bij een 100mm en een 150mm macrolens. Kan ik bij een 100mm lens de interne flitser nog gebruiken?
Waar ik het voor wil gebruiken: insekten en opnames van kleine details.