Auteur Topic: Foto's beoordelen  (gelezen 3941 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ruud

  • Gast
Re: Foto's beoordelen
« Reactie #31 Gepost op: 10 december 2007, 20:47:51 »
Bij mij is elk commentaar welkom. Is het onderbouwd, dan doe ik er mijn voordeel mee. Is het dat niet, dan neem ik het mee als de mening van een ander.

Foto's aanpassen zie ik als een visuele onderbouwing. Prima. Mijn foto's hier zijn jpg-kopietjes van mijn RAWs die ik hier aanbied en als ik mijn eigen foto toch beter vind heb ik die volledig ongeschonden op mijn eigen computer.

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Foto's beoordelen
« Reactie #31 Gepost op: 10 december 2007, 20:47:51 »

TdiMarcel

  • Gast
Re: Foto's beoordelen
« Reactie #30 Gepost op: 10 december 2007, 16:58:23 »
Van mij mag er best kritisch naar de foto's gekeken worden. En commentaar is ook welkom, als het maar onderbouwd is.
Of een foto wel of niet mooi is, is natuurlijk ook heel erg smaakgebonden. Dus als ik dan een foto beoordeel, kijk ik alleen naar de technische aspecten.

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8281
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re: Foto's beoordelen
« Reactie #29 Gepost op: 10 december 2007, 16:21:44 »
Citaat
Zo'n inloop doka lijkt me wel wat.
Wel uitkijken met dat rode licht, want mischien zijn er sommigen die er agressief van worden  ;D  ;D

grtz, Andre

 [smiley=evil.gif]

Offline andre-mz5

  • Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 6055
  • Geslacht: Man
  • Lenses are the eyes of your Pentax
Re: Foto's beoordelen
« Reactie #28 Gepost op: 10 december 2007, 15:55:03 »
Zo'n inloop doka lijkt me wel wat.
Wel uitkijken met dat rode licht, want mischien zijn er sommigen die er agressief van worden  ;D  ;D

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Offline vvo

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 2812
  • Geslacht: Man
  • voormalig K10D eigenaar
Re: Foto's beoordelen
« Reactie #27 Gepost op: 10 december 2007, 14:39:44 »
Zie ook hier: http://pentaxforum.nl/cgi-bin/yabb2/YaBB.pl?num=1197228951 over opdeling fotogedeelte en experimenteer categorie (werkplaats dus).


Johan.
Fuji X-H1/Fuji X-E1/GoPro/Eken Godox (FBA) :: ex K10D bezitter :: Filmic Pro/Quik :: Fashion shooter

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8281
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re: Foto's beoordelen
« Reactie #26 Gepost op: 10 december 2007, 14:29:51 »
Citaat
Ik ben ook voor een "Werkplaats", waar je in de digitale doka over de schouder mee kan kijken...

Foto's moet je alleen aanpassen als de maker daarom vraagt/ er toestemming voor geeft.

Geen verrassing, maar ik ben het eens met de hierboven genoemde personen. Een "werkplaats"' introduceren daar ben ik helemaal voor.

greetz

edwindev

  • Gast
Re: Foto's beoordelen
« Reactie #25 Gepost op: 9 december 2007, 11:32:37 »
Citaat
Wat ook wel op andere fora gedaan word is een W(ork) I(n) P(rogress) topic openen, hierin kun je je foto kwijt waarop je zelf al hebt geprutst, maar waar je geen toonbaar resultaat voor jezelf uit hebt kunnen halen. Iedereen kan dan met die foto aan de slag en uitleg geven wat ze hebben gedaan om tot het resultaat te komen dat ze laten zien, je leert hierdoor meer over photoshop en aanverwante programma's en je krijgt een nieuwe kijk op bewerkingen en je eigen foto. Zo kan ieder voor zich bepalen welke foto hij/zij wel of niet door anderen wil laten bewerken, en blijven de foto-topics verder vrij van dit soort discussies, en ge-ent op de beoordeling van de geplaatste foto's.
Ik ben ook voor een "Werkplaats", waar je in de digitale doka over de schouder mee kan kijken...

Foto's moet je alleen aanpassen als de maker daarom vraagt/ er toestemming voor geeft.
« Laatst bewerkt op: 9 december 2007, 11:33:25 door edwindev »

Gertjan

  • Gast
Re: Foto's beoordelen
« Reactie #24 Gepost op: 9 december 2007, 11:03:20 »
Grappige discussie, maar wel goed dat deze gevoerd word.

Persoonlijk ben ik van mening dat het inderdaad iets minder braaf mag allemaal, maar zorg ervoor dat als je iemand kritiek geeft dat je het wel goed kan onderbouwen, geef aan waarom jij denkt dat iets beter kan, en geef desnoods voorbeelden. Niet iedere foto die hier verschijnt is even goed, wees dus niet bang ook eens niet enthousiast te reageren, ik ga ervan uit dat wanneer men zijn foto's plaatst dat ook doet om er iets van te leren. Ik vind het leuk om mensen te wijzen op dingen die anders of beter kunnen en zo te zien dat iemand groeit in zijn fotografie, je leert immers van je fouten, maar ik vind het dus ook leuk om van anderen te horen wat zij anders zouden doen als ik mijn foto's plaats.

Dan het stukje over bewerken van andermans foto's, hier ben ik in principe fel op tegen als dit ongevraagd gebeurt, je steekt immers veel tijd en energie in je bewerkingen, waar vervolgens iemand anders mee aan de haal gaat. Beter is dan om de topicstarter even te pb'en en te vragen of je zijn/haar foto mag gebruiken voor een eigen bewerking die je vervolgens gaat plaatsen in het topic. Hiermee voorkom je een hoop ellende en gezeur achteraf.

Wat ook wel op andere fora gedaan word is een W(ork) I(n) P(rogress) topic openen, hierin kun je je foto kwijt waarop je zelf al hebt geprutst, maar waar je geen toonbaar resultaat voor jezelf uit hebt kunnen halen. Iedereen kan dan met die foto aan de slag en uitleg geven wat ze hebben gedaan om tot het resultaat te komen dat ze laten zien, je leert hierdoor meer over photoshop en aanverwante programma's en je krijgt een nieuwe kijk op bewerkingen en je eigen foto. Zo kan ieder voor zich bepalen welke foto hij/zij wel of niet door anderen wil laten bewerken, en blijven de foto-topics verder vrij van dit soort discussies, en ge-ent op de beoordeling van de geplaatste foto's.

Offline Hen

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 3394
  • Geslacht: Man
  • Zie het maar zo.
    • Hen Metsemakers fotografie
Re: Foto's beoordelen
« Reactie #23 Gepost op: 9 december 2007, 10:33:08 »
Eens met John.
Pentax K10D - Pentax K-x Body's. SMC-DA 1:4-5.6 50-200mm; SMC-DA 1:3.5-5.6 18-55 mm; SMC-M 1.7 50 mm; Tamron SP AF 90mm F/2.8 DI Macro 1:1; Sigma 10-20; Velbon Sherpa 200R statief; Starblitz 1000 ringflitser; Sandisk III

Offline John

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 638
  • Geslacht: Man
  • Het is ≠ Ik vind, vind ik.
Re: Foto's beoordelen
« Reactie #22 Gepost op: 7 december 2007, 18:15:54 »
Ik heb er zelf geen problemen mee als iemand een bewerkte foto plaatst om te illusteren hoe hij/zij vond dat deze verbeterd kon worden. Het is natuurlijk anders als ik de foto buiten het topic tegenkom zonder goede reden!

Misschien kunnen we in de ondertekst opnemen of bewerking al dan niet op prijs gesteld wordt, of als iemand specifiek de input wil qua postprocessing in de vorm van een bewerkte versie dat degene dat in de posting aangeeft, dat voorkomt wrijvingen.

Verder is het natuurlijk afhankelijk van persoonlijke smaak hoe een eindproduct er uit dient te gaan zien, daar is weinig discussie over mogelijk.

Groeten, John.
« Laatst bewerkt op: 7 december 2007, 18:17:22 door John »

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re: Foto's beoordelen
« Reactie #21 Gepost op: 7 december 2007, 14:24:17 »
Citaat

Maar goed op dit forum zou ik toch beperkt houden tot een bepaalde hoogte. Ik bedoel als ik mezelf nog niet goed genoeg vind als fotograaf ....wat geeft je dan het recht zeer streng op andere foto's te reageren?

Johan.

Volgens mij ben jij te bescheiden Johan! En.. het is natuurlijk wel zo dat in muziek, kunst, toneel en fotografie je het zelf lang niet altijd ook hoeft te kunnen (laat staan beter) om toch kritiek te kunnen hebben. Al zou ik graag wat voetbalcommentatoren jouw regel eens laten lezen  ;D

Grappig is ook dat mensen op dit gebied "met hun voeten stemmen", ze zappen gewoon door naar een volgende foto.
Het voordeel van dit forum zou kunnen zijn dat als je over een foto denkt "hmm ..." je niet meteen doorzapt, maar de fotograaf (m/v) aangeeft waarom de foto jou niet aanspreekt en, als dat kan, hoe hij zo kan worden genomen/bewerkt dat hij wel aanspreekt...
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8281
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re: Foto's beoordelen
« Reactie #20 Gepost op: 6 december 2007, 21:03:15 »
Citaat
Ik kan j
[...]
 Ik bedoel als ik mezelf nog niet goed genoeg vind als fotograaf ....wat geeft je dan het recht zeer streng op andere foto's te reageren?

Johan.

Dat is ook mijn dilemma. In de meeste gevallen kan ik wel zien wat er "mis" is aan een foto (of wat ik denk dat er "mis" is), maar of ik zelf in staat zou zijn een betere foto te maken........da's nog maar de vraag.

Ik vind wel dat je van commentaar leveren op foto's beter leert kijken naar foto's en daar heb je uiteindelijk bij het maken van je eigen foto's wel weer wat aan. Ook het commentaar dat je krijgt vaak leerzaam zijn (en soms ook hard, zoals jij aan den lijve hebt ondervonden). Daarom geef ik toch maar commentaar. De fotograaf doet er maar mee wat hij of zij wilt.

greetz

Offline vvo

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 2812
  • Geslacht: Man
  • voormalig K10D eigenaar
Re: Foto's beoordelen
« Reactie #19 Gepost op: 6 december 2007, 20:58:37 »
Ik kan je daar nog wel wat over vertellen.
Ik dacht namelijk dat ik een hele goede (en mooie) foto gemaakt had.
Die heb ik laten beoordelen door een paar professionals. Tenminste het zijn personen die fotograaf van beroep zijn.

Toen is mijn foto eensgezind afgekraakt tot en met. Tsja ik wilde commentaar hebben om er van te leren. En eerlijk is eerlijk met een groot deel van de kritieken was ik het wel mee eens.

Maar goed op dit forum zou ik toch beperkt houden tot een bepaalde hoogte. Ik bedoel als ik mezelf nog niet goed genoeg vind als fotograaf ....wat geeft je dan het recht zeer streng op andere foto's te reageren?


Johan.
Fuji X-H1/Fuji X-E1/GoPro/Eken Godox (FBA) :: ex K10D bezitter :: Filmic Pro/Quik :: Fashion shooter

Offline andre-mz5

  • Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 6055
  • Geslacht: Man
  • Lenses are the eyes of your Pentax
Re: Foto's beoordelen
« Reactie #18 Gepost op: 6 december 2007, 12:42:25 »
Soms staan er hier foto's waar ik alleen maar van kan zeggen "wauw" en dan rustig van kan genieten.
Mijn favoriete onderwerp is sport/actie fotografie. Als er zo'n foto voorbij komt en ik denk dat ik de maker/maakster er middels positieve opmerkingen mee kan helpen om de foto te verbeteren of in de toekomst betere foto's te maken dan doe ik dat. Gaat het om een onderwerp waar anderen (veel) meer kaas van gegeten hebben dan ben ik wel geinteresseerd in hun opmerkingen.
Als ik zelf vraag om hulp om de foto te verbeteren, heb dat eens gedaan met een kerkfoto, dan zie ik graag het resultaat en informatie hoe dat gedaan is. Ik kan me voorstellen dat sommigen niet graag zien dat er iemand aan hun foto zit, maar ik heb er zelf geen probleem mee. Vooral als ik er wat van opsteek.
Dus Koor, ik sluit me bij jou aan.  ;)

grtz, Andre

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

koor

  • Gast
Re: Foto's beoordelen
« Reactie #17 Gepost op: 6 december 2007, 12:16:29 »
Citaat
van rode tekst wordt ik wel agressief hoor  >:(

doe ik ze, mocht zich zoiets weer voordoen, in het groen? oké?

 ;) :P

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8281
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re: Foto's beoordelen
« Reactie #16 Gepost op: 5 december 2007, 22:17:15 »
van rode tekst wordt ik wel agressief hoor  >:(

koor

  • Gast
Re: Foto's beoordelen
« Reactie #15 Gepost op: 5 december 2007, 22:14:03 »
Citaat
Citaat
Ik begrijp jullie standpunt. Maar ik denk er zo over en ik zie op een ander forum dat het wel werkt. Dan ist wel niet zo dat ze de bewerkte foto plaatsen, maar onder een klik
Hier mist een link. Nee want het was een voorbeeld

Citaat
 Het systeem is hetzelfde.
En no offense van mijn kant als de meerderheid het k*t vindt.

 :)


Maar ik blijf het halsstarrig en koppig vinden en dat is mijn mening.
Sorry als ik daarmee op tenen trap.
 :)
Je geeft geen antwoord ??????? op welke vraag dan????, enneh je moet wel wat meer doen om op mijn tenen te staan :-). Ben niet zo snel beledigd. goed zo


 ;D
« Laatst bewerkt op: 5 december 2007, 22:17:27 door koor »

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8281
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re: Foto's beoordelen
« Reactie #14 Gepost op: 5 december 2007, 21:04:52 »
Citaat
Ik begrijp jullie standpunt. Maar ik denk er zo over en ik zie op een ander forum dat het wel werkt. Dan ist wel niet zo dat ze de bewerkte foto plaatsen, maar onder een klik
Hier mist een link.

Citaat
 Het systeem is hetzelfde.
En no offense van mijn kant als de meerderheid het k*t vindt.

 :)


Maar ik blijf het halsstarrig en koppig vinden en dat is mijn mening.
Sorry als ik daarmee op tenen trap.
 :)
Je geeft geen antwoord, enneh je moet wel wat meer doen om op mijn tenen te staan :-). Ben niet zo snel beledigd.


koor

  • Gast
Re: Foto's beoordelen
« Reactie #13 Gepost op: 5 december 2007, 20:44:50 »
Ik begrijp jullie standpunt. Maar ik denk er zo over en ik zie op een ander forum dat het wel werkt. Dan ist wel niet zo dat ze de bewerkte foto plaatsen, maar onder een klik
Het systeem is hetzelfde.
En no offense van mijn kant als de meerderheid het k*t vindt.

 :)


Maar ik blijf het halsstarrig en koppig vinden en dat is mijn mening.
Sorry als ik daarmee op tenen trap.
 :)


Ik zie zojuist dat Guido ook mijn mening is toegedaan!
Daar ben ik toch wel blij mee.

http://pentaxforum.nl/cgi-bin/yabb2/YaBB.pl?num=1196364092
« Laatst bewerkt op: 5 december 2007, 20:48:38 door koor »

Offline EviZ

  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 8281
  • Geslacht: Man
  • Purmerend, NoordHolland
    • EviZ.nl
Re: Foto's beoordelen
« Reactie #12 Gepost op: 5 december 2007, 20:16:16 »
Check, ik dit opgeworpen.
Ik houd er niet van als anderen met mijn foto's aan de haal gaan. Het zijn mijn foto's en ik vraag inderdaad feedback, maar dat hoeft niet te betekenen dat een ander dan maar vrijelijk met mijn foto aan de slag zou kunnen gaan en dat vervolgens op het forum plaatst. Als ik zelf vraag om een bepaalde opmerking te vertalen in een bewerking, ligt dat natuurlijk anders.
Waarom dit koppig en halsstarrig zou zijn ontgaat mij overigens.

En Koor, no offence  :-*
« Laatst bewerkt op: 5 december 2007, 22:19:07 door EviZ »

Pim

  • Gast
Re: Foto's beoordelen
« Reactie #11 Gepost op: 5 december 2007, 19:37:45 »
Voel me wel aangesproken,het gaat mij echter niet om het aan de haal gaan maar wel om reden dat ik een eindprodukt laat zien.
Vind je de kleur etc. niet goed,dat mag en ik wil het best wel weten en misschien in overweging nemen. Het is anders wanneer ik hier een "verbeterde" moet zien.
Ik geef toe het is eigenzinnig maar ik kan niet anders.
Tis misschien dat rode potloodje.......?

koor

  • Gast
Re: Foto's beoordelen
« Reactie #10 Gepost op: 5 december 2007, 19:01:25 »
Ik vind dat het ook best wat kritischer mag.
Begin met de positieve dingen en ga dan verder met
de verbeterpunten.
Wat ik heel erg vervelend vind hier op dit forum is, dat
er geen bewerkte versies van de door TS (=topic starter) geplaatste foto op prijs worden gesteld. Op Eric na dan.
Daar kan je best veel van leren.
Als er dan ook nog bijgezet wordt, waarom en hoe het gedaan is,
dan kan je er wat mee.
Beetje koppige en halsstarrige houding van sommigen.
Jammer.
Want het gaat helemaal niet om het feit dat je " met de foto aan de haal gaat "
Nee integendeel, je geeft je interpretatie weer wat je met woorden niet
duidelijk kan maken.
En als de TS de bewerkte foto niet apprecieert kan deze toch gewoon
zeggen dat de foto weg moet.....

 :)

edwindev

  • Gast
Re: Foto's beoordelen
« Reactie #9 Gepost op: 2 december 2007, 22:04:12 »
Citaat
Ik proef zelf ook een wat te milde beoordeling in het algemeen, en vind dat het best wat kritischer mag zijn.
Ik sluit me hier op aan. Meer positief opbouwende kritiek om van te leren...

Offline vvo

  • Super Pentaxian*Ltd
  • ****
  • Berichten: 2812
  • Geslacht: Man
  • voormalig K10D eigenaar
Re: Foto's beoordelen
« Reactie #8 Gepost op: 1 december 2007, 20:31:34 »
@Vulcan: daar heb je ook een goed punt mee.


Johan.
Fuji X-H1/Fuji X-E1/GoPro/Eken Godox (FBA) :: ex K10D bezitter :: Filmic Pro/Quik :: Fashion shooter

Offline Vulcan

  • Administrator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5130
  • Geslacht: Man
Re: Foto's beoordelen
« Reactie #7 Gepost op: 1 december 2007, 16:19:18 »
@vvo: Ja dat kan wel, maar als je nu geen kritiek op de foto's hebt? Het moet ook nu weer niet zo wezen dat een geplaatste foto nooit "goed" is! Er zijn hier heel wat foto's geplaatst waar ik mijn petje diep voor afneem...
Carel
Pentax K3, DA18-135mm F3.5-5.6|DA55-300mm F4.0-5.8|FA28-70mm F4.0|DA35mm F2.4|DA50mm F1.8|M50mm F1.7| M28mm F3.5|Voigtlander 100mm Macro F3.5| Metz 48 AF-1