Auteur Topic: Foto's beoordelen  (gelezen 3940 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline vvo

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 2812
  • Geslacht: Man
  • voormalig K10D eigenaar
Re: Foto's beoordelen
« Reactie #6 Gepost op: 1 december 2007, 14:11:49 »
Mee eens met de voorgangers. Overigens heb ik bij 1 of 2 foto's van mezelf juist om kritiek gevraagd. Wil graag leren namelijk.


Johan.
Fuji X-H1/Fuji X-E1/GoPro/Eken Godox (FBA) :: ex K10D bezitter :: Filmic Pro/Quik :: Fashion shooter

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Foto's beoordelen
« Reactie #6 Gepost op: 1 december 2007, 14:11:49 »

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re: Foto's beoordelen
« Reactie #5 Gepost op: 1 december 2007, 13:31:41 »
Citaat
Ik proef zelf ook een wat te milde beoordeling in het algemeen, en vind dat het best wat kritischer mag zijn.  :) Kan je het nog volgen?

Groeten, Carel

Carel,

Ik kan je prima volgen  ;) We gebruiken andere woorden, maar bedoelen hetzelfde...
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Offline Hen

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3394
  • Geslacht: Man
  • Zie het maar zo.
    • Hen Metsemakers fotografie
Re: Foto's beoordelen
« Reactie #4 Gepost op: 1 december 2007, 13:28:58 »
Kan me hier goed in vinden. Heb zelf hier al veel geleerd van meer ervaren mensen. Dit was niet
gebeurd als ze alleen maar halleluja hadden geroepen. Soms is het echter zo dat ik geen verbetering
kan aangeven (imo!) en de foto zo mooi vind dat ik dat kenbaar wil maken. Moet ook kunnen vind ik.

Een 'mooi-niet mooi' discussie wordt vaak vervolgd met verdere diepgang of nieuwe inzichten en zo kan het toch nog educatief worden voor diegenen die er iets mee kunnen en willen doen.

Pentax K10D - Pentax K-x Body's. SMC-DA 1:4-5.6 50-200mm; SMC-DA 1:3.5-5.6 18-55 mm; SMC-M 1.7 50 mm; Tamron SP AF 90mm F/2.8 DI Macro 1:1; Sigma 10-20; Velbon Sherpa 200R statief; Starblitz 1000 ringflitser; Sandisk III

miranda1710

  • Gast
Re: Foto's beoordelen
« Reactie #3 Gepost op: 1 december 2007, 11:59:39 »
Ik ben nog maar een beginneling en zet mijn foto's dus hier neer voor opbouwende kritiek waar ik wat mee kan. Dus ik zou graag niet alleen positieve opmerkingen krijgen maar ook opbouwende kritiek waar in de volgende keer als ik weer op pad ben met mn camera wat mee kan gaan doen. Ik kijk heel veel naar de foto's die geplaatst worden en kijk dan ook die kritiek goed na omdat daar gewoon hele goeie tips bij staan waar ik zelf ook wat mee kan.
Dus ja ik ben een groot voorstander van positieve en opbouwende kritiek.....

Offline Vulcan

  • Administrator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5130
  • Geslacht: Man
Re: Foto's beoordelen
« Reactie #2 Gepost op: 1 december 2007, 11:40:02 »
Hallo Harry,
Natuurlijk, kritiek mag! Er staat niet voor niets: "Opbouwende kritiek wordt op prijs gesteld, het is de bedoeling dat we hier van elkaar leren! Ongefundeerde kritiek of botweg afkraken is echter not-done!"
Opbouwende kritiek wil niet zeggen "geweldig, wat mooi", maar door op "fouten" of "hoe het volgens jou mooier had geweest" te wijzen. Naar mijn mening kan je ook best zeggen als een foto je totaal niks doet, dat de foto je totaal niks doet! :P  
Het verschil tussen negatieve kritiek en positieve (opbouwende) kritiek ligt niet in het positief of negatief beoordelen, maar meer de manier waarop en de onderbouwing ervan.
Negatieve kritiek is ongefundeerd en/of kwetsend: "wat een lelijke foto, je kunt wel zien dat je nog geen enkele ervaring hebt".
Positieve kritiek kan bijvoorbeeld zijn "ik vind de foto niet mooi, want het onderwerp is niet scherp. Probeer eens een hogere iso, dan kan je een kleiner diagfragma instellen waardoor je onderwerp beter tot z'n recht komt".  Van het eerste voorbeeld kan je niets leren, van het tweede wel!
Ik proef zelf ook een wat te milde beoordeling in het algemeen, en vind dat het best wat kritischer mag zijn.  :) Kan je het nog volgen?

Groeten, Carel
« Laatst bewerkt op: 1 december 2007, 11:42:32 door Vulcan »
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Foto's beoordelen
« Reactie #1 Gepost op: 1 december 2007, 11:07:15 »
Even een moeilijk punt: het beoordelen van foto's...

Uiteraard sta ik helemaal achter het feit dat afkraken not done is. Maar... ik wil er wel voor pleiten om de toon positief kritisch te houden. Ik ben van mening (maar dat is natuurlijk discutabel :-) ) dat je hier post om feed back te krijgen. Wil je gewoon je foto's showen, dan zijn daar andere middelen of sites voor.

Alleen maar positieve opmerkingen betekent dat we de ideale foto hebben en dat zou een wonder zijn.

Als schrikbeeld heb ik de gallery van zoom: foto's waar zelfs mijn ongeoefende oog aan ziet dat weinig tot niets goed aan is, krijgen juichende kritieken, zonder enige inhoud. Gelukkig zijn de geposte foto's op dit forum van een hoge kwaliteit (meen ik echt!) maar laten we dat ook zo houden en zelfs proberen te verbeteren...

Misschien is er iemand die eens een soort checklist kan opzetten die te gebruiken is bij het beoordelen van foto's? Ik denk aan onderwerp, compositie, lichtgebruik, photoshop, scherptediepte, enz..
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink