Auteur Topic: Stel; ik stap over, en dan ...  (gelezen 1876 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Gertjan

  • Gast
Re: Stel; ik stap over, en dan ...
« Reactie #23 Gepost op: 21 november 2007, 16:56:37 »
Vanaf zaterdag al druk bezig met de K100D, zondag zelfs een portretshoot gedaan met de camera omdat mijn 400D niet wilde meewerken (persoonlijke fout achteraf). En niks dan lof over dit stuk techniek. Wat een genot om mee te werken zeg, heel intuïtief allemaal, en de SR is een verademing, die werkt gewoon echt.

Het is nog even puzzelen wat betreft de juiste instellingen, maar dat lijkt wel goed te komen. Binnenkort eens een dag echt testen en dan zal ik eens een uitgebreid test-report schrijven, en mijn definitieve conclusie kenbaar maken, overstap ja of nee. Alvast een kleine hint:  ;D

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Stel; ik stap over, en dan ...
« Reactie #23 Gepost op: 21 november 2007, 16:56:37 »

Gertjan

  • Gast
Re: Stel; ik stap over, en dan ...
« Reactie #22 Gepost op: 17 november 2007, 10:41:24 »
Citaat

De 10-20 lijkt mij ook geweldig, maar is niet goedkoop..

Maar dat is in mijn ogen HET objectief dat zijn geld meer dan waard is, de scherpte, de beeldhoek en de bouw van het objecief zelf zijn schitterend.

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re: Stel; ik stap over, en dan ...
« Reactie #21 Gepost op: 17 november 2007, 07:49:03 »
Citaat
Sigma 10-20mm F4-5.6 EX DC Pentax - Ben enorm tevreden over dit objectief op mijn Canon, en deze MOET ook op de Pentax komen.

Pentax SMC FA 50mm f/1.4 - of een ouder type 50mm 1:1.7

Pentax SMC D-FA 100mm f/2.8 Macro - Lijkt me een perfect objectief voor gematigd tele en wat close-up werk

De 10-20 lijkt mij ook geweldig, maar is niet goedkoop..

50mm lenzen staan vaak op marktplaats

Ipv de PENTAX 100mm MACRO heb ik gekozen voor de 90mm TAMRON. Zie desbetreffende topic.

SUc6 met je nieuwe camera...
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Gertjan

  • Gast
Re: Stel; ik stap over, en dan ...
« Reactie #20 Gepost op: 16 november 2007, 20:54:53 »
De camera komt naar alle waarschijnlijkheid morgen binnen (gisteren verzonden), en dus kan ik nu beginnen met de grote zoektocht naar de ideale set-up aan objectieven.

Momenteel heb ik deze set op het oog:

Sigma 10-20mm F4-5.6 EX DC Pentax - Ben enorm tevreden over dit objectief op mijn Canon, en deze MOET ook op de Pentax komen.

Pentax SMC FA 50mm f/1.4 - of een ouder type 50mm 1:1.7

Pentax SMC D-FA 100mm f/2.8 Macro - Lijkt me een perfect objectief voor gematigd tele en wat close-up werk

Wat er tussen de 10-20 en 50mm moet komen weet ik nog niet, daar is de keuze nogal overweldigend.

ballone

  • Gast
Re: Stel; ik stap over, en dan ...
« Reactie #19 Gepost op: 14 november 2007, 15:02:46 »
Leuk Gertjan!

Vriend van mij heeft sinds kort ook een K100D, die is er ontzettend mee in zijn schik.
Camera is ook al weer een stuk beter als de *ist DL die ik heb (vooral een betere AF).

gr. ballone

Offline v11eric

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 584
  • Geslacht: Man
  • vastleggen!!
Re: Stel; ik stap over, en dan ...
« Reactie #18 Gepost op: 14 november 2007, 14:58:30 »
Citaat
En dan,  zo'n 5 minuten na vorig bericht kom ik een perfect geprijsde occasion tegen van een K100D. En toen was de knop bestellen/betalen zo ingedrukt. Zo kan ik het eerst eens proberen zonder al teveel schade op te lopen.

Ik ben benieuwd  :D


gefeliciteerd met je aankoop, dit klinkt als moet zo zijn. ;)
K10d | K5 | smc DA* 16-50 f2,8 | | smc DA 50-200 f4/5.6 | smc D FA 100 f2,8 macro | smc FA 50 f1.4 | smc DA* 300mm f4 sdm|Kenko 1.5X Pz-AF

Gertjan

  • Gast
Re: Stel; ik stap over, en dan ...
« Reactie #17 Gepost op: 14 november 2007, 14:46:42 »
En dan,  zo'n 5 minuten na vorig bericht kom ik een perfect geprijsde occasion tegen van een K100D. En toen was de knop bestellen/betalen zo ingedrukt. Zo kan ik het eerst eens proberen zonder al teveel schade op te lopen.

Ik ben benieuwd  :D

Gertjan

  • Gast
Re: Stel; ik stap over, en dan ...
« Reactie #16 Gepost op: 14 november 2007, 14:37:09 »
Pff, het is maar moeilijk beslissen hoor. Beide systemen hebben zo hun plus- en minpunten. Qua camera is de K100D helemaal wat ik zoek, en vandaag heb ik hem even in het echt vastgehouden, en dat voelde wel enorm goed en intuïtief aan. Maar de Canon 30D ernaast had ook zo zijn charme, en zou een heel nieuwe manier van werken overbodig maken, maar heeft geen ingebouwde IS, wat ik absoluut een pré vind voor mijn tak van fotografie (available light).

Qua glaswerk zit ik bij Canon goed, maar zou ik bij Pentax erop vooruit gaan, en in een meer betaalbare range.

Twijfels, twijfels, twijfels ...

Offline John

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 638
  • Geslacht: Man
  • Het is ≠ Ik vind, vind ik.
Re: Stel; ik stap over, en dan ...
« Reactie #15 Gepost op: 12 november 2007, 20:41:09 »
Hoe lichtsterker, hoe makkelijker het scherpstellen in minder dan optimale lichtomstandigheden zal zijn, gezien je het focussen bijna altijd doet met diafragma volledig open. Is dat bij 1/1.7 gaat dit een stuk makkelijker dan bij 1/4 gezien je een aantal stops minder licht in je zoeker hebt om de scherpte mee te bepalen.

Op het oog scherpstellen met het matglas is wel te doen, maar ik vind wel dat dit bij mijn Z1 een beter ging dan met mijn K10. De overgang tussen scherp en niet scherp is een veel nauwer gebied met mijn Z1, waardoor de kans dat je er naast zit kleiner is dan met een K10. Bij een K10 gaat de overgang van scherpe indruk naar onscherp in de zoeker met een geleidelijkere overgang, waardoor je wat meer kans hebt er naast te zitten. Dit is te verwijten aan de betere 'fresnellringen' in het matglas van de analoge modellen, or so I'm told. Splitscreen is natuurlijk helemaal ideaal, maar zoals algesteld niet origineel Pentax verkrijgbaar. Top is de 'Katz-eye' volgens velen $199,- ofzo ex. evt hulplijnen (raster, 1/3 verdeling e.d. = + zo'n $45,-). Ook het verre oosten biedt merkloze splitscreens aan via ebay, zo'n 18 euro ex. verzenden, kwaliteit mij niet bekend.

Voordeel is wel dat de AF-bevestiging in de centerspot gewoon werkt bij elk stukje glas wat je er voorhoudt! Ik heb er bijvoorbeeld eens voor de gein mijn vergroterobjectief uit mijn doka met de hand ervoor gehouden, AF-bevestiging vond dit geen enkel probleem en deed zijn werk naar behoren.

Canon is wat dat betreft een prima voorbeeld dat dit niet vanzelfsprekend is. Bij oudere objectieven heb je voor  AF-bevestiging een adapterring nodig met een chip erin, wil je de AFB aan de praat krijgen, echt te vreemd voor woorden vind ik!!

Groeten, John.
« Laatst bewerkt op: 12 november 2007, 20:44:31 door John »

Offline andre-mz5

  • Global Moderator
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 6055
  • Geslacht: Man
  • Lenses are the eyes of your Pentax
Re: Stel; ik stap over, en dan ...
« Reactie #14 Gepost op: 11 november 2007, 16:00:02 »
Hi Gertjan,
de K10D heeft in elk geval een verwisselbaar matglas. Helaas levert Pentax zelf alleen maar "grid" matjes en geen split screen. Ik heb geen ervaring met een Canon, maar heb weinig problemen met scherpstellen bij mijn Pentax M85-F2. Ik weet niet hoeveel de lichtsterkte van de lens bijdraagt aan het scherpstellen.

In dit draadje vind je de ervaringen van John die zelf het matglas in zijn K10 heeft vervangen.
http://pentaxforum.nl//YaBB.pl?num=1190068279

plus oud en nieuw glaswerk van 16-400mm

Gertjan

  • Gast
Re: Stel; ik stap over, en dan ...
« Reactie #13 Gepost op: 11 november 2007, 15:41:37 »
Even een vraag over het scherpstellen met MF-objectieven, op mijn 400D is dit een waar drama, veel te kleine zoeker, geen raster/wig/prisma om iets op scherp te stellen. Hoe zit dit eigenlijk met de Pentax camera's? Zit hier een degelijk matglas in om handmatig mee scherp te stellen of is dit makkelijk te vervangen door een ander matglas?


Offline John

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 638
  • Geslacht: Man
  • Het is ≠ Ik vind, vind ik.
Re: Stel; ik stap over, en dan ...
« Reactie #12 Gepost op: 11 november 2007, 11:24:43 »
Het schijnt echter wel dat in ieder geval de beeldcirkel van het 40mm objectief groot genoeg is voor analoog (en dus ook voor een eventueel nog uit te komen camera met full-size sensor).

Groeten, John.
« Laatst bewerkt op: 11 november 2007, 11:25:54 door John »

Pim

  • Gast
Re: Stel; ik stap over, en dan ...
« Reactie #11 Gepost op: 10 november 2007, 18:08:11 »
Er is genoeg te vinden over de kwaliteit van de pancakes,ik kan alleen maar oordelen over mijn DA 40mm. Het merendeel van mijn hier geplaatste werk is er mee gemaakt.
Natuurlijk kun je geen oordeel vellen over dit objectief aan de hand van de kleine foto's die hier worden geplaatst,maar let wel deze objectieven zijn geoptimaliseerd voor digitaal gebruik.

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re: Stel; ik stap over, en dan ...
« Reactie #10 Gepost op: 10 november 2007, 08:50:15 »
Citaat
Citaat

Nog even wat anders;wetende dat jij steden op jouw manier wil vastleggen,heb je wel eens gedacht aan de drie pancakes van Pentax, 21-40-70? Op straat werk ik alleen met de 40mm,valt nauwelijks op.

Groet,
Pim.

Daar heb ik zeker aan gedacht, heel interessante objectiefjes ook, maar hoe is de kwaliteit van die dingen? Ik kan er op internet erg weinig van vinden, staan ze gelijk aan de 'normale' objectieven? Hebben ze bijvoorbeeld ook dezelfde coating?

Ik blijf met veel vragen zitten, is er ergens een goed overzicht te vinden op internet of in gedrukte vorm? Ook een goede Pentax-dealer in NL is welkom :)

70mm pancake limited staat bekend als één van de scherpste lenzen. Volgens mij zou iedere goede fotozaak je voor moeten kunnen lichten cq info kunnen verstrekken.

Ik ga altijd naar fotoautofocus in Bussum. Hebben volgens mij veel verstand van camera's/lenzen. Eén van de eigenaren schiet zelf met Pentax. Hebben ook wel wat op voorraad en zijn anders altijd bereid wat te bestellen (zijn dan wel afhankelijk van de leverancier/importeur).

Ik heb de 70mm limited, volledig: SMC PENTAX-DA 1:2.4 70mm Limited. Prachtige portretlens, samen met de 90mm Tamron macro lens mijn favoriet in het normale bereik
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Gertjan

  • Gast
Re: Stel; ik stap over, en dan ...
« Reactie #9 Gepost op: 9 november 2007, 20:27:56 »
Citaat

Nog even wat anders;wetende dat jij steden op jouw manier wil vastleggen,heb je wel eens gedacht aan de drie pancakes van Pentax, 21-40-70? Op straat werk ik alleen met de 40mm,valt nauwelijks op.

Groet,
Pim.

Daar heb ik zeker aan gedacht, heel interessante objectiefjes ook, maar hoe is de kwaliteit van die dingen? Ik kan er op internet erg weinig van vinden, staan ze gelijk aan de 'normale' objectieven? Hebben ze bijvoorbeeld ook dezelfde coating?

Ik blijf met veel vragen zitten, is er ergens een goed overzicht te vinden op internet of in gedrukte vorm? Ook een goede Pentax-dealer in NL is welkom :)

Pim

  • Gast
Re: Stel; ik stap over, en dan ...
« Reactie #8 Gepost op: 9 november 2007, 20:23:34 »
Hoi Gertjan,

Als de Ds in goede staat is zou ik het doen,ga je gewoon verder sparen voor de opvolger van de K10.
De Ds vind ik wel de prettigste camera om vast te houden,wel traaage schrijftijd.

De geruchten gaan dat Pentax in januari met iets nieuws komt.

Nog even wat anders;wetende dat jij steden op jouw manier wil vastleggen,heb je wel eens gedacht aan de drie pancakes van Pentax, 21-40-70? Op straat werk ik alleen met de 40mm,valt nauwelijks op.

Groet,
Pim.

Gertjan

  • Gast
Re: Stel; ik stap over, en dan ...
« Reactie #7 Gepost op: 9 november 2007, 20:08:53 »
Citaat
Je hebt schijnbaar dezelfde lenskeuze als ik.

Ik heb de FA* 24/2, de FA 50/1.4 en de 100 macro van pentax.


Guido

Mooie brandpunten vind ik persoonlijk, wat betreft die lenzen ben ik wel aardig op weg naar wat ik wil denk ik. Als camera kan ik nu heel gunstig een IST Ds aanschaffen, verstandig om nu te doen of toch direct doorsparen voor een K10d? In principe hoef ik geen topcamera te hebben, het glaswerk is voor mij veel belangrijker.


Guido_Franssens

  • Gast
Re: Stel; ik stap over, en dan ...
« Reactie #6 Gepost op: 9 november 2007, 07:44:57 »
Je hebt schijnbaar dezelfde lenskeuze als ik.

Ik heb de FA* 24/2, de FA 50/1.4 en de 100 macro van pentax.


Guido

Pim

  • Gast
Re: Stel; ik stap over, en dan ...
« Reactie #5 Gepost op: 7 november 2007, 16:58:51 »
Hallo Gertjan,

Van L naar R,de schroefuitvoering,de M 50mm,de A 50mm en tot slot de Af uitvoering.
De laatste is nog te koop bij Konijn voor rond de €230,-


Gertjan

  • Gast
Re: Stel; ik stap over, en dan ...
« Reactie #4 Gepost op: 7 november 2007, 15:28:13 »
Verrassende antwoorden. En eigenlijk stemt dit alles me best vrolijk, wat ik dus begrijp is dat ik met de oudere kwaliteitslenzen (MF zou me niet tegenstaan bijvoorbeeld) al heel veel kwaliteit in huis haal, mits ik de K-vatting maar heb neem ik aan, want voor M42 heb ik een adapter nodig toch (zoals nu op de 400D, ja, ik ben stiekem al half over ;)).

Die 50mm klinkt heel mooi, en die heb ik ook vaker gehoord, dus dat word er een om op te zoeken, maar belangrijker is voor mij toch die groothoek, en daar ga ik eens even op mijn gemak naar op zoek, evenals naar een goed betaalbare Pentax Dslr, ben toch wel voornemens de overstap te maken, of eerst te proberen naast mijn huidige set-up ivm wat lopende opdrachten.

Meer tips en gebruikerservaringen zijn natuurlijk nog steeds welkom.

Pim

  • Gast
Re: Stel; ik stap over, en dan ...
« Reactie #3 Gepost op: 7 november 2007, 14:25:13 »
Hallo Gertjan,

Enige jaren geleden ben ik ook overgestapt van Canon (10D) naar Pentax (DS). Voornaamste reden was ergonomie en ontevredenheid over de Canon 17-40mm L
Ben toch hoofdzakelijk een prime gebruiker met name de DA40mm.
Daarna overgestapt naar K100 en sind verleden jaar de K10. De DS is nog steeds in gebruik door mijn vrouw die wijgert om er ook maar iets anders op te zetten dan de 2.8-50mm Macro.
Handige zaken van Pentax vind ik het aan en uitzetten,bij C zit dat op een onhandige plek en de handige scherptediepte-knop bij de ontspanner van P.
Ook het wisselen van objectief is bij P handiger,je drukt het knopje in met je RECHTERhand terwijl het bij C met je LINKERhand moet. Zijn van die kleine zaakjes waar ik erg blij mee ben.
Minder blij ben ik met de spiegelklap van de K10 en K100,mag wel wat stiller.
Nadeel van de K10 is ook dat M glas niet goed werkt,dus zoek het in A glas.
De A 2.8-24mm vond ik helaas een niet goed glaswerkje,een wat wollige scherpte over het hele diafragma bereik.
Sporadisch gebruik ik een A 4.0-100mm Macro,uitstekend voor waar die voor bedoeld is maar extreem gevoelig voor Flare op lange afstanden. Jaja die beroemde SMC coating....
In het vrije veld,natuur,gebruik ik de 16-45,is uitstekend maar ook weer flare gevoelig en snel paarse randjes.
De 4.5-300mm IF_ED etc is de grootste topper,helaas in reparatie vanwege slippende handmatige afstandinstelling.
Bovenal vind ik het leuke van Pentax dat je voor relatief weinig geld er heel wat op kunt gebruiken met vaak geweldig resultaat.
Misschien trek ik je nog niet over de streep maar dan moet je maar eens langs komen.

Groet,
Pim.

Offline John

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 638
  • Geslacht: Man
  • Het is ≠ Ik vind, vind ik.
Re: Stel; ik stap over, en dan ...
« Reactie #2 Gepost op: 7 november 2007, 13:16:31 »
Hoi Gertjan,

Je kan jezelf doorgaans geen buil vallen aan Pentaxglas. Er zijn een aantal objectieven minder geliefd en legio die er echt uitspringen qua kwaliteit.

Ik en meerde personen op dit forum zijn erg te spreken over de 50mm/1.7. Dit is een uitermate goed objectief, verkrijgbaar in verschillende versies. Al naar gelang budget en eisen kan je kiezen uit een M- A- F- en FA-variant. De verschillen M- =alles handmatig en extra knop indrukken om belichting te meten. A- =diafragma met A-stand waarbij de camera automatisch kan lichtmeten en je het diafragma met draaiwiel op body kan instellen. Vanaf F- heb je ook autofocus, tegenover focusbevestiging bij de oudere series.
Er zijn van dit stukje glas ook een 1.2 (t/m A-serie, M-42) ,1.4 (alle series) en 2.0 versie beschikbaar. De 1.2 en 1.4 en ook nog wel 1.7 zijn erg geliefd vanwege voornoemde ragscherpe kwaliteit en bijkomende bruikbaarheid bij weinig licht. De 2.0 gebruiken sommigen graag voor portretten vanwege de wat zachtere tekening t.o.v. voornoemde varianten.
Prijzen: van zo'n E30,- voor een M-50/1.7 tot minsten E300,- en meer voor een A-50/1.2.

In de buurt van 24mm is de 28/2.8 een goede en goedkope optie, ook in mijn bezit. Mooi scherp, redelijk lichtsterk objectief. Ik gebruik het ook vaak in het donker. Ik heb gisteren om iets wat me al eerder leek op te vallen een aantal opnamen gemaakt met felle lichten in de composite. Ik heb daarbij een vergelijking gemaakt tussen mijn F-28-70/4.0 en de 28/2.8 (compositie en diafragma gelijk). Ik werd daarbij bevestigd in mijn vermoeden dat de 28/2.8 veel mooier de lichtbronnen tekent wat betreft stervorming. Het zal vast aan het minder aantal elementen t.o.v. een zoomobjectief liggen, maar vind ik persoonlijk wel een voordeel, gezien ik donkeropnamen erg leuk vind.
Prijs: niet meer dan E50,- voor betalen (A-).

Een 100mm heb ik niet in mijn collectie als 'prime' dus daar kan ik niets zinnigs over zeggen.

Meer info en reviews over de meeste stukjes glas ooit gemaakt door Pentax: KLIK HIER[/u].

Wat betreft de kwaliteiten van de bodies kan ik kort zijn. Ik doe alleen een uitspraak over de K10, mijn camera. Het is eigenlijk heel simpel, een Eos 400 is gewoon een goed toestel dat mooie plaatjes maakt. Het grote verschil t.o.v. een K10 merk je meteen als je ze eens in handen neemt. Een K10 voelt veel degelijker aan vind ik persoonlijk. Qua gebruiksgemak kan ik niets zinnigs over een 400d zeggen. Over de K10 wel, deze is goed voor elkaar, je merkt gewoon dat dit toestel door mensen ontworpen is die buiten technisch inzicht ook een hart voor fotografie hebben en dat zie je terug in de ontwerpen. Het grootste minpunt welke alleen naar voren komt als je pre-A-objectieven gebruikt  is dat de body in tegenstelling tot in ieder geval bijv. mijn analoge Z-1 niet weet hoeveel stops is gesloten door het ontbreken van de daarvoor benodigde meetnok in de body. Ook zit de belichtingsmeter i.c.m. deze objectieven er regelmatig naast met een trend naar onderbelichten en en flitsen met in ieder geval de ingebouwde flash is een kwestie van eerst uitproberen hoe het te gebruiken. Het is allemaal prima te doen, je zal echter zelf moeten proberen en niet klakkeloos kunnen vertrouwen op de capaciteiten van de camera in deze niche. Zoals ik zei dit is een kleine tekortkoming, waar  de meeste mensen nooit tegen aan zullen lopen gezien het alleen optreden met pre-A-objectieven.

Hopelijk heb je wat aan het verhaal.
Kort samengevat: er is prima glas te krijgen, met legio keuzemogelijkheden wat budget en gebruiksgemak betreft, de SMC-coatings b.t.w. zijn onovertroffen. Een K10 is (en in deze conclusie sta ik zeer zeker niet alleen) simpelweg een degelijker en beter toestel dan een 400D, tegen een m.i. zeer scherpe prijs/kwaliteitverhouding.

Groeten en succes, John.
« Laatst bewerkt op: 7 november 2007, 13:20:19 door John »

Gertjan

  • Gast
Stel; ik stap over, en dan ...
« Reactie #1 Gepost op: 5 november 2007, 20:43:39 »
Stel nou eens, en ik wil het echt nog even bij een 'stel' houden, dat ik zou overstappen van Canon naar Pentax. En dat ik dan ook nog ongeveer een gelijkwaardige set zou willen hebben als deze:

Camerabody
+/- 24mm objectief
+/- 50mm objectief
100mm objectief (Moet 100mm zijn!)
Flitser

Wat zou dan in jullie ogen de ideale set-up zijn, ik wil heel goed glaswerk hebben (goed contrast, scherpte), dus daar zou de concentratie op moeten liggen, geen zoomlenzen, uitsluitend primes. Camera moet minimaal vergelijkbaar zijn met de EOS 400D of beter (qua prestaties natuurlijk).

Wat zouden jullie aanraden aan een overstapper? En niet geheel onbelangrijk, waarom raad je dit aan?

Ik ben benieuwd :)
« Laatst bewerkt op: 5 november 2007, 20:43:58 door Gertjan »