Auteur Topic: Cursus gestart  (gelezen 902 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline John

  • Pentaxian
  • **
  • Berichten: 638
  • Geslacht: Man
  • Het is ≠ Ik vind, vind ik.
Re: Cursus gestart
« Reactie #6 Gepost op: 16 november 2007, 18:32:24 »
Hallo allemaal,

Ik loop inmiddels ook alweer zo'n 6 weken mee met een cursus, voortgezette analoge fotografie bij de SKVR in R'dam.
Het is wel leerzaam en bij gelijke opdrachten is het leuk om te zien hoe ieders visie is qua hoe iets op de gevoelige plaat vastgelegd dient te worden.
Het niveau ontloopt zich iets minder dan bij jouw cursus, omdat van de deelnemers verwacht wordt dat zij minstens de basiscursus gevolgd hebben of op één of andere manier een gelijkwaardig niveau hebben als iemand die deze basiscursus wel afgerond heeft.

Ik heb zelf voor een analoge cursus gekozen omdat de grote verschillen tussen A/D liggen in de te bewandelen weg na het fotograferen. Bij beide komen licht, compositie en dergelijke aan bod, maar gezien ik al lang voordat ik mijn eerste schreden heb gezet op het vlak van digitale fotografie liep te klooien met PhotoShop leek het me meer rendement opleveren mijn ervaring in het dokawerk te vergroten.

We hebben ook een fotoshoot gehad overdag om met bestaand licht te werken. Dit werd een zondagmiddag (tijdens de normale lestijden is het al donker en er moest een les ingehaald worden, dus twee vliegen in één klap) met een model. Dit was een bekende van onze leraar (Eddy Seesing[/u]), die optredens deed en nog foto's nodig had voor zijn promotiemateriaal. Erg leerzaam, maar gezien portretfotografie niet echt mijn ding is (ik wil er wel meer aan gaan doen, o.a. een collega had interesse om haar dochter eens op de plaat vast te leggen, ga ik waarschijnlijk proberen voor de ervaring) vond ik het wel even wennen, vooral het regisseren, iets waar ik een broertje dood aan heb. Ik ben zelf pro-onopvallend portretteren i.t.t. poseren. Maar er zat bij iedereen wel een foto bij die hij wel wilde opnemen in zijn collectie voor promotie. We trokken ook erg veel bekijks op de Wilhelminapier in R'dam, een model in 50-er jaren outfit, een mock-up vleugel en daar omheen 10 mensen die uitgebreid aan het fotograferen zijn.

Het is een enthousiaste groep, in niveau verschillend van (recent) vooral point-and-shoot ervaring tot iemand met uitgebreide ervaring op het gebied van dokawerk (ik hang er een beetje tussenin). De gebruikte apparatuur variëert van redelijk standaard reflexen (lees Eos-300) tot camera's gemiddeld ouder zijn dan de gebruiker, o.a. Minolta en Nikon (overigens is de leeftijd nietszeggend wat betreft de kwaliteit ervan!) en uiteraard verder nog mijn Z1. Ik vind het alleen wel een beetje jammer dat ik in de doka niet aan de slag kan met de negatieven van mijn recent aangeschafte Pentax 67, ze hebben alleen kleinbeeldvergroters die zelfs niet het gehele kleinbeeldnegatief aankunnen. Hetgeen ik ook een beetje jammer vind, gezien mijn beste portret van de buitenshoot erg strak gekaderd was en ik dus moest kiezen, een stuk hoed of voeten eraf (is hoed geworden). Kan ik thuis gelukkig oplossen gezien ik ooit een vergroter heb gekocht die tot middenformaat aankan (alleen helaas maar tot 6X6 kwam ik pas achter, dus ik mis nog een cm van mijn negatieven (GRRR.)).

Maar verder ben ik blij dat ik eindelijk eens me opgegeven heb voor een cursus, ik liep er al een paar jaar over na te denken, maar kwam er maar niet van. Leerzaam en een leuke groep en leraar. Ik hoop dat het rendement met jouw cursus minstens net zo hoog is als het mijne.

Ik kan iedereen het warm aanbevelen, je komt (net als actief zijn hier op het forum) toch weer nieuwe en leerzame dingen tegen op het pad, mede door de andere invalshoeken die anderen hebben wat fotografie betreft en de terugkoppeling die je krijgt van iemand die er ook een beetje kaas van gegeten heeft.

Groeten, John.
« Laatst bewerkt op: 16 november 2007, 18:38:35 door John »

Het Nederlandstalig Pentaxforum

Re: Cursus gestart
« Reactie #6 Gepost op: 16 november 2007, 18:32:24 »

Offline marcedwin

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 290
  • Geslacht: Man
  • Het is zoals het is
    • This is me
Re: Cursus gestart
« Reactie #5 Gepost op: 16 november 2007, 00:00:13 »
Ik hou jullie op de hoogte.

De dSLR's zijn allemaal Kanon of Niekon. Had ook niet anders verwacht. Maar meer als de helft heeft een simpele tot iets meer geavanceerde klikklak.

Moet een 'portret' schieten als 1e opdracht. Of iets anders als je dat niet wil of kan. Meenemen uitgeprint op op je laptop. Lastig maar ik ga mijn best doen.

Ik ben nog steeds op zoek ...

Raymond

  • Gast
Re: Cursus gestart
« Reactie #4 Gepost op: 15 november 2007, 23:38:58 »
Tsja, ik begin mijn cursus in januari, wel leuk dat je je ervaringen op dit forum hebt gezet... kan ik een beetje voorwerken ;).. kan haast niet wachten!
Voor wat betreft het nivo; ik had pas onder de indruk geweest als iedereen met een Pentax aankwam hahaha (die kift blijft leuk...)

Zou het trouwens leuk vinden als je je ervaringen zou blijven delen, als dat niet teveel gevraagd is natuurlijk...

groetjes,
Raymond

koor

  • Gast
Re: Cursus gestart
« Reactie #3 Gepost op: 15 november 2007, 20:04:08 »
Fijn om te horen dat zo'n cursus tóch de moeite waard is, ondank het verschil in niveau!
Leuk dat je rekening houdt met de rest van de cursisten qua vragen stellen!
Chapeau Marcedwin!

(Misschien dat je de docent in de pauze nog wat extra dingen kan vragen???)

Offline Mharda

  • Honorary Member
  • Pentaxian Guru
  • *****
  • Berichten: 5651
  • Geslacht: Man
  • Magic is in the air....
    • Mharda on SmugMug
Re: Cursus gestart
« Reactie #2 Gepost op: 14 november 2007, 05:41:52 »
Herken wel een aantal dingen :-) Volgens mij halen een groot aantal mensen een spiegelreflex, zetten hem op groen (automaat) en knallen maar... Lenzen verwisselen? Kan dat dan?

Maar... soms komen ze met platen... om je vingers bij af te likken!

Ik ben nu bezig met mijn tweede jaar en gisteren een behoorlijke avond gehad over flitstechnieken..heavy..!

Let erop dat als je foto's mee moet nemen je ze groot afdrukt, ik vind 14 x 21 wel een mooi cursusmaatje..Hele mooie 20x30. En een setje passepartouts koopt, staat erg mooi en professioneel. Gewoon los neerleggen. Kost eenmaal een paar tientjes, maar heb je veel plezier van..

Ook bij mij mensen die gepensioneerd / VUT oid zijn. Die hebben behoorlijk wat tijd en dat kan je vaak merken. Mannen / vrouwen is redelijk gelijk...
Mharda
It's magic, isn't it?

- On Twitter as @Mharda
- Website: www.mharda.com
- PPG: http://www.pentaxphotogallery.com/artists/harryvandenbrink

Offline marcedwin

  • Senior Member
  • **
  • Berichten: 290
  • Geslacht: Man
  • Het is zoals het is
    • This is me
Cursus gestart
« Reactie #1 Gepost op: 13 november 2007, 22:30:53 »
 :)
Eindelijk is de avondcursus gestart. 5 Avonden van 2 uur van Willem Jan Ritman.
Hij is wat gefocust op mensen, ik minder maar toch erg leuk. Wat wel opviel is dat het nivo erg verschillend is. Zitten met een man of 20 en dat loopt van een oud analoog rolletjes camera met geen enkele instelmogelijkheid (echt waar) t/m iemand die een D70 heeft en HD's vol met foto's van al zijn reizen over de wereld. Wel grappig dus.



Desondanks toch voldoende geleerd vanavond. Was zelfs soms heel erg boeiend, maar dan ging het tever voor 75% van de groep dus moest ie snel weer even een stapje terug doen. Heb me met vragen op een gegeven moment ook maar rustig gehouden omdat je je toch een beetje moet aanpassen aan de kennis (technisch) van de groep. Zegt trouwens niks over hun fotografische kwaliteiten, die zien we volgende week met onze eerste opdracht. Heb trouwens nu wel geleerd een histogram te lezen. Toch wel erg fijn.

Ook geleerd dat het toch echt een vak is en het constant schipperen is met de variabelen. En dat maakt het leuk.
Ik ben nog steeds op zoek ...